Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban Dr. Szőke-Milinte Enikő PPKE BTK Tanárképző Intézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban Dr. Szőke-Milinte Enikő PPKE BTK Tanárképző Intézet."— Előadás másolata:

1 A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban Dr. Szőke-Milinte Enikő PPKE BTK Tanárképző Intézet

2 Motiváció Movere – lat. mozgatni, indítani Gyűjtőfogalom – az ember viselkedéseinek hátterét és mozgatórugóit jelöli Felelős a viselkedés beindításáért, irányítja és fenntartja egészen addig, míg a célirányos viselkedés a motiváció kielégülését nem eredményezi. Alapfogalmak: – Szükséglet – Hajtóerő – Ösztönző

3 A motivált viselkedés alapsémája Szabó, Motiváció

4 Intrinzik Önjutalmazó Kompetenciamotívum Elsajátítási motívum Érdeklődés Teljesítménymotívum Extinzik Kívülről irányított Jutalmak – büntetések Elvárások Fontos személyek LEPPER, M. R.; GREENE, D.; NISBETT, R. E ; DECI, E.L. ; RYAN, R.M BARRET, K. C. – MORGAN, G. A A motiváció fajtái

5 Humanisztikus megközelítés: Maslow (1983) Allport (1980) ÉRTÉK SZÁNDÉK ATTITŰD ÉRDEKLŐDÉS SZOKÁS MOTÍVUM SZÜKSÉGLET ÖNMEGVALÓSÍTÁS ESZTÉTIKAI MEGÉRTÉS, TUDÁS ELISMERÉS, STÁTUSZ SZERETET BIZTONSÁG FIZIOLÓGIAI Motivációelméletek

6 egyénenként különböző képességek, érdeklődés, személyiség alkalmasság több pályára a pályák jelentősen eltérő embereket is befogadnak időben változó preferenciák és kvalifikációk az egyén élettörténete során életstádiumok sorozata jellemző az egyénre az egyén pályafutását befolyásolja szocioökonómiai indulása, képességei, készségei, személyiségjellemzői és rendelkezésre álló lehetőségei Pályamotiváció Donald Super (1953) életpályamodelljének alapelvei

7 a fejlődési folyamat irányítható központi szempont az öndefiníció a pályafejlődési folyamat során az egyéni, a társadalmi tényezők és saját elképzelések egyeztetése szükséges a realitással az önmegvalósítás az élettel való elégedettség alapja, amely az életstíluson, életszerepeken keresztül fejeződhet ki (Szilágyi 2000) Pályamotiváció Donald Super (1953) életpályamodelljének alapelvei

8 A pályaválasztás felelőssége A pedagóguspálya választásának felelőssége Pályakép Pályamotiváció

9 Az életpálya egy olyan folyamat, amelyben a személy számos fejlődési feladattal találja magát szembe, amelyeket úgy próbál meg megoldani, hogy eközben azzá váljék, amivé szeretne. Mivel a self és a szituációk állandó változásban vannak, a kettő közötti megfeleltetési folyamat sohasem válhat teljessé. (Super 1984) Pályamotiváció

10 Super szivárványmodellje Forrás:http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/super_szivrvnymodellje.html, http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/super_szivrvnymodellje.html

11 A pályamotiváció gondozása Külső tényezők Teljesítményalapú pedagógusbérezés Példák: Egyesült Királyság Románia

12 Dia alcím:

13 A pályamotiváció gondozása Belső erőforrások gondozása – Pozitív pszichológia – Pozitív pedagógia – Programok – pszichológiai immunrendszerünk védelme, gondozása Antonovsky 1979 Seligman 2002 Seligman és Csíkszentmihályi 2000 Oláh 2004 Sheldon és King 2001 Wehmeyer,2002

14 Hazai kezdeményezések Szárny és teher Mentorálás, szupervízió Szaktanácsadás rendszere SOTE Magatartástudományi Intézet – burnout prevenció Bagdy Emőke – Pedagógus Akadémia

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban Dr. Szőke-Milinte Enikő PPKE BTK Tanárképző Intézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések