Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Prevenció és egészségfejlesztés lokális és globális szinten – szakmai kompetenciák.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Prevenció és egészségfejlesztés lokális és globális szinten – szakmai kompetenciák."— Előadás másolata:

1 Prevenció és egészségfejlesztés lokális és globális szinten – szakmai kompetenciák

2  egészségügyi műveltség (házi jogorvos)  egészségi műveltség (pedagógiai módszertan ) Egészség-műveltség = Health Literacy ☺

3 Állítások Szocializáció tartalma = Kultúra Egészségügyi kérdés ≨ Egészség ügyének kérdése Interiorizált kultúra = Műveltség 1.

4 Miért nincs hazánkban egészség- kultúra? …”Magyarországon nincs kialakult közvélemény más téren, csupán a revízió szüksége és a gazdasági bajok súlyossága dolgában. A többi kérdésekben csak pártszempontok, érdekszempontok és tájékozatlanok vannak.”… (Zemplényi Imre dr)

5 100 éve A műveltség, nem merül ki értelmi tulajdonságokban. Követelményei elsősorban nem is az intellektuális, hanem a morális és a szociális szférában vannak. Alapvető tulajdonsága: az ember minden képességének harmóniája. Ami azt jelenti: az értelmi, az érzelmi és a cselekvő erők legmagasabb kiképzése és összhangja. Minden meggyőződés annyit ér, amennyit hirdetője a maga cselekvésével valóra vált. (Szabó Ervin )

6 Jelen kor Általános műveltség : a műveltségi javaknak az a rétege, az az állománya, amelyet egy társadalom adott fejlettségi szintjén általában megkíván ahhoz, hogy az emberek a társadalmi érintkezésben, a munkában feladataiknak meg tudjanak felelni. (Dr. Poór Ferenc)

7 Műveltség (amit az egyén befogad) Szociális (társadalmi, közösségi, emberi kapcsolati) Morális (erkölcsi) Emberi készségek harmóniája Kultúra (általános)

8 Egészség műveltség Készség (kognitív és szociális) Hozzáférés Képesség Megértés Motiváció Információ - elérés - hasznosítás - értelmezés Fenntartás Fejlesztés Egészség

9 Az Egészség fejleszthető a befolyásoló faktorokon Keresztül Az Egészség fejleszthető a befolyásoló faktorokon Keresztül

10 (Egészség) magatartás Egyén Társadalmi elvárás Befolyásoló környezet

11 Kerék-küllő szabály Körbezáródó befolyásoló faktorok esetén a (célzott, irányított) változtatáshoz minden faktort egyszerre kell kezelni. Priorizálás helyett komplex megközelítés kell 2.

12 (Egészség) magatartás Mi van belül erkölcs, attitűd, tudás, képesség Viselkedés aktuális hangulat konkrét helyzet, lehetőségek szereplők, szerepek, minták Társadalmi elvárás A társadalmi elvárások hatékony közvetítése eredményezhet viselkedés módosulást 3.

13 Az egészségfejlesztés logója (1986. Ottawai Karta) Kósa Karolina: Van- e hazai közmegegyezés arról, hogy mi az egészségfejlesztés? (NÉPEGÉSZSÉGÜGY – Az Egészségügyi Minisztérium tudományos és egészségpolitikai folyóirata évfolyam 1. szám) Irodalom: Health promotion emblem. World Health Organization

14 (Egészség) magatartás Egyén Társadalmi elvárás Az egészségfejlesztés alkalmas az egészség magatartás befolyásolására 4.

15 Egészség-műveltség ("Health Literacy") "Az egészséggel kapcsolatos alapvető információk és szolgáltatások elérésének, értelmezésének és megértésének képessége, valamint ezen információk és szolgáltatások felhasználásának kompetenciája az egészség fejlesztése érdekében." (Ratzan & Parker 2000; IOM 2004)

16 • „Az egészséggel kapcsolatos műveltég olyan kognitív és szociális készségeket jelent, amelyek meghatározzák az egyének motivációját és képességét, hogy az információkat olyan módon érjék el, hasznosítsák és értelmezzék, hogy hozzájáruljon egészségük fejlesztéséhez és fenntartásához.” (WHO 1998., IUHPE 2010.) Egészség műveltség ("Health Literacy")

17 Műveltség Szociális társadalmi, közösségi, emberi kapcsolati Morális erkölcsi Emberi készségek harmóniája Egészség testi, lelki, szellemi készségek harmóniája Az egészség-műveltség nem elválasztható részét képezi az (általános) műveltségnek 5. Mit? Hogyan?

18 Műveltség Szociális társadalmi, közösségi, emberi kapcsolati Morális erkölcsi Emberi készségek harmóniája Egészség testi, lelki, szellemi készségek harmóniája Mit? (tan)anyag Hogyan? (anyagtalan) Az egyenlőtlenségeket csökkenteni kell az emberi kapcsolatok fejlesztéséhez. 6.

19 Ha az egészség-műveltség javul, akkor az egészség javul Ha az egészség javul, akkor a társadalom versenyképessége javul. Ha az egészség-műveltség javul, akkor az egészségügyi ellátórendszer igénybevétele átrendeződik a hatékonyság javulás irányába. Ha az egészség-műveltségben lévő különbségek csökkenek, akkor az egészségben lévő különbségek is csökkennek. Ha az egészségben lévő különbségek csökkennek, a társadalom versenyképessége javul Auguste Rodin ( ) Egészség-műveltség jelentősége Az egészség-műveltség javítása a társadalom versenyképességét növeli. 7.

20 Fejlesztési lehetőségek – Hogyan ne Túlszabályozás Értelmetlen szabályozás

21 Fejlesztési lehetőségek – Hogyan igen  Komplex megközelítés  Egyenlőtlenségek csökkentése  Partnerség  Szubszidiaritás  Fenntarthatóság

22 Fejlesztési lehetőségek – Hogyan igen „Társadalom szekere” Minden keréknek egy irányba kell forognia Kompromisszum Kooperáció

23 Összefoglalva Egészségügyi kérdés ≨ Egészség ügyének kérdése Priorizálás helyett komplex megközelítés kell. A társadalmi elvárások hatékony közvetítése eredményezhet viselkedés módosulást. Az egészségfejlesztés alkalmas az egészség magatartás befolyásolására. Az egyenlőtlenségeket csökkenteni kell az emberi kapcsolatok fejlesztéséhez. (anyagi és anyagtalan komponens) Az egészség-műveltség javítása a társadalom versenyképességét növeli. Az egészség-műveltség nem elválasztható részét képezi az (általános) műveltségnek

24 …”A kocsikerék harminc küllője, mely egy kerékagyban találkozik, a középen levő űr által lesz használhatóvá.”… …”Tehát az anyag a dolgok hasznosságát, az anyagtalan a lényegét határozza meg.”… Lao-Ce ( Li Er ) (i. e. 565 – i. e. 476) Tao-Te-King (11.) Ágner Lajos ford. Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Prevenció és egészségfejlesztés lokális és globális szinten – szakmai kompetenciák."

Hasonló előadás


Google Hirdetések