Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az integráció aktuális kérdései a közoktatás intézményeiben összeállította : Madár Ildikó Forrás: Petriné Dr. Feyér Judit: Különleges bánásmódot igénylő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az integráció aktuális kérdései a közoktatás intézményeiben összeállította : Madár Ildikó Forrás: Petriné Dr. Feyér Judit: Különleges bánásmódot igénylő."— Előadás másolata:

1 Az integráció aktuális kérdései a közoktatás intézményeiben összeállította : Madár Ildikó Forrás: Petriné Dr. Feyér Judit: Különleges bánásmódot igénylő tanulók integrálása Integráció: latin eredű = beillesztés, egyes részek egységgé illesztése - Az integráció fogalma: Az integráció: azaz a különböző okoknál fogva tanulásban akadályozottak együttes oktatása - nevelése hasonló korú és ilyen zavarokat nem mutató társaikkal. 1.

2 Különleges bánásmódot igénylő gyermekek csoportosítása 1. Speciális pedagógiai bánásmódot igénylő tanulók ( gyógypedagógiai kompetenciába tartozó ): a, tanulásban akadályozottak: enyhe értelmi fogyatékos – debilisek, nehezen tanulók b, értelmileg akadályozottak: mérsékelt,súlyos értelmi fogyatékosok c, mozgáskorlátozottak, mozgás-és testi fogyatékosok d, viselkedés- és teljesítményzavarral küzdők (nehezen nevelhetők, inadaptáltak) 2.

3 Különleges bánásmódot igénylő gyermekek csoportosítása e, beszédben akadályozottak: beszédsérültek, beszéd-, hang- és nyelvi zavart mutatók f, látássérültek: vakok, gyengén látók g, hallássérültek: nagyothallók, és siketek 2. Tanulási nehézséggel küzdő tanulók: a, fejletlen kognitív képességek, koncentráció hiány, emocionális problémák b, szociális, kulturális v. nyelvi hátrányok, kétnyelvű tanulók c, hosszú távú spec. nehézségek: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, egyéb beszédhiba 3.

4 Különleges bánásmódot igénylő gyermekek csoportosítása 3. Magatartászavarok miatt : a, visszahúzódó regresszív és depresszív viselkedésű tanulók b, ellenséges, agresszív tanulók, engedetlen, kötekedőek, támadóak 4. Kivételes képességű, tehetséges gyermekek: a, különböző területeken jelentkező teljesítmények, amelyek kimagaslanak az átlagtól - (művészeti, kognitív, szociális tehetség) 4.

5 Változó társadalmi elvárások Eddigi gyakorlat: Szakszerűen képzett gyógypedagógusok, terapeuták, speciális intézményekben szegregált – elkülönített oktatás, nevelés, képzés során fejlesztették a különös bánás módban részesítendő gyermekeket. Napjainkban elvárása: Az esélyegyenlőség megteremtésének jegyé- ben a különböző okoknál fogva rászoruló tanulók integrálása- beillesztése hasonló korú társaik közé. 5.

6 Az Integráció formái  Kizárólagos- teljes integráció (Olaszország)  Széleskörű integráció a speciális intézmények párhuzamos működtetésével, csak a halmozottan fogyatékosok vannak elkülönítve- ( fejlett nyugati országokban)  Integráció kutatási, kísérleti szinten. ( Magyarországon jelenleg ez van érvényben.) 6.

7 Tudást mindenkinek! - Cselekvési Terv programban az integrációt érintő területek Továbbra is fellép a szegregáció ellen. A változtatás legfőbb célja a közoktatás működésének hatékonyabbá tétele, a tanulók esélyegyenlőségének növelése, a készségek, képességek fejlesztése szeptemberétől az iskolák beiskolázási körzeteit úgy kell kialakítani, hogy ne jöhessen létre szegregáció a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek körében. Forrás:CONFORG Szakmai Konferencia, 2006 szept

8 A Közoktatási Tervezet konkrét integrációt érintő változásai  A Kt.85.-§-ának módosított szövege szerint az önkormányzati intézkedési tervnek új elemként tartalmaznia kell a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket. ( ide vissza fogok térni a későbbiekben, mert fontos elem lesz a Ti érdekérvényesítésetek kapcsán!  21.§ A 3. számú melléklete II. rész 7. pont módosításával szélesebb körben van lehetőség az óvodai csoportok, iskolai osztályok maximális létszámának átlépésére. 8.

9 Esélykülönbségek csökkentése  Folytatódik az „ Utolsó Padból „ program. A képesség - kibontakoztató és integrációs normatíva továbbra is igényelhető lesz.  Biztosítani kell, hogy a fogyatékkal élő gyermekek, amennyiben állapotuk megengedi, kortársaikkal együtt tanuljanak.  Folytatni kell az UTRAVALÓ ösztöndíj programot, amely ma már eddig is 20 ezer hátrányos helyzetű fiatal egyéni fejlesztését segíti. 9.

10 További jogszabályok, rendeletek A Magyar Közlöny 61. számában megjelent az oktatási miniszter 22/2006.(V. 22) OM rendelete a Sajátos Nevelési Igényű tanuló óvodai, és iskolai oktatásának irányelvéről, és ennek módosításáról. Az új rendelet a 3/ A. §-sal egészül ki, mely a súlyosan, halmozottan sajátos nevelésre szoruló illetve helyzetű tanulók fejlesztő iskolai oktatását végző intézmény a rehabilitációs pepoját, valamint az oktatásra vonatkozó irányelveit figyelembe véve készít, illetve fogad el. 10.

11 A kerület álláspontja az integrációval kapcsolatban A kerületben ÚJ INTÉZKEDÉSI TERV készül 2006 évben Jelenleg is aktuális a KISEBBSÉGI- ETNIKAI Program Óvoda: Zenevár, Iskola: Kastélydomb, Táncsics, Pitagorasz Ettől az évtől megkezdődött: Az UTAZÓ GYÓGYPEDAGÓGUSOK működése a volt SOFI most SMK= SPECIÁLIS MÓDSZERTANI KÖZPONT munkatársaival Óvodákban: a, Mozgássérült:- Robogó b, Hallás sérült, és értelmi fogyatékosok: Napsugár c, Látás sérült, és értelmi fogyatékosok : Aprók Falva d, Beszéd problémák: Csemete Nevelde Általános Iskolákban: a, Mozgássérült: Pitagorasz b, Látássérült: Kapocs u 11..

12 Kerületi álláspont a törvényi szabályok értelmében Kis létszámú osztály fogalma megszűnik, ilyen formán kikerül a törvényből! Jelenleg a Csontváry Alternatív Iskola a Pedagógiai Programjában tervez olyan csökkentett létszámú osztály indítását, akik kevesebb tanulóval kezdik meg munkájukat ebben a tanévben is. (Ezt a programjuk lehetővé teszi) Logopédiai osztály működése : Eötvös Iskola Ennek lehetőségét szintén lehetővé teszi a törvény 12.

13 Mi a lehetősége a pedagógusoknak az Integráció megvalósításának folyamatában? A Kt jelen érvényben levő 85.§ a következőket tartalmazza: „ az önkormányzati intézkedési tervnek tartalmaznia kell a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket. Az intézkedési terv elkészítésekor be kell szerezni- a nemzeti, etnikai kisebbséget érintő kérdésekben- a települési kisebbségi önkormányzat egyetértését, valamint az intézkedési terv elkészítéséhez ki kell kérni a településen működő közoktatási intézmények vezetőinek, továbbá a szülői, és diákszervezetek, a nem állami, nem önkormányzati intézményfenntartók, a szakszervezetek véleményét!!!!! 103. § ( 2) alapján vizsgálja, hogy a nevelési, pedagógiai program megfelel e az intézkedési tervben foglaltaknak. 13.

14 Köszönettel Megértő, és kitartó figyelmét mindenkinek nagy tisztelet- tel megköszönöm: Madár Ildikó PIHGY közoktatási szakértő 15.

15

16

17


Letölteni ppt "Az integráció aktuális kérdései a közoktatás intézményeiben összeállította : Madár Ildikó Forrás: Petriné Dr. Feyér Judit: Különleges bánásmódot igénylő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések