Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SNI kérdések Szakmai tapasztalatok: OKA Csépe Valéria Magyar Tudományos Akadémia & MTA Pszichológiai Kutatóintézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SNI kérdések Szakmai tapasztalatok: OKA Csépe Valéria Magyar Tudományos Akadémia & MTA Pszichológiai Kutatóintézet."— Előadás másolata:

1 SNI kérdések Szakmai tapasztalatok: OKA Csépe Valéria Magyar Tudományos Akadémia & MTA Pszichológiai Kutatóintézet

2 1 2a 2b 3 1. Ábra Az oktatási és nevelési szükséglet megoszlása 2/B (~SNI-b) A teljesítmény jelentősen az átlag alatti A különleges oktatási szükségletet erre specializált szakember azonosítja Komplex szakdiagnózis szükséges (standardizált diagnosztikai rendszer) A tanuló integrált oktatásban vesz részt, a fejlesztést ezen felül kapja A fejlesztés külön, erre a területre specializált szakember (szükség esetén specializált intézet) bevonásával történik 3 (~SNI-a) A különleges oktatási szükségletet és rehabilitációs célú fejlesztési igényt erre specializált szakember azonosítja Intenzív szakellátás szükséges Komplex szakdiagnózis szükséges (standardizált diagnosztikai rendszer) Az ellátáshoz speciális szakember szükséges Az ellátás helye az oktatás adott, vagy teljes szakaszában szakintézményben történik

3 A magyar SNI-a és SNI–b* Iskolai szempontból meghatározó –A diagnosztikában Érzékszervek épsége / Orv. és más Mozgás korlátozottsága /Orv. és más Általános mentális képességek (IQ, de hogyan mérve?)/ Pszich. és más Kognitív profil / Pszich. és más Magatartásszabályozás /Pszich. és más Oktathatóság, nevelhetőség /Ped. és gyógyped. –Az ellátásban és az oktatásban SNI-a –fejlesztés /Ped., gyógyped. és szükség esetén más szakma SNI-b – rehabilitáció, fejlesztés /Gyógyped. és szükség esetén más szakma *Feltéve, ha vannak olyan szakemberek, akik az organikus/nem organikus dichotómia szerint megbízhatóan diagnosztizálnak (kérdés milyen eszközzel?)

4 „megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okokra vissza vezethető/ vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő gyermek, tanuló” Organikus okokra visszavezethető Organikus okokra vissza nem vezethető Rehabilitációs foglalkozás Kt. 52. § (6) bek. Fejlesztő foglalkoztatás Kt. 30. § (7) bek. Kt § (1) bek. 29. pont a) pont Kt § (1) bek. 29. pont b) pont Szakember által azonosított, extra fejlesztéssel kielégíthető plusz szükséglet, az 1. ábrán ez a 2.b csoport Szakember által azonosított, intenzív szakellátást igénylő plusz szükséglet, az 1. ábrán ez a 3. csoport

5 Széles alapellátás (diagnosztika is, mindenekelőtt általános és szűrő eljárások) (coaching institutes, ez Magyarországon a Nevelési Tanácsadók hálózata) Szűkebb szakdiagnosztika (regionális központok, szakintézetek, Magyarországon ezt a feladatot látják el a tanulási képességeket vizsgáló területi és országos feladatkörű intézmények Speciális diagnosztika (ritka, speciális fejlődési zavarok, általában a terápia is itt történik)

6 CÉL:Egységes Ellenőrizhető Szakmailag Megalapozott Finanszírozható SNI-ellátó rendszer Feladatterületek: –Ellátó szakmák: a szükségletazonosítás komplex szakmai programja és egységes protokollja diagnosztikai rendszer képzés, továbbképzés, feladatellátás (törvényi szabályozás nem teljes) szakmai kompetenciaterületek (pedagógus, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus, speciálisan képzett pszichológus, szakorvos) minőségbiztosítás, szakmai ellenőrzési rendszer –Ellátó rendszerek: a szakmai feladatok transzparens intézményrendszerének működtetése Önkormányzati és állami feladatok harmonizációja Az ellátás szintjeinek egységes, követhető működése Az ellátás szakmai kompetenciaterületeinek (oktatási, egészségügyi, szociális) egyeztetése Az SNI-vel kapcsolatos tevékenységek régiók szerinti összehangolása –Állami kötelezettségek Törvényi szabályozás korszerűsítése (ha kell) Finanszírozás és ellenőrzés

7

8

9 Szakmai tapasztalatok: EU projektek

10 Saját példa olvasási probléma vs. diszlexia Neurodys (EU 6. kutatás) ProRead (EU 6th FP/ Socrates) –Kognitív profil /gyenge……diszlexia/ –Támogató rendszer – internetes kérdőív EU ajánlások és tanácskozás 2009 január vége, FARO (Portugália) NL-P-HU diagnosztika fejlesztés

11 Data collected in Hungary database of 3014 schools 802 nonexisting s 2212 valid address Respondents of 961 different teacher 761 remedial teacher 313 external expert 1223 teacher 524 remedial teacher 181 external expert VALID: ∑ % ≈ 600 schools  27% of valid address ≈ 2/3 Valid Criteria: nonmissing below 50% and "sent"

12 Occupations REMEDIAL TEACHERSEXTERNAL EXPERTS psychologist special educationalist teacher speech therapist none of the above

13 Proportion of poor readers* *Teachers’ answers 35% of students 18% of students

14 Proportion of poor readers ** *Remedial teachers’ answers

15 Proportion of diagnosed dyslexics *Remedial teacher answers

16 Types/ causes of poor readers’ problems REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS insufficient education insufficient mastery of language general language problems neurobiological/genetic problems general learning problems behavioural problems 53 %

17 Environment: Family REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS no negative influences native language(s) different from language used in reading instruction no/little exposure to and/or support for written language at home TEACHERS

18 Environment: School REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS no negative influence insufficient teaching level insufficient remedial support TEACHERS

19 Most typical support teacher provide to poor readers

20 Most typical compensation to poor readers more time for written exams use of oral examinations no grading of reading skills Exercises /read aloud shorter exercises use of technical support REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS TEACHERS neversometimesregularly

21 Proportion of poor readers receiving this compensation Mean: 52% of poor readers

22 Effectiveness of the poor reader support “system” in Hungary 81% 61% 76% 80% 62% 76% REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS financial resources practical facilities human time resources

23 General effectiveness of the poor reader support “system” in Hungary highly ineffective highly effective REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS TEACHERS

24 Actual remedial teaching sensory-based training combination of written and spoken language training oral or written comprehension training PA linked with reading instruction training PA with oral means motor training spelling training speech therapy extra (normal) reading psychotherapy none of the above REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS Activities mentioned as most or 2nd most typical

25 Diagnostic procedure of trained expert REMEDIAL TEACHERS EXTERNAL EXPERTS reading accuracy letter knowledge spelling skills verbal expression reading speed vocabulary speech perception sensory skills verbal working memory intelligence motor skills phonological abilities orthographic knowledge rapid naming alwayssometimes

26 Széles alapellátás (diagnosztika is, mindenekelőtt általános és szűrő eljárások) (coaching institutes, ez Magyarországon a Nevelési Tanácsadók hálózata) Szűkebb szakdiagnosztika (regionális központok, szakintézetek, Magyarországon ezt a feladatot látják el a tanulási képességeket vizsgáló területi és országos feladatkörű intézmények Speciális diagnosztika (ritka, speciális fejlődési zavarok, általában a terápia is itt történik)


Letölteni ppt "SNI kérdések Szakmai tapasztalatok: OKA Csépe Valéria Magyar Tudományos Akadémia & MTA Pszichológiai Kutatóintézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések