Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2010. március 31. Gincsai János főosztályvezető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2010. március 31. Gincsai János főosztályvezető."— Előadás másolata:

1 BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2010. március 31. Gincsai János főosztályvezető

2 Kétévente megjelenő kiadvány Az első 2008-ban jelent meg (2006-2007. évekről) 2009-ben pontosították Következő 2010-ben fog megjelenni (2008-2009. évekről) A magyarországi adatok pontosságát sok kritika érte Több tagállamban volt hasonló probléma Ennek oka az alkalmazott módszertanban rejlik 2 ERA JELENTÉS The Railway Safety Performance in the European Union 2009.

3 3

4 4

5 5

6 ERA munkacsoportja – a tagállamok képviselőinek részvételével – útmutatót dolgozott ki, mely pontos definíciókat alkotott az egyes mutatókra, kategóriákra, egységes szempontrendszert, viszonyítási rendszert alkotva EUROSTAT módszertannal is harmonizálva lett Javaslat a Bizottság felé a 49/2004/EK irányelv I. melléklet módosítására az útmutató alapján 2009. november 27.: megjelent a Bizottság 2009/149/EK irányelve 2010. június 18-ig kell implementálni (40/2006. GKM r. II. melléklet) Az első beszámolót 2010. évről kell ennek megfelelően elkészíteni 6 IRÁNYELV MÓDOSÍTÁS A módszertani eltérések szükségessé tették a vasútbiztonsági irányelv pontosítását e területen

7 Jelentős baleseteket kell jelenteni, az alábbi bontásban: Ütközés: vonatok ütközése (űrszelvénybe lógó akadállyal is) Kisiklás: vonatok kisiklása Vasúti átjáróban történt baleset (gyalogosok is) Mozgó vasúti jármű okozta személyi sérülés Tűzeset vasúti járműben Egyéb Sérültek, áldozatok besorolása: Utas Alkalmazott (vállalkozó személyzete is) Vasúti átjáró használója Illetéktelen személyek Egyéb 7 BALESETI MUTATÓK

8 Veszélyes árukra vonatkozó mutatók: Olyan baleset, amely a RID (1)/ADR 1.8.5. szakasza értelmében bejelentési kötelezettség alá esik Azon balesetek száma, ahol veszélyes anyaga a szabadba jutott Öngyilkosságok: Abszolút illetve relatív (vonat x km) érték Baleset előidézésére alkalmas körülményekre vonatkozó mutatók Síntörés Vágánykivetődés Biztonságot veszélyeztető jelzési hiba Tilos jelzés meghaladása Üzemben lévő jármű kerék- vagy tengelytörése 8 BALESETI MUTATÓK

9 A tagállam dönti el, hogy csak a jelentős balesetekről, vagy az összesről jelent, de ezt jeleznie kell. Halálesetek, súlyos sérülések száma, megszorozva a balesetmegelőzési értékkel Környezetkárosítás költsége Vasúti jármű, infrastruktúra fizikai károsodásának összege Baleset miatti késések költsége Kiesett munkaórák költsége – törölve 9 GAZDASÁGI MUTATÓK „A biztonság javulásának pénzösszegben való kifejezését a közpolitikai fellépések szűkös költségvetési forrásainak összefüggésében indokolt látni. Ennek megfelelően az erőforrások hatékony felhasználását biztosító kezdeményezések kiválasztása prioritások felállítását igényli a különböző fellépési lehetőségek között.”

10 Balesetmegelőzési érték: A biztonság önmagában vett értéke – reprezentatív kikérdezés Közvetlen és közvetett költségek – valós költségekből kiindulva Orvosi, rehabilitációs Eljárási (bíróság, rendőrség, mentés, biztosítási ügyintézés) Termeléskiesés (amit az adott személy előállított volna) Környezet károsítása: A balesetet megelőző állapot helyreállításának költsége – korábbi tapasztalatok alapján 10 GAZDASÁGI MUTATÓK

11 Jármű és infrastruktúra rongálódásának költsége: Javíthatatlan: azonos funkciók ellátására képes és azonos műszaki paraméterekkel rendelkező vasúti járművel vagy infrastruktúrával való helyettesítés költsége Javítható: baleset előtti állapotra történő helyreállítás költsége A költségbecslést a vasútvállalatnak kell elvégeznie Baleset miatti késések költsége: A vasút igénybe vevőinél (az utasoknál és a teherfuvarozási szolgáltatás igénybe vevőinél) a baleset következtében jelentkező késések pénzben kifejezett értéke A késések költségét valamennyi – jelentős és nem jelentős – balesetre ki kell számítani A késéseket a következők szerint kell számításba venni: Valós késések azon a vasútvonalon, ahol a baleset történt Valós – vagy ha ez nem lehetséges, becsült – késések a többi érintett vonalon 11 GAZDASÁGI MUTATÓK

12 Az útmutató további fejlesztése megtörtént, illetve folyik, legújabb változat 2010. január. Gazdasági mutatók terén ad az irányelvnél részletesebb útmutatást, előrébb jár, mint a jogalkotás. Csak angol nyelven érhető el. A megadott konkrét értékeket csak akkor kell alkalmazni, ha nincs saját, az irányelvben lefektetett elveknek megfelelő módszer. 2002-es adatok (HEATCO tanulmány). GDP-vel egyenes arányban évről-évre korrigálni kell. 12 ERA ÚTMUTATÓ

13 13 ERA ÚTMUTATÓ

14 14 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! gincsai.janos@kbsz.hu www.kbsz.hu


Letölteni ppt "BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2010. március 31. Gincsai János főosztályvezető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések