Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vízi útjaink ill. a hazai hajózás időjárási biztonságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján KBSZ SZAKMAI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vízi útjaink ill. a hazai hajózás időjárási biztonságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján KBSZ SZAKMAI."— Előadás másolata:

1 Vízi útjaink ill. a hazai hajózás időjárási biztonságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Siófok, 2008 április 9. Sárközi Szilárd mb. meteorológus szakértő

2 április 9. Vízi közlekedési balesetek a téli félévben, melyeknél az időjárás ott volt az ok ok vagy tényező k között – ezek a visszatérően súlyos esetek (XI.21.) 7:25, Bp.-Lágymányos (Tatabánya) vontató szeparát, hídnak ütközött léket kapott – azért nem süllyedt el (csak!), mert a parti kavicsra futtatták Újpesti Telelőből Paksra – völgymenetben magyar sűrűbb ködbe ért : 1 km  100 m veszteglő front csapadéka utáni nyirkosság, beködölés (SRT 6:56) (I.10.) 10:20, Vác (Herzogenburg az Árpádnak) önjáró két bárkával, kikötött kompnak ütközött bárka külhéja felszakadt – a vízvonal felett folyamatosan a Dunán – völgymenetben nemzetközi (szerb személyzet) a folyókanyarulatban ködbe - is - ért : VIS-OK  X00 m enyhe, párás, de többnyire napos anticiklon ális légpárna (SRT 7:30), reggeli helyi folyami köd (és páraragyogás) a Dunakanyarban, és csak(!) ott (XII.9.) 7:45, DunaFöldvár (Linz) tolóhajó több bárkával, hídnak ütközött egyik bárka lékesedett – szivattyúzni tudták folyamatosan a Dunán – völgymenetben nemzetközi (román személyzet) váltáskor tájékozódásvesztés, a térségben ködfoltok is voltak: 3 km  300 m esős frontok között i felhős idő, gyakori ködfoltokkal (SRT 7:18)

3 április 9. Vízi közlekedési balesetek a téli félév ben, melyeknél az időjárás ott volt az ok ok vagy tényező k között – ezek a visszatérően súlyos esetek Csak a tényeket elemezgetve Másik hajónak vagy hídnak ütközés  lékesedés – katasztrofális(!) következményei is lehet nek: (fennakadás, elsüllyedés)  víziút eltorlaszolása (veszélyes anyag kiömlés)  nagyváros(ok) ivóvízforrásának veszélyeztetése (személyhajóval ütközés)  személyi sérülések Mind a Közép-Duna völgyében (nemzetközi forgalom + főváros), völgymenetben; 3-ból 2 esetben külföldi a személyzet (szomszéd népek: „nem beszélni magyar” - and English?…). Szűk két hónapos időszakban (XI.vége - I.eleje): ősz vége, ”tél” (*) első fele (szinte már előrejelezhető a következő…) (*amikor nem télies az időjárás: vagy esős, vagy ködös – azaz nyirkos); és mind hajnalban-reggel, ½(-3) ó-val napfelkelte (SRT) után. Ez az évszakos és napi menetben egyaránt pontosan a ködképződés időszaka ill. mélypontja, különféle okú ködöknél egyaránt (egy kivétellel); + új nap, más időjárás, új út v. váltás  ”meglepetések”. Nagy – nagyságrendnyi! – és – mozgásból szemlélve – hirtelen változások a látástávolságban! (+ A víz és az ég is szürke  romlik az észrevehetőség – és a figyelem is!)

4 április 9.   kisugárzási éjszakai kihűlés   parti eltérő légnedvességi viszonyok   advekciós áramlási eltérő hőm.-ű és páratartamú légrétegek és felületek találkozása  frontális (csapadék utáni, stb.) más időjárások mellékhatása   ülepedési-kisugárzási – mozgó sekély (ősz) – hideg légpárna (tél) – talajmenti (tavasz)   parti és/vagy hegy-völgyi légkörzési Ami a tankönyvek „A köd (…)” c. fejezetéből kimarad(t) – kis kiegészítő jelenségtan:

5 április 9. A ködöt amolyan lomha, lassan változónak gondoljuk… pedig: Ami a tankönyvek „A köd (…)” c. fejezetéből kimarad(t) – kis kiegészítő jelenségtan: ”gyorsan” mozog(!) a széllel (áhá, a talaj felett…!), és minden irányból éles(!) határa lehet. Helyi, mozgó ködfoltok: Σ: Helyi (folyami, tavi) ködfoltok/-sávok mozognak (partra-partról), határuk éles  alattomos, hirtelen jelenség is lehet pl. előfordulhat, hogy kevés az idő (a következő akadályig) a radarra átálláshoz  előzetes időjárás-jelentés nélkül feltétlen veszélyforrás!

6 április 9. ELŐRELÁTHATÓ?  ELKERÜLHETŐ  FELKÉSZÜLÉS – ? (Rég nem ”mumus” már az időjárás!) „Hát, meghallgatjuk a rádiót…” – nemzeti alaphálózat jelentés ei vízi útjainkat nem jellemzi k (PS: Erőmű; SN,UD: reptér), és – nincs testreszabott cél-előrejelzés

7 április 9. ÖNKÉNTES ÉSZLELÉSEK KÖLCSÖNÖS KÖZKINCCSÉ TÉTELE (mint valaha az IMO VOS !…)  célirányú hasznosítás? 2006 nov.21.

8 április 9. NAVINFO: rádió-relés ”NAV-MET-NET” Nyomokban –”helyzetben” (pl.”nagy szél”) – rádión eddig is, magától is ment → rendszeresen, szabályozottan?… – veszélyforrások, határértékek meghatározása (pl. VIS XY kt) – ezekre jelentési kötelezettség előírása (már belátott kölcsönös érdek, hajósnak, info-snak egyaránt)  módszertani fejlesztéssel (csak!) kulcsrakész – régi  új szolgáltatás

9 április 9. Ismert helyű és irányú web-cam képe + megfelelő tereptárgy-térkép alapján (ún.”láthatósági térkép”) távolból is meghatározható az ottani látástávolság. TÁVÉSZLELÉSEK lehetősége – jövőbeli (NAVINFO) szolgáltatás? web-cam >5 km ≤1,5 km € £ $ ¥: átjátszók kb. 40 km-enként Duna (417 km)  11 db Tisza (585 km)  15 db  VIZIG-enként 3-5 db (X0 eFt/db) ennyit kis cégek is szoktak…

10 április 9. LÁTÁSTÁVOLSÁG-MÉRÉS lehetősége Látástávolság mérő: (majd)nem szembefordított sugárzó-érzékelő pár közötti légrészről mért ”fény”-visszaszóródás alapján (különböző hullám-tartományokban); bejáratott termékek,  mió Ft … – jövőbeli telepítések esetén Szélmérő: ( (víz)hőmérő, stb.) < 150 eFt Előzetes kutató-felmérések a legfontosabb mérőhelyek meghatározásához: – pl. rendszeres hosszújárató hajókon – adott időjárási helyzet(ek)ben

11 április 9. jelenlegi ELŐRE- és VESZÉLYJELZÉSEK a -n

12 április 9. Éjszaka fagypont alatti hőmérséklet, hajnalra foltokban sűrű köd várható. jelenlegi ELŐRE- és VESZÉLYJELZÉSEK a -n

13 április 9. A RIS -ekhez – a korszerű folyami hajózás hátteréhez – CÉL-ELŐREJELZÉSEK szükségesek A vízi utak időjárása - viszonylagosan - lényegtelenül kis területre jellemző és külön sajátság. Ahhoz, hogy ajánlhassuk használatukat, valós, jellemző és testreszabott termékeket kell előállítani (különben már az elején komolytalanná válhat!…):  bemenő adatokon alapuljon,  meghatározni a hajózásban lényeges adatok körét és egy vonatkozó területi bontást (jelenleg a folyók a körzethatárok…) ? Nemzetközi tapasztalatok ?…  ”Súgó”

14 április 9. Egy leendő (Hu-) RIS-MET -rendszer – észlelések – mérések –”NAV-MET-NET” – távészlelések – mérések – cél-előrejelzések – veszélyjelzések – önkéntes észlelések.Hu – célirányú hasznosítás  megjelenítés – jelentési kötelezettség előírása  jelenségek, h.értékek meghat.-a – webcam, VIS, stb. mérők telepítése  kutató felmérések – kötelező felkészülés előírása  cél-termékek készít(tet)ése – nemzetközi tapasztalatok, kapcsolatok – közös feladataink


Letölteni ppt "Vízi útjaink ill. a hazai hajózás időjárási biztonságának visszatérő kérdéseiről – az elmúlt két évben történt balesetek tapasztalatai alapján KBSZ SZAKMAI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések