Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOrsolya Papné Megváltozta több, mint 9 éve
1
A közvetlen emberi kommunikáció zavarai Forrás: Neményiné Gyimesi Ilona: Hogyan kommunikáljunk tárgyalás közben? KJK Kerszöv, 2003. pp.41-57.
2
A közvetlen emberi kommunikáció folyamata 1. kommunikátor: érzelem szándék kimutatott verbális és nem verbális viselkedés, kommunikáció befogadó: észlelt verbális és nem verbális viselkedés érzelem „A” szándékának értelmezése „A”-nak, mint személynek az értékelése A láncolat bármely szakaszában tévedési lehetőségek vannak!
3
A közvetlen emberi kommunikáció folyamata 2. A kommunikáció hatékonyságának feltételei: ki mondja (problémák a kommunikátornál) hogyan mondja (problémák a közös kód használatában) kinek mondja (problémák a befogadóban)
4
Problémák a kommunikátornál A kommunikátor részéről kommunikációs problémákat felvető tényezők: a konkrét szituációról kialakított kép a befogadóról benne élő kép a kommunikációs céljai a kommunikációs képesség
5
Problémák a kommunikátornál A konkrét szituációról kialakított kép erősen befolyásoló tényező a befogadóról és a kommunikációs helyzetről alkotott kép
6
Problémák a kommunikátornál A befogadóról kialakult kép a kommunikációs szándékok és célok nem függetlenek a kommunikátorban kialakult képtől!
7
Problémák a kommunikátornál A kommunikációs célok A kommunikációs célok állandó elemei: a folyamatos kontroll biztosítása a szituáció és a partner felett impressziókeltés a partnerben (kedvező kép kialakítása magunkról a másikban)
8
Problémák a kommunikátornál A kommunikációs célok Önmagunk számára folyamatos fontosságú: a másikban kialakítandó kép nagyjából megfelel annak a képnek, amelyet önmagunk számára igyekszünk fenntartani!
9
Problémák a kommunikátornál A kommunikációs képesség a kommunikáció milyenségét vagy hatékonyságát nagymértékben befolyásolja a kommunikátor kommunikációs képessége
10
Problémák a kommunikátornál A kommunikációs képesség alapvető elemei a kommunikációs csatornák és jelvariációk alkalmazási képessége (a verbális és nem verbális kifejező eszközök skálája, árnyalt kifejezésmód) a másik kommunikációja iránti érzékelési, észlelési fogékonyság (milyen árnyaltan képes felfogni, értelmezni a másik fél megnyilvánulásainak sokaságát)
11
Problémák a kommunikátornál A kommunikációs képesség alapvető elemei a másikról alkotott kép merevsége vagy rugalmassága (a kapott információk alapján képes-e módosítani az előzetes képet a partnerről vagy sem)
12
Problémák a közös kód használatában a közös kód jeleinek jelentéstartalmában és jelhasználati szabályaiban egyetértésnek kell lenni közös kód lehetőségét adja: 1. a kommunikációs csatornák izomcsoportjainak működési azonossága 2. a közös szocializációs folyamat
13
Problémák a közös kód használatában a kód az egyéntől függetlenül létezik a kódot az egyénnek meg kell tanulnia, a társadalomtól készen kapja a kód elsajátításának mértékében különbözünk, de a kód észlelése, dekódolása automatikus
14
Problémák a befogadónál a kommunikáció hatékonysága függ: milyen mértékben képes a befogadó a partner jeleit érzékelni, felfogni, értelmezni? különbség: 1. az érzékelő rendszerünkön keresztül kapott ingerek, jelek fogadása 2. az érzékelt behatásokhoz rendelt jelentés között az észlelés folyamatának kezdő és végpontja!
15
Problémák a befogadónál Az észlelés észlelés: az érzékelésből származó ingereket értelmes képekké illetve jelentéssé alakítja tudatunkban az észlelési folyamat szakaszai: 1. ingerek befogadása 2. lezárás (jelentésadás)
16
Problémák a befogadónál Az észlelés: ingerek befogadása 1. szelektíven történik a bennünket körülvevő végtelen számú eseményből vagy dologból kiválasztjuk azokat, amelyeket a legfontosabbnak, legmeghatározóbb tartunk
17
Problémák a befogadónál Az észlelés: ingerek befogadása 2. A szelekcióválasztás függ: az ingerek intenzitásától (legszembeötlőbbeket, legeltérőbbeket) aktuális szükségleteinktől, érzéseinktől (pl. szomjúság, éhség) elvárásainktól
18
Problémák a befogadónál Az észlelés: lezárás (jelentésadás) 1. az események összeillesztése teljes, logikus képpé standardok, észlelési sémák segítsége hiányzó részek gondolatbeli kitöltése szubjektív elemek segítségével alakítjuk ki a valóságban lezajló események egy résztöredéke alapján a jelentést két ember által nincs két egyformán megélt esemény
19
Problémák a befogadónál Az észlelés: lezárás (jelentésadás) 2. információtorzulás okai: 1. a szelekció 2. a hiányokat pótló befogadói szubjektív információk, illetve a befogadó észlelési sémái 3. az érzelmek
20
Problémák a befogadónál Összefoglalva 1. A kommunikációt alakító, és kommunikációs problémákat felvető tényezők a befogadónál: a konkrét szituációról kialakított kép (kettejük viszonyáról, a helyről, a környezetről) a kommunikátorról kialakított kép
21
Problémák a befogadónál Összefoglalva 2. a kommunikátor szándékáról kialakított kép a dekódoló képesség, amely szoros összefüggésben van az észlelési mechanizmussal a kommunikáció kontextusa
22
Két személy kommunikációját zavaró egyéb tényezők a partnerek mindig eltérő nézőpontból látják a dolgokat eltérő képek, eltérő szemlélet között van némi átfedés, de még több az eltérés nem ugyanazokat a tényeket ismerik az ismereteket nem ugyanúgy értékelik érzéseik nem azonosak
23
Két személy kommunikációját zavaró egyéb tényezők ha a felekben nem tudatosodik, hogy a távolság jórészt információhiányon alapul kommunikációs csapda áldozatai a saját szemléletüket, információjukat tekintik teljeseknek saját álláspontjuk igazolására törekszenek egyre kevésbé figyelnek a partnerre fogékonyságuk csökken a távolság nő
24
A kommunikációt akadályozó problémák 1. lehet, hogy ami elhangzik, nem hallják meg 2. lehet, hogy amit meghallanak, nem értik 3. lehet, hogy amit megértenek, nem fogadják el 4. lehet, hogy a beszélő nem ismeri fel, mi az, amit a partner meghallott, megértett, elfogadott
25
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy ami elhangzik, nem hallják meg az elhangzottak kb. 1/3-a elvész (fizikai akadályok – zaj, figyelem hiánya, figyelme elterelő mozgások, szelektív érzékelésünk) mindig különbség van aközött, ami elhangzik és amit meghallanak az egész folyamat során számítani kell az információhiányokra
26
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy ami elhangzik, nem hallják meg ügyelni kell a lényegesnek tartott információk kiemelésére (hangerő szabályozása, gesztus, rövid szünet) biztosíték az információk átadására a szemléltetés (demonstrációs tábla – rajzok, adatok mellőzzük a bonyolult ábrákat, táblázatokat!
27
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy ami elhangzik, nem hallják meg ügyelni kell a beszéd sebességére és az artikulációra is tempó kiválasztása: gyors beszéd követhetetlenség lassú beszéd az agy kapacitásának kihasználatlansága figyelemcsökkenés 100 – 125 szó/perc kimondani 400-500 szó/perc gondolni
28
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy amit meghallanak nem értik az a fontos a kommunikáció szempontjából, amit a partner megért függ: a témához kapcsolódó szakismeretétől műveltségétől szókincsétől figyelmi és koncentrációs képességétől
29
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy amit meghallanak nem értik a megértés érdekében fontos: a beszélő és a hallgató egyaránt aktív legyen megértés növelésében szerepe van: a beszéd ritmusának a közölt információ sebességének Az új összefüggéseket, elgondolást a partnernek nemcsak meghallani, hanem valamelyest feldolgozni is kell!
30
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy amit meghallanak nem értik a beszélő által feltételezett befogadói ismeretek félreértések melegágya a beszélő gyakran alábecsüli vagy túlbecsüli a közös evidenciabázist alábecsülés: túl sok energiát fordít az értelmezésekre, „túlbeszéli a dolgokat” túlbecsülés: eleve feltételezi a terminológiahasználat azonosságát
31
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy amit meghallanak nem értik Az emberi agy befogadó képessége korlátozott 3-5 szempont felvetése Vizuális eszközök használatával a megértés növelhető leghatékonyabb: az előadáson, tárgyaláson helyszínen készített rajzok, ábrák a kommunikáció során közös információs bázissá válnak közös értékük van erős hatásuk van
32
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy amit meghallanak nem értik a mondandó kifejtése közben folyamatosan figyelni kell a partner reakcióit a megértés szintjét jelzik befogadói, hallgató szerep is hozzáértést igényel jegyzetelés segít a koncentrálásban, összefüggésekre való figyelemben biztonságot teremt az információk kezelésében
33
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy amit meghallanak nem értik befogadó feladata: pontosító, megértést segítő kérdéseket tegyen fel időnként összefoglalja, értelmezze az addig elmondottakat
34
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy amit megértenek nem fogadják el elsősorban nem kommunikációs probléma!
35
A kommunikációt akadályozó problémák Lehet, hogy a beszélő nem ismeri fel, mi az, amit a partner meghallott, megértett, elfogadott beszélői és hallgatói szerepek hatékonyságának növelése szükséges
36
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.