Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010. augusztus 10-én KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2011. március 31. Wimmer Gábor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010. augusztus 10-én KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2011. március 31. Wimmer Gábor."— Előadás másolata:

1 1 TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz augusztus 10-én KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

2 2 VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ •Az esemény bejelentése a KBSZ felé augusztus 10-én 16 órakor történt, a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság Siófoki ügyeletese jelentette az esetet. •A baleset időpontja: augusztus óra 30 perc •Magát az eseményt a rendőrségre egy kikötői járókelő hölgy jelentette kb. 13 óra 30 perckor. •A Vizsgáló bizottság augusztus 12-én ment a helyszínre és ott helyszíni vizsgálatot folytatott. A helyszínen fényképfelvételeket készített, a kikötő dolgozóit meghallgatta. A Balatonföldvári Vízirendészeti Örs járőreivel információt cserélt az eseménnyel kapcsolatban. Az ott lefoglalt tárgyakról szintén fényképfelvétel készült. •Az időjárási viszonyok: Nyári szokványos augusztusi meleg időjárás, gyengén változó irányú enyhe légmozgással. A levegő hőmérséklete: o C, a vízfelszín hőmérséklete: o C

3 3 TŰZESETET SZENVEDETT VITORLÁS KISHAJÓ

4 4 VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ  Vitorlás kishajó típusa: Rebell Seaskip II 25  Hajó építési helye és éve: nem ismert, a tulajdonos használtan vásárolta a vitorlás kishajót.  Hivatalos hajószáma: H  Vitorlás kishajó hajóbizonyítványának érvényessége: június 17.  Tulajdonos, üzembentartó : magányszemély  Hajó fő méretei: Hossza: 7,6 m Szélessége: 2,45 m Fix pont magassága: 9,65 m Merülése:1,44 m Vízkiszorítása:1,35 t Befogadóképessége: 6 fő Anyaga:üvegszálas műanyag tőkesúlyos vitorlás hajó

5 5 Esemény rövid leírása: A kishajó tulajdonosa a kikötőbe 13 órakor érkezett és elkezdte a vitorlás felkészítését a kedvtelési céllal történő kihajózásra. Ebbe a műveletsorba tartozott bele a hajó Mercury tip. 9,9 LE-s csónakmotor benzin tartályának feltöltése benzinnel. A vitorlás kishajó tulajdonosa nem dohányzott. A benzintartály egy kereskedelemben kapható szabványos tartály volt a kishajó farában, a fenék részen, a kormányos ülés alatt egy különálló rekeszben. A benzin töltését a tartályba egy tölcsér és egy hosszabbító gumicső segítségével végezte a tulajdonos. A töltés vélhetően nem a tervezettnek megfelelően sikerült és a benzin a tartály mellé folyt, amely azután a bordák közötti átfolyókon a lakótéri rész fenékrészébe szivárgott. VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

6 6 A nyári meleg időjárás kedvezett a benzin párolgásának és a fülledt lakótérben benzingőz-levegő elegye alakult ki. Ez a robbanásképes elegy egy kis indikátor hatására meggyulladt és heves égéssel, lobbanásszerűen égni kezdett. A lakótérben a fellobbanó tüzet észlelte a tulajdonos, és a tüzet azonnal oltani akarta a hajó mellett nagy mennyiségben rendelkezésre álló vízzel. Egy műanyag vödörrel kezdte oltani a tüzet. Az oltóvíz hatására komoly gőzképződés keletkezett és emellett a tűz szemcséket szórt szét a szűk lakótérben. A sérült látva, hogy nem birkózik meg a tűzzel és vélhetően égési sérüléseit már érezhette, beugrott a Balatonba. Eközben a parton lévő járókelők egyike értesítette hatóságokat és a közelből érkező étterem dolgozói a poroltóval eloltották a lakótérben égő tüzet, partra segítették, majd egy padra leültették a sérült hajótulajdonost. VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

7 7 A sérültet a Kaposvári Mentőállomásról felszállt mentőhelikopter szállította a Pécsi Honvéd Kórházba. Siófok Város Hivatásos Önkormányzati Tűzoltósága a tűz eloltása után érkezett a helyszínre és a lakótéri fenékrészt megtöltötték homokkal, mert a fenékben lévő benzin-víz keveréket teljes egészében benzinnek vélték. A sérült testfelületének 50 %-a megégett és ez már az a nagyságrend, ahol a felépülés bizonytalan. A megfelelő terápia és kezelés ellenére a sérült a hosszantartó fekvés következtében létrejött tüdőgyulladás alatt kialakult gennyvérűség miatt hunyt el augusztus 21-én. Az „un.” gennyvérűség kialakulásához hozzájárult a sérülés következtében kialakult bőrhiány és az ebből adódó fokozott fertőzéshajlam. VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

8 8

9 9

10 10 VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

11 11 VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

12 12 VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

13 13 VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

14 14 VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

15 15 Elemzés:  A vitorlás kishajó tulajdonosa a benzin töltését egy tölcsér és egy hosszabbító cső segítségével végezte, és eközben a benzin a szabványos kialakítású benzintartály mellé folyt és onnan a bordázat között lakótér közepe felé a fenékrészbe szivárgott.  A meleg nyári időjárás kedvezett a párolgásnak és így létrejött a tűz egyik alapfeltétele az éghető benzin levegő keverék elegye.  Ezt az elegyet valamely beindító szikra (indikátor) meggyújtotta és a párolgó benzin heves égéssel meggyulladt.  A siófoki tűzoltóság tűzvizsgálói sem és a Vb sem tudta konkrétan megállapítani, hogy mi volt az a tüzet beindító szikra (indikátor) amitől a tűz meggyulladt. VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

16 16  Az esetlegesen működő elektromos berendezések hibáira nem talált a Vb bizonyítékot és a vastag poroltó rétegtől a bizonyítékok meg is semmisülhettek.  A hajón a tulajdonos rendelkezésére állt egy érvényes működő elérhető poroltó, amivel a tűz oltását végezhette volna.  Feltételezés, hogy a hajótulajdonosának műszálat tartalmazó ruházata volt a kiváltó ok, ami a statikus feltöltődést és az azt követő kisülés okozta.  A Vb nem tudott pontos információkat szerezni arról, hogy a hajó tulajdonosa milyen tűzvédelmi képzésben részesült korábban ill. kapcsolatba került-e tűzvédelmi feladatokkal.  A kikötő területén sehol nincs elhelyezve figyelmeztető felirat, tábla, amely felhívná a figyelmet a tűzveszélyes tevékenységekre, illetve arra, hogy mi az általános teendő hajótüzek esetén.  A kedvtelési célú kisgéphajó, ill. vitorlás kishajó vezetői tanfolyamok tananyaga nem tartalmazza a benzintöltés veszélyességének kérdését, ill. az általános teendőket hajótűz esetén. VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

17 17 VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

18 18 Következtetések:  A benzin betöltése a tartályba nem kellő figyelemmel és elővigyázatossággal történt, így alakulhatott ki a vitorlás kishajó lakóterében a benzin-levegő robbanásképes elegye, ami azután meg is gyulladt és heves égéssel el is lobbant. Ennek következtében égett meg a hajó tulajdonosa.  A hajó tulajdonosa, amikor a tüzet észlelte a lehető legrosszabb tűzoltási módszert választotta, és a Vb véleménye szerint sérüléseit még súlyosbította az a gőzképződés, amit önmaga idézett elő azáltal, hogy vízzel akarta eloltani a keletkezett folyadéktüzet.  A sérültnek a tűz észlelésekor azonnal el kellett volna hagynia a hajót. VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

19 19 Biztonsági ajánlások: BA : Egy vitorlás kishajón tűz keletkezett, a Balatonföldvári- kikötőben, mert nem kellő elővigyázatossággal történt a benzin betöltése a tartályba és emiatt, a vitorlás kishajón tűz keletkezett, és a hajó tulajdonosa súlyos II. és III. fokú égési sérülései következtében életét vesztette. A Vb javasolja az NKH-nak, hogy a kedvtelési célú kisgéphajó, ill. a vitorlás kishajó vezetői engedélyek tananyagába vegye fel a benzintöltés veszélyeinek oktatását, ill. a helyes tűzoltási módszerek bemutatását, valamint, hogy hajótüzek esetén melyek a legfontosabb tennivalók. A Vb azt várja az oktatási tananyag kiegészítésétől, hogy a kedvtelési célú hajóvezetők a veszélyek ismeretében a jövőben körültekintőbben járjanak el a tűzveszélyes munkák végzésénél, és egy estleges tűz esetén is tudják, hogy mi a legfontosabb teendőjük. VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

20 20 Biztonsági ajánlások: BA : A Balatonföldvári-Kikötőben egy vitorlás kishajón tűzeset történt, és ebből következően a vitorlás kishajó vezetője életét vesztette. Vb javasolja az NKH-nak, hogy a kikötők érvényes engedélyeinek lejárta után, amikor a kikötők üzemeltetői a hosszabbítást kérik, a kikötők rendjét módosíttassák a tűzvédelmi rész bővítésével, ezen belül a benzintöltés, üzemanyagok töltésének, vételezésének szigorúbb és részletesebb szabályozásával. A módosítási eljárások lebonyolításáig, ami hosszabb átfutási időt ölel fel, a Vb javasolja az NKH-nak, hogy a kikötők bejáratának közelében, ill. valamely központi jól látható helyen, helyeztessenek el egy-egy figyelmeztető táblát, amely a felhívja a figyelmet a benzin töltés veszélyeire, ill. mi az általános teendő hajótűz esetén. Ettől az intézkedéstől azt várja a Vb, hogy a hajótulajdonosok fokozott figyelemmel, gondossággal fogják végezni a tűzveszélyes hajózási feladatokat. VITORLÁS KISHAJÓ TŰZ

21 21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "1 TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010. augusztus 10-én KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2011. március 31. Wimmer Gábor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések