Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői Dr. Gallai Mária Gyermekpszichiáter Szakértő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői Dr. Gallai Mária Gyermekpszichiáter Szakértő."— Előadás másolata:

1 A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői Dr. Gallai Mária Gyermekpszichiáter Szakértő

2 A gyermek szükségletei széles perspektívából A mai gyermekek –a holnap polgárai, dolgozói és szülői, –a jövő társadalmának és –a gazdasági fejlődésnek megalapozói. A jelenlegi társadalom akkor biztosítja jövőjét –ha minden gyermek számára –az egészséges, felelősségteljes és produktív élet megalapozásához szükséges feltételeket megteremti.

3 Mit tehet hozzá az idegtudomány? Mit gondoltunk régen?Mit tudunk ma? Az agy fejlődése az öröklött géneken múlik. Az agy fejlődése a gének és az egyéni tapasztalatok közös hatásának eredménye. A 3 éves kor előtti tapasztalatok csak kevéssé hatnak a későbbi fejlődésre. A korai tapasztalatok alapvetően befolyásolják az agy szerkezetét, és megalapozzák a későbbi képességeket. A korai évek biztonságos anya- gyerek kapcsolata pozitív keretet nyújt tanuláshoz, fejlődéshez. Így igaz. + A korai kapcsolatok az agy felépítését is befolyásolják.

4 Mit tehet hozzá az idegtudomány? Mit gondoltunk régen?Mit tudunk ma? Az agyfejlődés lineáris: a tudást egy életen át tartó gyarapodással szerezzük. Az agyfejlődés nem lineáris: vannak szenzitív időszakok, amik bizonyos készségek megszerzéséhez optimálisak. Ha ez kimarad, később nagyon nehéz pótolni. A kisgyermekek agya sokkal kevésbé aktív, mint a serdülőé vagy a felnőtté. A korai években a gyermek agya sokkal aktívabb, mint a felnőtté. Az agy aktivitása serdülőkorra lényegesen csökken.

5 Néhány adat Megszületéskor szinte az összes idegsejt jelen van az agyban – kb. 100 milliárd! Az újszülött agya súlya csupán negyede egy felnőttéhez képest – Hálózat épül – Idegsejtek velősödnek

6 Néhány adat Szinaptikus burjánzás: – Születéskor egy idegsejtnek átlagban kapcsolata (szinapszisa) van – A 2. év végére kb ! Szinaptikus visszametszés - „kertész” : – A nem használt szinapszisok a 2. év végétől pusztulni k ezdenek – A rendszeresen használt szinapszisok stabilizálódnak és felgyorsul a működésük

7 Szinaptikus hálózat fejlődése

8 Az agy szerkezetének kiépülése tapasztalattól függ Az egy időben ingerületbe jövő sejtek nyúlványokat növesztenek egymás felé („Fire together – wire together”) - a hálózat formálódik. Minden alkalommal, amikor végigfut az információ az idesejtek között, a kémiai és elektromos hatások megerősítik a sejtek közötti kapcsolatot – a hálózat érik. Az oda-vissza áramlás a leghatékonyabb – a szociális kapcsolatok jelentősége!! A nem használt, felesleges szinapszisok elpusztulnak – a hálózat stabilizálódik.

9 Első év születés (hónapok)(évek) Észlelés Látás, hallás Nyelv Magasabb kognitív funkciók Source: C. Nelson (2000) Kognitív hierarchia épülése - szinaptikus hálózat „al aptól felfelé”

10 Első év születés (hónapok)(évek) Elsődleges érzelmek Alapvető szocializáció Másodlagos érzelmek Érzelmi és viselkedés kontroll Source: C. Nelson (2000) Érzelmi- szociális hierarchia – szinaptikus hálózat „al apt ól felfelé”

11 Mire van szüksége a gyermeknek? Alapvető fizikális feltételek biztosítására: – Fedél – Élelem – Ruházat – Mérgező anyagoktól mentes környezet A gyermek fejlettségének megfelelő tapasztalatokat biztosító tárgyi környezetre Pozitív, biztonságot jelentő, támogatást nyújtó, stabil kapcsolatra

12 Mi történik, ha nincsenek meg a szükségletek? Stressz! – Pozitív stressz – Tolerálható stressz – Toxikus stressz Hormonális változások – Adrenalin – Kortizol Idegrendszeri változások

13

14 Source: C. Nelson (2008) Normál Krónikus stressz A tartós stressz megváltoztatja az agy szerkezetét

15 A toxikus stressz következménye Desmond Kelly, M.D. The Implications of Quality Early Education for Brain Development 2005

16 Üzenetek Az agy szerkezete folyamatosan épül a gének és a környezet együttes hatása következtében. Az agyi struktúrák hierarchikus rend szerint épülnek fel. Az agy fejlődésében a legaktívabb tényező a stabil, pozitív szociális kapcsolat.

17 Üzenetek folytatása A korai életkortól biztosított megfelelő környezet nélkülözhetetlen az agy megfelelő fejlődéséhez. A már stabilizálódott agyi struktúrák módosítása sokkal nehezebb és kevésbé hatékony. A korai életkorban nyújtott segítség messze eredményesebb és költséghatékonyabb, mint a későbbi támogatás.

18 Üzenetek folytatása Azok a lépések, amivel a súlyosan hátrányos helyzetű gyerekek szükségleteit a legkorábbi életkortól kezdve kielégítjük – egyrészt morális kötelességünk, – másrészt tartós invesztálást jelent a jövőnk társadalmába és gazdasági prosperitásába.

19 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői Dr. Gallai Mária Gyermekpszichiáter Szakértő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések