Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gerván Patrícia Az alvás tanulásban betöltött szerepe.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gerván Patrícia Az alvás tanulásban betöltött szerepe."— Előadás másolata:

1 Gerván Patrícia Az alvás tanulásban betöltött szerepe

2 Az alvás  Az alvás szakaszai  Miért alszunk - Hipotézisek Alvás mintázat és szükséglet változása gyermekkorban  Újszülött  Kisgyermek  Kisiskoláskor  Serdülőkor Alvászavarok fejlődéses zavarokban  Alvászavar WMS-ben Alvás, tanulás, memória Alvászavarok lehetséges hatásai  Fizikális  Viselkedéses, szocális, pszichés  Kognitív  Alvás és iskolai teljesítmény Alvászavarok viselkedéses kezelése

3 Zavart, töredezett alvás mintázat Ébrenlét REM 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz Normális alvás mintázat óra Ébrenlét REM 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz Az alvás szakaszai  1.szakasz – alvásba való átmenet, álmosság szubjektív érzése, szabályos légzés, ellazult izmok (2-5%)  2. szakasz – leggyakrabban előforduló szakasz, EEG-ben alvás orsók, K-Komplex (45-55%)  3/4. szakasz – mély alvás, delta hullámok, nehezen ébreszthetőség, szabályos légzés és szívritmus (3-23%) NON- REM 75-80%  REM (Rapid eye movement): gyors szemmozgás, álom, intenzív EEG aktivitás, szabálytalan légzés és szívritmus Ultradián ritmus: non-REM and REM periódusok perces ciklusokban váltakoznak.

4 év óra Ébrenlét

5 Miért alszunk? - Hipotézisek „visszaállítási/visszanyerési" elmélet ökológiai hipotézis alvás – hőmérsékletszabályozás idegsejt hálózatok formálása

6 Alvás mintázat és szükséglet változása gyermekkorban A REM és NREM szakaszok már a harmadik trimeszterben felismerhetőek. Három alvás szakasz: aktív és mély alvás szakaszok váltakoznak; REM-en szakaszon keresztül alszanak el. A felnőtt alvásmintához képest nagyobb az REM szakaszok idői aránya. kb. 16 óra alvás per nap, a nappali és éjszakai alvás ideje kb. ugyanannyi Újszülöttek

7 3-4 órás alvások / 1-2 óra ébrenlét Az alvás az idegsejtek hálózatainak kialakítása miatt nélkülözhetetlen. A fizikai fejlődés szempontjából is nagyon fontos: Energia tartalékolás és újra feltöltődés – alacsonyabb testhőmérséklet és lecsökkent kémiai folyamatok Növekedési hormonok kiválasztása Izom fejlődés – kis mozdulatok nagy energia felhasználás nélkül

8 11 óra alvásszükséglet ( óra, nagy egyéni különbségek) 4,5 éves korra a legtöbb gyermeknél már nincs rendszeres délutáni alvás Gyakoriak az alvás problémák ebben a korban, lefekvéssel, éjszakai felkelések (3 éves longitudinális vizsgálat 87%) Óvodáskor Kisgyermekek Kb. 12 óra alvás szükséglet. A második napközbeni alvást általában egy éves kor körül hagyják el a gyermekek. Fejlődéses szempontból: szeparációs szorongás, éjszakai félelmek. Fontosak a lefekvési rutinok, átmeneti tárgyak gyakoriak.

9 Az alvás későbbre tolódik. Cirkadián ritmusban relatív fázis eltolódás Környezetei hatás Preferálják az ébrenlétet – élmények. Csökken az alvás/ébrenlét ciklusok rendszeressége. Nagy eltérés van a hétköznapi és hétvégi alvás ciklusokban A szülők kevésbé védik az alvás időt. Csökken a napközbeni éberség, és növekszik a napközbeni alvások ismét előfordulnak. Az alvás szükséglet ebben a korban még mindig 9 óra körül lenne, ám egy átlagos serdülő 7 óra körül alszik. Serdülőkor Kisiskoláskor Alvásszükséglet kb óra. Az alvásmintázat stabillá válik. A napközbeni álmosság lecsökken, ritka a délutáni alvás. Iskola, életmód hatása, későbbre tolódik a lefekvés és korábbra a felkelés, a nem rendszeres alvás/ébrenlét.

10 Alvás szerepe a tanulásban Énekesmadarak dal tanulása Állattanulmányok 1.csoport: gyakorlás után minden zajtól elzárva ébren töltötte az időt 2.csoport: gyakorlás után minden zajtól elzárva alvással töltötte az időt pontosabb ének pihenés alatt csökkent agyi aktivitás az ének utánzásához képest az alvás alatt fenntartott Magas agyi aktivitás Patkány – elkerülő tanulás Tréning: különböző alagutak, egyesekben elektromos sokk érte az állatokat 1.csoport A tréning után alvásmegvonás. 2.csoport A tréning után alvás. újra tesztelés 10 óra úlvas újra bemegy a „veszélyes” lyukba elkerüli a „veszélyes” helyet

11 Humán tanulmányok Alvás szerepe a tanulásban Prodedurális Memória Deklaratív Non-Deklaratív Epizo- dikus Szeman- tikus Procedurális készségek Kondíci- onálás Nem asszociatív Priming

12 Alvás szerepe a procedurális tanulásban Walker et al. (2002, 2003) kísérlet: motoros feladat Kritika: akik ébren voltak, azért nem következett be fejlődés, mert napközben a motoros rdsz. aktív, nincs kapacitás konszolidációra de! megismétlés napközben inaktív kézzel, így is sincs fejlődés Korrelációt találtak a sebességbeli fejlődés mértéke és 2NREM szakasz százalékos arány között alvás Gyakorlás 10:00 Teszt1 22:00 Teszt2 10:00 Gyakorlás 10:00 Teszt1 Teszt2 10:00Gyakorlás 22:00 Teszt1 10:00 Teszt2 22:00 Gyakorlás 10:00 Teszt 10:00 Teszt2 10:00 22:00 Sebesség Pontosság

13 ERERE RERER ‘reggel’ ‘este’  alvás függő tanulásra találtunk bizonyítékot  ugyanazon időtartam alatt és ugyannyi gyakorlás után a teljesítmény gyorsabban fejlődik azoknál a személyeknél akik két éjszakát alszanak Eredmény Alvás szerepe a perceptuális tanulásban ** ‘este’ csoport: 4.nap p< 0,01 ** ‘reggel’ csoport: 5.nap p<0,01

14 Alvásfüggő Kódolás/Elsajátítás Konszolidáció Stabilizáció Javulás ElőhívásRekonszolidáció A procedurális memória szakaszainak modellje •Stickgold et al.(2000) és Walker et al.(2002, 2003) vizuális és motoros feladatokban 3-12 óra között találta a konszolidáció alapú stabilizációnak az idői lefolyását

15 Szópárok De Kornick et al, 1989 – REM szakaszok aránya korrelál a tanulás sikerességével Gais and Born, 2004 – NREM-ben előforduló lassú hullámú alvás (SWS) játszik szerepet a szópárok tanuásában Téri tanulási feladatban a SWS fontos szerepe (Plihal and Born; 1997, 1999) Alvás és deklaratív memória Az alvás szerepe még nem teljesen tisztázott a deklaratív memória terén. Egyes tanulmányok ellentmondásos eredményeket mutatnak.

16 Arcok felismerése nem rosszabb alvásmegvonás után, de annak az azonosítása, hogy milyen környezetben látták őket, jelentősen romlik (kontextuális emlékezet) (Graves et al, 2003) Munka memória ( Drummond et al, 1999) számolási feladatban, ahol a munka memóri használatára nagy szükség van, az alvásmegvonásos csoport gyengébben teljesít. fMRI, kisebb aktivitás a prefrontális kortexben Verbális tanulás (Drummond et al, 2000) fMRI, az alvásmegvonásos csoportban kisebb temporális lebeny aktivitás (nyelv feldolgozás) Alvás és deklaratív memória

17 Alvászavarok fejlődéses zavarokban Fejlődési zavarral küzdő gyermekek esetén gyakoriak a különböző típusú alvásproblémák. Különböző szindrómák jellemzően társulnak a különböző alvás zavarok. Pl. Autizmus – rendszertelen alvás/ébrenlét ciklus, hosszú éjjeli fennlétek Down Szindróma – obstruktív alvási apnoe Rett Szindróma – abnormálisan rövid alvási ciklusok stb. Az alvászavarok kezelése fokozottan fontos a ebben a populációban, legszerencsésebb viselkedéses és farmakológiai terápiás lehetőségek kombinált használata.

18 Normális alvás mintázat Zavart, töredezett alvás mintázat óra Ébrenlét REM 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz Ébrenlét REM 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz

19 Alvázavar WS-ben Abnormális alvás mintázat, jellemzően később alakul ki az éjszaka teljes átalvása (lehetséges, hogy a csecsemőkorban (4-10 hónap) jelentkező bélrendszeri irritabilitással is összefügg) Williams Szindróma – Periodikus Végtagmozgászavar / Periodic Limb Movement Disorder (ARENS et al, 1998)  Alvás közben periodikusan visszatérve (ált. nem érzékelve), végtagmozgás alakul ki (ált. lábak, ritkán a kezek)/néhány másodpercig, óránként legalább ötször  Poliszomnográfiás alvásvizsgálat szükséges a biztos diagnózishoz.  Az éjszakai, alvás közben generálódó mozgás összetöredezi, periodikusan újra és újra megszakítja az alvás menetét.  Az alvás struktúra sérül, amely következménye az egyre növekvő alvásdeficit, alvás hiány lesz, amitől a beteg megmagyarázhatatlanul álmos és fáradt lesz a napközben.  Éber állapotban a végtagban megjelenő nyugtalan érzésről számolnak be.  Sajnos a jelenség mechanizmusai nem ismertek eléggé, így csak tüneti kezelés létezik.  Farmakológiai ágensek: dopaminerg szerek (prekurzorok és agonisták), gyenge opioidok, benzodiazepinek (alvás optimalizálás)

20 Alvászavarok lehetséges fizikai hatásai Növekedés: a növekedési hormon alvás alatti felszabadulásának zavara Immun funkciók: az alvás depriváció jelentősen károsítja az immunrendszer védekező funkcióját Endokrin rendszer: cortisol, prolactin thyroid hormonok szabályozása alvás alatt Metabolikus reguláció: az alvásdeprivációhoz kapcsolható elhízottság Sérülések: gyakoribbak alvászavarral küzdő gyermekeknél

21 Hangulat szabályozás és érzelmi változások: megnövekedett irritabilitás, kevésbé pozitív hangulat Pszichés problémák. Közepesen erős összefüggés a pszichés zavarokkal Viselkedéses problémák: agresszivitás, hiperaktivitás, impulzivitás Család: megnövekedett szülői stressz, anyai depresszió, a szülők inadekvát alvása Alvászavarok lehetséges viselkedéses, pszichés és szociális hatásai

22 Neurokognitív deficitek és az alvás problémák között erős összefüggés (O’Brien et al, 2003) Figyelem (vizuális f., fonológiai f.) Végrehajtó funkciók szervezés munka memória probléma megoldás Alvászavarok lehetséges kognitív hatásai

23 Alvászavarok vizsgálata sérült populációban 286 intellektuális deficittel élő gyermek alvási problémáinak vizsgálata (családi környezetben élők) Didden, et al, 2002 Eredmény: a súlyos alvási problémákkal küzdő gyermekeknél - súlyosabb intellektuális deficit - gyakoribb orvossághasználat - nagyobb a gyakorisága az epilepsziának - nappali alvások gyakoribbak - több a napközbeni viselkedés probléma (pl. agresszió, hiperaktivitás)

24 Paavonen, 2004 ; ~6000 gyermek Alvás problémák – Iskolai teljesítmény Alvás minősége SAPSAP SAP AP NAP SAP – súlyos alvás problémák; AP – alvás problémák, NAP – nincsen alvás probléma Teljesítmény szint: átlagosátlag alattátlag felett

25 Taras, H., 2005 összefoglaló tanulmány 21, iskoláskorú gyermekek alvás minőségének javítását célzó tanulmány eredményeiről Eredmény: mindegyik vizsgálatban azt találták, hogy az alvás minőség javulását követően a vizsgálati személyek iskolai teljesítménye javult – ezzel párhuzamosan a kognitív tesztekben nyújtott eredményeik is. Alvás problémák – Iskolai teljesítmény

26 Rendszeres lefekvési idő. Ne várjuk meg amíg a gyermek nagyon fáradt. Egy rutin kialakítása, amelyben jellegzetes és bejósolható lépések vannak (10-30 perc). Átmeneti tárgyak használatának bátorítása. A szoba elhagyása, amíg a gyermek ébren van. Tiszta elvárások a lefekvéssel kapcsolatban, és konzisztens megerősítések adása. A szabályok elmagyarázása a gyermeknek. Jutalmazás. Alvázavarok viselkedéses kezelése

27 Napközbeni rendszeres időbeosztás fenntartása. A napközbeni alvások limitálása (korfüggően). Lefekvés előtt pár órával a gyermek ne egyen csokoládét, igyon szénsavas üdítőt. Amennyiben orvosságra van szüksége, pl. köhögéscsillapító, igyekezzünk olyat választani, amelyben nincsen valamiféle stimuláns anyag. Lefekvés előtt a gyermek ne nézzen TV-t, számítógépezzen, játsszon videojátékot. A gyermek az ágyban ne csináljon olyan tevékenységeket, amelyek inkompatibilisek az elalvással játék, TV Alvázavarok viselkedéses kezelése

28 Hosszan fennálló alvászavar estén érdemes szakemberhez fordulni, és többféle módszer együttes alkalmazásával javítani a gyermek alvásminőségén. OPNI Alváscentrum Vezető: Dr. Szűcs Anna Helye: OPNI főépület, 1.emelet Postacím: 1021 Budapest, Hűvösvölgyi út 116 Tel: / 1363, 1414


Letölteni ppt "Gerván Patrícia Az alvás tanulásban betöltött szerepe."

Hasonló előadás


Google Hirdetések