Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2009. október 28. Chikán Gábor balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2009. október 28. Chikán Gábor balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, október 28. Chikán Gábor balesetvizsgáló

2 2 ESEMÉNYEK Események keskenynyomközű vasutakon is A korábbiaknál több bejelentés nem MÁV csoport vasutakról –valószínűleg nincs több esemény, –de többet bejelentenek 2009-ben, szeptember 30-ig: –MÁV csoport keskenynyomközű vasútjai:11 esemény –Nem MÁV kisvasutak: 3 esemény

3 3 ESEMÉNYEK Két vizsgálat – Morgó-Hártókút (Börzsöny 2020 kft.) szembeközlekedés, következmény nélkül – Buj-Herminatanya (MÁV Zrt.) mozgó jármű okozta személyi sérülés, halálos Nem vizsgált – Erdészlak – Hármashegyalja (Zsuzsi Erdei Vasút np.kft.) vonat kisiklása, személyi sérülés nélkül – Kemence – Godóvár (Kisvasutak Baráti Köre Egyesület) ütközés vasúti átjáróban  kisiklás, személyi sérülés nélkül

4 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – AZ ESEMÉNY Morgó-Hártókút állomásközben két személyszállító vonat szembeközlekedett –egymást észrevéve egymástól kb. 450 m-re álltak meg –csekély forgalmi fennakadás keletkezett A vonalvezetésből adódóan egy ilyen esemény komoly baleseti kockázatot jelent Keskenynyomtávon nagy jelentősége van az emberi tényezőnek, technológiai fegyelemnek 4

5 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – A HELYSZÍN Kismaros – Királyrét vasútvonal Menetrend szerint –két szerelvény közlekedik –minden vonattalálkozás Hártókúton Az esemény napján –ünnepi rendezvény –nagyobb utasforgalom –egyik szerelvény gőzvontatással Zavaró körülmény Az előbbiek miatt a 6402 sz. vonat késve indul 5

6 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – SZERVEZETI HÁTTÉR Kis üzemméret  alacsony létszám  munkakör összevonások –állomási személyzet nincs (vonatszemélyzet) –önálló forgalmi szolgálattevő nincs (általában az egyik mozdonyvezető) –közlekedés egy vonatkísérővel Az esemény napján –a forgalmi szolgálattevő egyben vonatvezető a nosztalgiavonaton (azaz kereskedelmi dolgozó is) –a nosztalgiavonat 3 vonatkísérővel közlekedik 6

7 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FORGALOMIRÁNYÍTÁS 1. Általában –a mozdonyvezetők (egyikük mint fszt.) egymás közt értekeznek –értekezés rádión (mobil telefon) A vasútüzemben kialakult gyakorlat szerint –a menetrend szerinti vonattalálkozásokról nincs külön értekezés 7

8 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FORGALOMIRÁNYÍTÁS 2. Az esemény napján –menetrend szerinti vonattalálkozásokról nincs értekezés –eltérések esetére a fszt. személyesen tartja a kapcsolatot a saját vonatának mozdonyvezetőjével, rádión a másik vonat mozdonyvezetőjével 8

9 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FORGALMI HELYZET 1. Technológia alapállapotban (menetrend szerint): vonatkeresztezés Hártókút állomáson A 6402 (nosztalgia) vonat késése  a 6317 sz. vonat is késne  csatlakozásmulasztás veszélye (Kismaros) 6317 sz. vonat mozdonyvezetője telefonon keresztáthelyezést kezdeményez a forgalmi szolgálattevőnél 9

10 MORGÓ - HÁRTÓKÚT – FORGALMI HELYZET 2. A forgalmi szolgálattevő által tervezett célállapot: engedélyek módosításával vonattalálkozás Morgó állomáson A gyakorlatban ez nem valósult meg, hanem… 10

11 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FORGALMI HELYZET 3. A forgalmi szolgálattevő rádiókapcsolatban volt a 6317 sz. vonat mozdonyvezetőjével  így egyúttal kiadta az engedélyt számára Morgó állomásig  ezt követően eltervezve az engedély visszavonását a 6402 sz. vonattól Veszélyes állapot, de „még menthető” – hiszen a forgalmi szolgálattevő egyben vonatvezető –kezében a lehetőség az indulásra készen jelzés meg(nem)adásával 11

12 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FELHATALMAZÁS A forgalmi szolgálattevő – egyben vonatvezető – a morgói tartózkodáskor –kereskedelmi feladatokat végzett a vonaton –„Indulásra készen” jelzést NEM adott A további két vonatkísérő a fel és leszállás befejezése után –„Indulásra készen” jelzést ADOTT A mozdonyvezető a vonattal továbbindult. 12

13 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – MEGÁLLÁS A mozdonyvezetők a szembehaladó vonatot észlelve állították meg a vonatokat. A vonatvezető/forgalmi szolgálattevő (észlelve az elindulást) –a vonaton előre sietve kívánt a mozdonyvezetőt értesíteni –vészféket nem kezelt A kocsi vészfékszelepének elhelyezése (visszaállítás nehézségei) visszatartó erő a vészfék kezelésében. 13

14 MORGÓ-HÁRTÓKÚT – MEGÁLLAPÍTÁSOK A Vb a balesetet a következőkre vezette vissza: –Sorrendi hiba az engedélyadásban –Nincs kellő elsőbbsége a forgalmi (vasútbiztonsági) feladatoknak  biztonsági ajánlás –A vonatok indítása, felhatalmazása során kialakult gyakorlat  biztonsági ajánlás További észrevételek: –Engedélyadás kapcsolatrendszere  biztonsági ajánlás –Dokumentáció Az ajánlások be lettek építve a kisvasutak új forgalmi szabályzatának tervezetébe 14

15 BUJ-HERMINATANYA – AZ ESEMÉNY Buj-Herminatanya között a sz. személyvonat vezető jegyvizsgálója a vonatról leesett, és életét vesztette. 15

16 BUJ-HERMINATANYA – HÁTTÉR 1. A vasútvonalon a Nyíregyházáról induló vonatokat Herminatanyán megosztják, két irányban közlekedik tovább –Dombrádra –Balsára. 16

17 BUJ-HERMINATANYA – HÁTTÉR 2. A vonatok szétakasztása a vonatkísérők feladata. A Hermitanyán rendelkezésre álló idő késés esetén kevés a szükséges és szokásos teendőkre 17

18 BUJ-HERMINATANYA – MI TÖRTÉNT? A vezető jegyvizsgáló leesésének tanúja nem volt, csak a nyomokból lehet következtetni: –táskáját az utastérben hagyta, de a védőkesztyűjét magához vette –a vonat Herminatanyára úgy érkezett, hogy a kocsik közti átjáróhíd részben meg volt bontva, de a művelet befejezve nem volt –a menetirány szerint jobb oldali korlátrudak kifelé álltak, –a kocsik villamos csatlakozója a pályára lógott, –A kocsi alján, jobb oldalt vérnyomok és ruhamaradványok voltak. A Vb megállapítása szerint a vezető jegyvizsgáló –a kocsik szétkapcsolását (az átjáróhíd elbontását) menet közben megkezdte, –közben egyensúlyát vesztve a kocsik közé esett. 18

19 BUJ-HERMINATANYA – KÖZREHATÁSOK A vasúti pálya és járműállomány erősen elhasználódott  menet közben jelentős lengések  egyensúlyvesztés 19

20 BUJ-HERMINATANYA – MEGÁLLAPÍTÁSOK A Vb a balesetet a következőkre vezette vissza: –Átjáróhíd megbontása menet közben –Vonat lengései (pályaállapot) További észrevételek: –Az átjáróhidak elavultak, balesetveszélyesek  biztonsági intézkedés Időközben a vonatok szétakasztása is okafogyottá vált: –október 1-től a Herminatanya-Balsa/Dombrád vasútvonalakon vonatok nem közlekednek. 20

21 21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2009. október 28. Chikán Gábor balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések