Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Az iskolai teljesítménykényszer és a pszichoszomatikus tünetek újabb aspektusból Az iskolai teljesítménykényszer és a pszichoszomatikus tünetek újabb.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Az iskolai teljesítménykényszer és a pszichoszomatikus tünetek újabb aspektusból Az iskolai teljesítménykényszer és a pszichoszomatikus tünetek újabb."— Előadás másolata:

1 1 Az iskolai teljesítménykényszer és a pszichoszomatikus tünetek újabb aspektusból Az iskolai teljesítménykényszer és a pszichoszomatikus tünetek újabb aspektusból DR.GELENCSÉR ERZSÉBET II. évf. PhD hallgató PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola Nevelésszociológia Program

2 2 Bevezetésül A következőkben a téma elméleti keretének egy speciális szegmensét mutatom be, amely része a kutatási munkámnak. A további elméleti megközelítés, valamint a kutatás adatai a levonható következtetésekkel együtt munkám további részét képezik. (Az ehhez kapcsolódó cikk szintén olvasható a portfólión.)

3 3 EGÉSZSÉG-MEGTARTÁS ÉS INTERDISZCIPLINARITÁS Kedvezőtlen hazai megbetegedési és halálozási adatok. Kedvezőtlen hazai megbetegedési és halálozási adatok. Az orvostudomány lehetőségei az egészség megtartásában. Az orvostudomány lehetőségei az egészség megtartásában. Az egészség-megtartás intézményes befolyásolása. Az egészség-megtartás intézményes befolyásolása. Az oktatási rendszer fontossága, szerepe az egészség megtartásában. Az oktatási rendszer fontossága, szerepe az egészség megtartásában.

4 4 EGÉSZSÉG ÉS BETEGSÉG: A PSZICHOSZOMATIKUS SZEMLÉLET Mit jeleznek a pszichoszomatikus tünetek? Vizsgálható –e a test és a lélek külön-külön? Melyek az egészséget és a betegség kialakulását befolyásoló egyéb tényezők?

5 5 AZ EGÉSZSÉGFELFOGÁS PARADIGMAVÁLTÁSÁNAK ÁLLOMÁSAI I. A biomedicinális vagy biomedikális modell Jellemzői: - a biológiai szemlélet - biológiai összetevők szerepe lelki zavarok mögött Hibái: - betegségcentrikus - hibaorientált - saját és környezeti erőforrások figyelmen kívül hagyása

6 6 AZ EGÉSZSÉGFELFOGÁS PARADIGMAVÁLTÁSÁNAK ÁLLOMÁSAI II. A biopszichoszociális szemlélet ( Engel, 1977.) Lényege: A betegségek okait és következményeit biológiai, pszichikai és szociális tényezők befolyásolják. Bármelyik szint befolyásolja a többit!

7 7 A Z EGÉSZSÉGFELFOGÁS PARADIGMAVÁLTÁSNAK ÁLLOMÁSAI III. A pszicho-neuro-immunológiai elmélet (Locke) Mit jelent ez? Az immunrendszer és a szervezet egyéb védőmechanizmusainak kielégítő működése az egyén megfelelő pszichés állapotától függ.

8 8 AZ EGÉSZSÉGFELFOGÁS PARADIGMAVÁLTÁSÁNAK ÁLLOMÁSAI IV. A salutogenetikus modell (dinamikus egészségfogalom) Antonovsky, A modell lényege: a koherenciaérzet megfogalmazása. A koherenciaérzet összetevői: - átláthatóság - kezelhetőség - érdemesség (értelemteliség)

9 9 A CIGÁNYSÁG VÁNDORLÁSA A Z ŐSHAZA UTÁN I. A DINAMIKUS EGÉSZSÉGFOGALOM KIEGÉSZÍTŐ ELMÉLETEI G.W.Albee: az egészség megtartásának feltételei - megküzdőképesség G.W.Albee: az egészség megtartásának feltételei - megküzdőképesség - önértékelés - önértékelés - támogató csoport - támogató csoport A reziliencia fogalmának elterjedése: A reziliencia fogalmának elterjedése: az egyén a kedvezőtlen előjelek ellenére is szembenéz és megbirkózik a nehézségekkel.

10 10 A CIGÁNYSÁG VÁNDORLÁSA A Z ŐSHAZA UTÁN I. A STRESSZ ÉS AZ EGÉSZSÉG I. Selye János stressz elmélete: a stresszre adott válasz nem más, mint általános adaptációs szindróma. Selye János stressz elmélete: a stresszre adott válasz nem más, mint általános adaptációs szindróma. A stressz lehet nemcsak negatív, hanem pozitív hatású is, mindaddig, amíg a fizikai és pszichológiai fejlődés alapfeltételeként hat. A stressz lehet nemcsak negatív, hanem pozitív hatású is, mindaddig, amíg a fizikai és pszichológiai fejlődés alapfeltételeként hat.

11 11  A „megbirkózás” (coping): a stressz ikerfogalma. A megbirkózáshoz szükségesek: a koherenciaérzés, a koherenciaérzés, a kihívásokra reagálás, a kihívásokra reagálás, a kontrollképesség. a kontrollképesség.  A fentiekkel egybecseng Csíkszentmihályi Mihály „autotelikus én” elmélete, és Kobasa lelki edzettség (hardiness) teóriája. A STRESSZ ÉS AZ EGÉSZSÉG II.

12 12 TELJESÍTMÉNY ÉS PERFEKCIONIZMUS Mi vezet ide? Az iskola és a tanulás szerepe az ember életében. Az iskola és a tanulás szerepe az ember életében. A diákok tanulással kapcsolatos magatartása és az iskolai teljesítmény közti kapcsolat fontossága. A diákok tanulással kapcsolatos magatartása és az iskolai teljesítmény közti kapcsolat fontossága. Elismerés megfelelő teljesítmény esetén. Elismerés megfelelő teljesítmény esetén. Az egyéni erőfeszítés és az egyéni elismerés magában hordja a rivalizálás veszélyét. Az egyéni erőfeszítés és az egyéni elismerés magában hordja a rivalizálás veszélyét.

13 13 A PERFEKCIONIZNMUS I.  Perfekció = kiváló, tökéletes  A perfekcionizmus iránti igény: az egyén nyertesen szeretne kikerülni minden összehasonlításból.  Perfekcionizmus: a kiválóságra törekvés (negatív és pozitív végpontok között).  A perfekcionizmus gyökerei (R. Winter szerint):gének, kultúra, család, iskola.  A perfekcionizmus típusai:megjelenés, teljesítmény, erkölcsi, teljes körű.

14 14 A PERFEKCIONIZMUS II. A szélsőségesen – kórosan – perfekcionista egyén esetében az önértékelés alapja a teljesítmény A szélsőségesen – kórosan – perfekcionista egyén esetében az önértékelés alapja a teljesítmény („akkor szerethető az ember, ha hibátlanul teljesít”). Az egészséges perfekcionista egyén kiválóságra törekszik, de valódi örömöt merít a magas színvonalú munkából. Az egészséges perfekcionista egyén kiválóságra törekszik, de valódi örömöt merít a magas színvonalú munkából. Hol a határ a kóros és az egészséges perfekcionizmus között? (Stanley Cavell) Hol a határ a kóros és az egészséges perfekcionizmus között? (Stanley Cavell)

15 15 A KÉNYSZERÉRZÉS KIALAKULÁSA A TANULÓKBAN Néhány ok az oktatási rendszer részéről: - a tantervi követelmények, a tananyag túlméretezettsége - magas a tanórák száma - egyoldalú intellektuális terhelés - felvételi centrikus oktatás - az alkalmazott nevelési eljárások esetleges inadekvát volta

16 16 A KÉNYSZERÉRZÉS KIALAKULÁSA A TANULÓKBAN II. A kényszerérzés kialakulásának egyéb tényezői: - a tanulók intellektuális képességei - a szocio-emocionális összetevők, mint: motiváltság motiváltság igényszint igényszint önértékelés önértékelés önbizalom önbizalom érzelmi stabilitás érzelmi stabilitás

17 17 A PSZICHOSZOMATIKUS TÜNETEKRŐL ÁLTALÁBAN A pszichoszomatikus tünet: szervi elváltozás nélküli funkcionális tünet. A pszichoszomatikus tünet: szervi elváltozás nélküli funkcionális tünet. Általában jellemző, hogy az orvoshoz fordulók kb %-ában nincsen kimutatható szervi elváltozás a panaszok hátterében. Általában jellemző, hogy az orvoshoz fordulók kb %-ában nincsen kimutatható szervi elváltozás a panaszok hátterében. Oka: pszichikai tényezők és/vagy szociális problémák.

18 18 AZ ISKOLÁSKORÚAK GYAKORIBB PSZICHOSZOMATIKUS TÜNETEI A HBSC vizsgálatok eredményei alapján: - fáradtság- és kimerültség érzés - kedvetlenség - idegesség, félelem - elalvási nehézségek - fejfájás - gyomor- és hasfájás - hátfájás

19 19 A GYERMEK ÉS A KÖRNYEZET VISZONYA A PSZICHOSZOMATIKUS TÜNETEK ESETÉN Általában jellemző: 1., Megéli a gyermek a tüneteket, de átmenetileg nem említi a környezetének. 2., A gyermek panaszkodik a tünetei miatt környezetének. 3., A környezete (is) észleli a tüneteket.

20 20 MIKOR FORDULNAK ORVOSHOZ A TÜNETEK MIATT? A tünetek erőssége és/vagy gyakorisága miatt szervi betegség gyanúja merül fel. A tünetek erőssége és/vagy gyakorisága miatt szervi betegség gyanúja merül fel. A panaszok alapján általában először a házi orvosnál jelentkeznek, s ha itt nem tisztázódik az ok, akkor különböző szakrendeléseken vizsgálják tovább őket. A panaszok alapján általában először a házi orvosnál jelentkeznek, s ha itt nem tisztázódik az ok, akkor különböző szakrendeléseken vizsgálják tovább őket.

21 21 A SZAKRENDELÉSEKEN JELENTKEZŐ GYERMEKEK FŐBB PANASZAI fejfájás, ájulás fejfájás, ájulás (ideggyógyászati szakrendelés) szívtáji fájdalom, szívdobogásérzet szívtáji fájdalom, szívdobogásérzet (kardiológiai szakrendelés) gyomor- és hasfájás, hányinger, émelygés gyomor- és hasfájás, hányinger, émelygés (gastroenterológiai szakrendelés)

22 22 TÜNET- VAGY TÜNETCSOPORTVÁLTÁS JELLEMZŐI I. Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha a panasz valódi oka – jelen esetben a teljesítménykényszer – rejtve marad, akkor átmeneti idő (esetleg tünetmentesség) után új tünetek jelentkezhetnek. Ha a panasz valódi oka – jelen esetben a teljesítménykényszer – rejtve marad, akkor átmeneti idő (esetleg tünetmentesség) után új tünetek jelentkezhetnek. Ennek következménye további szakirányú vizsgálatok másik szakrendelésen az esetleges szervi eredet kizárására. Ennek következménye további szakirányú vizsgálatok másik szakrendelésen az esetleges szervi eredet kizárására.

23 23 TÜNET- VAGY TÜNETCSOPORTVÁLTÁS JELLEMZŐI II. Gyakori kezdet a fejfájás. Gyakori kezdet a fejfájás. Ezután a szívpanaszok, vagy a gyomor- bélrendszeri panaszok jelentkeznek. Ezután a szívpanaszok, vagy a gyomor- bélrendszeri panaszok jelentkeznek. A vizsgálatokat a fenti tünetek miatt mindig a szervi okok kizárására kell végezni, de kellő megfontolás után (az esetlegesen megterhelő vizsgálatok miatt). A vizsgálatokat a fenti tünetek miatt mindig a szervi okok kizárására kell végezni, de kellő megfontolás után (az esetlegesen megterhelő vizsgálatok miatt). Fontos az előzmények, a körülmények feltárása, és az esetleges pszichés háttér tisztázása. Fontos az előzmények, a körülmények feltárása, és az esetleges pszichés háttér tisztázása.

24 24 A PSZICHOSZOMATIKUS TÜNETEK ÉS A PERIODICITÁS (CIKLIKUSSÁG) A pszichoszomatikus tünetek a tanév bizonyos periódusaiban gyakoribbak. A pszichoszomatikus tünetek a tanév bizonyos periódusaiban gyakoribbak. Jellemző: - a tanév elején Jellemző: - a tanév elején - a tanév megterhelő periódusaiban (november, december, április, május) - a tanév megterhelő periódusaiban (november, december, április, május) A szakrendelések forgalma ezekben az időszakokban megemelkedik. A szakrendelések forgalma ezekben az időszakokban megemelkedik.

25 25 KINEK KELL GONDOLNIA A TELJESÍTMÉNYKÉNYSZERRE, MINT OKI TÉNYEZŐRE? A tanuló közvetlen környezetének (család, barátok). A tanuló közvetlen környezetének (család, barátok). Az oktatásban dolgozóknak. Az oktatásban dolgozóknak. A gyermekeket ellátó egészségügyi dolgozóknak (orvos, védőnő). (orvos, védőnő). Ezért fontos (lenne) a megfelelő információ- és tapasztalatcsere, együttműködés a fentebb említettek között.

26 26 MIÉRT FONTOS AZ ISKOLÁSOK PSZICHOSZOMATIKUS TÜNETEINEK FELISMERÉSE? A tartósan fennálló pszichoszomatikus tünetek - az ok felderítése és megszüntetése nélkül - a későbbiekben szervi elváltozásokhoz vezethetnek. A tartósan fennálló pszichoszomatikus tünetek - az ok felderítése és megszüntetése nélkül - a későbbiekben szervi elváltozásokhoz vezethetnek. A pszichoszomatikus tünetek és következményeik meghatározzák a serdülők egészséghez és betegséghez való későbbi attitűdjét. A pszichoszomatikus tünetek és következményeik meghatározzák a serdülők egészséghez és betegséghez való későbbi attitűdjét.

27 27 KÖSZÖNÖM a megtisztelő figyelmet! A témához kapcsolódó cikk ( az irodalomjegyzékkel együtt) szintén olvasható a portfólión!


Letölteni ppt "1 Az iskolai teljesítménykényszer és a pszichoszomatikus tünetek újabb aspektusból Az iskolai teljesítménykényszer és a pszichoszomatikus tünetek újabb."

Hasonló előadás


Google Hirdetések