Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013  www.ebw.tugraz.at Fenntartható.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013  www.ebw.tugraz.at Fenntartható."— Előadás másolata:

1 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013  Fenntartható vasúti vágány A pálya életciklus-költségei Grazi Műszaki Egyetem Vasútügyi és Közlekedésgazdasági Intézet Peter Veit július 8.

2 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Grazi Műszaki Egyetem Minőség változása Költségokozók Beruházási stratégiák Aljpapucsok Aszfaltréteg Fenntartási stratégiák Integrált karbantartás Életciklus menedzsment Bevezetés Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

3 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 megoldás: FENNTARTHATÓSÁG műszaki ÉS gazdasági minőség változása életciklus-költségek (LCC) általános problémák: használhatóság, karbantarthatóság Kihívások - Megoldások Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

4 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 A Vasúti Rendszer Fenntarthatósága Nyilvánvalóan a fenntarthatóság kezelhető feladatot jelent a vasutak számára. Az ÖBB-nek ma még nagyon sok mindent be kell hoznia. Die ÖBB haben auch heute noch einen sehr großen Nachholbedarf. De mondok Önöknek még valamit. 150 km vágány megújítására lett volna szükség, de csak 115 km-t újítottunk meg. Ami a váltókat illeti, 300 helyett csak 163 váltót cseréltünk ki. És akkor még kérdezik, hogy miért van olyan sok szakaszon sebességkorlátozás? Az Osztrák Köztársaság parlementi ülésének jegyzőkönyvéből. Dátum: december 19. Motiváció Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

5 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 a romlás mértéke az aktuális minőségi szinttől függ Egy jó pálya „jól viselkedik”, egy rosszabb gyorsabban romlik. beruházás karbantartás + = LCC  b eQQ(t) t   0 életciklus-költség - szerkezetek a pálya minőségének alakulása üzemeltetési akadályoztatások költségei Pályaminőség változása Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

6 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Az életciklus-költségek nézőpontjából a beruházásnak és a karbantartásnak új definíciója van: A beruházott összeg csak a kezdeti minőséget biztosítja, de nem az elvárt üzemi élettartamot. A fenntartási tevékenység az, amely a kezdeti minőséget megfelelő hosszúságú üzemi élettartammá tudja változtatni. beruházás +  b eQQ(t) t   0 karbantartás Ily módon az elhanyagolt karbantartás leértékeli az elvégzett beruházást! Pályaminőség változása Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

7 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 minősítőszám idő Regressziószámítás az MDZ-A értéke vagy az 5 méterenkénti szórás alapján Műszaki Értékelés vágány km IDŐ minősítőszám munkáltatás = b eQQ(t) t  n n mért adatok 2000 óta 3,800 km fővágány adata: a vágány és az elemek típusa és kora, a mérőkocsi összes adata, az elvégzett karbantartási munkák, a szállítási adatok és a vonalvezetés Pályaminőség változása Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

8 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 ágyazat alépítmény gördülőállomány vonalvezetés sín alj szállítási mennyiség kiegészítő réteg víztelenítés  Pályaminőség változása Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

9 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013  beruházási és karbantartási stratégia  életciklus költségek forgalmi terhelésaltalajaljprofilacél minőségeR > 3000 m > bruttó tonna /nap, vágány jóbeton60E1260kétvágányú pályamunka vágányfektetés1 vágányszabályozás csiszolás síncsere aljcsere alátétlemez csere illesztések karbantartása kisebb karbantartás0,5 1,0 1,5 $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ szabványos elemek teljes költségΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣ dinamikus költségekértékelési elv (3% nettó kamatláb): a dinamikus átlagos éves költségek minimuma, beleértve az üzemeltetési akadályoztatások költségeit Pályaminőség változása Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

10 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Pályaminőség változása Minőség Idő Kezdeti minőség Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

11 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Minél jobb a kezdeti minőség, annál alacsonyabb a karbantartási igény idő csökkenő pályaminőség threshold value határérték Pályaminőség változása Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

12 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 a megfelelő karbantartás az okok ellen küzd nem megfelelő karbantartás a tünetek ellen küzd time decreasing track quality threshold value Csak az a karbantartás fenntartható, amely megoldja a problémákat. Pályaminőség változása idő csökkenő pályaminőség határérték Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

13 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 csökkenő pályaminőség idő ? normál változat Egy paraméter szempontjából homogén szakaszoknak ugyanolyan vágányviselkedést kellene eredményezniük. Semmi különös – csak víztelenítési probléma. Pályaminőség változása Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

14 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th Kezdeti vágányminőség 5. Üzemeltetési akadályoztatások költségei 2. Kitérők sűrűsége előfeltételek: altalaj minősége és víztelenítés működőképessége 4. Ívesség 7. Forgalom sűrűség 8. Gördülőállomány minősége 1:9 1 EW500 típ. kitérő ~ 450 m vágány 1:3 akár 30% lineáris ± 10% 6. Munkáltatási szakasz hossza akár 20% 9. és természetesen nagy sebesség, vegyes forgalom, és tengelyterhelés 3. Ágyazatminőség Költségokozó Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

15 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Az altalaj nem megfelelő szilárdsága …. A védőréteg beépítés, mint pótlólagos befektetés belső megtérülési rátája akár 35% is lehet (!) …. vagy az elégtelen víztelenítés miatt, néhány év után Költségokozó Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

16 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Költségokozó Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8. Vágánygeometriai minőség romlása (süppedés) mozgó szórása EM250 mérőkocsival mérve: süppedés balsüppedés jobb

17 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 A vágány és a kitérők üzemi élettartamának összehasonlítása jól mutatja az ágyazatminőség és az ágyazatszilárdság, valamint a szemeloszlás fontosságát. A pálya üzemi élettartama Összehasonlított vágány üzemi élettartamok vágánykitérőágyazat ÖBB100% LA 22 SBB110% LA 17 HŽ 80% 65%gyenge mészkő Költségokozó Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

18 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 ValóságModell A pálya elnéző, nem reagál azonnal, ha nem megfelelően kezelik. A pályának figyelemreméltó az emlékezőképessége. Emlékszik a nem megfelelő kezelésre. Amikor a pálya reagál, addigra az üzemi élettartam már kimerült. Nem tudjuk megváltoztatni az elefánt jellemzőit, reagálnunk kell rá. Igen, sok pénzt meg tudunk takarítani azzal, hogy nem végzünk megfelelő karbantartást. Viszont, amikor az elefánt nem érzi jól magát, akkor már túl késő… A pálya jellemzői Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

19 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Aljpapucsok Aszfaltréteg Integrált karbantartás BERUHÁZÁS KARBANTARTÁS Nyilvánvalóan csak kiváló minőségű pályastratégiák eredményezhetnek tartós és ennélfogva olcsó pályát. Pályastratégiák Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

20 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Aljpapucsok

21 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 aláverés utáni alj – ágyazat érintkezési felületek aláverés után 3%-tól 5%-ig Aláverés és stabilizálás után 9% Alj alatti betétekkel (USP) akár 35% aláverés előtt max. 12% Aljpapucsok Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

22 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Aljak EBJ Aljak EBJ AB Sínek EBJ Sínek EBJ AB Terheléstonna/nap Sín Alj Evd_Időjárás: Aljak EBJ Aljak EBJ AB Sínek EBJ Sínek EBJ AB Terhelés Evd_Talaj [MN/m2]: Evd_Dátum:tonna/nap Sín Alj pálya viselkedése referenciavágány: 60E1 sínek hézagnélküli monoblokk betonaljakon 60E1 sínek hézagnélküli monoblokk betonaljakon USP-vel 1500 összehasonlított szelvény kezdeti minőség 18%-kal növekedett romlási ráta 63%-kal csökkent aláverési ciklusok 2,75-ös tényezővel való meghosszabbítása üzemi élettartam + 38% Aljpapucsok Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

23 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Vágány Kitérő referencia USP-velreferencia USP-vel 100% 68% % 100% Aljpapucsok A kezdeti minőségbe történő pótlólagos beruházások megtérülnek Belső megtérülési ráta 12 százaléktól 15 százalékig Átlagos éves költségek Értékcsökkenés Üzemeltetési akadályoztatások költsége Karbantartási költségek Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

24 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 USP nélkül USP-vel beavatkozási határ: σ v = 1,3 mm (1 km) beavatkozási határ : σ v = 0,6 mm (1 km) Aljpapucsok Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

25 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Az USP 2009 óta megszokott a betonaljas fővonali vágányokban és 160 km/h feletti vonatsebességek vagy 600 méternél kisebb sugarak esetében és amikor a vágány USP-vel felszerelt, a kitérők is aljpapucsokkal ellátottak 2009-ig a 350HT síneket arra használták, hogy csökkentsék a sínek oldalkopását és ezért csak az 500 méternél kisebb sugarak esetén alkalmazták 2010 óta az RCF (gördülőfáradásos sínhiba) miatt a 350HT síneket 3000 méteres sugarakig alkalmazzák, a forgalmi terhelés függvényében, egyre több csiszolás kerül elvégzésre (nem csak új sínek vagy kis sugarú ívekben fekvő sínek esetén mint korábban) Betonlemezes vágányokat csak alagutakban alkalmaznak. Az ÖBB Beruházási Stratégiája Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

26 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Akkor a legjobb a pályaminőség javulása, amikor a vágányszabályozás (LLT) kombinálva van síncsiszolással vagy a csiszolásra közvetlenül a vágányszabályozás után kerül sor Integrált fenntartás USP nélkül USP-vel Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

27 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 év süppedés szórás csak vágányszabályozás integrált karbantartás 0.2 mm 0.6 mm 0.4 mm Integrált karbantartás Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

28 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 lokális hiba aláverés vágány és kitérő aláverés integrált karbantartás évente lokális hiba 900 km vágány és 1500 kitérő 150 km vágány 100 csoport kitérő aláverési költségvetés 10%-a aláverési költségvetés 75%-a aláverési költségvetés 15%-a biztonság sürgős minőség tervezés 2 évre megelőző fővonalak tervezés 8 évre Az ÖBB Aláverési Stratégiája Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

29 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 A tartós és olcsó zúzottkő ágyazatú vágány lehetséges, ha követik a minőségi stratégiákat. Azonban, vannak teljesítendő előfeltételek a(z) (újra)beruházás során: - jó altalaj vagy kiegészítő réteg beépítése - víztelenítés, víztelenítés, víztelenítés ágyazat, betonaljak aljpapucsokkal, kiváló minőségű sínek (350 HT) … és mindezt megfelelően karban kell tartani. - kiváló minőségű elemek Összefoglalás Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

30 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Minden stratégia, mely a rövid távú megtakarításokra összpontosít, az életciklus- költségek figyelemre méltó növekedéséhez vezet. Hosszú távú megtakarítások csak minőségi stratégiák esetén lehetségesek. Összefoglalás De hogyan ellenőrizzük a fenntartható stratégiákat? Életciklus Menedzsment Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

31 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Életciklus menedzsment A pályaadatok trendjeinek elemzése lehetővé teszi a jövőbeni karbantartási igények előrejelzését. Amikor a jövőbeni karbantartási igények ismertek, akkor a teljes életciklus-költség számítható a pálya üzemi élettartamától függően. Egy bizonyos üzemi élettartamra az átlagos éves költségek minimálisak  optimális újraberuházási időpont Az Életciklus Menedzsment lehetővé teszi a projektek gazdaságosságának ellenőrzését: Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

32 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Életciklus Menedzsment – egy példa Mit tudunk egy meghatározott pályaszakaszról? Életciklus menedzsment 50 méterrel távolabb 200 méterrel távolabb Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

33 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 TrackPROPHET – pálya vonalvezetés Az előrejelzés a pontos adatokkal rendelkező időintervallumok alapján dolgozik - visszamenőleg a pályaépítés időpontjáig és - előre a jövőbe ismerve a romlási ráta időbeli változását Mivel ilyen előrejelzés készíthető minden pályamunkára a teljes munkaciklus számítható a különböző mérőkocsik jeleinek elemzésével ? Életciklus menedzsment lassújel A pálya gazdaságos üzemi élettartama és ezáltal a felújítás optimális időpontja számítható az annuitások (= a pálya átlagos éves dinamikus költségei) figyelemmel kísérésével Az előrejelzés megmutatja a lehetséges üzemi élettartamokat, de nem tudja meghatározni a leggazdaságosabbat. Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

34 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Átlagos éves dinamikus költségek nyomon követése Átlagos éves dinamikus költségek A gazdaságos újraberuházás időpontja Életciklus menedzsment újraberuházás Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

35 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013 Alig létezik valami ezen a világon, amit valaki ne csinálhatna még rosszabbul, és így ne adhatná el még olcsóbban. Az emberek viszont, akiknek csak az ár számít, azok eme üzelmek áldozatává válnak. Értelmetlen dolog valamiért túl sokat fizetni, de még rosszabb, valamiért kevesebbet fizetni. Ha túl sokat fizetnek, veszítenek egy bizonyos összeget. Ez minden. De ha túl keveset fizetnek, néha mindent elvesztenek, mert a megvásárolt áru nem tudja betölteni rendeltetését. A gazdaság törvénye megtiltja, hogy kevés pénzért nagy értéket kapjunk. Ha a legolcsóbb árajanlatot fogadjuk el, fenn áll a rizikó, hogy az nem m ű ködik, és ezt bele kell kalkulálnunk az árba. És ha ezt tesszük, akkor lenne elég pénzünk arra is, hogy egy jobb árut vegyünk meg. John Ruskin (1819–1900, Oxford els ő gazdasági tanszékének egyetemi tanára) Összefoglalás Vasútügyi és Közlekedésgazdasági IntézetGyőr, július 8.

36 TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013  KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Peter Veit Telefon: Grazi Műszaki Egyetem Vasútügyi és Közlekedésgazdasági Intézet


Letölteni ppt "TU Graz I Institute for Railway Engineering and Transport Economy I Univ.-Prof. Dipl.-Ing. Dr. Peter Veit Győr, July 8th 2013  www.ebw.tugraz.at Fenntartható."

Hasonló előadás


Google Hirdetések