Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KAMASZOK KAPCSOLATAI: Pszichoszociális tényezők szerepe a magyar serdülők életmódjában az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC) nemzetközi kutatás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KAMASZOK KAPCSOLATAI: Pszichoszociális tényezők szerepe a magyar serdülők életmódjában az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC) nemzetközi kutatás."— Előadás másolata:

1 KAMASZOK KAPCSOLATAI: Pszichoszociális tényezők szerepe a magyar serdülők életmódjában az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC) nemzetközi kutatás 2002–2010 közötti adatai alapján Szimpózium a Magyar Pszichológiai Társaság XXII. Országos Tudományos Nagygyűlésén Szervezők: Költő András és Zsiros Emese Diszkutáns: Kökönyei Gyöngyi

2 Fokozott társas aktivitás, mint a droghasználat/lerészegedés rizikófaktora a serdülőkorú fiatalok körében Fokozott társas aktivitás, mint a droghasználat/lerészegedés rizikófaktora a serdülőkorú fiatalok körében Arnold Petra, Zsiros Emese, Költő András, Simon Dávid, Németh Ágnes Magyar Pszichológiai Társaság XXII. Országos Tudományos Nagygyűlés, Budapest,

3 Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC - Health Behaviour in School-aged Children)

4 WHO Keresztmetszeti vizsgálat 4 évente Hazánk közel 30 éve 43 ország Kutatás vezető: Németh Ágnes Résztvevő országok 2009/2010 HBSC kitekintő

5 A serdülőkorú fiatalok közérzetének, önminősített egészségének, életmódjának és azok hátterében álló bio-pszicho-szociális tényezők vizsgálata.  A fiatalok önminősített egészségi állapotának, közérzetének és egészségmagatartásának monitorozása, trendelemzés  Eredmények országok közötti összehasonlítása  Információgyűjtés, nemzetközi adatbank létesítés  A résztvevő országok kutatási potenciáljának fejlesztése (nemzetközi együttműködés)  Az eredmények és tapasztalatok publikálása a felhasználók számára (döntéshozók, egészségügyi szakemberek, pedagógusok, szülők és a fiatalok)Célok

6 Módszer Célcsoport: 5., 7., 9. és 11. osztályos tanulók Mintavétel: Mintavétel módja: reprezentatív, többlépcsős, rétegzett (régió, településtípus, iskolatípus) Mintavételi egység: osztály Mintavételi keret: közoktatási statisztika Adatfelvétel módszere: Önkitöltős, önkéntes, anonim kérdőív, osztályos lekérdezés, passzív beleegyezés, etikai bizottság jóváhagyásával

7 Fő témakörök Demográfiai (kor, nem, család összetétele, szülők foglalkozása, iskolázottsága, anyagi háttér) Egészségmagatartás (dohányzás, alkoholfogyasztás, illegális szerhasználat, fizikai aktivitás, szabadidős tevékenység, szexuális magatartás, étkezési minták és szájhigiénia) Egészség-percepció (egészséggel és élettel való elégedettség, testi és lelki panaszok) Egyéni és társas erőforrások (önértékelés, testkép, biológiai érés, családi kapcsolatok és támogatás, kor-társkapcsolatok és támogatás, iskola és tanárok percepciója)

8

9 Fokozott társas aktivitás, mint a droghasználat/lerészegedés rizikófaktora a serdülőkorú fiatalok körében

10 Elemezés relevanciája, célja

11 Relevancia: A kortárskapcsolatok jelentős hatással bírnak a serdülők szerfogyasztására  ESPAD 2007: saját szerfogyasztás és barátok szerfogyasztása, lerészegedés között szignifikáns kapcsolat (Elekes, 2009) Cél: A társas aktivitás és a drogfogyasztás/lerészegedés közötti kapcsolat vizsgálata Hipotézis: Nagyobb társas aktivitás  nagyobb valószínűség a szerhasználatra, lerészegedésre

12 Módszer

13 A minta megoszlása nem és évfolyam szerint (HBSC 2009/2010) %N Nem fiú51,32334 lány48,72218 összesen100,04552 Évfolyam 9.49, ,92315 összesen100,04552

14 Elemzésbe vont változók: célváltozók Lerészegedés életprevalencia (67,3%) Drogfogyasztás (tiltott és/vagy visszaélésszerű legális szer) életprevalencia értéke (30,7%)  Ecstasy, MDMA  Amfetaminok (speed)  Alkohol és gyógyszer együttes használata  Visszaélésszerű gyógyszerhasználat  Inhalánsok (ragasztó, oldószer)  Mágikus gomba, növényi drogok  Kannabisz  Egyéb drog

15

16 Elemzésbe vont változók: háttérváltozók Közeli fiú/lány barátok száma (Válaszlehetőség: egy sincs/egy/kettő/három vagy több) (Reciprocitás ellenőrzésére nincs lehetőség). Barátokkal töltött iskola utáni délutánok száma hetente (Válaszlehetőség: a hét 0-5 napja) Otthontól távolt töltött esték száma hetente (Válaszlehetőség: a hét 0-7 napja) Barátokkal telefonon, interneten való kapcsolattartás gyakorisága (Válaszlehetőség: ritkán vagy soha/a hét 1-2 napján/3-4 napján/5-6 napján/minden napján) Tanulók szociális önértékelése (Harter, 1988) (Öt tétel a társas elfogadottságról és baráti kapcsolatok kialakításáról. Skálapontérték Cronbach-alfa=0,704) Probléma megbeszélés könnyedsége a legjobb baráttal (Válaszlehetőség: nagyon nehezen/nehezen/ könnyen/ nagyon könnyen)

17 Elemzésbe vont változók: kontrollváltozók Drogfogyasztás és lerészegedés életprevalencia értéke kontrollváltozók szerint a 9. és 11. évfolyamosok körében (N=4552) DrogLerészegedés Szign. %N%N Nem Fiú34,178073,21680,000 Lány27,259963,01383 Iskola típusa Gimnázium/ szakközépiskola 27,994165,72210,000 Szakiskola/ szakmunkásképző 39,443876,0853 Évfolyam 9.26,157360,01313, ,180676,21750 Település Főváros37,7228 nsz,000 Megyeszékhely/ város 30,3655 Falu/tanya28,9495

18 Eredmények (Bináris logisztikus regresszió)

19 Drogfogyasztás és társas aktivitás egyes változóinak esélyhányadosa és statisztikái kontrollváltozók bevonásával (N=4552) Társas aktivitás változói Esélyh. CI (95%)Wald Sig. Közeli fiú barátok száma 1,174* 1,049-1,3157,773,005 Közeli lány barátok száma,915 0,824-1,0162,772,096 Tanítás után a barátokkal együtt töltött napok száma 1,156* 1,096-1,21928,889,000 Esténként barátokkal együtt töltött napok száma 1,245* 1,189-1,30389,098,000 Telefonon, interneten barátokkal való kapcsolattartás gyakorisága 1,099* 1,039-1,16410,625,001 Tanulók szociális önértékelése 1,024 0,995-1,0552,593,107 Probléma-megbeszélés könnyedsége a legjobb baráttal 1,163* 1,027-1,3175,68,017

20 Lerészegedés és társas aktivitás egyes változóinak esélyhányadosa és statisztikái a kontrollváltozók bevonásával (N=4552) Esélyh. CI (95%)Wald Sig. Közeli fiú barátok száma 1,273* 1,151-1,409 21,923,000* Közeli lány barátok száma,926,833-1,029 2,019,152 Tanítás után a barátokkal együtt töltött napok száma 1,185* 1,125-1,248 41,469,000* Esténként barátokkal együtt töltött napok száma 1,443* 1,358-1, ,409,000* Telefonon, interneten barátokkal való kapcsolattartás gyakorisága 1,179* 1,113-1,248 31,503,000* Tanulók szociális önértékelése 1,057* 1,026-1,089 13,610,000* Probléma-megbeszélés könnyedsége a legjobb baráttal 1,322* 1,166-1,499 18,895,000*

21 Társas aktivitás változói Esélyhányados DrogLerészegedés Közeli fiú barátok száma 1,174* < 1,273* Közeli lány barátok száma 0,915,926 Tanítás után a barátokkal együtt töltött napok száma 1,156* < 1,185* Esténként barátokkal együtt töltött napok száma 1,245* < 1,443* Telefonon, interneten barátokkal való kapcsolattartás gyakorisága 1,099* < 1,179* Tanulók szociális önértékelése 1,0241,057* Probléma-megbeszélés könnyedsége a legjobb baráttal 1,163* < 1,322*

22 Összegzés, következtetések

23 Legerősebb kockázati tényező: közeli fiú barátok száma; otthonról barátokkal távolt töltött esték száma; probléma megbeszélés könnyedsége csak lerészegedés esetén! (Társas támogatottság!) Droghasználat Individuális tevékenység → Társas szabadidős tevékenységet preferáló diákok körében: Lerészegedés prevalencia értéke > Tiltott szer prevalencia értéke

24 Beavatkozási pontok „Mesterséges”: Iskolán kívüli prevenció, szabadidős alternatívák „Természetes”: Hazai és nemzetközi kutatások szerint csökken a társas tevékenységet preferálók aránya fiatalok körében, és nőtt az individuális, otthon ülős tevékenységet folyatatók aránya  kihathat a szerfogyasztási szokásokra Fokozott társas elszigeteltség kockázati tényező?

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "KAMASZOK KAPCSOLATAI: Pszichoszociális tényezők szerepe a magyar serdülők életmódjában az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása (HBSC) nemzetközi kutatás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések