Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csoportos szellemi alkotótechnikák. 23-as csapat Katus Petra Kékesi Ágnes Juhász Márton Előadja a.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csoportos szellemi alkotótechnikák. 23-as csapat Katus Petra Kékesi Ágnes Juhász Márton Előadja a."— Előadás másolata:

1 Csoportos szellemi alkotótechnikák

2 23-as csapat Katus Petra Kékesi Ágnes Juhász Márton Előadja a

3 Amiről beszélni fogunk Miért és mikor van szükség csoportos szellemi alkotómunkára? A csapatmunka menetének szabályai Különböző technikák Brainstorming

4 Miért és mikor van szükség csoportos szellemi alkotómunkára?

5 Csoportmunkára akkor van szükség, ha egy ember kevés a feladat elvégzésére......mert más szakértelmére is szükség van...mert a probléma másokat is érint...mert a feladat túl nagy...mert több szem többet lát

6 Legtöbbször ilyen problémákkal találkozunk a családban a barátaink között és a vállalatnál

7 Nektek vannak személyes tapasztalataitok?

8 A csoportos alkotómunka lényege tehát több ember több szemszögből mindenki a saját tudását és szekértelmét beleadva közösen jobb megoldásra jutnak

9 Egy pontos, részletes terv kidolgozására nincs hatékony lehetőség

10 Amire viszont van: ötletelés egymás szemléletmódjának megismerése átfogó, vázlatos terv készítése

11 A csapatmunka menetének szabályai

12 A cél és a feladat meghatározása A vezető újszerű ötletre épülő javaslatot vár Alapszabály: ne sugalmazzon lehetséges megoldásokat Fontos a bizalom

13 Szakterületek meghatározása A szükséges ismeretanyag határozza meg a csoport összetételét Munka közben lehetőség más területek specialistáinak hívására

14 Tagok kiválasztása A személyiség pontos, pszihológiai elemzése A megfelelő ember a megfelelő helyre A legjobb szakértők alkotják a csoportot o Fontos az időegyeztetés o Olyan szakemberek bevonása, akik már bizonyítottak szakterületükön

15 A helyiség berendezése Kényelmes, variálható berendezés Fali ív vagy tábla Lapok, írószerek Írásvetítő, számítógép Kivetítő és audiovizuális segédeszközök

16 A feladat kiadása Írásban kell kiadni Emlékeztető, hogy ne térjenek el az eredeti céltól

17 Csoporton belüli magatartás Státuszkülönbség, alá-fölérendeltség nincs Nincs csoportvezető Szóvivő kijelölése (tájékoztatás)

18 Eredmény közlése, hasznosítása Legjobbnak ítélt eredmény kidolgozása Egy feladatra csak egy csoport bízható meg A vezetőnek kötelessége a munka eredményességének értékelése

19 Különböző technikák

20 Delphi módszer A dolgozók szakértők Nem szükséges egy időben, egy helyen Teljesség: a tagok a cél mellett a problémát is részletesen ismerik

21 Delphi módszer menete Csoport kiválasztása Felkérő levél kiküldése Válaszok kiértékelése Komplex javaslat elkészítése Javaslat felhasználása

22 Delphi módszer Előnyök Nem szükséges a jelenlét Rugalmas javaslatok Szakértői vélemények Hátrányok Időigényes a fordulók miatt Információigényes

23 NCM - Nominál Csoportok Módszere Rosszul struktúrált feladat megoldásához A brainstorming és a Delphi előnyeit egyesíti Időigény: 2-6 óra

24 NCM - Nominál Csoportok Módszere Előkészítés Kérdés megfogalmazás Céldefiniálás 5-11 fős csoportok Terem U alakú elrendezése Szavazókártyák

25

26 NCM - Nominál Csoportok Módszere Menete Megnyitás Javaslatok papírra vetése Moderátor feladata Javaslatmegvitatás Lehetséges javaslatok egyesítése, szétválasztása Szavazás - szavazókártyák

27 NCM - Nominál Csoportok Módszere Előnyök Rosszul struktúrált problémánál használható Gyors technika Sok ötlet Hátrányok Moderátor megválasztása nehéz lehe Megfelelő eszközök biztosítása problémás lehet

28 635 Módszer 6 fős csoportok 3 javaslatának 5-szörös fejlesztése Műszaki problémáknál alkalmazzák Időigény: 2-3 óra

29

30 635 Módszer Menete 6 fős csoport Tagonként 3 ötlet papírra írása A papírok körbeadása Az ötletek továbbfejlesztése, megvétózása

31 635 Módszer Előnyök Részlettervek kidolgozásakor hasznos Többszörös ötletgenerálás Hátrányok Tagok véleménye nem ismert Grafológiai problémák

32 Philips 66 módszer Philips cég 6 fős csoportok 6 perces megbeszélések Technikai jellegű feladatokhoz Falitábla, számítógépigény Bemutatás kényszere: rövid idő, tömör megoldások

33

34 Philips 66 módszer Menete 6 perc - 6 ember: elsődleges megoldás Rövid, tömör javaslatmegosztás Egy javaslat továbbfejlesztése csapatonként Csoportösszetétel nézőpont szerint változhat

35 Philips 66 módszer Előnyök Számos megvalósítható koncepciót eredményez Hátrányok Emberigényes Magas technikai igények Számítógépek miatt műszaki problémák

36 Brainstorming (ötletroham) Osborne

37 Alkalmazása Célmeghatározáskor Helyzetfeltáráskor Koncepcióalkotásnál Más szellemi alkotótechnikák alkalmazását megelőző tájékozódáskor

38 Tények 45 percig képes az emberek többsége egy témára koncentrálni Csoportmunkában magas egyéni teljesítmény, ha jutalmazzák erőfeszítéseit Teljesítményesés esetén nincs büntetés Csoportban hamarabb keletkezhet jó gondolat

39 Előkészítés A kérdés megfogalmazása A résztvevők kiválasztása Helyiség kiválasztása Időpont kitűzése, résztvevők meghívása

40 Menete Üdvözlés Ráhangolódás Probléma ismertetése Ötletroham Ötletek rendszerezése Összefoglalás Lezárás

41 Ha túl sok az ötlet......nagy lehet a káosz!

42 Rendszerezési technikák Kategorizálás Színes tollak Cetlik Gondolattérkép

43

44 Összehasonlítás BrainstormingDelphi635NCMPhilips 66 HasználatÖtletgyűjtés Részleges Megoldás kidolgozása Műszaki Problémák megoldása Meglévő javaslat, Terv átdolgozása Technikai Feladatok kidolgozása IdőtartamÓrákHónapokÓrák Feladatfügg ő Órák Kompl e xNem komplexKomplex Nem komplex

45 Forrásaink Bálint Gyula, Erdősi gyula, Nahlik Sándor: Csoportos szellemi alkotótechnikák Jarjabka Ákos: Módszertani- és szemelvénygyűjtemény Wikipedia Brainstorming Mind map Mind

46 V árjuk kérdései ket ?

47 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Csoportos szellemi alkotótechnikák. 23-as csapat Katus Petra Kékesi Ágnes Juhász Márton Előadja a."

Hasonló előadás


Google Hirdetések