Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, 2008.10.08. Gincsai János főosztályvezető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, 2008.10.08. Gincsai János főosztályvezető."— Előadás másolata:

1 A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, Gincsai János főosztályvezető

2 Biennial report from the ERA 2 European Railway Agency –Annual reporting – éves jelentések –Accident causation classification – baleseti okok, besorolás –Safety recommendation – biztonsági ajánlások –Competence and training – kompetencia, képzés –Plenary meeting – általános ülés UIC Balesetvizsgáló Szervezetek találkozója Külföldi balesetvizsgáló szervek NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK

3 3 ERA JELENTÉS •Mennyire biztonságosak az európai vasutak? •Kétévente kell kiadni ( ) •2006-ról már a nemzeti hatóságok szolgáltatták az adatokat •Nem az ERA tevékenységéről szól, hanem az európai vasúti közlekedés biztonságáról •Hasonló jelentésnek kell elkészülnie 2009-ben az átjárhatóság alakulásáról

4 4 MENNYIRE BIZTONSÁGOSAK AZ EURÓPAI VASUTAK? •Erre eddig csak hozzávetőleges választ tudtunk adni •Először áll rendelkezésre adat majdnem minden tagállam illetékes hatóságától •A vasút lényegesen biztonságosabb a közúti közlekedésnél •A vasutak nagyon biztonságosak az utasok számára

5 5 •De azért nem ennyire jó a helyzet, főként hazánkban! ( ) •Jellemző, hogy az utasok nem klasszikus balesetekben veszítik életüket, hanem mozgó vasúti jármű okozta sérülésekben! •Mi az oka a kiugró értéknek Magyarország esetében? MENNYIRE BIZTONSÁGOSAK AZ EURÓPAI VASUTAK?

6 6 MI AZ OKA A KIUGRÓ ÉRTÉKNEK? A legmagasabb kockázatú országban húszszor olyan kockázatos vonatra szállni, mint a legalacsonyabb rizikójú országban. Ezen eltérések eredete még elemzésre vár. Azt feltételezzük, hogy egy részük a jelentési kritériumok és definíciók különbözőségéből adódik, azonban vannak olyan biztonsággal kapcsolatos problémák, amelyek egyértelműen meghatározhatóak. Ezek kapcsolódhatnak az infrastruktúrába vagy a vasúti járművekbe történő befektetés szükségességéhez vagy a biztonságirányítási rendszerek alkalmazásához, különbözőségéhez. A következő év során az Ügynökség készíteni fog egy elemzést, a balesetek adatait országonként külön-külön megvizsgálva, annak érdekében, hogy jobban megértsük a vasútbiztonság helyzetét az Európai Unióban. –A megelőzési munka kellően hatékony? –Megfelelő az adatszolgáltatásunk? (2007. tavaszán elhangzottak) –Egységes definíciók és értelmezések elkészültek (irányelv kiegészítés)

7 7 HARMADIK SZEMÉLYT ÉRINTŐ BALESETEK Az Eurostat jelentése szerint ben 145 utas vesztette életét vasúti baleset következtében, azonban az ’egyéb’ kategóriában további 2841 halálos áldozat szerepel. Ezekből az adatokból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az áldozatok közül körülbelül 1950 fő volt illetéktelen személy, illetve több mint 850 vasúti átjáró használó. Hasonló eloszlást figyelhetünk meg a 2006-os adatokban: az 1475 áldozatból csupán 87 volt utas, viszont 821 illetéktelen személy és 358 vasúti átjáró használó. A harmadik személyekkel történő halálos baleseteket a vasúti biztonságirányítási rendszerekben gyakran más problémájának tekintik!

8 8 Még ha a harmadik személy vétkes is a balesetben, egy korrekt biztonságirányítási rendszernek fel kellene ismernie ezt a problémát, anélkül, hogy felelősséget vagy vétkességet állapítana meg, és arra kell törekednie, hogy megfelelő megelőző intézkedéseket hozzon. Ki kell emelni, hogy a vasúti átjáróban történő balesetek jelentős kockázatot jelentenek a vasúti hálózat használói számára is. Azoknak a baleseteknek, amelyben utasok vesztik életüket kb. 8 %-a vasúti átjáróban történik. A harmadik személyekkel történt balesetek, valamint az útátjárókban bekövetkezett balesetek anyagi károkat okoznak, valamint a vasúti közlekedésben keletkezett zavarok elhárítása is költséges. Emellett a társadalomra is szélesebb körben hatnak; az alábbi költségek keletkeznek: egészségügyi költségek, a dolgozók munkából való kiesésének költségei, életminőség csökkenésének költségei, tulajdonban keletkezett károk, adminisztratív költségek, stb. Ezért tanácsos a baleseteket társadalmi kérdésként kezelni. A biztonság hatékonyabban javítható, ha a területen minden érintett együttműködik. HARMADIK SZEMÉLYT ÉRINTŐ BALESETEK

9 9 ÖNGYILKOSSÁGOK Ezeket a haláleseteket nem balesetként jelentik be, és ritkán jelennek meg a sajtóban. A probléma jelentőségét először a 2006-os jelentések mutatóit vizsgálva ismertük fel. Az öngyilkosság elkövetése során elhalálozott személyek száma jelentősen meghaladja azokét, akik más balesetben halnak meg. Míg a vasúti balesetben elhunytak száma 2006-ban (beleértve a vasúti átjáró használókat is) 1475 fő, az öngyilkosság következtében elhunytak száma 2303 fő volt (becsült adat), amely az összes halálos áldozat több mint 60%-át jelenti. •Megelőzési módszerek hasonlóak az idegen személyek balesetei és az öngyilkosságok esetén •Összesen kb eset évente az EU-ban (trauma a személyzetnek, utasoknak, mentőegységeknek, komoly késések) •Az ERA további kutatásokat, fórumokat kezdeményez a megelőzés érdekében A vasúti balesetek másik különös fajtája az öngyilkosság.

10 10 HOGYAN TOVÁBB? Az elkészült elemzést az ERA többek között arra fogja felhasználni, hogy az érdekelt szervezetekkel együtt megvitassa azokat kiemelt területeket, ahol a vasútbiztonság további javításra szorul. Pontosítani kell az adatszolgáltatást, hogy az összehasonlítás módszerével alkalmas legyen pontosabb EU szintű értékelések készítésére. Emellett az Ügynökség javaslatot fog tenni a Bizottság felé a 2010 végéig megvalósítandó, további közös biztonsági célokról. A tanulmány rövid időn belül elérhető lesz az ERA honlapján!

11 11 ERA BIZOTTSÁGOK A munka jelentős része befejeződött, évente egy ülést tart a jelentések beérkezését követően, ahol az értékelés, és a követelmények szükség szerinti pontosítása történik. •A balesetek okok szerinti besorolására kidolgozás alatt van egy háromszintű rendszer: fontos szerepet kap benne a biztonságirányítási hiányosság, mint ok •Iránymutatás kidolgozása az egyes baleseti kategóriák egységes értelmezése érdekében •Egységes vizsgálatindítási szempontok kidolgozása •Példagyűjtemény összeállítása •ECCAIRS taxonómia kidolgozása Éves jelentés: Baleseti okok, besorolás:

12 12 Egységes iránymutatás az irányelvben foglaltak végrehajtására: •Címzett (NSA, más szervek, más tagállamok) •Javasolt intézkedés, megfogalmazás •Csoportosítás (címzettek, kitől vár intézkedést, téma) •Nyilvántartás, elérhetőség •Nyomon követés •A balesetek vizsgálatában résztvevő személyek kiválasztásának, a szakmai követelmények meghatározásának egységesítése •Képzés, továbbképzés lehetőségének megteremtése ERA BIZOTTSÁGOK Biztonsági ajánlás: Kompetencia, képzés:

13 13 UIC Az UIC a „nemzetközi balesetek” számának és jelentőségének növekedése miatt iránymutatást készít saját tagvasutjai munkájának segítése érdekében: •Vasútbiztonsági irányelv szerinti vizsgálat esetén követendő eljárások •„Saját” vizsgálatok esetén az együttműködés szükségessége, lehetséges módszerei A „magyar módszer” megítélése

14 14 BALESETVIZSGÁLÓ SZERVEZETEK TALÁLKOZÓJA •Évente két alkalommal •Mindig más szervezi (költségtakarékosság, társzervek munkájának, környezetének, módszereinek megismerése) •Legközelebb: október , Bern •Vizsgálati módszerek megismerése •Konkrét eseményvizsgálatok értékelése •Átfogó témákban egységes álláspont és javaslat kidolgozása az ERA részére (pl.: adatrögzítő egységes „minimum követelmények”, vészkijárat, jármű vészelhagyása) •Élő kapcsolat kiépítése a külföldi társszervekkel

15 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 15


Letölteni ppt "A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, 2008.10.08. Gincsai János főosztályvezető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések