Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Robothadviselés és e-tanulás? Prof. Dr. Kende György Dr. Seres György.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Robothadviselés és e-tanulás? Prof. Dr. Kende György Dr. Seres György."— Előadás másolata:

1

2 Robothadviselés és e-tanulás? Prof. Dr. Kende György Dr. Seres György

3 Hogy kerül a csizma az asztalra? Robothadviselés és e-tanulás (e-Learning )

4 A jó pap holtig tanul – tartja a mondás  A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz, akiknek a génjeiben túltengett a kíváncsiság –  vagy katonák voltak, akiknek békeidőben rendszeresen továbbképzéseken és gyakorlatokon kellett részt venni.  Az emberek nagy többsége, ha kitanult egy szakmát, vagy szerzett egy diplomát, élet­hosszig megélhetett belőle.

5 A jó pap holtig tanul – tartja a mondás  A huszadik század második felében a tudomány, a technika és a társadalom rohamos fejlődésnek indult.  Az iskolákban megszerzett ismeretek az ember aktív életszakaszában többször is elavulnak.  A munkaerő-piaci versenyképesség megőrzése érdekében újra és újra neki kell veselkedni a tanulásnak.

6 A század végére megfogalmazódott az „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye.  A hagyományos iskolai oktatási rendszer nem képes ennek az igénynek a kielégítésére.  Ezért a nagy cégek – a hadseregek évezredes hagyományait követve – maguk szervezik munkatársaik rendszeres képzését.  A kisebbek számára pedig professzionális oktatócégek biztosíthatják a rendszeres továbbképzést.

7 A század végére megfogalmazódott az „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye.  Az igényen túl, a huszadik század létrehozta a tanítás-tanulás hatékony eszközeit is.  A század elején megjelent a mozgókép- és a hangrögzítés,  a végén pedig a számítógép, a digitális adatrögzítés és adattovábbítás – az infokommunikációs technika (IKT)

8 A század végére megfogalmazódott az „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye.  Például, a televízióban egy egész ország számára be lehet mutatni a legjobb tanárok előadásait.  A digitális videórögzítés és a szélessávú adatátvitel segítségével ezt bárki számára, bárhol és bármikor hozzáférhetővé lehet tenni.  Ez eredményezte, például, a „Mindentudás Egyeteme” sikereit.

9 Hogy kerül az e-tanulás a robothadviselés eszköztárába?

10  A robothadviselés eszközeinek és eljárásainak rohamos fejlődése különösen megköveteli az élethosszig való tanulást  Az élethosszig való tanuláshoz az e-tanulás nyújt ideális megoldást  Az e-tanulás eszközei szoftrobotot alkotnak –Ahogyan azt Munk professzor 2001-ben jelezte az első Robothadviselés konferencián Hogy kerül az e-tanulás a robothadviselés eszköztárába?

11 Az e-tanulás nagyon rövid múltra tekinthet vissza. Az első Internet órák 1997-ben indultak  európai helyzetéről az  az amerikairól az oldalain találhatunk a legtöbbet e-tanulás (e-Learning )

12 e-tanulás (e-Learning )

13  Felépült az e-tanulás épülete – az Internet.  Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.  A diákok fogadására készek a legmodernebb iskolapadok – a számítógépek.  A tanárok rendelkezésére állnak –a táblák – a szemléltetés minden elképzelhető és elképzelhetetlen formáját biztosító multimédiás technikai eszközök –és a színes krétás dobozok – a prezentációs szoftverek. e-tanulás (e-Learning )

14  Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

15  Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

16  Az első oktatási segédeszköz, az emberi beszéd, „feltalálása” után a tanítás általános formájává vált, évezredekre – aki tanulni akart, annak először a beszédet kellett megismernie.  Az írás, majd a nyomtatás feltalálása jelentősen megnövelte az emberiség által felhalmozott tudás továbbadásának hatékonyságát – a tanulás feltétele, évszázadok óta, az írni-olvasni tudás. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

17  A digitális adatrögzítés, -továbbítás és –meg- jelenítés, a számítógépek, és a helyi, illetve világméretű számítógép-hálózatok elterjedésével vált hatékonnyá a kép-, mozgókép- és hangrögzítés eszközeinek alkalmazása az oktatásban és tanulásban  Az e-tanulás feltétele a „digitális írástudás” lett.  Ennek a feltételnek ma még nem mindenki felel meg – őket csak a hagyományos módon taníthatjuk. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

18  Az óvodában a „kakaóbiztos” számítógépek mellett felnövő nemzedék azonban már biztosan e-tanuló lesz.  Vannak azonban már ma is olyan célcsoportok, amelyeknél a digitális írástudás – a számítógép és az Internet alkalmazói szintű ismerete – munkaköri kötelesség.  A nagy vállalatok dolgozói, a közalkalmazottak, és a hadsereg hivatásos állománya számára az e- tanulás ideális megoldást nyújthat az élethosszig való tanulás követelményeinek teljesítésére. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

19 … ja, és persze a robotok A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

20 Robonauták oktatása a NASA-nál

21 ASIMO a HONDA robotja

22  Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

23  Az e-tanulás nemcsak a hagyományos elméleti képzés hatékonyságát növeli meg, de a legkülönbözőbb virtuális modellek, szimulátorok, és szerepjátékok a gyakorlati képzés költséghatékonyságát is jelentősen javíthatják. A mit e-tanítsunk kérdésre is hasonló választ adhatunk: előbb-utóbb mindent, amit szervezett keretek között kell elsajátítani.

24 Virtuális modellek, szimulátorok

25  Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

26  A hagyományos iskolában a tanár az, aki a kijelölt, vagy kiválasztott tananyagot előadja, szemlélteti, a tanulóval korrepetál, majd az elsajátítást ellenőrzi, vagy számonkéri és értékeli.  Egy konkrét ismerethalmaz – tantárgy, téma stb. – e-tanulással való elsajátításához készült multimédiás tananyagcsomag esetében felmerül a kérdés, hogy ki tanít? A ki e-tanítson kérdésére már sokkal nehezebb választ találni.

27  A tanár, aki a tananyagot kiválasztotta és megfogalmazta?  A grafikus, aki elkészítette a megértést elősegítő, szemléltető bemutatókat?  Az informatikus, aki megírta a forgatókönyvet?  A narrátor, aki az előadásokat felolvasta?  A programozó, aki a tanuló által feldolgozható formában, digitális adathordozóra, vagy egy kijelölt hálózati címre rögzítette az eredményt?  A tutor, aki a tanulókkal a kapcsolatot tartja távoktatás esetén? Felmerül a kérdés, hogy ki tanít?

28  A legegyszerűbb megoldásnak az tűnne, ha mindezeket a feladatokat egy személy végezné, azonban minden tanárt felkészíteni ennyi szakma kiváló ismeretére lehetetlen, és felesleges.  A felsőoktatási intézmények, és a speciális képzést adó tanfolyamok tantárgyaihoz szükséges e-tananyagok, többnyire, egyedi kidolgozást, és a tananyag megfogalmazásától az elsajátítás ellenőrzéséig szükséges – fent felsorolt – feladatok megoldásában résztvevőktől szoros együttműködést igényelnek. A ki e-tanítson kérdésére már sokkal nehezebb választ találni.

29  Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk?  Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban e-tanulás (e-Learning )

30 A hogyan e-tanítsunk kérdésre annyiféle választ adhatunk, ahány oktatási forma, iskola, tantárgy és oktató van.

31  Az Egyesült Államokban, 1997-ben a Pentagon, a Fehér Ház támogatásával elindította az e-tanulás legszélesebb értelmezését és gyakorlatát megalapozó programot: az Advanced Distributed Learning (ADL) Initiative – a Fejlett Megosztott Tudás – kezdeményezést A hogyan e-tanítsunk kérdésre annyiféle választ adhatunk, ahány oktatási forma, iskola, tantárgy és oktató van.

32  Az ADL kezdeményezés által 2001-ben létrehozott SCORM – Megosztható Tartalom Objektum Hivatkozási Modell (Sharable Content Object Reference Model) – magába integrálta a legtöbb, a világon addig, a különböző szervezetek által kidolgozott oktatási-tanulási szabványt, és 2004-re olyan szabvánnyá vált, amelyet a legelterjedtebb tanulás-, illetve oktatási tartalom-szervezési keretrendszerek világszerte, alkalmaznak. A hogyan e-tanítsunk kérdésre annyiféle választ adhatunk, ahány oktatási forma, iskola, tantárgy és oktató van.

33 AICC ARIADNE IMS IEEE LTSC STB. IEEE Learning Technology Standards Committee Aviation Industry CBT Committee IMS Global Learning Consortium Alliance of Remote Instructional and Distribution Networks for Europe

34 A SCORM szabvány az oktatási egységeket – tanóra, témakör, tantárgy – internetes elemekből: –szöveg (.doc,.pdf), –grafika (.gif,.jpg), –táblázat (.xls), –hang (.wav,.mp3), –videó (.avi,.mpg,.wmv), –bemutató (.ppt,.swf), –teszt (.html,.swf,.js), –weblap (.html,.php) álló Megosztható Tartalom Objektumokba (Sharable Content Objects - SCO) szervezi Sharable Content Object

35 Megosztható tartalom objektum (SCO) Weblap (html;php) Grafika, fotó (jpg;gif) Videó (avi;mpg; wmv) Szöveg (doc;pdf) Bemutató (ppt;swf) Táblázat (xls) Teszt (html;js) Sharable Content Object

36 Reference Model Az így „csomagolt” objektumokból felépített kurzust (tantárgy, tanfolyam) a tanulásszervező (Learning Management - LMS) keretrendszer egy speciális leíró-illesztő-szervező – imsmanifest.xml - fájlban elhelyezett adatok alapján „vezényli”. Sharable Content Object

37 Reference Model Sharable Content Object SCO1 SCO7 SCO6 SCO2 SCO3 SCO5 SCO4 Leíró- illesztő fájl (xml) imsmanifest.xml

38 Az eTanulás néhány eszköze SmartBoard (OkosTábla) Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés, időmegtakarítás,Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés, időmegtakarítás,

39 Az eTanulás néhány eszköze SmartBoard (OkosTábla) Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés. időmegtakarítás,Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés. időmegtakarítás, A diákok bevonása a magyarázatba.A diákok bevonása a magyarázatba.

40 Az eTanulás néhány eszköze SmartBoard (OkosTábla) Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés, időmegtakarítás.Figyelemfelkeltés, lényegkiemelés, időmegtakarítás. A diákok bevonása a magyarázatba.A diákok bevonása a magyarázatba. Digitális „tinta” alkalmazása és a bemutatók „mobilizálása”.Digitális „tinta” alkalmazása és a bemutatók „mobilizálása”.

41 Az eTanulás néhány eszköze Videó-tanárokKonzerv-előadók  Az előadó a tananyagot –fejből, vagy papírból mondja el

42 Az eTanulás néhány eszköze Videó-tanárokKonzerv-előadók  Az előadó a tananyagot –fejből, vagy papírból mondja el –fejből, demonstrációval ismerteti

43 Az eTanulás néhány eszköze Videó-tanárokKonzerv-előadók  Az előadó a tananyagot –fejből, vagy papírból mondja el –fejből, demonstrációval ismerteti –demonstrátorokkal, interaktív lehetőségekkel adja át

44 Multimédiás tananyagok Két példa a ZMNE-ről

45 Információs Műveletek Multimédiás Oktató Program Készítette: Dr. Várhegyi István - Dr. Haig Zsolt - Dr. Kovács László

46  Célja, hogy a tantárgyhoz multimédiás formában az Interneten, illetve hálózati elérési lehetőség hiányában CD- n, olyan átfogó, rendszerező információhalmazt nyújtson, amely segíti elsajátítani és megérteni a tananyagot.  Törzsanyaga összefoglalja a tantárgy főbb tartalmi anyagát. A képek és videofilm bejátszások a törzsanyag jobb és könnyebb elsajátítását hívatottak elősegíteni. Információs Műveletek Multimédiás Oktató Program Készítette: Dr. Várhegyi István - Dr. Haig Zsolt - Dr. Kovács László

47 Haditechnikai kutatás-fejlesztés Multimédiás tananyag KÉSZÍTETTE: Prof. Dr. Kende György - Dr. Seres György

48  A Haditechnikai kutatás-fejlesztés e-tanuláshoz alkalmas multimédiás tananyaga a tantárgy hagyományos jegyzetén alapul.  Az egyes fejezetek tartalma, lényegében, megegyezik a jegyzet szövegével – mégis mi az a többlet, amiért érdemes volt elkészíteni a tananyag multimédiás változatát? A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

49  A tananyag internetes portál formájában, automatikusan induló CD-re készült.  Ez lehetővé teszi, hogy a számítógép előtt ülve a tanulók szörfölhessenek a tanterem, a tanulószoba, a könyvtár – és ha rendelkeznek Internet-kapcsolattal – a világ bármely pontja között.  A tananyag szöveges részét nyomtatható formában is megjeleníthetik, illetve a saját részükre ki is nyomtathatják – a szerzői jog betartásával. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

50  A portál – a szorosan vett tananyag mellett – tartalmazza az előadások szemléltetésére szolgáló bemutató vetítéseket és a forrásmunkákat.  Ezen kívül, a CD-n megtalálhatóak –az egyes fejezetek alapjául szolgáló forrásmunkák, –a szerzőknek az egyes témakörök mélyebb elsajátításához, –illetve a további kutatásokhoz ajánlott publikációi –és tudományos konferenciákon megtartott előadásaik prezentációja is. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

51  Ezen kívül a CD-n található – és a tanulás megfelelő fázisában, egy egérkattintással elérhető – egy sor fontos és érdekes dokumentum, amelyeket egyébként csak hosszas keresés és utánjárás után találna meg az olvasó. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

52  A multimédiás tananyag egy CD lemezt, és egy nyomtatott Útmutatót tartalmaz.  A bejelentkező képernyő tartalmazza az induláshoz szükséges lépések elérését és az állandóan látható tartalomjegyzéket, amely lehetővé teszi a tananyagban való tájékozódást és az olvasó igényei szerinti szörfölést A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

53

54  A tantárgy és a felvétele után a hallgató egy „Jelentkezési lapot” tölt ki, amelyet az Egyetem Intranet hálózatán, vagy az Interneten keresztül, formájában megküld a tutornak. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

55

56  A tananyag a ZMNE intranet hálózatának ORACLE- iLearning távoktatási rendszerében is hozzáférhető és így, megfelelő jogosultság mellett, az Interneten keresztül is elérhető.  Ez lehetővé teszi, hogy –a hallgatók nyilvános vitafórumokon cserélhessék ki tapasztalataikat, –hirdetőtáblán tehessék közzé kutatási eredményeiket, –nyilvános csevegéseket folytassanak egymással és a vezető tanárral (a tutorral), –valamint késedelem nélkül hozzájussanak a tananyag frissítéseit tartalmazó új oktatócsomagokhoz. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

57

58  A tananyag multimédiás változatában a nyomtatott jegyzet ábrái helyett interaktív bemutatók és videóklippek segítik a megértést A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

59 Cél Katonai rendszer Környezet Túlélés Eredmény Saját Semleges Ellenséges Technika Ember Szervezet A katonai rendszerek speciális modellje: a harci robot Számítógép Ember

60

61

62

63  Az egyes témakörök befejezéseként a tanulók önellenőrző tesztekkel győződhetnek meg a szükséges lexikális ismeretek elsajátításáról, A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

64

65  Az egyes témakörök befejezéseként a tanulók önellenőrző tesztekkel győződhetnek meg a szükséges lexikális ismeretek elsajátításáról,  A képzési szintnek megfelelő témazáró feladatot ben küldik el a tutornak, aki a feladatok elbírálása után ben tájékoztatja az értékelésről. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

66

67  Az összes előírt feladat pozitív elbírálása után a tutor ben engedélyezi a hallgató vizsgára jelentkezését.  A vizsgaengedély birtokában a hallgató elkészíti a képzési szintjének megfelelő évfolyamfeladatot és elküldi a tutor címére  Az évfolyamfeladat értékelése a vizsga alkalmával történik. A Haditechnikai kutatás-fejlesztés tantárgy e-tanulási modellje

68 Tapasztalatok  A multimédiás tananyagot tartalmazó CD-t a 2004/2005-ös és a 2005/2006-os tanévben egy- egy levelező és egy-egy PhD hallgatói csoportnál teszteltük.  Észrevételeiket és javaslataikat az anyag véglegesítésénél már figyelembe vettük.  A doktori képzésben résztvevő hallgatói csoport hallgatóinak anonim értékelése a tananyag hasznosíthatóságáról, érthetőségéről, szemléletességéről és újdonságáról 4,43 volt az 5- ös skálán.

69  Kidolgoztuk a tananyag első fejezetének angol nyelvű próbaváltozatát Továbbfejlesztés

70  Elkészítettük az angol változat egy előadásának „hangosított” változatát –A címlap és néhány kocka az előadásból Továbbfejlesztés

71 Chapter 1: Role of technology in military systems Lecture 2: Some models of armed combat Prof. Dr. György Kende - Dr. György Seres: Research and Development of Military Technology

72 Anti-terrorist using of military system Anti-terrorist using of state military system can be successful if it tries to prevent terrorist attack,it tries to prevent terrorist attack, it has direct information about all of subsystems of terrorist military system – including information of human intelligence,it has direct information about all of subsystems of terrorist military system – including information of human intelligence, it strikes all subsystems of terrorist military system – including financial founds of organization from terrorist environment.it strikes all subsystems of terrorist military system – including financial founds of organization from terrorist environment.

73 Survival Result Organization Human Technology Survival Result Neutral Terrorist Environment Technology Human Organization Anti-terrorist using of military system State

74  Kidolgoztuk a tananyag első fejezetének angol nyelvű próbaváltozatát  Elkészítettük az angol változat egy előadásának „hangosított” változatát –A címlap és néhány kocka az előadásból –Az önellenőrző teszt az előadáshoz Továbbfejlesztés

75 Self test Choose a model!

76  Kidolgoztuk a tananyag első fejezetének angol nyelvű próbaváltozatát  Elkészítettük az angol változat egy előadásának „hangosított” változatát –A címlap és néhány kocka az előadásból –Az önellenőrző teszt az előadáshoz –Készül egy robot-tutor az előadáshoz Továbbfejlesztés

77  Shahin Maghsoudi, az újzélandi Robot-Hosting Company műszaki igazgatója –kifejleszt az előadásunkhoz egy 24 órás konzultációs lehetőséget biztosító intelligens robot-tutort - LUCÁ-t –mivel az animáció még nem készült el, „kölcsönözte” számunkra egy, a csillagászattal foglalkozó robot asszisztens - NELA (Neutralnet E-Learning Android) animációját Továbbfejlesztés

78 Prof. Dr. Kende György Dr. Seres György


Letölteni ppt "Robothadviselés és e-tanulás? Prof. Dr. Kende György Dr. Seres György."

Hasonló előadás


Google Hirdetések