Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az intézményi szakmai fejlesztés lehetőségei a kompetencia alapú tanítási-tanulási folyamatok tükrében Szénási László.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az intézményi szakmai fejlesztés lehetőségei a kompetencia alapú tanítási-tanulási folyamatok tükrében Szénási László."— Előadás másolata:

1 Az intézményi szakmai fejlesztés lehetőségei a kompetencia alapú tanítási-tanulási folyamatok tükrében Szénási László

2 Változások, amelyek hatnak a működésünkre

3 Óraszámok növekedése miatt konfliktussal teli munkaerő gazdálkodás Forráshiányos gazdálkodás

4 A mérési eredmények tapasztalataiA mérési eredmények tapasztalatai A gyorsan változó tudást már nem lehet folyamatosan tantervi korrekciókkal követni, új tudásértékek alakultak, alakulnak ki.A gyorsan változó tudást már nem lehet folyamatosan tantervi korrekciókkal követni, új tudásértékek alakultak, alakulnak ki. Más az a 21. század elején elvárt tudás és műveltségkép, mint akár 15 évvel korábban.Más az a 21. század elején elvárt tudás és műveltségkép, mint akár 15 évvel korábban. Mindeddig inkább a „szakértelem típusú tudás” elsajátíttatása volt jellemző. A közoktatási „hasznos tudás” inkább merev tantárgyi határok között mozgott.Mindeddig inkább a „szakértelem típusú tudás” elsajátíttatása volt jellemző. A közoktatási „hasznos tudás” inkább merev tantárgyi határok között mozgott. Miért szükséges a változtatás ?

5 A tanulási folyamatoknak, a kompetenciák kialakulásának egyre nagyobb része kerül ki az iskolán kívülre, változik az iskola funkciója és a pedagógus szerepe (tartalmak - vezetés)A tanulási folyamatoknak, a kompetenciák kialakulásának egyre nagyobb része kerül ki az iskolán kívülre, változik az iskola funkciója és a pedagógus szerepe (tartalmak - vezetés) Az iskola mint szolgáltatást nyújtó egyre nagyobb figyelmet kap a megrendelő és a fenntartó részéről (mérések) az eddigi gyenge fenntartói intézményirányítás megváltozásaAz iskola mint szolgáltatást nyújtó egyre nagyobb figyelmet kap a megrendelő és a fenntartó részéről (mérések) az eddigi gyenge fenntartói intézményirányítás megváltozása Az egyéni fejlesztés igényének a megjelenéseAz egyéni fejlesztés igényének a megjelenése Miért szükséges a változtatás ?

6 gyengék a munkaerő-piaci és az oktatási intézmények közötti kapcsolatok, a hiányos és nem mindenki számára hozzáférhető a korszerű oktatás infrastruktúrája.gyengék a munkaerő-piaci és az oktatási intézmények közötti kapcsolatok, a hiányos és nem mindenki számára hozzáférhető a korszerű oktatás infrastruktúrája. kiugróan magas egyenlőtlenségek érzékelhetők a minőségi oktatáshoz való hozzáférés tekintetében, és bizonyos tanulói csoportok (hhh tanulók, roma tanulók) iskolák és iskolatípusok mentén történő szegregációját figyelhetjük meg.kiugróan magas egyenlőtlenségek érzékelhetők a minőségi oktatáshoz való hozzáférés tekintetében, és bizonyos tanulói csoportok (hhh tanulók, roma tanulók) iskolák és iskolatípusok mentén történő szegregációját figyelhetjük meg. Miért szükséges a változtatás ?

7 Kompetencia alapú fejlesztés hatásai: SzemléletváltoztatásSzemléletváltoztatás Új módszerek elsajátításaÚj módszerek elsajátítása Munkaközösségek feladata a tantárgyi tartalmak felülvizsgálataiMunkaközösségek feladata a tantárgyi tartalmak felülvizsgálatai Továbbképzési tervek felülvizsgálataTovábbképzési tervek felülvizsgálata Tankönyvek, taneszközök tudatos választásaTankönyvek, taneszközök tudatos választása

8 IKT technika elsajátításaIKT technika elsajátítása Tantermi bútorzatok kialakításaTantermi bútorzatok kialakítása Belső mérési, értékelési rendszer kialakítása és összehangolása az országos mérésekkel, tapasztalatokkalBelső mérési, értékelési rendszer kialakítása és összehangolása az országos mérésekkel, tapasztalatokkal Intézményi módszertani kosár létrehozásaIntézményi módszertani kosár létrehozása AkadálymentesítésAkadálymentesítés

9 A változásokból fakadó szervezetfejlesztési feladatok: Az erőforrások fejlődhetnek, újra strukturálódhatnak – támogatás, megerősítésAz erőforrások fejlődhetnek, újra strukturálódhatnak – támogatás, megerősítés A pályázati források kihasználási lehetősége a munkaerő gazdálkodásbanA pályázati források kihasználási lehetősége a munkaerő gazdálkodásban Az intézmény előnyének kihasználása, további pozíció erősítésAz intézmény előnyének kihasználása, további pozíció erősítés

10 A fejlesztés további feladatai: más módszertani tartalmak beemelése vagy a meglévők fejlesztése az iskolai pedagógiai tevékenységben: Az idegennyelv-tudás, digitális írástudás, vállalkozói-, életpálya-építési-, életviteli és egészségfejlesztési kompetenciák, környezettudatosságot és aktív állampolgárságot építő ismeretek, valamint eszköztudást fejlesztő hazai és nemzetközi kompetencia alapú tananyagokat, programok adaptációja és továbbfejlesztése kiemelt cél.Az idegennyelv-tudás, digitális írástudás, vállalkozói-, életpálya-építési-, életviteli és egészségfejlesztési kompetenciák, környezettudatosságot és aktív állampolgárságot építő ismeretek, valamint eszköztudást fejlesztő hazai és nemzetközi kompetencia alapú tananyagokat, programok adaptációja és továbbfejlesztése kiemelt cél.

11 Kiemelt figyelmet kell fordítani a matematika, természettudományos és műszaki tudományos szakokra történő beiskolázást elősegítő kompetenciák fejlesztésére.Kiemelt figyelmet kell fordítani a matematika, természettudományos és műszaki tudományos szakokra történő beiskolázást elősegítő kompetenciák fejlesztésére. Segíteni kell a kultúra iránti fogékonyság kialakulását, javítani kell a tehetségek felismerését, és erősíteni támogatásukat.Segíteni kell a kultúra iránti fogékonyság kialakulását, javítani kell a tehetségek felismerését, és erősíteni támogatásukat. Ki kell dolgozni és be kell vezetni a nem-formális oktatás céljait szolgáló specifikus programokat (alapfokú idegen nyelvi, IKT kompetenciák megszerzésének biztosítása,vizsgákra történő felkészítés) is.Ki kell dolgozni és be kell vezetni a nem-formális oktatás céljait szolgáló specifikus programokat (alapfokú idegen nyelvi, IKT kompetenciák megszerzésének biztosítása,vizsgákra történő felkészítés) is.

12 Erősíteni kell a környezettudatos, egészséges életmódra nevelést, és az ahhoz szükséges kompetenciák fejlesztését a közoktatásban.Erősíteni kell a környezettudatos, egészséges életmódra nevelést, és az ahhoz szükséges kompetenciák fejlesztését a közoktatásban.

13 Funkcionális bővítési lehetőségek Digitáis tananyagfejlesztés (team munkák, projektek)Digitáis tananyagfejlesztés (team munkák, projektek) Felnőtt oktatási rendszerbe bekapcsolódás, intézményi kialakításaFelnőtt oktatási rendszerbe bekapcsolódás, intézményi kialakítása Távoktatás lehetőségeiTávoktatás lehetőségei

14 A kompetencia fejlesztés lépései: Egyszerre ne sokat!Egyszerre ne sokat! Nem csak A, hanem B is! (ha lehetőség van, akkor C)Nem csak A, hanem B is! (ha lehetőség van, akkor C) Tantárgyi rendszereken túl mutató kompetenciák helye, lehetőségeTantárgyi rendszereken túl mutató kompetenciák helye, lehetősége Folyamatos mérés, kommunikációFolyamatos mérés, kommunikáció

15 A lehetséges forrásbővítő tevékenységek A takarékos gazdálkodásban a saját szerepünk és a fenntartói elvárásA takarékos gazdálkodásban a saját szerepünk és a fenntartói elvárás A pályázatok felkutatásában és elkészítésében vállalt szerepA pályázatok felkutatásában és elkészítésében vállalt szerep Egyéni innovációk erősítése és elismerése, példaadásEgyéni innovációk erősítése és elismerése, példaadás Infrastrukturális fejlesztések csak tartalmi megújulás vállalásával érhetők el!!! (épület, info)Infrastrukturális fejlesztések csak tartalmi megújulás vállalásával érhetők el!!! (épület, info)

16 Fejlesztési veszélyek lehetnek: A környező iskolák is túlélési stratégiákat készítenek (megerősödés-elbukás) A környező iskolák is túlélési stratégiákat készítenek (megerősödés-elbukás) Fenntartói szerep megváltozása (hatása az iskola sorsára) Fenntartói szerep megváltozása (hatása az iskola sorsára) Üresedő iskola – távozó, munkanélküli pedagógusok Üresedő iskola – távozó, munkanélküli pedagógusok Az új tartalmakhoz nem tudjuk megtalálni az erőforrásainkat Az új tartalmakhoz nem tudjuk megtalálni az erőforrásainkat A tantestületi együttműködés, egymásra utaltság megléte-hiánya A tantestületi együttműködés, egymásra utaltság megléte-hiánya A partnerek megnyerése a feladatokhoz és a fejlesztésekhezA partnerek megnyerése a feladatokhoz és a fejlesztésekhez

17 Miért éri meg? –Az intézmény térségi szerepe nő, módszertani központtá válása erősödik. Régiós szerep –A fejlesztésben részt vevő kollégák (képzők, mentorok, szakmai tanácsadók) munkaerő pozíciója javul –Ezekben a központokban a digitális tananyagfejlesztés lehetőségei bővebbek lesznek (saját innovációk) –A munkaerő gazdálkodást segítheti ebben a programban való részvétel –Az új források csak pályázati úton érhetők el –Multiplikációs tevékenység

18 Bázisiskolává válás lehetősége: BázisiskolákBázisiskolák –Referenciahelyek –Módszertani központok –Kistérségi szerep erősödése –Kapcsolat a pedagógusképzéssel (felsőoktatásban gyakorló hely) –Jobb finanszírozási lehetőségek biztosítása –A fejlődés útja – a veszély elkerülése

19 Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "Az intézményi szakmai fejlesztés lehetőségei a kompetencia alapú tanítási-tanulási folyamatok tükrében Szénási László."

Hasonló előadás


Google Hirdetések