Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„ Másképp is lehet” Individualitás vagy együttműködés? Dr. Sárvári György Neosys Ügyvezető 2008 május. 8.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„ Másképp is lehet” Individualitás vagy együttműködés? Dr. Sárvári György Neosys Ügyvezető 2008 május. 8."— Előadás másolata:

1 „ Másképp is lehet” Individualitás vagy együttműködés? Dr. Sárvári György Neosys Ügyvezető 2008 május. 8.

2 Neosys Szervezetfejlesztés - Tanácsadás Magyarország piacvezető coaching cége: több mint 300 egyéni, felsővezetői coaching folyamatot vezettünk. Több mint 50 nemzetközi és magyar nagyvállalattal működtünk együtt több éves szervezetfejlesztői folyamatokban.

3 Individulitás vagy együttműködés? 60 éve egy magyar pszichoterapeuta (Mérei Ferenc) publikált először az együttes élményről: a csoportban való együttműködés és hovatartozás révén a csoport tagjainak egyenkénti ereje minőségileg megugrik. Ennek az erőnövekedésnek az élményét nevezte együttes élménynek. „A csoport nivelláló hatása nem lesüllyeszti az egyént, hanem a csoportban megnövekszik az egyén hatékonysága, a közösség ereje a közösség tagjait erõsíti." ! Háttere: a csoport által felépített közös nyelv (kommunikáció), dinamika, kialakított tradíciók, közös intuíció…

4 Hipotézisem szerint: Magyarország bővelkedik a nagy egyéniségekben, a tehetségekben és deficites az együttes élmény, a csoportos együttműködés területén.

5 Hofstede interkultúrális kutatási modellje szerint: Az individualizmus- kollektivizmus indexen (ami egy 100-as skála), Magyarország 80 pontot kapott. Magyarországon szignifikánsan erős az individualista kultúra.

6 Collectivist cultures Group decisions are better Moral involvement with the company Company responsible for the employees Interesting work is as important as earnings Managers chose duty, expertness, and prestige as life goals In society people born into extended families or clans, which protect them in exchange for loyalty „WE” consciousness Identity is based in the social system „high context” communication Emotional dependence of individual on institutions and organizations Emphasis on belonging: membership ideal Employees perform best in-groups Individualist cultures Individual decisions are better Calculative involvement with the company Employees responsible for themselves Earnings more important than interesting work Managers chose pleasure, affection, and security as life goals In society everyone is supposed to take care of himself and his immediate family only „I” consciousness Identity is based in the individual „low context” communication Emotional independence of individuals from institutions and organizations Emphasis on individual initiative and achievement: leadership ideal Employees perform best as individuals

7 Az együttes élmény erőtöbbletet hoz létre A szociálisan kisebb hatóerővel és tehetséggel rendelkező tagok ereje a csoportos együttműködés hatására minőségileg megugrik. Magyarország még mindig a nagy egyéniségek országa, ahol az együttműködés másodlagos az egyéni teljesítményhez képest, ahol a versenyszellem dominál!

8 Individulitás vagy együttműködés? „A magyar jelenség” 60 éve fémjelzi az individuális tehetség jelenlétét és erejét a nemzetközi élvonalban. Miért nem adódik össze hazánkban az egyénekben megjelenő tehetség és erő minőségi többletté? Miért nincs társadalmi szinten megjelenő összefogás, együttes élmény?

9 Individulitás vagy együttműködés? Tapasztalataink szerint, a gazdasági versenyszférában a siker legfontosabb tényezői a következők: világos és egyértelmű belső kommunikáció, tiszta jövőkép, tanuló szervezeti működés, egyéni érdekek alárendelése a szervezeti céloknak, diszciplína, autonóm munkacsoportok megjelenése, projekt-működés, pozitív gondolkodás… Multinacionális cégek viszonylatában a hasonlóképpen működő magyar leányvállalatok nemzetközi szinten is sikeresek. Miért nem jelenik meg ez a minőségi erő csoport (nemzeti) szinten, miért nem jön létre az „együttes élmény” ?

10 Hipotézisek II. Amikor az individualitás és az egyéni teljesítmény fontosabb mint a csoport érdek, kialszik az együttműködés lángja. A nagy egyéniségek (kivéve ha tudatosan korlátozzák magukat!) gyakran konfliktuskerülő és hatalmilag szabályozott környezetet hoznak létre, ahol nincs dinamikus tanulás. A pozitív szemlélet hiánya csökkenti az együttműködés erejét. A túlzott versengés megöli az csoport kohéziót.

11 A „harc és a küzdelem” olyan dinamikai eleme az együttműködésnek, amely segíti a legjobb megoldások kibontakozását. Konfliktus és problémamentes környezetben nincs fejlődés. Érdekek, nézőpontok, modellek ütköztetése nélkül, nincs valódi autonómia és előrelépés, a kreatív vita helyét átveszi a halott tradíció és a tekintély. Magyarországon erős a tekintélytisztelet, nehéz a nyílt kommunikáció felvállalása. (köntörfalazás, passzív ellenállás) A valódi együttműködésben vannak nézetkülönbségek, ütközések.

12 A túlzott versengés megöli az együttműködést A versengés alapfilozófiája azon az összehasonlításon alapul, hogy az egyik ember színe, véleménye, nézete vagy eszméje alapvetően és folyamatosan jobb, mint a másiké. Itt csak győztesek és vesztesek vannak, ahogyan sajnos legtöbbször a politikában is. Az individualitás csapdája a túlzott versengés

13 Az együttműködés legfontosabb eleme az egyensúly érzék Nagyon komoly egyensúly érzéket (önkorlátozást!) igényel annak a finom összhangnak a megtalálása, hogy az együttműködésben a harc, a szembenállás és a verseny nem önmagáért való, nem személyes ügy, mert alapvetően egyek vagyunk és közös a célunk.

14 Reményteljes jövő A legfontosabb adottságokkal rendelkezünk: vannak kimagasló tehetségeink. Képesek vagyunk létrehozni hatékony együttműködést a gazdasági szférában: kimagaslóan teljesítő gazdasági szervezetek. Az utolsó lépés, hogy mindez a siker nemzeti szinten is megjelenjen… Ezért vagyunk együtt.

15 Neosys Szervezetfejlesztő és Tanácsadó Kft Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "„ Másképp is lehet” Individualitás vagy együttműködés? Dr. Sárvári György Neosys Ügyvezető 2008 május. 8."

Hasonló előadás


Google Hirdetések