Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Árképzési gyakorlat Árképzési gyakorlat 8. szeminárium Nagy Gábor 2008. árpilis. 02.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Árképzési gyakorlat Árképzési gyakorlat 8. szeminárium Nagy Gábor 2008. árpilis. 02."— Előadás másolata:

1 Árképzési gyakorlat Árképzési gyakorlat 8. szeminárium Nagy Gábor 2008. árpilis. 02.

2 1.Fedezetszámítás 2.Költségelvű árképzés 3.Kereslettől függő árképzés 4.Az árképzés marketing gyakorlata

3 Fedezetszámítás – képlet 3

4 1.Fedezetszámítás 2.Költségelvű árképzés 3.Kereslettől függő árképzés 4.Az árképzés marketing gyakorlata

5 Kérdés (1/a) Egy vállalat termékeit közvetlenül értékesíti a fogyasztóknak. A termék ára 100 Ft. A változó költség 75 Ft/db. Milyen mennyiségű terméket kell ahhoz eladni, hogy egy 500.000 Ft költségű reklámkampány mellett elérjük a fedezeti pontot? 5

6 Kérdés (1/a) 6 Értékesített mennyiség FC, TC, TR FC TR TC 20e db 500e A B

7 Megoldás (1/a) Fedezet: 100 – 75 = 25 Ft/db Fedezeti pont: 500.000 / 25 = 20.000 db 7

8 Kérdés (1/b) Tételezzük fel, hogy ezt a mennyiséget reálisan el lehet adni. A kiélezett verseny következtében a vállalat azt tervezi, hogy 10%-al csökkenti az árait. Az előzetes piackutatás szerint ez 50%-al fogja megnövelni a keresletet. Ez jó döntés lenne? 8

9 Kérdés (1/b) 9 Értékesített mennyiség 20e db FC TR VC 500e TR’ A A’ FC, TC, TR

10 Megoldás (1/b) P’ = 90 Ft Fedezet: 90 – 75 = 15 Ft/db Fedezeti pont: 500.000 / 15 = 33.333 db 10

11 Kérdés (1/c) Egy másik alternatív lehetőség, hogy megnöveljük a termék méretét 10%-al, mely ismét 50%-os keresletnövekedést eredményezne. Ez egy jó alternatíva? 11

12 Megoldás (1/c) VC’ = 75 * 1,10 = 82,5 Ft Fedezet: 100 – 82,5 = 17,5 Ft Fedezeti pont: 500.000 / 17,5 = 28.571 db 12

13 Kérdés (1/d) A menedzsment úgy döntött, hogy csak olyan projekteket támogat, melyek 10%-os profitot eredményeznek. Gazdasági szemszögből hogyan értékelné ezt a döntést? 13

14 Megoldás (1/d) P = x VC = 75 Ft  = 10 % P / VC =  x / 75 = 1,1  x = P = 82,5 Ft 14

15 Kérdés (1/e) A menedzsment úgy döntött, hogy a 2. pontban megállapított árat használja, de ebben az esetben figyelembe kell venni azt is, hogy 30.000 db legyártása után 200.000 Ft extra beruházás szükséges. 15

16 Kérdés (1/f) A cég úgy látja, hogy ügynökök alkalmazásával az eladások növekednének. Az ügynökök alkalmazásának költsége 100.000 Ft/év. A másik lehetőség, hogy a termékek értékesítésében résztvevő nagykereskedő az eladások után 5% járulékot kérne. Melyik alternatívát választaná, ha az eredeti áron kínálja a terméket? 16

17 Megoldás (1/f) VC(ügynök) = 500e + 100e = 600.000 Ft Fedezet(ügynök) = 600e / 25 = 24e db P(kisker árrés 5%) = 100 * (1-0,05) = 95 Ft Fedezet(kisker árrés 5%) = 95 – 75 = 20 Ft Fedezeti pont = 500e / 20 = 25e db 17

18 1.Fedezetszámítás 2.Költségelvű árképzés 3.Kereslettől függő árképzés 4.Az árképzés marketing gyakorlata

19 Feladat (2) A Fashion-Plus Ruhaipari vállalat jó minőségű férfi és női ingeket gyárt. Országszerte ismert a vállalat, és a divatszakmában is jó híre van. Kifejlesztett egy új ingkollekciót, amely minőségben vetekszik a piacon kapható termékekkel. Az ár megállapítása még hátra van. A következő információk állnak rendelkezésre. 19

20 A versenytársak árai (2) Kiskereskedelmi ár Megfigyelések száma 14 EUR 2 15 EUR 7 16 EUR 5 17 EUR 3 20

21 Várható költségek (2) Várható költségek Inganyag 2,20 EUR/db Gomb 0,05 EUR/db Cérna 0,05 EUR/db Munka 1,33 EUR/db Csomagolás0,27 EUR/db 21

22 Egyéb tudnivalók (2) Azt is tudja a vállalat, hogy a reklám és eladási költségek az új termék bevezetésének első évében 300.000 Eurót tesznek ki behatolásos stratégia esetén, és 340.000 Eurót lefölözéses stratégia esetén. A kiskereskedők a piaci ár 30%-át számolják fel árrésként. 22

23 Egyéb tudnivalók (2) A vállalatvezetés megítélése szerint az egyéb fix költségek (rezsi, bér. Stb.) 117.600 EUR lenne. Piaci előrejelzések szerint behatolásos árstratégia esetén a várható forgalom 130.000-150.000 db ing lehet, lefölözéses stratégia esetén pedig 110.000-130.000 db ing. 23

24 Kérdés (2/a) a) Mekkora legyen a gyári ár? b) Hol van a fedezeti pont? c) Mekkora a várható profit? d) Milyen típusú árképzést válasszon? 24

25 Megoldás (2/a) Behatolásos árstratégia: P = 13*(1-0,3) = 9,1 EUR Lefölözéses árstratégia: P = 18*(1-0,3) = 12,6 EUR 25

26 Kérdés (2/b) b) Hol van a fedezeti pont? 26

27 Megoldás (2/b) FC(beh) = 117.600 + 300.00 = 417.600 EUR FC(lefö) = 117.600 + 340.000 = 457.600 EUR Fedezeti pont(beh): q = 417.600/(9,1-3,9) = 80.308 db Fedezeti pont(lefö): q = 457.600/(12,6-3,9) = 52.598 db 27

28 Kérdés (2/c) c) Mekkora a várható profit? 28

29 Megoldás (2/c) Várható profit behatolásos árképzés esetén: TR = 150.000 * 9,1 = 1.365.000 € TC = 150.000 * 3,9 + 417.660 = 1.002.600 €  = TR – TC = 362.400 € 29

30 Megoldás (2/c) Várható profit lefölözéses árképzés esetén: TR = 130.000 * 12,6 = 1.638.000 € TC = 130.000 * 3,9 + 457.600 = 964.600 €  = TR – TC = 673.400 € 30

31 Kérdés (2/d) d) Milyen típusú árképzést válasszon? 31

32 Árképzési módok – Megoldás (2/d) 32 Hosszú termékéletciklusRövid termékéletciklus Méretgazdaságosság, tapasztalati hatás Alacsony széria-gazdaságtan Hálózati hatás és kritikus tömeg Világosan meghatározott piaci szegmens A kereslet árrugalmassága magas A kereslet árrugalmassága alacsony Alacsony belépési korlátokA piacra lépés korlátai magasak Behatoló árakLefölöző árak

33 1.Fedezetszámítás 2.Költségelvű árképzés 3.Kereslettől függő árképzés 4.Az árképzés marketing gyakorlata

34 Feladat (3a) 34 Tételezzük fel, hogy a Malév New York-i oda- vissza járatának keresleti görbéje a következő összefüggéssel írható le: P = 1400 – 4Q. A gép maximális utaskapacitása 300 fő. A jelenlegi árképzés alapján egy repülőjegy ára 200 €.

35 Kérdések (3a) 35 Teljes kapacitáskihasználás esetén mekkora árbevételt realizálna a Malév? A mikroökonómiából ismert fogyasztói többlet elmélet alapján mekkora árbevételről kell a vállalatnak lemondania a fogyasztók javára?

36 Repülőgépülések iránti kereslet (3a) 36 Elfoglalt ülések Ár 100200 300 0 B C 200 € A P = 1400 – 4Q TR = 60e € FT = 180e €

37 Feladat (3b) 37 A fedezetszámítás során azonban kiderült, hogy a 200 €-s ár esetén a vállalat igencsak szerény nyereségességi mutatókkal büszkélkedhet. Éppen ezért az értékesítési osztály munkatársai, a bevételi és a költségfüggvények alapos tanulmányozását követően, a nyereségességi mutatók javítása céljából 750 €-s jegyárat határoztak meg.

38 Kérdések (3b) 38 Milyen lenne ebben az esetben a gép helykihasználása, valamint a realizált nyereség, ha tudjuk, hogy egy utasra eső változó költségek nagysága 30 €, a gép indításának fix költsége pedig 70 000 €-ra rúg? A keresleti függvény ismeretében ebben az esetben mekkora árbevételről kell a vállalatnak lemondania a fogyasztók javára?

39 Repülőgépülések iránti kereslet (3b) 39 Elfoglalt ülések 100200 300 0  = 42,5e € A E D750 € F Ár FT = 52,65e €

40 Egy-ár stratégiák (3b) 40 UtasokÁr (€)Árbevétel (€) VC(€)FC(€)Nyereség (€) Kapacitáskihasználás maximuma 30020060 0003070 000-19 000 A nyereség maximalizálása 162750121 5003070 00042 500

41 Feladat (3c) 41 Az utasok körében végzett legutóbbi felmérés alapján a Malév értékesítési munkatársai három jól elkülöníthető fogyasztói csoportot azonosítottak az árérzékenység és az alapszolgáltatások minőségi elvárásainak különbözőségei alapján. Az azonosított fogyasztói csoportok attól függően, hogy milyen utaskiszolgálásban részesülnének, a következő jegyárakat lennének hajlandók megfizetni: 1200 €, 750 € valamint 200 €.

42 A testre szabott utaskiszolgálás költségei 42 Azonosított fogyasztói szegmensek I.II.III. Fizetendő jegyár (€)1 200750 200 Változó kéltségek (€)1005025 Fix költségek (€)70 000

43 Kérdések (3c) 43 A fenti információk ismeretében, milyen árképzési technikát alkalmazhatnak a Malév munkatársai a vállalat nyereségességének maximalizálása érdekében? A fenti árak ismeretében hogyan alakulna a kereslet összetétele, valamint a vállalat nyereségességi mutatói?

44 Repülőgépülések iránti kereslet (3c) 44 Elfoglalt ülések Ár 100 E G 200 300 D B H C 0 1200 € 750 € 200 € L IF K J A

45 Testre szabott árpolitika (3c) 45 UtasokÁr (€)Árbevétel (€) VC(€)FC(€)Nyereség (€) Első osztály 50501 20060 000100-- Business Class 11275084 00050-- Economy 13820027 60025-- Összesen 300-171 60014 05070 00087 550

46 Kérdések (3d) 46 Elkülönülő fogyasztói szegmensek azonosításával, hogyan változott a Malév árképzési politikája és nyereségességi mutatói a korábbi gyakorlathoz képest?

47 UtasokÁr (€)Árbevétel (€) VC(€)FC(€)Nyereség (€) Kapacitáskihasználás maximuma 30020060 0003070 000-19 000 A nyereség maximalizálása 162750121 5003070 00042 500 UtasokÁr (€)Árbevétel (€) VC(€)FC(€)Nyereség (€) Első osztály 50501 20060 000100-- Business Class 11275084 00050-- Economy 13820027 60025-- Összesen 300-171 60014 05070 00087 550

48 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Árképzési gyakorlat Árképzési gyakorlat 8. szeminárium Nagy Gábor 2008. árpilis. 02."

Hasonló előadás


Google Hirdetések