Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

" Függőséget okozó anyagok és magatartásformák – iskolai kezeléséhez szükséges vélemények elemzése." Fekécs Éva Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "" Függőséget okozó anyagok és magatartásformák – iskolai kezeléséhez szükséges vélemények elemzése." Fekécs Éva Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ."— Előadás másolata:

1 " Függőséget okozó anyagok és magatartásformák – iskolai kezeléséhez szükséges vélemények elemzése." Fekécs Éva Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ augusztus 25.

2 Iskolai kábítószer-probléma kezeléséhez szükséges képzések megszervezése és megtartása A képzés célja: • a különböző szakterületeken dolgozók együttes képzése (a közös gondolkodás és az egyeztetett probléma megoldás hatékonyabb és eredményesebb lehet, a felmerülő gondok orvoslására), • káros szenvedélyek prevenciójára régiónként képzéseket szervezése, • az egyes szakemberek saját munkájukon túl megismerve az érintkező szakterületek munkáját és lehetőségeit, az egyes problémákat individuálisan kezelve találjanak megfelelő megoldásokat a felmerülő problémák kezelésére, • az iskolai preventív munkában résztvevő szakemberek számára összeállítandó háttéranyag.

3 Iskolai kábítószer-probléma kezeléséhez szükséges képzések megszervezése és megtartása Sor-RégióVárosLétszám szám(fő) 1Közép - DunántúlVeszprém30 2Észak - AlföldNyíregyháza42 3Észak - AlföldMátészalka (Nyíregyházi helyszínnel)38 4Dél - AlföldSzeged47 5Dél - AlföldHódmezővásárhely32 6Dél- DunántúlPécs I.43 7Dél- DunántúlPécs II.37 8Észak - Kelet Magyarország Miskolc40 9.Nyugat DunántúlGyőr44 10.BudapestBudapest XVII. kerület23 XVII. kerület 11Észak - MagyarországEger39 12Közép - MagyarországSzigetszentmiklós33 13.Közép - MagyarországPomáz29 Összes: 634 fő

4 A képzés részletei A képzésekre meghívottak köre: • pedagógusok (gyermekvédelmi-, egészségnevelési-, szabadidő felelős, drog koordinátor stb.) • iskolaorvosok, védőnők, • pszichológusok, gyógypedagógusok, • szociális munkások, • szülők stb. Regionális képzés keretében a képzésen résztvevők kitöltöttek egy kérdőívet. (n=337)

5 Nemek és szakképzettségek százalékos megoszlása (n=337)

6 Korcsoportos megoszlás

7 Iskolai drogfogyasztás I.

8 Iskolai drogfogyasztás II.

9 Iskolai drogfogyasztás III.

10 Iskolai drogfogyasztás IV.

11 Iskolai alkohol fogyasztás I.

12 Iskolai alkohol fogyasztás II.

13 Iskolai alkohol fogyasztás III.

14 Az 1-2 kortynál több alkoholt már fogyasztott tanulók aránya nemenként és osztályonként (HBSC 2006)

15 Iskolai dohányzás I.

16 Iskolai dohányzás II.

17 Iskolai dohányzás III.

18 Iskolai dohányzás IV. A dohányzást már kipróbáló tanulók aránya nem és osztály szerint (HBSC 2006)

19 Az alkoholt és a cigarettát legalább hetente fogyasztók és a drogokat használók aránya korévenként /a kérdésre válaszolók százalékában/ (Ifjúság Gyorsjelentés) % életkor

20 Mit tart az ifjúság legégetőbb problémájának? /százalékos megoszlás/ (Ifjúság Gyorsjelentés)

21 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására Hagyományos módszerek: • előadások, • film vetítések, • eg.nev.napok • szórólap, • DADA program, • A-HA program, • szabadidős programszervezés, • közös élmények, • beszélgetések (egyéni, közös, kiscsoportos, segítő) Képzések, fejlesztések • önismereti, • konfliktus megelőzés, • konfliktus kezelés, • életvezetési, • stressz kezelés, • közösségfejlesztés, • kommunikációs készségfejlesztés, • szituációs gyakorlatok, • segítségnyújtás lehetséges módjai Közösségi és egyéni értékeket felismerő és erősítő programok. A jó állandó megerősítést és dicséretet érdemeljen.

22 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására II. Egyéni módszerek: • Kortárs segítők, • Pozitív énkép erősítés, • Empátia érzésének erősítése, • Eset ismertetés, • Élménypedagógia • Drámapedagógia •„Diák Bíróság”, • Felkészítő foglalkozások: a tanuló tudjon „nem”-et mondani Egyéni fejlesztések: • Agresszív viselkedés esetén „nem érti,hogy mi a baj” vele.

23 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására III. Együttműködések • Egységes pedagógiai koncepció • Közösen hozott döntések • Média szerepének megreformálása • A meglévő szabályrendszer következetes betartása és érvényesítése pl. Házirend pontos betartása • Konkrét és következetes ellenőrzés (szülői monitorozás) • Protokoll használat (pl. jegyzőkönyv, fegyelmi eljárás)

24 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására IV. Szakemberek, együttműködő partnerek, akik egymás munkáját segítik. • iskola-pszichológus, • mentálhigiénés szakember, • gyógypedagógus, • főállású tanítás utáni szabadidő szervező, • szociális munkás, • szociális mentor (életvezetés), • iskola-rendőr, • iskola-polgárőr, Elvárások: • hitelesség, • titoktartási kötelezettség, • példamutatás, • következetesség, • az oszt. főnök személye meghatározó, • tanári felügyelet, • tanári ügyelet, • esetkövetés, • utókövetés, Mentálhigiénés szakember segítse az iskolában a fiatalokkal foglalkozó szakembereket.

25 Javaslatok fenti problémák iskolai megoldására V. A szülők: • a szülők felelősségének hangsúlyozása • szoros kapcsolattartás az iskolában dolgozó szakemberekkel • szülői kontroll gyakorlása pl. szabadidős tevékenység • „Szülői Fórum” nevelési gondok megoldására • „Szülők Akadémiája” • szülőknek és gyermekeiknek közös iskolai programok pl. sport, kézműves foglalkozások stb.

26 A szakemberek dilemmája


Letölteni ppt "" Függőséget okozó anyagok és magatartásformák – iskolai kezeléséhez szükséges vélemények elemzése." Fekécs Éva Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések