Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A predialízis betegoktatás jelentősége nemzetközi és hazai tapasztalatok alapján Vas Megye és Szombathely MJV Markusovszky Kórháza Egyetemi Oktatókórház.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A predialízis betegoktatás jelentősége nemzetközi és hazai tapasztalatok alapján Vas Megye és Szombathely MJV Markusovszky Kórháza Egyetemi Oktatókórház."— Előadás másolata:

1 A predialízis betegoktatás jelentősége nemzetközi és hazai tapasztalatok alapján Vas Megye és Szombathely MJV Markusovszky Kórháza Egyetemi Oktatókórház – Általános Belgyógyászat Nephrológiai részleg / B. Braun Avitum 6.sz. Dialízis Központ, Szombathely részlegvezető főorvos / orvos-igazgató Dr. Kulcsár Imre

2 A predializált betegek edukációja Kulcsár Imre – Kántorné Tóth Judit – Szakács Gyuláné B.Braun Avitum Zrt. 6.sz. Dialízisközpont, és Markusovszky Kórház Nephrologiai Szakambulancia Szombathely Debrecen Regionális nővérképzés

3 Felkészítés vesepótló kezelésre: a feltételek megváltoztak  a betegszám folyamatosan nő  megnövekedett a páciensek életkora és több a diabeteses (A-V fisztula „éréséhez” hosszabb időre van szükség)  a nephrologia (járó- és fekvőbeteg ellátás + dialízis) egysége nem mindenütt biztosított  a dialízis ellátás jobban fejlődött, mint az őt „kiszolgáló” klinikai nephrologia  a feladatok növekedésével nem nőtt arányosan a szakemberek, a szakorvosi órák és a nephrologiai ágyak száma  teljesítmény-orientált betegellátás (kevés az idő az ambulancián, holott az idős páciensnek többre volna szüksége)

4

5 A St. Luc predialízis oktatási program  a klinika 8 dializáló nővére végzi  a beteg és családja megtekint 3 videofilmet/DVD-t (HD, CAPD, APD) – összesen 60 perc  mindenki kap nyomtatásban is összefoglaló anyagot a látottakról, ezt elolvassák  megbeszélés az oktatókkal (+szociális munkás és/vagy dietetikus) és meghívott betegekkel  látogatás HD-centrumban és self-care satellita HD egységben Az összes lehetséges vesepótló kezelést felajánlják!  végső megbeszélés a tapasztaltakról a nephrologussal és döntés a modalitásról

6 St. Luc program N= in-center HD PDEP (nephrologus javaslatára) in-center HD satellit HD PD home HD pre-emptiv Tx 102 (55%) self-care

7 Predialízis oktatás és a beteg választása EDTNA/ERCA Journal Club, 2006  12 országból, 23 dialízis centrum küldöttei (nővérek) a centrumok 74%-a rendelkezik dedikált predialízis – oktató nővérstatussal  52% ajánl home HD-t  91% tud CAPD-t, 70% APD-t  megfelelő video/DVD oktatóanyag a centrumok 52%-ánál található

8

9

10

11 Multidisciplináris predialízis betegoktatás – NKF/DOQI ajánlás alapján CKD NKF/DOQI: National Kidney Foundation Dialysis Outcomes Quality Initative GFR ml/perc 3. stadium ml/perc 4. stadium <15 ml/perc 5. stadium követés:3 havonta 2-4 hetente 1.CKD komplikációinak a kezelése 2.figyelni az urémiás tüneteket 3.bevezetés a vesepótló kezelés modalitásaiba 1.anaemia kezelése 2.ércsatlakozás elkészítése 3.dialízis (Tx) kezdetének tervezése 1.az érösszeköttetés ill. a peritoneális katéter gondozása 2.időben megkezdeni a dialízist 3.a dialízissel összefüggő lehetséges komplikációk figyelembe vétele 4.várólistára helyezés

12 Multidisciplináris predialízis edukáció  oktató team:  nephrologusok  szakápolók  dietetikus (egy évben 2x tartott oktatást)  szociális munkás  önkéntes HD és PD betegek  interaktív oktatás (a pácienseket megkérdezték először) 3. stad.: »normál veseműködés, kóros vese »a veseelégtelenség, stádiumok, tünetek, progresszió »vesekárosító hatások »táplálkozás, gyógyszerek, életforma »vesepótló kezelések megemlítése 4.stad.: »a veseelégtelenség szövődményeinek kezelése »felkészítés a vesepótló kezelésekre (ércsatlakozás, Tenckhof-k., preemptiv Tx lista)  minden beteg egy eset-felelős (oktató) nővérhez tartozott, akivel telefonon bármikor beszélhetett aktuális problémáiról, az esetleges orvosi vizit szükségéről.

13

14

15

16

17 Predialízis betegoktatás (CKD stad) (Chang Gung Mem Hosp, Keelung, Taiwan, )  573 predializált (60 alatti GFR) beteget raendomizáltak  287 részesült edukációban (286 nem)  átlagos követési idő 11,7 + 0,9 hó  eredmények oktatottpnem oktatott dialízis megkezdése13,9%p< ,0% halálozás1,7%p< ,1%

18 Kísérletek a predialízis edukációs program (PEP) létrehozására Szombathelyen  Csoportos betegoktatás ( )  5-6 beteg és családtagjaik  előre megbeszélt időpont (1-2 havonta)  az oktató team: dializált (PD-s és HD-s beteg) betegek ápolók dietetikus orvosok  Egyéni – lépcsőzetes betegoktatás (2008- )  predializált EPO kezelt betegek (legtöbbjüket családtag kíséri)  havonta 1 hét oktatás a szakrendelés ideje alatt  szakorvos → PD ambulancia → HD kezelő → megbeszélés (főnővér, főorvos) »megegyezés esetén elindul a felkészítő program »hiányában újabb időpont kijelölése az oktatás folytatására Egy beteggel való foglalkozás: kb. 1 óra

19 Miért jobb az egyéni oktatás?  Miután a szakorvos úgy dönt, hogy a betegnek fel kell készülnie a vesepótló kezelésre, ő azonnal bekerül az oktatási rendszerbe (nem megy haza, nem hallgat meg negatív véleményeket, nem beszéli le senki).  Az orvos tájékozódik a modalitás-kizáró körülményekről, és átadja a beteget az oktatási felelős ápolónak, aki egy másik helyiségben (PD-ambulancia) elmondja a lehetőségeket.  A beteggel kb. egy órán át (10-15 perces váltásokkal) mindig foglalkozik valaki, ezért úgy érzi, hogy az egész rendszer őérte van. Elnyerjük a bizalmát. Látja és megismeri a folyamatokat. Beszélhet betegekkel. Látja a kanülös és fisztulás betegeket. Megítélheti a különbséget.  A procedurát megbeszélés zárja vezető szakemberekkel. A döntés többnyire megszületik. Elindul a felkészítés, amelynek várható eseményeit előre megbeszéljük  Lényeges különbség: azonnal nyújtunk minden információt, nagyobb az esély az együttműködés megszerzésére.

20 2009-ben dialízis programba került betegeink 113 fő (114x)  AKI: 20 beteg → akut dialízis  CKD: 93 beteg → nem gondozott: 51 (54,8%) gondozott 42 (45,2%) akutan kezdett CKD összesen 69 fő (70x) 74,2% edukált: 16nem edukált: 26 elektíve kezdett: 16 PD: 10HD: 6 elektíve kezdett: 8akutan kezdett: 18  A gondozottak (42) 42,9%-a akutan kezdett!  A nem edukált gondozottak 69,2%-a akutan kezdett!

21 Eredmények  113 oktatott beteg  86 (76,1%) egy év múlva is gondozás alatt állt.  eGFR változás: 30,3 + 6,5 ml/perc → 29,2 + 5,9 ml/perc  Hgb változás: 11,30 + 1,09 g/dl → 11,26 + 1,16 g/dl  EPO igény változás: IU/hó → IU/hó  11 beteg (9,7%) eltűnt vagy meghalt  16 fő (14,2%) dialízis programba került  10 PD  6 HD valamennyien elektíve

22 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "A predialízis betegoktatás jelentősége nemzetközi és hazai tapasztalatok alapján Vas Megye és Szombathely MJV Markusovszky Kórháza Egyetemi Oktatókórház."

Hasonló előadás


Google Hirdetések