Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Akit nappal épít: az éjjel leomlott” KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS Csóka Szilvia Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Akit nappal épít: az éjjel leomlott” KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS Csóka Szilvia Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet."— Előadás másolata:

1 „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS Csóka Szilvia Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet

2

3

4

5

6 AZ ALVÁS FILOGENEZISE

7 Aktivitás és pihenés 2-3 ? 3 tudatállapot: ébrenlét, REM alvás, n-REM alvás

8 AZ ALVÁS ONTOGENEZISE

9

10

11 ÉRETLENÜL SZÜLETŐ EMLŐSÖK TARTÓSAN MAGAS REM ARÁNYA

12 NAPI ALVÁSIDŐ EMLŐSÖKNÉL, PÉLDÁK: ZSIRÁF1.9 SZARVAS3.09 ELEFÁNT3.1 BÁLNA5.3 EMBER8.0 PÁVIÁN9.4 MACSKA12.5 PATKÁNY13.0 OROSZLÁN13.5 MÓKUS15.8 DENEVÉR19.9

13 127 kultúra: 79% ugyanabban a szobában 44% egy ágyban (J.J.McKenna, 2007)

14

15 ELALVÁS AKTÍV játékkutya nagyi kukásautó rádió szomjúság SZINKRONIZÁCIÓ LASSULÁS RITMUS (altatódal, ringatás, szoptatás)

16 anya testmelege anya mozgása anya légzése (CO2) anyatej anya figyelme ÁTALVÁS

17 Anya-baba szinkronizáció alvás során

18 1/ / International Child Care Practices Study: infant sleeping environment. Nelson et al. Early Hum Dev Apr;62(1):43-55 SIDS

19 MÓDSZER: Bizonyos időközönként verbálisan „megnyugtatni” a síró gyermeket AMIT A MÓDSZER TILT: KÉZBE VENNI ÉNEKELNI RINGATNI

20 KÖTŐDÉS biztonságos – bizonytalan (A,C,D) adekvát, megfelelő válasz

21 Fónagy Péter: tudatelmélet, mentalizáció Sally és Ann teszt 3 éves 4 éves viselkedés látható következményei, fizikai valóság, saját valóság alapján ítél „pszichés egyenlőség” tudatelmélet: hamis vélekedést tulajdonít a másiknak

22

23 Mentalizáló képesség: Tudatában van a mentális állapotoknak Kifejezett erőfeszítést tesz a a viselkedés hátterében álló belső okok megfejtésére Tudatában van annak, hogy egy gyermek gondolatai különböznek a felnőttétől SOHASEM LEHET TÖKÉLETES! magas pontszám 3-4-szer gyakrabban biztonságosan kötődő

24 fejlett reflektív képesség biztonságos kötődés Sally-Ann teszt: helyesen megoldók között kétszer annyi biztonságosan kötődő „csakis a másik tudatának felfedezése révén fejlődhet ki a gyermeknél a mentális állapotok természetének teljes megértése” Hegel, 1807

25 Tükrözés: ugyanaz, de mégsem ugyanaz élmény túlságosan valósághű tükrözés félelem, pánik nincs tükrözés disszociáció, az anya vakká válik a valóságra Optimális: tükrözés + egyéb affektusok (mosolygás, komikus utánzás) fizikai valóság az egyetlen valóság: depressziós anyák alternatív valósága reakció

26 Generációkon át… 68-75% konkordancia a csecsemőkori és a felnőttkori kötődési típusok között Biztonságosan kötődő anya 3-4-szer nagyobb a valószínűsége, hogy gyermeke is biztonságosan kötődik szeparáció magas reflektivitási érték alacsony reflektivitási érték összes gyermek biztonságos 17-ből 1 gyermek biztonságos

27 „Gondolkodom, tehát vagyok” „Gondolkodik rólam mint gondolkodóról, következésképp vagyok mint gondolkodó”

28 Meltzoff and Moore (1977)

29 Myowa-Yamakoshi et al. (2004)

30 (Ferrari et al. 2006),

31

32

33

34

35 Eisenberger, N.I. et al. (2003) Does rejection hurt: an fMRI study of social exclusion. Science 302, 290–292

36 Nem csak a babának fáj…

37 ALVÁS KÖTŐDÉS BIZTONSÁGOS AGG. ELKER. BIZALMATLAN

38 ÉJSZAKAI FELRIADÁS ISMÉTLŐDŐ TARTALMÚ IJESZTŐ ÁLMOK BIZONYTALAN KÖTŐDÉS (aggodalmaskodás)

39 RÉMÁLOM Szorongásos zavarok Neuroticizmus Szkizofrénia spektrum zavarok Egészségkárosító viselkedés Alvászavarok Poszttraumás stressz szindróma Egyéb pszichiátriai zavarok ÖNGYILKOSSÁG

40


Letölteni ppt "„Akit nappal épít: az éjjel leomlott” KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS Csóka Szilvia Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések