Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS118 2013. október 18 Mihály András KBSZ balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS118 2013. október 18 Mihály András KBSZ balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 1 ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18 Mihály András KBSZ balesetvizsgáló

2 2 MI IS TÖRTÉNT ? •IC72-1 sz. vonat személygépkocsival ütközött az AS118 jelű fény útátjáróban. •Következmény:személyi (szgk. vezetője könnyű sérülés) tárgyi (szgk. totálkáros) •A fénysorompó zavar állapotban volt (sötét, illetve csapó rudak függőleges helyzetben). •A közúti jármű vezetője megállás nélkül hajtott a keresztezésbe (szemtanú az ellenkező oldalt). •A csökkentett rálátási háromszög nem volt biztosítva.

3 3 AZ ELŐZMÉNYEK •Miért is volt zavarban a fénysorompó ? •A vezetőjegyvizsgáló tüzet észlel. •Értesíti a mozdonyvezetőt. •A mozdonyvezető Ecser vasúti megállóhelyen áll meg, mérlegel: - milyen tűz van, el lehet-e oltani ? - ha nem hol álljon meg, hogy tűzoltók megtudják közelíteni - intézkedések (jelentés vonalirányító felé – engedélyezés a továbbhaladás). •Megállás, elindulás – valami elmarad. •Elindulás után a kocsik figyelése a kamerán keresztül, folyamatos figyeléskor már 80 km/h a sebesség.

4 4 AZ ÜTKÖZÉS ELŐTTI ÚTVONAL

5 5 A vonat megállási helye •Az AS118 fénysorompó behatási pontján. •A túltartózkodás. •A tartózkodási idő érzékelése, a vonatkozó szabály: Csökkentett legfeljebb 15 km/h sebességgel kell közelednie a mozdonyvezetőnek sorompóval felszerelt vagy jelzőőr által fedezett nyíltvonali útátjáróhoz Írásbeli rendelkezés nélkül is: ”a nyílt vonalon rakodást végző, vagy rendkívüli ok miatt 5 percet meghaladó ideig tartózkodó vonattal továbbhaladás után a következő állomásig terjedő pályaszakaszon” •A szabály az F.2. Forgalmi Utasítás pont utolsó a.)-e.) között c.) pontként, annak is második részében.

6 6 A forgalmi szolgálat tevékenysége •Az IC72-1 sz. vonat fogadása Maglód állomáson nem történt meg (az esetleges tűz, füst érzékelése, intézkedési lehetőség). •A berendezés figyelése, észlelése a vonat megállásának. •Jelentés a vonalirányító felé. •Az AS118 jelű fénysorompó zavarba megy (túltartózkodás). •Jelentés ismét a vonalirányító felé, ekkor már ismert a megállás ok is. •A térközjelzők „Megállj” ! állásba állítása elmarad. •További veszélyek – következmény nélkül. •Közvetlen összeköttetés az fszt. és a vonalirányító között nincs, mert kb. 2 hónap óta nem működik.

7 7 A vonalirányító tevékenysége •Rövid gyakorlat (kb. fél év). •Maglód fszt. jelentése után – rendelkezés adása nélkül – azonnal a MÁV-START Zrt., illetve a MÁV Zrt. területi főirányítója felé tesz jelentést. •Csak ezt követően hívta a mozdonyvezetőt, hogy mi a megállás oka – a sorompókkal kapcsolatban nem ad rendelkezést. •Újabb jelentés az fszt részéről, hogy zavarba ment a fénysorompó, hívja a mozdonyvezetőt, hogy mi történt – ekkor már bekövetkezett az ütközés (újból megállt a vonat).

8 8 A mozdonyvezető tevékenysége •Körültekintő döntés a tűzről történő értesítés után. •Engedélykérés az elindulásra. •Ami elmarad, a tartózkodási idő érzékelése (az öt percen felüli tartózkodás). •A hosszan tartó hátrafelé figyelés elvonja a figyelmet, a kialakult helyzet valós értékeléséről. •A függőleges helyzetű csapó rúd.

9 9 A közúti jármű •Behajtás az átjáróba megállás nélkül (a túl oldalt álló autó – fényjelzések). •Úgy hajtott az átjáróba, hogy kijelölt helyen nem állt meg, és az áthaladás veszélytelenségéről nem győződött meg. •A KRESZ idevonatkozó pontjai: - a vasúti átjáró előtt meg kell állni, ha „bármely irányból vasúti jármű közeledik”, ha „a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad”. - Továbbá:”A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavar esetén a járművel a vasúti átjáróra - az előzőekben említett megállást követően -..a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik,..”

10 10 IDŐ GRAFIKON

11 11 Az értekezés •Mozdonyrádió (mozdonyvezető és vonalirányító szerint is nem használják, mert olyan műszaki állapotban van – zaj, 9-es csatorna). •Mobil telefon (ha a központi számról történik a hívás). •A vonalirányítók elérhetősége nincs a mozdonyvezetők regiszterében, azt az Útvonalkönyvből keresik ki. •A vonalirányító a 72-1 sz. vonat mozdonyvezetőjének elérhetőségét (mobiltelefonszám) az EMIG-ből vette (lassan töltötte be a rendszer – többszöri kísérletre sikerült kapcsolatot teremteni). •A forgalmi szolgálattevő és a vonalirányító között kb. 2 hónapja a közvetlen kapcsolat nem működött.

12 12 A csökkentett rálátás •Az adott irányból kb m volt. •Az eset után röviddel a növényzet gyérítésével az előírt rálátási távolság biztosítva volt

13 13 Összegzés A baleset bekövetkezését az alábbi tényezőkre vezetjük vissza: •A vonat nyíltvonali túltartózkodása miatt a fénysorompó zavar állapotba került. •A térközjelzők Megállj! állásba állítására, és az ezután követendő eljárásra nem született rendelkezés. •A vonat az ilyen esetben alkalmazható sebességet jelentősen túllépte. •Az adott irányból a csökkentett rálátási háromszög nem volt biztosítva. •A közúti jármű vezetője úgy hajtott az átjáróba, hogy akijelölt helyen nem állt meg, és az áthaladás veszélytelenségéről nem tudott meggyőződni.

14 14 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "1 ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS118 2013. október 18 Mihály András KBSZ balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések