Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A vasúti átjárók biztonsági vizsgálata az osztrák – magyar projekt keretében Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt.2013. május 7. Üzembiztonsági szakértőKBSZ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A vasúti átjárók biztonsági vizsgálata az osztrák – magyar projekt keretében Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt.2013. május 7. Üzembiztonsági szakértőKBSZ."— Előadás másolata:

1 A vasúti átjárók biztonsági vizsgálata az osztrák – magyar projekt keretében Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt május 7. Üzembiztonsági szakértőKBSZ nap

2  West Pannónia EuRégió  Nagy a népvándorlás  Schengeni övezet miatt határátkelőhely  Szabad munkaerő áramlás 2011 óta (kb fő)  Legfejlettebb megyék  Turizmus  Magas gépkocsi-ellátottság  Közúthálózat sűrűsége magas  Közlekedési balesetek H-ban csökken, A-ban nő, súlyosság fordítottan arányos  Közlekedési balesetek északi részen gyakoribbak  Gépjárművek száma nő Burgenland – Nyugat-Magyarország kapcsolatai

3  PEAGE vonal (osztrák tulajdon)  ÖBB eszközzel  Forgalomszabályozás magyar jelzésrendszerrel, de német nyelven  DB és az F.101. utasítások a mérvadóak  2001-ben a Sopron – Deutschkreutz szakasz a magyar 25 kV-os 50 Hz-es rendszert vette át. (15 kV-os ÖBB rendszer helyett)  Neckenmarkt – Oberloisdorf 23 km-es szakaszát drezinatúra (hajtányozás) keretében turisztikai célra hasznosítják.

4 1.Projektkezdés: szeptember 1. - Projektzárás: március Vezető partner: Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KFV), Bécs 3.Projektpartnerek: GYSEV Zrt. Magyar és Osztrák üzletága, Széchenyi István Egyetem, GyőrCél:  Útátjárókban között 10%-kal csökkenteni a balesetek számát  Lakosság tudatformálása az útátjárók biztonságával és azokban való viselkedésével kapcsolatban  Kiválasztott útátjárókban egységes biztonsági vizsgálatok  Intézkedéskatalógus kidolgozása  1-1 útátjáró felújítási koncepciójának kidolgozása  Határon átnyúló munkacsoportok felállítása szakértőkből és a hatóságok képviselőiből és a kapcsolatok fenntartása  Írásbeli eredmények két nyelven  Egységes ellenőrző lista és intézkedés-katalógus a későbbi útátjáró felülvizsgálatokhoz Vasúti útátjárók biztonsági vizsgálata a Burgenlandi és Nyugat-magyarországi határon átnyúló vasútvonalakon

5 Alapadatok vizsgálata és elemzése 1. munkacsomag: Alapadatok vizsgálata és elemzése  Útátjárókra vonatkozó előírások összehasonlítása  Útátjárók konstrukciójának vizsgálata  Illetékesség, hatáskör és költségmegoszlás, Kiválasztott útátjárók vizsgálata 2. munkacsomag: Kiválasztott útátjárók vizsgálata  Egységesített ellenőrző lista összeállítása a biztonság vizsgálathoz  Forgalomszámlálások és a biztonsági vizsgálatok elvégzése  Útátjárókra vonatkozó intézkedéscsomag kidolgozása  Felújítási koncepció kidolgozása 1-1 kiválasztott útátjárónál Tudatformálás (kétnyelvű) 3. munkacsomag: Tudatformálás (kétnyelvű)  Felmérések, meghallgatások, kikérdezések Ausztriában és Magyarországon  Kétnyelvű plakátok Szakemberek tapasztalatcseréje 4. munkacsomag: Szakemberek tapasztalatcseréje Összefoglalás 5. munkacsomag: Összefoglalás  Kétnyelvű jelentés összeállítása az eredményekről (kézikönyv) Vasúti útátjárók biztonsági vizsgálata a Burgenlandi és Nyugat-magyarországi határon átnyúló vasútvonalakon

6 1. munkacsomag / általános információ HA Vonalhossz43964km Útátjárók száma 29859db Útátjáró / Km 1,471,08 Technikai biztosítással 25436db Baleseti számok 97eset Baleset / Útátjáró 0,0150,059

7  Ausztriában új útátjárókat csak LED fényforrással létesítenek.  Az útátjárók fényjelző készülékébe épített videokamerával történő megfigyelés (csapórúd törések miatt) Ausztria területén nem ismert.  Ausztriában az útátjárók területén lévő sebességkorlátozások részét képezik a biztosítás módjának, Magyarországon a sebességkorlátozás nem kötelező érvényű és nincsenek összhangban a törvények, rendeletek.  Magyarországon hosszabb az útátjáróknál a vonatok megközelítési ideje (36 mp.), Ausztriában pl. a régi útátjáró-rendelet szerint pl. fényjelzés esetén csak 22,5 mp, az új számítási módszer szerint már csak 15,3 mp. + műszaki idő (max. 3 mp)= 18,3 mp (a távvezérelt berendezések esetében).  Ausztriában, ha a teljes záródási idő a 60 mp-et meghaladja, az új útátjáró- rendelet értelmében sorompót kell beépíteni.  Ausztriában évente ellenőrzik, hogy az útátjáró állapota az engedélyezettnek megfelelően változatlan  Szlovákiában minden útátjáró oszlopára helyezett táblán egy azonosítási szám és adatok találhatóak, amely segélyhívásban szolgál segítségül. (vasúti szakasz, forgalomirányító telefonszáma, szelvényszáma, közút száma GPS koordinátái ) 1. munkacsomag / főbb jogszabályi eltérések

8 1. munkacsomag / főbb eltérések vasút és közút területén A fényjelző berendezés fehér fényjelzésében nagy a különbség Ausztriához képest, a zavarok itt a közúti forgalomban résztvevők számára nem felismerhetők, értelmezhetők. Ausztriában a fényjelzőkészülékeknél pótlólagosan úttesti jelzőfényeket építenek be. Ausztriában nem jelzik külön táblán, ha egy útátjáró fénysorompóval biztosítva van. Ausztriában nem jelzik, ha egy útátjáró jelzőőrrel van fedezve. Ausztriában használatos fényjelző berendezés útátjárók előtt. Ausztriában ennél a táblánál a vonat hangjelzésére is figyelni kell. Ausztriában ennél a táblánál fokozottan kell figyelni a vonatközlekedésre. Ausztriában ha a szükséges rálátás nem biztosított, akkor a vonatnak hangjelzést kell adni (figyelj).

9 Magyarországon:  12 fénysorompó  11 fény- és félsorompó Ausztriában:  2 nem biztosított  2 fénysorompó  1 fény- és félsorompó 1. munkacsomag  Egységes útátjáró nyilvántartás és interaktív vizuális megjelenítés elkészítése  Elmúlt 10 év baleseteinek értékelése  veszélyes útátjáró kiválasztása 2. munkacsomag  Egységesített biztonsági ellenőrző lista elkészítése (biztosított, nem biztosított útátjárókra)  kiválasztott útátjáró részletes felülvizsgálata  Biztonsági ellenőrző lista alapján  Forgalomszámlálások elvégzése gép és kézi módszerekkel egyaránt

10  KFV által biztosított számláló készülék  Ultrahangos forgalomszámláló berendezés  Kis méretű (30x20), akkumulátor segítségével akár 2 héten át folyamatosan képes működni  könnyen szerelhető (4 csavar, kulccsal zárható)  járművet tud eltárolni  Jármű besorolás szerinti hosszmérést és sebességet számol  Bluetooth interfész adatátvitel 2. munkacsomag / vizsgálatok

11 Tapasztalatok az útátjáróban bekövetkezett balesetek vizsgálatát követően  Minél korszerűbb lesz a vasút járműparkja, annál nagyobbak lesznek a vasúti károk.  A közúton közlekedő jármű a vasút sebességét rosszul ítéli meg, azt hiszi a vonat előtt még átér.  Az útátjárók biztosításának a korszerűsítése nem zárja ugyan ki a balesetek bekövetkezését, de jelentősen csökkenti a kockázatot.  A közúti közlekedésben a balesetet előidéző magatartás egyre intenzívebb.  A fiatalok gyakorta érzelmi motiváció alapján vezetik a járművüket, sok figyelmet megosztó elemet alkalmaznak vezetés közben (telefon, sms, ittasság, hangos zene, stb.),  Útátjárós baleseteket vasúti balesetnek deklarálunk, sok esetben ezek egyoldalúan, a vasút szempontjából kedvezőtlenül vannak kommunikálva.  A problémák megoldását az egész magyar közvélemény a vasúttól várja, annak ellenére, hogy a baleseti okok 100%-ban KRESZ szabálysértésre vezethetők vissza.  A súlyos balesetek kis és közepes forgalmú átjárókban, nem főútvonalakon történtek.  Előfordul, hogy a közúti jármű nem a vonat elé hajt, hanem a vonat oldalának ütközik.

12 Vasúti átjárók jogszabályi anomáliái Vasúti átjárók sebességkorlátozásánál ellentmondás van:  1/1975 KPM-BM rendelet (KRESZ): A vasúti átjáró előtt a 90., 91., 92. vagy 95. ábra szerinti veszélyt jelző táblával együtt elhelyezett, az (1) bekezdés d) pontjában említett jelzőtábla hatálya a vasúti átjáró kezdetéig tart. (Egyéb esetben a sebességkorlátozás oldásának a szabályai érvényesek)  a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet: A sebességkorlátozó táblát az egysávos vasúti átjárót előjelző táblával (KRESZ 102. ábra) egy oszlopon kell kihelyezni.”  83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet: e) A két- és egysávos „Vasúti átjáró előjelző” tábla oszlopára más tábla nem helyezhető el. jogszabályok között.

13 A rálátási háromszög biztosításának problémája I. 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet, a közúti közlekedésről szóló évi I. törvény végrehajtásáról: Vasúti átjáró mellett a külön jogszabályban (Lásd: 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet.) meghatározott rálátási háromszög - lakott területen a csökkentett rálátási háromszög - területén az út és a vasút szintjétől számított 50 centiméternél magasabb építményt, egyéb létesítményt elhelyezni, 50 centiméternél magasabb fát, növényzetet ültetni, termeszteni nem szabad.  Lakott területen kívül a hatóság nem kötelezhet.  A vasúti átjáró csökkentett rálátási területébe való épületek tervezésekor, nem veszik figyelembe a rálátás biztosítását.

14 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet – az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről: rálátási háromszögek meghatározása pontatlan A rálátási háromszög nem határozható meg egy „statikus” háromszög megrajzolásával, hanem a vágányon kijelölt rálátási távolságokból (Lv-pontok) az átjáró felé közeledve, a „dinamikusan” változó háromszögek burkológörbéjét kell megrajzolni és azon belül nem lehetne a rálátást korlátozó „tárgy”! Ha nem így határozzuk meg a tisztán tartandó területet, akkor a közútról nézve van olyan vágányszakasz az ív miatt, ahol a vonatot nem látja az autós! A rálátási háromszög biztosításának problémája II.

15 Közlekedésbiztonsági projekt I.  Győr - Sopron vonalon 8 db útátjáróban félsorompó és LED optika  Győr - Sopron vonalon 15 db útátjáróban LED optika  Videó tanú rendszer 3 db útátjáróban  Vasúti járműdiagnosztikai berendezések  hőnfutás-jelző berendezés  dinamikus mérleg és lapos-kerék jelző berendezés  rakszelvény ellenőrző berendezés MAUT projekt:  mozgáskorlátozottak útátjáróban történő közlekedési szabályainak kidolgozása További projektek a vasúti útátjárók biztonságának emelése érdekében

16 Köszönöm megtisztel ő figyelmüket! Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt május 7. Üzembiztonsági szakértőKBSZ nap


Letölteni ppt "A vasúti átjárók biztonsági vizsgálata az osztrák – magyar projekt keretében Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt.2013. május 7. Üzembiztonsági szakértőKBSZ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések