Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az első és második nyelv elsajátítás elméletei. Áttekintés Első nyelv elsajátítása –Behaviorista –Nativista –Kognitív –interakcionista –„competition models”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az első és második nyelv elsajátítás elméletei. Áttekintés Első nyelv elsajátítása –Behaviorista –Nativista –Kognitív –interakcionista –„competition models”"— Előadás másolata:

1 Az első és második nyelv elsajátítás elméletei

2 Áttekintés Első nyelv elsajátítása –Behaviorista –Nativista –Kognitív –interakcionista –„competition models” (Macwhinney – verseny- modell) Második nyelv elsajátítása –Folyamatok és fontos tényezők áttekintése (Spolsky, Ellis, intelligencia, nyelvérzék, attitűdök és motiváció) –Elméletek (ld. első nyelv + szociálpszichológiai modellek, akkulturáció, akkomodáció elméletek, Krashen monitor modellje, Macwhinney verseny- modellje)

3 Az első nyelv elsajátítása 6 hetes: mosolyog, gőgicsélni kezd 6 hónap: gagyog 1 év: első szavak hó között: hetente két szót tanul 2 év: 2 szavas fázis 3 év: kb. 500 szó, mondatok, kérdések 1. osztály: nyelv kp-i elemei kialakultak, kb szó Fiatal felnőtt = szó

4 Amit nem látunk Előnyben részesíti (megismeri) az anya hangját Előnyben részesíti (megismeri) az anyanyelvét Hangzódifferenciálása finomabb, mint a felnőtteké – 1 éves korra eltűnik! Vizsgálatok: Odafigyelés (fixálás), szopás ritmusa Egyéb kognitív képességek: jegyek megkülönböztetése, okság stb.

5 Hogy csinálják ezt a gyerekek? 1. Behaviorista elmélet - Skinner A gyermek utánozza a felnőttet. A felnőtt megerősítést ad a helyes formára. A helytelen forma kioltódik. A nyelv teljes mértékben tanult – gyermek tabula rasa.

6 A behaviorista elmélet korlátai Nem magyarázza a szabálytanulást és az abból eredő intelligens hibákat (túláltalánosítás) A gyermekek nyelvi fejlődése (a kisebb eltérésektől eltekintve) nagyon hasonló – ha teljesen környezettől függene, sokkal különbözőbb lenne! A gyermek sokszor nem tudja ismételni a felnőttet. A szülők sokszor nem javítják a gyermeket. (az igazság és az udvariasság dimenzióira erőteljesebben reagálnak) Kritikus periódus hipotézis

7 A nativista elmélet - Chomsky Gyerekek roppant szegényes nyelvi input mellett is igen jól megtanulják a nyelvet A gyermek veleszületett adottsága a nyelv elsajátítására: LAD Előre meghatározott útvonalat követő folyamat Szabályelsajátítás UG: egyetemes nyelvtan – paraméterek beállítása

8 Érvek a nativizmus mellett Wernicke- és Broca-területek léte Bizonyos kognitív deficitek mellett is lehetséges nyelvtanulás Tökéletlen input Nem kapnak explicit irányítást, ha kapnak nem értik Kevés javítás, arra sem mindig reagálnak Kreol nyelvek kialakulása pidginből (a töredékes nyelvi rsz. Teljessé alakítása) Kritikus peridódus – „vadgyerekek”

9 Érvek a nativista elmélettel szemben A környezet fontosabb, mint ahogy Chomsky gondolta – Bard and Sachs (1977): Jim jelnyelven tanult meg beszélni hiába volt hangos inputja is Az input egyáltalán nem annyira hibás, mint ahogy azt Chomsky feltételezte - dajkanyelv


Letölteni ppt "Az első és második nyelv elsajátítás elméletei. Áttekintés Első nyelv elsajátítása –Behaviorista –Nativista –Kognitív –interakcionista –„competition models”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések