Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013. November.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013. November."— Előadás másolata:

1 Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár November 28. Müller Mónika szociálpedagógus

2 „SÉF” Vendéglátóipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Szakképző Iskola 8200 Veszprém, Halle u. 3.

3 Néhány gondolat a szociálpedagógusról tanulásra, munkára, gondolkodásra, küzdelemre nevel. tanulásra, munkára, gondolkodásra, küzdelemre nevel. A szociálpedagógus felfogása, hogy nem a kliens helyett, hanem VELE EGYÜTT keresi a kivezető utakat. A szociálpedagógus felfogása, hogy nem a kliens helyett, hanem VELE EGYÜTT keresi a kivezető utakat. A problémákat mutató gyermekek és fiatalok legtöbb esetben nem képesek megnevezni nehézségeik okát, ezért a szociálpedagógus munkája, a tanácsadást megelőző, felderítő tevékenység is. A problémákat mutató gyermekek és fiatalok legtöbb esetben nem képesek megnevezni nehézségeik okát, ezért a szociálpedagógus munkája, a tanácsadást megelőző, felderítő tevékenység is.

4 A munkakör és a feladatok meghatározásakor szem előtt tartott szempontok Egy iskolában dolgozó, segítő szakember vagyok. Egy iskolában dolgozó, segítő szakember vagyok. Egészség-fejlesztéssel, prevencióval is kell foglalkoznom. Egészség-fejlesztéssel, prevencióval is kell foglalkoznom. A felmerülő életvezetési, szociális problémák megoldásához segítséget kell nyújtanom. A felmerülő életvezetési, szociális problémák megoldásához segítséget kell nyújtanom. Összekötő vagyok az OTTHON az ISKOLA és a KÖZÖSSÉG között. Összekötő vagyok az OTTHON az ISKOLA és a KÖZÖSSÉG között. Tudnom kell segíteni és támogatni a diákokat a tanulás és a szocializáció folyamatában. Tudnom kell segíteni és támogatni a diákokat a tanulás és a szocializáció folyamatában.

5 Aránytalanságok Racionális képességek Érzelmi szféra állapota

6 Mindennapi tevékenységek a tanév során Egyéni segítő beszélgetések Egyéni segítő beszélgetések Csoportfoglalkozások Csoportfoglalkozások Nyomon követés Nyomon követés Kérdőíves felmérések Kérdőíves felmérések Kapcsolattartás a családdal Kapcsolattartás a családdal Esetmegbeszélések Esetmegbeszélések Az együttműködés a gyermek – és ifjúságvédelmi intézményekkel Az együttműködés a gyermek – és ifjúságvédelmi intézményekkel

7 Fontos feladat a prevenció Prevenciós előadások, szakmai napok Szabadidős tevékenység szervezése

8 Szem előtt tartott célkitűzések a szabadidős tevékenységek szervezésekor egészségnevelés

9 Szem előtt tartott célkitűzések a szabadidős tevékenységek szervezésekor környezettudatosság

10 szociális érzékenységre való nevelés

11 Szem előtt tartott célkitűzések a szabadidős tevékenységek szervezésekor művészet iránti érzékenység kialakítása

12 Miért szociálpedagógus? Miért szociálpedagógus? a gyermekszegénység kérdése kiemelt probléma, a gyermekszegénység kérdése kiemelt probléma, a jelenlegi gyermekvédelmi rendszer nehezen győzi a problémák kezelését, a jelenlegi gyermekvédelmi rendszer nehezen győzi a problémák kezelését, az iskolai erőszak is komoly problémakör, az iskolai erőszak is komoly problémakör, az értékválság pedig megoldásra vár, az értékválság pedig megoldásra vár, az iskolába járó gyermekek családjai közül sokan életvezetési nehézségekkel küzdenek. az iskolába járó gyermekek családjai közül sokan életvezetési nehézségekkel küzdenek. A krízishelyzetekre gyakran nincsen megoldási stratégiájuk a diákoknak, illetve a családoknak. A krízishelyzetekre gyakran nincsen megoldási stratégiájuk a diákoknak, illetve a családoknak.

13 A diákok véleménye az iskolai szociális munkáról A megkérdezettek száma: 109 fő Jónak és hasznosnak tartja: 72 fő Jónak és hasznosnak tartja: 72 fő Közömbös ezzel kapcsolatban: 21 fő Közömbös ezzel kapcsolatban: 21 fő Feleslegesnek tartja: 2 fő Feleslegesnek tartja: 2 fő Nem tud róla, hogy van az iskolában: 5 fő Nem tud róla, hogy van az iskolában: 5 fő Nem adott választ: 9 fő Nem adott választ: 9 fő

14 Pedagógusok támogatása szakmai konzultációk, melynek céljai: a tanulók szociális, mentális, pszichés problémáinak feltérképezése, több szempontú áttekintése (pedagógiai, pszichológiai, szociális) a tanulók szociális, mentális, pszichés problémáinak feltérképezése, több szempontú áttekintése (pedagógiai, pszichológiai, szociális) nevelőtanári kompetenciák erősítése nevelőtanári kompetenciák erősítése a csoportok mindennapjainak megismerése, segítése a csoportok mindennapjainak megismerése, segítése

15 Kapcsolatrendszer Külső szakemberek, intézmények Veszprémi Ifjúságvédelmi Felelősök Munkacsoportja Veszprém Megyei Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság Család-, Gyermek- és Ifjúságvédelmi Munkacsoport

16 Akikre oda kell figyelni! Hátrányos helyzetű, veszélyeztetett tanulók Hátrányos helyzetű, veszélyeztetett tanulók Vándorló családok Vándorló családok Más nyelvi környezetből érkező tanuló Más nyelvi környezetből érkező tanuló Elhanyagolt, durva környezetből érkező diák Elhanyagolt, durva környezetből érkező diák Iskolakerülő, csavargó Iskolakerülő, csavargó Alkohol, drogfogyasztó Alkohol, drogfogyasztó Teljesítmény, tanulási nehézséggel küzdő, viselkedészavaros Teljesítmény, tanulási nehézséggel küzdő, viselkedészavaros Bűnelkövető Bűnelkövető Terhes diáklány Terhes diáklány Tragédiát, krízishelyzetet megélt diák Tragédiát, krízishelyzetet megélt diák

17 „Be kell valahova kötődni ahhoz, hogy a viharoknak ellen tudjunk állni! – Egyedül ez a védőháló segíthet, hogy baj esetén ki tudjunk kapaszkodni a gödörből.” prof. Dr. Bagdy Emőke prof. Dr. Bagdy Emőke

18 A legerősebb védőháló a család, ha az valahol megsérül, kell, hogy segítséget kapjanak a fiatalok! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Müller Mónika

19 Mi a szociálpedagógia? „A szociálpedagógia mindaz, ami „nevelés, de nem iskola és nem család” (Gertrud Bäumer) „A szociálpedagógia mindaz, ami „nevelés, de nem iskola és nem család” (Gertrud Bäumer) „A szociálpedagógia végső célja az egyén nevelése a társadalomba való beilleszkedésre” (Heinrich Tuggener) „A szociálpedagógia végső célja az egyén nevelése a társadalomba való beilleszkedésre” (Heinrich Tuggener) A szociálpedagógia magában foglalja: A szociálpedagógia magában foglalja: A klasszikus pedagógia körén túl azokat a nevelési metódusokat, amelyek a szociálpedagógia körébe vont célcsoportok társadalmi (re)integrációját, az esélyegyenlőséget és a különböző devianciákkal szembeni prevenciót szolgálják. A klasszikus pedagógia körén túl azokat a nevelési metódusokat, amelyek a szociálpedagógia körébe vont célcsoportok társadalmi (re)integrációját, az esélyegyenlőséget és a különböző devianciákkal szembeni prevenciót szolgálják.


Letölteni ppt "Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013. November."

Hasonló előadás


Google Hirdetések