Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÉLET - SZIVÁRVÁNY Donald E. Super gondolatai alapján „Akinek nincs saját célja, az arra van kárhoztatva, hogy mások céljait valósítsa meg.”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÉLET - SZIVÁRVÁNY Donald E. Super gondolatai alapján „Akinek nincs saját célja, az arra van kárhoztatva, hogy mások céljait valósítsa meg.”"— Előadás másolata:

1 ÉLET - SZIVÁRVÁNY Donald E. Super gondolatai alapján „Akinek nincs saját célja, az arra van kárhoztatva, hogy mások céljait valósítsa meg.”

2 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ „Az élet nem olyasmi, ami önmagától megtörténik. Ha nem magunk szabjuk meg életutunkat, akkor más külső hatóerők irányítják a miénktől eltérő célok szolgálatában.” 2 Csíkszentmihályi Mihály

3 DONALD E. SUPER (1910 – 1994)  Pszichológus, a pályaválasztás, és a pályán tanúsított magatartást kutatta Megállapításai:  A pályaválasztás egy folyamat – életre szólóan tartó  Személyiségünk fontos résztvevő – életutunk, pályafutásunk megteremtésében  Életút – a személyiség önkifejezésének folyamata 3

4 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/  Egyénenként különböző képességek, érdeklődés, személyiség vagyunk  Alkalmasság több pályára is bennünk van  A pályák nagyon különböző embereket is befogadnak  Pályaválasztás és beilleszkedés állandó folyamat – az életet kíséri  Az életszakaszok folyamata - alakulása egyéni 4

5 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Pályafutásunkat meghatározza  Szociális indulásunk az életben – korai gyerekkor, szülőkapcsolataink  Gazdasági indulásunk az életben  Képességeink, készségeink – amire tehetségünk van  Személyiségünk jellemzői – hiteink, hiedelmeink, vezérlő meggyőződéseink 5

6 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/  A fejlődési folyamat irányítható, még felnőtt korban is – önismereti utak  Fő kérdés: Önmagamról mit hiszek, ki vagyok én?  Szakmai fejlődésem = önmegfogalmazásom és annak megvalósítása  Egyéni elképzeléseim és a valóság realitása közötti kompromisszumra jutás folyamata - fejlődésem 6

7 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Az élettel, munkával való elégedettségünk attól függ, mennyire találunk lehetőséget, teret  képességeink hasznosítására  érdeklődési körünk gyakorlására  személyiségünk jellemzői megélésére  értékrendünk követésére Lehetővé teszi  a növekedést (szellemi, lelki, fizikai síkon)  felfedezést tapasztalatok útján  egyénileg hozzám illő szerepek – helyzetek „játszását”

8 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Fejlődési folyamat 5 szakasza 1. Növekedés 2. Felfedezés 3. Megállapodás 4. Fenntartás 5. Lelassulás 8

9 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/

10 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Növekedés - születéstől 14 éves korig Szeretet, érzelmi biztonság, bizalom (első 3 év) Főleg anyánkkal való kapcsolatunkból megtapasztaljuk, hogy a világ mennyire biztonságos hely számunkra. Önbizalom, én-erő eredete. Fantázia ideje (4 – 10 éves kor) Fantázia elképzelések alapján különböző szerepeket játszunk. Szükségleteink kielégítése a fontos.  Mi volt a kedvenc játékod? Hogyan játszottál?  Hogy vagy ma a játékkal, tudsz-e, szeretsz-e játszani?  Mikor és hol játszol az életedben?  Mikor van tered önfeledten játszani? 10

11 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Érdeklődés ideje (11 – 12 éves kor) Intenzív kíváncsiságunk határozza meg a tetteinket.  Tudtál –e felfedezni? Támogattak –e ebben?  Ma hogyan fedezed fel az életed?  Hogyan, mikor próbálsz ki új helyzeteket? Képességek ideje (13 – 14 éves kor) A képességeknek egyre nagyobb jelentősége van az élettervekben.  Mit szerettél 14 évesen csinálni? Emlékszel?  Mi érdekelt, mi vonzott?  Hogyan, kinek a döntésére választottál iskolát?  Ma mit szeretsz csinálni?  Ma mit hiszel, miben vagy jó? 11

12 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Felfedezés 15 – 24 éves kor Puhatolózás ideje (15 – 17 éves kor) Nem tartós választások. Ezeket kipróbáljuk fantáziában, vagy a valóságban (tanfolyamok, edzések, alkalmi munkák, szakkörök). Megmutatkozik az érdeklődés, a képességek, a személyiség értékei – keresik a lehetőséget.  Hol voltál életed e szakaszában?  Mi mindent próbáltál ki és kinek a sugallatára?  Mit tettél a magad érdeklődéséből?  Ma hogyan választasz? Mások tanácsára, vagy saját belső hangod után?

13 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Átállás, átmenet ideje (18 – 21 éves kor) Kialakulnak a domináns választások. Munkában, szakképzésben.  Ekkor hogyan választottál – iskolát, munkát, szakmát?  Magad döntöttél, vagy valaki sugallatára?  Te döntöttél, vagy eldöntötték mások?  Ma Te döntesz, vagy sodródsz az életedben? Kipróbálás ideje (22 – 24 éves kor) Elég teherbíró vagyok –e abban, amit választottam magamnak? Ez az a szakmai szerep, ami az önképemhez illik?  Te mire jutottál akkor? Megtaláltad azt a szakmát, ami az önképedhez illik? Kik voltak azok személyek, akik hatással voltak az életedre (példakép, tanár, rokon, barát stb.)? 13

14 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Megállapodás 25 – 44 éves kor Kísérlet ideje (25 – 30 éves kor) Munkahely váltások sora. Keresem a nekem alkalmas munkahelyet – munkamódot.  Milyen munkákat próbáltál ki és mit tanultál belőlük magadról? Stabilizáció ideje (31 – 44 éves kor) Kirajzolódik egy szakmai életpálya. Az élet kreatív évei. Biztos helyet találni magamnak a munka világában.  Milyen munkában, szakmában találod meg önmagadat?  Miben éled meg kreativitásodat?  Tudsz alkotni a munkádban?  Mit, hogyan alkotsz a munkádban?

15 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Fenntartás 45 – 64 éves kor Biztonságra törekvés, a megszerzett pozíció megtartásának ideje. Kevés új szakmai terület jön már hozzá, éles váltások nem jellemzők. A kialakult irányban folyik a szakmai munka tovább.  Sikerült-e az állandó helyedet megtalálni a munka világában?  Elégedett vagy-e az elért helyzeteddel, pozícióddal?  Miben van hiányérzeted?

16 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Elköszönés 65 év felett A fizikai, szellemi erő csökkenésével csökken a munka aktivitása is. Új szerepeket keresünk az életünkben. Lelassulás (65 – 70 éves kor) Aktivitás csökken. Csökkentsük a kötelezettségeinket is.  Hogy vagy a „leállással”?  Mennyi időt töltesz pihenéssel az életedben?  Hogyan pihensz – aktívan, vagy passzívan?  Tervezetten - rendszeresen, vagy esetlegesen?

17 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Visszavonulás (71 éves kortól) Szakmai életből való visszavonulás, gyakran gyors döntés eredményeképpen. Elengedés – gyász folyamat.  Mit jelentett számodra a munkád?  Mit jót adott és mi rosszat?  Mi mindent tudtál megélni rajta keresztül?  Mi az, amit elengedsz a munkával és mi az, amire új megélési módokat keresel?  Milyen egyéb szerepeket, örömöket, elfoglaltságokat találsz a munkád helyett életedben?

18 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/  Te melyik életszakaszodban vagy most?  Hogyan tudod megélni az életszakaszod kihívásait, lehetőségeit?  Milyen kérdés foglalkoztat most a munkáddal kapcsolatban?  Mi okoz most neked nehézséget a munkáddal kapcsolatban?  Melyik az a téma, ami hozzád szólt, amivel dolgod van? „Életminőségünket nagyban javíthatjuk azzal, ha átvesszük az irányítást a cselekedeteink fölött. Az első lépés napi tevékenységeinket úgy átprogramozni, hogy minél több jó élményhez jussunk!” Csíkszentmihályi Mihály

19 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Önmagát képviselő személy  Felelősséget vállal a jövőjéért  Van jövőképe  A változástól csak kismértékben tart  Elviseli a bizonytalanságot  Fogékony az új ötletekre  Azt feltételezi, hogy kevés garancia van a jövőre

20 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Gyakorlat Kérlek, gondold át és írd le most a magad számára:  Ki volt az a 3 személy (talán több is), aki döntő hatással volt az életed alakulására?  Mik voltak azok a főbb események amik a pályád alakulását befolyásolták?

21 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Hogyan segít a coaching?  Azt, amit megtehetsz már ma magadért  Amit kipróbálhatsz  Ami elbizonytalanít és visszahúz  Amire képes vagy  Amihez tehetséged van  Ami örömtelibbé - eredményesebbé teszi a napjaidat Személyes, irányított beszélgetésekben a coach segítségével közösen keressük meg a számodra lehetséges továbblépéseket.

22 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Élmény ajánló Daniel H. Pink - Motiváció 3.0 Csíkszentmihályi Mihály - Az öröm művészete Szabó Magda - Régimódi történet Vekerdy Tamás – Érzelmi biztonság A bakancslista (The Bucket List) - film

23 © HUCAP Kft Budapest, Andrássy út 126. | | 06-1/ Köszönöm a figyelmet! Ódorné Kovács Ildikó tanácsadó Murányi Krisztina coach


Letölteni ppt "ÉLET - SZIVÁRVÁNY Donald E. Super gondolatai alapján „Akinek nincs saját célja, az arra van kárhoztatva, hogy mások céljait valósítsa meg.”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések