Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MUNKAHELYI JÓL-LÉT A TURIZMUSBAN JÓL-LÉT AZ UTAZÁSI IRODÁKBAN Dr. Kundi Viktória KJF Turizmus Tanszék Főiskolai adjunktus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MUNKAHELYI JÓL-LÉT A TURIZMUSBAN JÓL-LÉT AZ UTAZÁSI IRODÁKBAN Dr. Kundi Viktória KJF Turizmus Tanszék Főiskolai adjunktus."— Előadás másolata:

1 MUNKAHELYI JÓL-LÉT A TURIZMUSBAN JÓL-LÉT AZ UTAZÁSI IRODÁKBAN Dr. Kundi Viktória KJF Turizmus Tanszék Főiskolai adjunktus

2 A TÉMA ELMÉLETI HÁTTERE Jól-lét kutatások: általános stressz-, elégedettség és életminőség kutatásokra nyúlnak vissza; Teljesítőképesség – munkahelyi boldogság kapcsolata; Stresszkutatás – szervezeti tényezők mentén: – Feszített munkatempó; – Alacsony jövedelem – Szexuális vagy pszichológiai zaklatás – Előrelépés és karrier hiánya – Munka és magánélet összeegyeztethetősége

3 ELMÉLETI HÁTTÉR 2. Stresszkutatás – individuális tényezők mentén: – Túlzott elkötelezettség, – Önbizalomhiány – Túlzottan versengő karakter (Houtman 2007) – Erőfeszítés – jutalmazás aránytalansága (Siegrist 1996) – Munkakörülményekre való befolyás hiánya (Krasek 1979)

4 KUTATÁS MÓDSZERTANA Központilag kidolgozott: – Kérdőív (több kérdéscsoporttal); Számos probléma – nem minden esetben releváns, értékelhető (megválaszolható) kérdések; – Mélyinterjú vázlat; A kérdéseket esetenként át kellett fogalmazni; – Terepbejárás; – Személyes megfigyelés; Három iroda részvétele: – Tensi Holiday Kft. – magas minőségű körutak, nyaralások és tengerentúli utak szervezése, MICE divízió bevonása – Z(s)eppelin Utazási Iroda – európai körutazások; – A harmadik iroda kérte, hogy a vizsgálatban anonimitást kapjon – egzotikus utakkal foglalkozó utazási iroda;

5 A MINTA Kérdőíves vizsgálat – 37 visszaérkezett kérdőív, ebből 26 értékelhető; Mélyinterjú: 5 fő vezetővel a három irodában (2-2-1); A kérdőíves vizsgálat kis elemszáma szignifikáns eredményeket nem tett lehetővé, ugyanakkor a személyes megfigyelés és az interjúk eredményeivel kombinálva lehetőséget ad következtetések levonására.

6 JÓL-LÉT KUTATÁS AZ UTAZÁSI IRODÁKBAN Aktuális téma – még nem vizsgált terület; Utazási szféra dinamikus változása – trendek hatása; – Globalizáció és IT fejlődése; – Gazdasági válság és hatásai; – Politikai és gazdasági környezetváltozás; – Egyéni érdekek előtérbe kerülése (élmény);

7 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - INTERJÚK Napi szintű stressz: – Munka mennyisége és munka „hullámzása” – de a létszámhiány nem jellemző; – Időfaktor komoly probléma – beérkező, azonnal kezelendő megrendelések; – Közvetítői tevékenység – beszállítók, termékek ismerete globális szinten nem 100%-ban lehetséges – gazdasági válság óta study-tourra free seat-ek minimális számban; – Munka és családra szánt idő megfelelő aránya – kapkodás, idegesség (legfőbb stresszfaktor);

8 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - INTERJÚK Egészség fontossága a munkahelyen: – Nincs belőle probléma – egymás helyettesítése rugalmasan; – Plusz támogatás egészségmegőrzésre nincs, de idő se igazán van rá! – Egészség munka minőségének kulcstényezője (fizikai és mentális is); – Szabadidős sportolás – lehetőség szerint megjelenik, de sokszor háttérbe kerül, mert a családtól veszi el az időt!

9 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - INTERJÚK Munka társadalmi megbecsültsége: – Utazási irodai szakma – pozitív kép, sok utazás miatt; – Valóságban: túlfeszített munkatempó, alacsony, az elvégzett munka mennyiségével és az azzal kapcsolatos felelősséggel nem arányban álló fizetések; Szervező munka megbecsültsége vezetői szinten: – Sokszor nem jelenik meg – a munkakapcsolattól függ (ki mióta van a cégnél – fordított arányosság!) – Sikeresség elvárt, de nem honorálják sem személyesen, sem anyagilag; – Céges versenyek – motiváló, de nem mindenkinek! Versenyek helyett inkább „játékok”;

10 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - INTERJÚK Munkahelyi kiszolgáltatottság: – Irodákban beszállítóktól való függés; Szerződés szerinti szolgáltatás és minőség kérdése; Szolgáltatási folyamatba való beavatkozás korlátozottsága (sokszor több km távolság); – Más irodai csoportoktól való függés (pl. repjegyesek); Gyorsaság, pontosság! – Idegenvezetők munkájától való függés: Felkészültség, problémakezelés;

11 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - INTERJÚK Siker: – Elégedett utas, pozitív utas visszajelzések; – Gazdasági haszon – profit (nem minden esetben igaz – néha veszteséges út is elindul, presztízs); – Személyi sikerek vezetői elismerése – egy jó szó! – „Egyéni célok, közös öröm” – Sikeres problémakezelés – hiba esetén egymás kisegítése! Motiváció: – Elkötelezett kollégák esetében plusz motiváció nem szükséges; – Referensek saját személyiségükkel tudnak leginkább motiválni; – Motiválatlanság: túlfeszített munkatempó, tarthatatlan határidők esetében jellemző – munkák abszolválásával enyhül;

12 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - KÉRDŐÍV Munka szempontjából legfontosabb tényezők: – Kreativitást igénylő munka; Érdekes, elismert személyiség, Új szolgáltatások bevezetésének lehetősége; – Rizikófaktor; – Előrejutás lehetősége: Kisebb irodákban kevésbé – tulajdonos = vezető; Nagyobb irodákban lehetséges; – Önbizalom: Érdekes megítélés – nem tartozott a legfontosabb tényezők közé – rutin jellegű munka miatt lehetséges;

13 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - KÉRDŐÍV Függőség megítélése: – A piac dinamikus változása – kiszolgáltatottság: Politikai, természeti és gazdasági környezet változása az utak egy részét alapjaiban ingathatja meg; – Vezetői és tulajdonosi részről sem orvosolható probléma; Ráhatás, lobbyerő esetleg segíthet! – A függőség feszült munkalégkört, túlterheltséget okoz: Személyközi konfliktusok kialakulása – munka pontos elvégzésére kihat! Munka jellege pont a függőség miatt megköveteli a munkatársak egymás közötti bizalmát és az együttműködési hajlandóságot!

14 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - KÉRDŐÍV Cégfilozófia, etikus működés: – Fontos tényező az etikus, legális működés; – Legfontosabb azonban az egyértelmű célok és elvárások megfogalmazása, a belső szabályzat egyértelműsége; Kihat a napi operatív munkára is: – Felelősségi körök; – Etikus munkavégzés – etikai kódex szerepe;

15 A VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI - KÉRDŐÍV Munkahelyi stressz értékelése: – Utazásszervezői munka fokozott stressz-tűrő képességet igényel! – Munkaidő – otthoni teendők és magánélet összeegyeztethetősége elengedhetetlen; Cégek vezetése is támogatja a harmonikus munkahelyi és családi kapcsolat kialakulását! Szakma elismertsége: – Nem megbecsült sem anyagilag, sem társadalmilag (kiszolgáló szektor); – Magas felelősség, sok túlóra;

16 ÖSSZEGZÉS Felelősségteljes, de nem elismert szakma az utazási referensi munka; A stressz legfőbb forrása a munka és magánélet összehangolásából és a szolgáltatói függőségből adódik; Folyamatos verseny jellemző, a siker „honorálása” legtöbb esetben elmarad, ugyanakkor elvárt! A versenyek, mint motivációs tényezők sok esetben jók, de személyiségtől függően feszültséget is okozhatnak; Munkahelyi környezet meghatározó, de a személyes elismerés munkahelyi jól-lét szempontjából sokkal jelentősebb tényező!

17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "MUNKAHELYI JÓL-LÉT A TURIZMUSBAN JÓL-LÉT AZ UTAZÁSI IRODÁKBAN Dr. Kundi Viktória KJF Turizmus Tanszék Főiskolai adjunktus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések