Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A küszöbön és az akadálypályán

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A küszöbön és az akadálypályán"— Előadás másolata:

1 A küszöbön és az akadálypályán
Kőpatakiné Mészáros Mária Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

2 Kihívások

3

4

5 Európa esélyegyenlőségi
stratégiája Az Európai Közösség támogatja a fogyatékos gyermekek bevonását az általános oktatásba. A stratégia támogatja a fogyatékos személyek „kihelyezését” a számukra fenntartott intézetekből. Akcióterv két évente - prioritások

6 Országos Fogyatékosügyi Program
Harminchárom konkrét intézkedés Területei: egészségügyi, foglalkoztatási, szociális, oktatási, közlekedési, településrendezési, településfejlesztési és egyéb állami tervezés, az azokhoz kapcsolódó döntések meghozatala. „Az oktatási és a munkaerő-piaci integráció kiteljesedésével …. törekvés arra, hogy egyre több egészséges gyermek és felnőtt pozitív élményként élje meg a fogyatékos emberekkel való napi kapcsolatait.”

7 Inklúzió Barnáné Likovszky Márta Békési Kálmán Garami Erika
Kasza Georgina Kovács Erika Kőpatakiné M Mária Labáth Ferencné Mayer József Murárik Ferencné Vágó Irén Zóka Katalin

8 Az óvodai intézményrendszer és az óvodai nevelésben való részvétel
2000-ben és 2006-ban OM, illetve OKM októberi statisztika 2000 2006 Összes óvoda* 3 522 3 223 SNI gyerekeket fogadó óvoda 487 1 037 Integráltan nevelő 396 935 Szegregáltan nevelő 91 102 Összes óvodás Összes SNI óvodás 3 619 5 324 Integrált nevelésben résztvevő 2 323 3 840 Szegregált nevelésben résztvevő 1 296 1 484

9 Stratégia helyett taktika?
Kérdés: Szerepel-e a sajátos nevelési igényű gyermekek integrációjának célkitűzése az óvoda alábbi dokumentumai közül valamelyikben? Stratégia helyett taktika? Az óvodák száma Aránya (%) Az óvoda helyi nevelési programjában 233 67,7 Az óvoda alapító okiratában 226 65,7 Az óvoda éves munkatervében 172 50,0 A helyi közoktatásra vonatkozó esélyegyenlőségi tervben 171 49,7 Az óvoda minőségfejlesztési programjában 147 42,7 Az óvoda szervezeti és működési szabályzatában 106 30,8 Az óvoda által megfogalmazott küldetésnyilatkozatában, missziójában (nem hivatalos dokumentumban, honlapon, szóróanyagokban stb.) 98 28,5 Az óvoda házirendjében 64 18,6 Nem szerepel egyikben sem 46 13,4 Nem válaszolt 18 5,2 Összesen 344

10 Az integráció megjelenésének aránya (%) az intézményi dokumentumokban

11 Együttműködés és feladatvállalás
„…nagyon nem szeretem azt a szemléletet, hogy ha vizsgákon előkerül, hogy mit tennél ilyenkor, és azt feleli, hogy szakemberhez küldeném, és az gondolom, hogy nem ez a megoldás. Nyilván szakemberhez is kell küldeni, de legyek azzal tisztában, hogy nekem mi a feladatom a fejlesztésben, kommunikáljak a szakemberrel, kérdezzem meg a szülőt, mit mondott a szakember, ha nem tudom elérni. De mindenképp egy együttműködés kell.” Óvodavezető

12 Egyéni nyereségek „Nagyon sok finom pedagógiai érzékünk erősödött és emiatt én nagyon szeretem csinálni (…) Egyszer ültem egy konferencián, egy nagyon neves kerületi óvodában, és mellettem ült egy óvónő, kérdeztem tőle, hogy ti milyen gyerekeket integráltok, egy integrációs óvoda volt, és hála istennek nálunk ilyen nincs. Mondom, akkor miért jöttél, hát a főnöke elküldte, hogy érdeklődjön, és úgy felsóhajtott, hogy hála istennek nincs, én nem szóltam semmit, gondoltam magamban, mi meg okosodunk attól, hogy integrálunk.” (intézményvezetők, fenntartók fókuszcsoportja)

13 Esély a tanuló szervezetté válásra
Új megoldások keresése komplex problémákra, Rendszerszemlélet (ld. bemenet, folyamatok, kimenet, értékelés, átmenet a rendszer felsőbb szintjeire), Interakciók (együttműködések) a környezettel.

14 A korábbinál nehezebb és több feladat a pedagógusok számára
Alternatívák Integráció A korábbinál nehezebb és több feladat a pedagógusok számára A többségi környezet ellenállása A társadalmi leszakadás megfékezése A társadalmi integráció esélye Szegregáció Könnyebb feladat a pedagógusok számára Alkalmazkodás a többségi környezet igényeihez A társadalmi leszakadás újratermelése A társadalom kettészakadása

15 Vitára ajánlott kérdések
Hogyan motiváljuk a pedagógust? Milyen megközelítések (és szerepek) adódnak? (eszközök, módszerek?) Hogyan találjuk meg a módját annak, hogy a jó gyakorlatot folytató intézmények átadják a tudásukat? Hogyan tudjuk támogatni a jó, működő programok gyakorlattá válását?

16 Kiadványok A küszöbön – sajátos nevelési igényű gyermekek az óvodában
Akadálypályán – sajátos nevelési igényű tanulók a középiskolában Új horizontok az együttnevelésben – az együttnevelés, a befogadó értékelés jó gyakorlatai – nemzetközi együttműködés Nyitott középiskolák – kézikönyv együttnevelő középiskolák számára

17


Letölteni ppt "A küszöbön és az akadálypályán"

Hasonló előadás


Google Hirdetések