Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban"— Előadás másolata:

1 A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
Dr. Szőke-Milinte Enikő PPKE BTK Tanárképző Intézet

2 Motiváció Movere – lat. mozgatni, indítani
Gyűjtőfogalom – az ember viselkedéseinek hátterét és mozgatórugóit jelöli Felelős a viselkedés beindításáért, irányítja és fenntartja egészen addig, míg a célirányos viselkedés a motiváció kielégülését nem eredményezi. Alapfogalmak: Szükséglet Hajtóerő Ösztönző

3 Motiváció A motivált viselkedés alapsémája Szabó,

4 A motiváció fajtái Intrinzik Extinzik Önjutalmazó Kompetenciamotívum
Elsajátítási motívum Érdeklődés Teljesítménymotívum Extinzik Kívülről irányított Jutalmak – büntetések Elvárások Fontos személyek LEPPER, M. R.; GREENE, D.; NISBETT, R. E ; DECI, E.L. ; RYAN, R.M. 1985 BARRET, K. C. – MORGAN, G. A. 1995

5 Motivációelméletek Maslow (1983) Allport (1980)
Humanisztikus megközelítés: Maslow (1983) Allport (1980) ÉRTÉK SZÁNDÉK ATTITŰD ÉRDEKLŐDÉS SZOKÁS MOTÍVUM SZÜKSÉGLET ÖNMEGVALÓSÍTÁS ESZTÉTIKAI MEGÉRTÉS, TUDÁS ELISMERÉS, STÁTUSZ SZERETET BIZTONSÁG FIZIOLÓGIAI

6 Pályamotiváció Donald Super (1953) életpályamodelljének alapelvei
egyénenként különböző képességek, érdeklődés, személyiség alkalmasság több pályára a pályák jelentősen eltérő embereket is befogadnak időben változó preferenciák és kvalifikációk az egyén élettörténete során életstádiumok sorozata jellemző az egyénre az egyén pályafutását befolyásolja szocioökonómiai indulása, képességei, készségei, személyiségjellemzői és rendelkezésre álló lehetőségei

7 Pályamotiváció Donald Super (1953) életpályamodelljének alapelvei
a fejlődési folyamat irányítható központi szempont az öndefiníció a pályafejlődési folyamat során az egyéni, a társadalmi tényezők és saját elképzelések egyeztetése szükséges a realitással az önmegvalósítás az élettel való elégedettség alapja, amely az életstíluson, életszerepeken keresztül fejeződhet ki (Szilágyi 2000)

8 Pályamotiváció A pályaválasztás felelőssége A pedagóguspálya választásának felelőssége Pályakép

9 Pályamotiváció Az életpálya egy olyan folyamat, amelyben a személy számos fejlődési feladattal találja magát szembe, amelyeket úgy próbál meg megoldani, hogy eközben azzá váljék, amivé szeretne. Mivel a self és a szituációk állandó változásban vannak, a kettő közötti megfeleltetési folyamat sohasem válhat teljessé. (Super 1984)

10 Super szivárványmodellje
Forrás:http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/super_szivrvnymodellje.html, Forrás:http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/super_szivrvnymodellje.html,

11 A pályamotiváció gondozása
Külső tényezők Teljesítményalapú pedagógusbérezés Példák: Egyesült Királyság Románia

12 Dia alcím: Dia alcím:

13 A pályamotiváció gondozása
Belső erőforrások gondozása Pozitív pszichológia Pozitív pedagógia Programok – pszichológiai immunrendszerünk védelme, gondozása Antonovsky 1979 Seligman 2002 Seligman és Csíkszentmihályi 2000 Oláh 2004 Sheldon és King 2001 Wehmeyer,2002

14 Hazai kezdeményezések
Szárny és teher Mentorálás, szupervízió Szaktanácsadás rendszere SOTE Magatartástudományi Intézet – burnout prevenció Bagdy Emőke – Pedagógus Akadémia

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések