Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DOHÁNYZÁS.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DOHÁNYZÁS."— Előadás másolata:

1 DOHÁNYZÁS

2 A DOHÁNYZÁS TÖRTÉNETE Eredetileg Amerikában használták
Európába Kolumbusz és követői hozták át A királyok, pápák, cárok tiltották XVI. sz. – Jean Nicot francia orvos gyógyszerként használta A XVII. sz.-ban kezdett elterjedni - pestisjárvány - 30 éves háború - adók

3 A DOHÁNYZÁS TÖRTÉNETE I. Jakab angol király, trónra lépését követően 1603- ban adta ki a világ első dohányzás elleni tanulmányát. Idézet az alattvalókhoz intézett intelmekből: "Kedves Polgártársak! Hagyjátok abba végre ezt az őrültséget, amelyet szégyenből fakadt tévedésből fogadtatok el és korlátoltságból használtatok: őrültség ez, amely az istenség haragját lángra gyújtotta, a testi egészséget legyengíti, a vagyont kikezdi, a nemzet méltóságát elhomályosítja... Szaga undorító, káros az agyvelőre és a fekete füst kigőzölgése leginkább a pokol fortyogásához hasonlít."

4 A DOHÁNYZÁS TÖRTÉNETE Magyarország - a XVI. században érkezett a dohány és a dohányzás divatja. A közvetítők a végvárak spanyol zsoldoskatonái, a törökök, a német és görög kereskedők voltak. Gyulafehérvári Országgyűlés (1670) rendelkezése szigorú előírásokat tartalmazott a dohánykereskedelmet illetően. „A tobak megtilalmazásáról s aki behozná, annak büntetéséről” c. törvény. II. József ( )

5 A LEGTÖBB CIGARETTÁT GYÁRTÓ ORSZÁGOK
(1999) Ország Mennyiség (millió db) Kína USA Japán Indonézia Oroszország Németország Brazília

6 A DOHÁNYZÁS PREVALENCIÁJA A FÖLDÖN
a felnőtt lakosság 1/3-a dohányzik (1,1 milliárd ember) a fogyasztás 85%-át gyárilag előállított és sodort cigaretta teszi ki a dohányosok 80%-a alacsony vagy közepes jövedelemmel rendelkező országokban él a dohányzás prevalenciája széles határok között változik régiónként - Kelet-Európa és Közép-Ázsia: férfiak 59%-a, nők 26%-a dohányzott 1995-ben

7 A DOHÁNYZÓK PREVALENCIÁJA NÉHÁNY
ORSZÁGBAN Európa férfiak nők összesen a stat. felv. éve Dánia Franciaország Lengyelország Spanyolország 39, , Ázsia Banglades Japán Kína Amerika Bolívia USA

8 Az egy főre jutó évi cigaretta fogyasztás
Magyarországon és Európában ( ) Finnország Magyarország EU (25 tagállam) EU (15 tagállam) cigarettafogyasztás/fő év Forrás: WHO/HFA, June 2004.

9 MAGYARORSZÁGI HELYZETKÉP
A dohányzás prevalenciájának alakulása a felnőtt lakosság körében 1984-től 2003-ig (rendszeres és nem rendszeres dohányzók) Dohányzás prevalenciája (%) Év 1984* 2000** 2003** Férfiak 47,0 40,6 40,5 Nők 20,6 26,3 27,9 Forrás: *KSH; OLEF200, 2003

10 MAGYARORSZÁGI HELYZETKÉP
A középiskolás fiúk és lányok dohányzási szokásai Dohányzás prevalenciája (%) 15 évesek 26, ,2 16 évesek 35, ,0 17 évesek 39, ,4 18 évesek 47, ,8 Fiúk 36, ,9 Lányok 35, ,9 Forrás: ÁNTSZ Fővárosi Intézete

11 A dohányzásra való rászokás egyre fiatalabb életkorban válik jellemzővé
kezdenek megszűnni a férfiak és nők közötti különbségek ma a rászokás átlagos életkora: 15,7 év a mai „negyvenesek” rászokáskor jellemző átlag életkora férfiaknál 17,7 év, nőknél 19,6 év

12 MAGYARORSZÁGI HELYZETKÉP Dohányzás prevalenciája
(2000) Rendszeres dohányos nők: 23% férfiak: 38,2% Forrás: Országos Lakossági Egészségfelmérés 2000

13 MAGYARORSZÁGI HELYZETKÉP Dohányzás prevalenciája
(2003) Rendszeres dohányos: Nők: 25% Férfiak: 37% Forrás: OLEF 2003

14 MAGYARORSZÁGI HELYZETKÉP Erős dohányosok arányának alakulása
2000 és 2004 között Férfiak: 18%-ról 40%-ra Nők: 41%-ról 63%-ra nőtt a napi egy doboznál kevesebbet elszívók aránya Forrás: Magyar Gallup Intézet

15 A DOHÁNYFÜST ÖSSZETEVŐI
nikotin gázok: szén-monoxid, ammónia, hidrogén-cianid, formaldehid kátrány: benzol, policiklikus aromás szénhidrogének, savak, fémek (As, Ni, Cd), radioaktív anyagok (Po, K)

16 A dohányzás hatása A dohánytermékből származó füst 2/3-át a dohányos nem szívja be, hanem az egyesen a környezetbe kerül A dohányfüst több mint 4000 vegyi anyagot tartalmaz, melyek közül 100-nál is több mérgező, közülük több mint 50 állatkísérletekben rákkeltőnek mutatkozott és több mint 10 emberben is bizonyítottan rákkeltő

17 A dohányfüst hatása A dohányfüst olyan összetevői, melyek nem okoznak rosszindulatú daganatot: Ammónia Szén-monoxid Nikotin A dohányfüst olyan összetevői, melyek rosszindulatú daganatot okoznak: Benzol, benzantracén és benzpirén (policiklusos aromás szénhidrogének) 2-naftilamin, 2-naftilamin-4-aminobifenil (aromás aminok) 4-metilnitrozamino-1,3-piridil-1-butanon N-nitrózamin

18 A dohányzás ártalmai A tüdő-, gége, a szájüreg, a nyelőcső és a hólyagrák egyik rizikófaktora a dohányzás A dohányzók között gyakoriak az idült légúti betegségek. A dohányzás a szív és érrendszeri betegségek kockázati tényezője A dohányzók között gyakori a fekélybetegség. A dohányfüstös környezet a nemdohányzók egészségét is veszélyezteti. A dohányzó férjek nemdohányzó feleségei között gyakoribb a tüdőrákos megbetegedés, mint a nemdohányzó férjek nemdohányzó feleségei körében. A környezeti dohányfüst súlyosbítja a szívbetegek panaszait, növeli a szívinfarktus-halálozás kockázatát. A dohányzó várandós veszélyezteti saját és a születendő gyermeke egészségét.

19 A dohányzás ártalmai A várandós időszak alatti dohányzás következményeként gyakoribb a magzati halálozás, vetélés, koraszülés, és a szülés körüli halálozás. A kisbaba-várás időszakában az anya dohányzása a magzati fejlődés visszamaradását idézi elő. E káros hatás miatt kisebb lesz az újszülöttek testsúlya, testhossza, fej- és mellkörfogata. A szoptatás alatti dohányzás károsítja a csecsemő egészségét! - Az anyatej közvetíti a dohányfüst méreganyagait. A várandós állapot vagy szoptatás alatti dohányzás, valamint a dohányfüstös környezet hatása növeli a „csecsemőkori hirtelen halál” gyakoriságát. A várandós időszak alatti dohányzás a születendő gyermek értelmi fogyatékosságának lehet az okozója. A kisbabát váró dohányzó anyák újszülöttei körében gyakran észlelhető légúti megbetegedés. Az apa dohányzása növeli az utódok rákos megbetegedésének a kockázatát. (A dohányzás miatt károsodott ondósejt átörökítheti a rákos megbetegedési hajlamot!)

20 A dohányzás ártalmai A dohányzó várandósok újszülöttei között gyakoribb a megnagyobbodott pajzsmirigy. A dohányzásnak szerepe van a szemtünetekkel járó pajzsmirigybetegség kialakulásában, a kórfolyamat súlyosbításában. A dohányzás impotenciát okozhat. A dohányzás hátrányos a fogamzásra. A dohányzó betegeknél az egyes gyógyszerek anyagcseréje a szervezetben gyorsabb s a fokozott átalakulás következményeként hatékonyságuk mérsékeltebb, mint ez a nemdohányzók esetében észlelhető. - Általános az a megállapítás, hogy a dohányzók több gyógyszert fogyasztanak, mint a nemdohányzók

21 A dohányzás ártalmai A mozgásszervi betegségek közül a combfej-pusztulás kialakulásában, valamint más több izületet érintő idült folyamat „fellobbantásában”, ezen állapotok súlyosbításában a dohányzás szerepet játszik. A dohányzás oki tényezőként szerepel az ínygyulladás, s a fogágybetegség létrejöttében. Az erős dohányzás az időskorú vakság egyik okozója. A dohányzás a csontritkulás, az osteoporosis egyik rizikófaktorának tekinthető. A dohányzás csökkenti a szervezet C, B-12 és B-6 vitamin tartalmát.

22 A dohányzás okozta halálozás becsült arányai
a tüdőrák-halálozás % az összes rákhalálozás % összes rákhalálozás a férfiak esetében % idült légúti betegségekben bekövetkező halálozás % szív és érrendszeri halálozás %

23 A dohányzás okozta halálozás becsült nagysága hazánkban
naponta mintegy 77 embert veszitünk el évente 28 000 embert veszitünk el 19 percenként meghal egy ember Magyarországon

24 A dohányzás gazdasági vonatkozásai
A naponta 20 cigarettát elszívó dohányzó 109 500, illetve 219 000 Ft összeget költ évente A dohánytermékek adójából eredő költségvetési-államháztartási bevételek becsült összértéke: 210 milliárd Ft (2003) A dohányzás okozta egészségügyi és egyéb közvetlen és közvetett „kiadások” összértéke mintegy évi: milliárd Ft

25 A DOHÁNYZÁS OKOZTA NEMZETGAZDASÁGI VESZTESÉGEK, TÁRSADALMI KÖLTSÉGEK MEGKÖZELITŐLEG 3:1 ARÁNYBAN ÁLLNAK A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEIVEL!

26 Halálozási adatok légcső, hörgő, tüdő rosszindulatú daganatai miatt
ÉV FÉRFI ÖSSZESEN 1970 2744 647 3391 2000 5727 2097 7824 2002 5661 2278 7939 2003 5849 2352 8201 2004 5852 2408 8260

27 A passzív dohányzás Amerikai vizsgálatok szerint nyolc aktív dohányzás miatt meghalt egyénre egy passzív dohányzás miatt meghalt egyén „jut” Az amerikai számítás Magyarországon is alkalmas a passzív dohányzás miatt meghaltak számának becslésére. Eszerint, évi aktív dohányzás miatt elhunyttal számítva, a passzív dohányzás körülbelül évi 3500 áldozatot követel Magyarországon.

28 A passzív dohányzás Betegség Relatív kockázat-növekedés %-ban
Tüdőrák: környezeti dohányfüst az egyén otthonában 25-35 Tüdőrák: környezeti dohányfüst az egyén munkahelyén 20 Szív- és érrendszeri betegség: környezeti dohányfüst az egyén otthonában 25 Agyvérzés: környezeti dohányfüst az egyén otthonában 50 Gyermekek légúti betegségei 20-50 Asztma kialakulása felnőtteknél 40-60

29 A passzív dohányzás amerikai éttermekben a dohányfüst koncentrációja 1,6-2-szer magasabb, mint irodai munkahelyeken, míg bárokban 3,9-6,1-szer haladja meg az irodai szintet diszkóba menni a legártalmasabb: itt a dohányfüst koncentrációja 7-szerese volt a legfüstösebb étteremben mért szintnek bárok és éttermek dolgozóinak kotinin szintje 3,38 ng/ml, ezzel szemben csak 0,08 ng/ml volt a füstmentes munkahelyen dolgozóknál.

30 A passzív dohányzás Tünet/panasz Előfordulás a tilalom előtt (%)
Előfordulás a tilalom után (%) Csökkenés Fáradtságérzés 37 30 - 19% Rekedtség, torokszárazság 27 14 - 48% Tompaságérzés a fejben 16 - 41% Szemirritáció 20 7 - 65% Fejfájás 13 - 35% Orrirritáció, orrdugulás 10 - 38% Koncentrációs problémák 8 Szédülés 4 - 43%

31 A hazai cigarettaforgalom alakulása 1960 - 2003
  Kiemelt évek     Összforgalom (Md db)     Ebből filteres %   1960 15.3 14 1970 22.4 37 1980 27.4 79 1991 26.5 92.6 2000 21.2* ~ 100 2002 20.8* 2003 20.1* * a „feketepiaci” részesedés nélkül

32 Egy fő dohányzóra jutó cigarettamennyiség hazánkban (2003)
A lakosság száma 10 116 742 Cigarettaforgalom (becslés, Md db) 20.1 A 15 év feletti népesség dohányzóinak becsült aránya 34 % A 15 év feletti népesség dohányzóinak   becsült száma   2 893 613   Egy dohányzóra jutó cigarettamennyiség/év 6931 Egy dohányzóra jutó cigarettamennyiség/nap 19

33 A DOHÁNYFÜST KÉMIAI ANYAGÁNAK MENNYISÉGE
ÉS ARÁNYA A FŐFÜSTBEN ÉS A MELLÉKFÜSTBEN Kémiai anyagok Főfüst Mellékfüst Arány /100 ml füst (m/f) szén-dioxid 63,5 ml 79,5 ml 1,3 szén-monoxid 16,0 ml 75,5 ml 4,7 ammónia 0,16 mg ,4 mg 46,0 nikotin 0,92 mg 1,69 mg 1,8 dohány-kátrány 20,8 mg 44,1 mg 2,1 nitrózus gőzök 0,014 mg 0,051 mg 3,6 benzpirén 3,5x10-5 mg 13,5x10-5 mg 3,7 Forrás: Kelemen és Cséri, 1976

34 A NIKOTIN ÉLETTANI HATÁSAI
Paraszimpatikus tünetek: - pupilla szűkül - vérnyomás csökken - nyálelválasztás fokozódik - gyomornedvtermelés fokozódik - bélperisztaltika fokozódik Szimpatikotónia: - pupilla tágul - vérnyomás emelkedik

35 A NIKOTIN ÉLETTANI HATÁSAI
Addikciót okoz! a dohányosok annak ellenére is dohányoznak, hogy tisztában vannak a dohányzás káros hatásaival a nikotin pozitív és negatív hatásaival szemben tolerancia alakul ki a nikotin befolyásolja a pszichés állapotot a dohányzás abbahagyása megvonási tüneteket okoz

36 A passzív dohányzás és a koronáriás szívbetegségek közötti összefüggés
Szérum kotinin szint (ng/ml) Esélyhányados (J Epid Comm Health 49: , 1995)

37 DOHÁNYZÁS OKOZTA HALÁLOZÁS MEGOSZLÁSA
AZ USA-BAN 36,3% 32,4% 8,6% 22,3% 0,2% Forrás: Centers for Disease Control and Prevention (CDC)

38 A rendszeresen dohányzók aránya (15 év felett)
20 25 30 35 40 45 1985 1990 1995 2000 2005 2010 Austria Czech Republic Germany Hungary Slovakia EU

39 A rendszeresen dohányzó férfiak aránya (15 év felett)
25 30 35 40 45 50 1985 1990 1995 2000 2005 2010 Austria Czech Republic Germany Hungary Slovakia EU

40 A rendszeresen dohányzó nők aránya (15 év felett)
10 15 20 25 30 35 1985 1990 1995 2000 2005 2010 Austria Czech Republic Germany Hungary Slovakia EU

41 Az éves cigaretta fogyasztás (szál/fő)
500 1000 1500 2000 2500 3000 1970 1980 1990 2010 Austria Czech Republic Germany Hungary Slovakia EU

42 A dohányzással összefüggő halálozás (SHA 100 000 főre )
<= 1000 <= 800 <= 600 <= 400 <= 200 No data Min = 0 Last available European Region 415.68

43 A dohányzással összefüggő halálozás (férfi SHA 100 000 főre )
300 400 500 600 700 800 900 1970 1980 1990 2000 2010 Austria Czech Republic Germany Hungary Slovakia EU

44 A dohányzással összefüggő halálozás (nő SHA 100 000 főre )
200 300 400 500 1970 1980 1990 2000 2010 Austria Czech Republic Germany Hungary Slovakia EU

45 Dohányzás I. A felnőtt népesség 38 %-a (ffi 44 %, nők 26 %) rendszeresen dohányzik A fiatalok és a nők körében növekszik a dohányosok aránya A dohányzásra való rászokásnak az időpontja egyre fiatalabb korra tevődik át (14-15 év) A terhes nők 17 %-a dohányzik Évente 200 milliárd Ft-ot költünk dohánytermékekre

46 Dohányzás II. A világon évente 3,5 millió ember hal meg dohányzással összefüggő megbetegedésben A dohányzók 5-8 évvel hamarabb halnak Hazánkban évente haláleset írható a dohányzás rovására A dohányzással összefüggésbe hozható betegségek kezelése, idő előtti halálozás miatti költségveszteség 360 milliárd Ft

47 OLEF 2000

48 Az Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programja

49 A népegészségügyi program fő területei
EGÉSZSÉGET TÁMOGATÓ TÁRSADALMI KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD PROGRAMJAI, AZ EMBERI EGÉSZSÉG KOCKÁZATI TÉ-NYEZŐINEK CSÖKKENTÉSE AZ EGÉSZSÉGÜGYI ÉS NÉPEGÉSZSÉGÜGYI INTÉZMÉNYRENDSZER FEJLESZTÉSE AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOT JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN AZ ELKERÜLHETŐ HALÁLOZÁSOK, MEGBETEGEDÉSEK, FOGYATÉKOSSÁG MEGELŐZÉSE

50 2004. évi kiemelt területek ifjúság környezet dohányzás alkohol
szűrések

51 Az egészséges életmód programjai I.
Dohányzás visszaszorítása rászokás megelőzése: közösségi programok, egészségkommunikáció, egészségpolitikai eszközök-szabályozás leszokás támogatása: ellátórendszer fejlesztése a füstmentes környezet választási lehetőségének biztosítása minden ember számára a dohányzás okainak, mozgatóerőinek megismerése, kutatása

52 A DOHÁNYZÁS VISSZASZORÍTÁSA
Cél: cigarettafogyasztás évi 8%-kal való csökkentése 2005-ig, illetve a rendszeres dohányosok prevalenciá-jának 6%-kal (férfiaknál 35% körülire) való csökkentése 2010-ig.

53 Annak az időnek 20%-al való csökkentése, amit egy fő passzív dohányzással “tölt”, illetve a passzív dohányzás ártalmainak csökkentése a dohányzás további térbeli korlátozásával, illetve a jelenlegi szabályok szigorú ellenőrzésével. A sohasem dohányzott lakosság számarányának növelése a gyermekek és fiatalok dohányzásra való rászokásának csökkentésével. A dohánytermékek fogyasztásának csökkentését célzó törvényi és egyéb szabályok betartatása, szigorítása az Európai Unió és az EVSZ javaslatainak mielőbbi átvétele. A dohányzás és a dohányipar társadalmi elfogadottságának csökkentése, olyan társadalmi környezet kialakításával, melyben a nemdohányzó életmód a társadalmi norma.

54 Feladatok, célok Meg kell akadályozni a dohányzási járvány terjedését.
A jelenlegi törvényeken szigorítani kell. Az adópolitikai intézkedéseket következetesen végre kell hajtani, és dönteni kell az így „befolyt” összegek ésszerű felhasználásáról. Törvényi szabályozás útján meg kell tiltani az önkiszolgáló üzletekben történő cigarettaforgalmazás lehetőségét, a dohánytermékeknek magánszemélyek címére postai úton való küldését. Intézkedéseket kell foganatosítani a dohányárú-csempészés megakadályozására. Érvényt kell szerezni a dohánytermékek reklámozását tiltó rörvényi rendelkezéseknek. Ellenőrizni kell a dohányzási magatartást szabályozó rendelkezések végrehajtását az egészségügyi és oktatási intézményekben, a munkahelyeken, az üzemekben, állami hivatalokban, középületekben, közlekedési eszközökön, a zárt légterű rendezvényeken, kulturális és sport eseményeken, a vendéglátói egységekben, kávéházakban, a közellátási üzlethálózat részlegein, gyűléseken, konferenciákon és általában a több ember tartózkodási helyéül szolgáló helyiségekben.

55 Meg kell találni annak a módját, hogy a színházakban, mozikban, művelődési házakban, kulturközpontokban csak a kijelölt helyiségekben lehessen dohányozni. Növelni kell az egészségügyi oktató-nevelő munkát az iskolákban a dohányzás mellőzése érdekében. - Meg kell óvnunk fiataljainkat a dohányzástól! A felnőttek részére tájékoztató, ismereteket közlő kiadványok terjesztésével, téma-irányos előadások szervezésével egyértelművé kell tenni a dohányzás egyéni, társadalmi, gazdasági károsságát. Segíteni kell a ma még dohányzókat újabb tanácsadók és leszoktató kurzusok szervezésével, megfelelő módszerek és gyógyszerkészitmények alkalmazásával, ezen utóbbiak választékának bővitésével, hogy végleg lemondhassanak káros szenvedélyükről. El kell érni, hogy a vezető beosztásúak: orvosok, pedagógusok, tanítók, tanárok, nevelők, képviselők, a kormánytagok, egyházi vezetők, az állami és civil szervezetek irányítói, a kulturális élet reprezentánsai, a sportvezetők, a honvédség, a rendőrség irányítói, a pártok, a szakszervezetek és más testületek tudatformálói: népszerűsítsék a nemdohányzó életformát és tevékenykedjenek egészségkulturánk emelése, az egészséges életmód-minták terjesztése érdekében. Szükséges, hogy a tömegtájékoztatási eszközök - feladatkörükből eredően - tevékenységük során támogassák a dohányzás elleni programokat s működjenek közre a lakosságnak az egészséges életmódra való nevelésében

56 Nemdohányzó Világnapok jelmondatai (1988-2006)
1988:Dohányzás vagy Egészség: válassza az egészséget! 1989:A nők dohányzása fokozottabb veszélyt jelent! 1990:Legyen dohányzásmentes gyermek- és ifjúkor! 1991:Dohányfüstmentes nyilvános helyeket és tömegközlekedést! 1992:A dohányzásmentes munkahely biztonságosabb és egészségesebb! 1993:Az egészségügyi szolgálat legyen követendő példa egy dohányzásmentes világ kialakításához! 1994:A média müködjék közre az egészségügyi célok megvalósításában! 1995:A dohányzás többe kerül, mint gondolnánk!

57 1996:Dohányzásmentes sport és kulturális rendezvényeket: játszunk, szórakozzunk dohányzás nélkül!
1997:Az Egyesült Nemzetek és specializálódott szervezetek a dohányzás ellen. Együtt egy dohányzásmentes világért! 1998:Dohányzás nélkül felnőni! 1999:Dobja el a cigarettásdobozt! -- Hagyjon fel a dohányzással! 2000:A dohányzás öl -- ne engedjen a csábitásnak! 2001:Dohányfüstmentes környezetet -- tiszta levegőt! 2002:Dohányzásmentes sportrendezvényeket -- Sportoljunk dohányzás nélkül! 2003:Dohányfüstmentességet a film- és divatvilágban! 2004:Dohányzás és Szegénység -- Egy ördögi kör 2005:Az egészségügyi szakemberek és a dohányzás elleni küzdelem. 2006:A  dohányzás  minden   formája  halálos!

58 A dohányzásellenes stratégia hierarchiája
Árszabályozás Jogi szabályozás A rászokás megakadályozása A leszokás elősegítése

59 A dohányzás szabályozása vendéglátó helyeken
Szint Szabályozás módja Országok 1 minden vendéglátó-ipari egységben bárhol lehet dohányozni, illetve a működtető „önszabályozása” érvényesül dohányzás vonatkozásában Számos volt Szovjetúnió­utódköztársaság 2 vannak kijelölt dohányzó és nemdohányzó „helyek” vagy „területek”, melyek nincsenek egymástól fallal elválasztva Magyarország, Belgium, Lengyelország, Litvánia 3 az éttermi „dohányzószoba” fizikailag teljesen (fallal) el van választva a nemdohányzó helyiségtől Olaszország, Svédország 4 teljes tilalom a vendéglátó-ipari egységekben (sokszor még a szabad ég alatt levő asztaloknál is) Írország, Norvégia, Ausztrália (egyes tagállamok), Egyesült Államok (egyes tagállamok)

60 European Strategy for Tobacco Control
Olyan törvényeket kell hozni, melyek az összes közterületet, beleértve a munkahelyeket és a tömegközlekedési eszközöket, füstmentessé teszik; Minden oktatási intézmény – ahol 18 év alatti gyermekek tanulnak – belső/fedett és nem fedett részeit füstmentessé kell tenni, más oktatási intézmények esetén pedig minden fedett részt; Minden egészségügyi intézmény külső és belső részeit füstmentessé kell tenni; Minden rendezvényt, legyen az nyitott vagy zárt helyen megrendezett, füstmentessé kell tenni; Meg kell tiltani vagy szigorú szabályozást kell bevezetni a dohányzás visszaszorítására éttermekben és bárokban a tulajdonosok, dolgozók és vendégek egészségének védelme érdekében; A dohányfüstöt rákkeltő anyaggá kell nyilvánítani a dohányos és nemdohányzó dolgozók egészségének védelme érdekében, ezáltal megnyitva az utat a szigorú dohányzási tilalom bevezetése felé.

61 A passziv dohányzás és az EU szabályozása
Direktívák az egészséges környezet biztosításáról a munkahelyen Bizottsági ajánlások a füstmentes közterületek vonatkozásában Nemzetközi szakértői háttérmunka koordinálása A „Segítség - A dohányfüstmentes életért” nemzetközi médiakampány és a passzív dohányzás Magas szintű európai egészségpolitikai fórumok a passzív dohányzással kapcsolatban A European Network for Smoking Prevention nemzetközi civil szervezeten keresztül támogatott programok a passzív dohányzás témakörében. Direktívák az egészséges munkahelyekről Két Uniós direktíva foglalkozik a munkahelyi egészségmegőrzés kérdéseivel (89/654/EEC és 92/85/EEC), ez utóbbi a terhes nők munkahelyi egészségvédelméről

62 A dohányzás és az EU Az Európai Bizottság március 1-én új dohányzásellenes kommunikációs programot indított az Unió 25 tagállamában: A dohányzásra való rászokás fontosságának hangsúlyozása A dohányzásról leszokás elősegítése A passzív dohányzás veszélyeinek tudatosítása

63 European Network for Smoking Prevention (ENSP) ajánlása
A dohányfüstmentes politikák bevezetésével kapcsolatosan a főtudományos érv a passzív dohányzás bizonyított egészségkárosító hatása. A politikai vitában a legmeggyőzőbb érvünk az, hogy az átfogó dohányfüstmentes környezetet biztosító törvények sikeresek, amint azt Írország, Norvégia és Olaszország példája is mutatja. Csak világos, érthető megfogalmazásokat tartalmazó törvényt érdemes támogatni. A kivételek nélküli teljes tilalom a legjobb választás. Jelenleg elérhető célunk egy átfogó dohányzási tilalom bevezetése. Kerüljük el az olyan törvényeket, melyek „dohányzó helyeket” vagy „területeket” kívánnak bevezetni

64 European Network for Smoking Prevention (ENSP) ajánlása
Kerüljük el egy olyan törvény bevezetését, melynek betartatása nem biztosítható. Ki kell dolgozni a törvény betartatásának megfelelő rendszerét Egy teljes - éttermekre és bárokra is kiterjedő - munkahelyi dohányzási tilalom bevezetése csak megfelelő előkészítés és konzultációs folyamatot követően valósulhat meg. Proaktív és reaktív média-stratégiára egyaránt szükség van. Egy átfogó dohányzási tilalmat megvalósítani szándékozó törvény bevezetésénél erőteljes ellenállásra kell számítani. Egy átfogó, füstmentes környezetet biztosító törvény bevezetése egységes népegészségügyi szakmát, egységes fellépést igényel

65

66 Éttermeink és bárjaink prosperálnak és füstmentesek.
„New Yorkban senkinek sem kell választania a munkája és egészsége között. Éttermeink és bárjaink prosperálnak és füstmentesek. A new yorkiak lelkesek, hogy úgy dolgozhatnak, étkezhetnek és ihatnak, hogy közben nincsenek kitéve mások dohányfüstjének”

67 A Marketing Centrum reprezentatív országos felmérése egészségpolitikai kezdeményezések támogatottságáról (2005) A magyar lakosság nagy része tudja, hogy a passzív dohányzás ártalmas, és többségük szintén tudja, hogy Európa más államaiban szigorú intézkedéseket vezettek be annak visszaszorítására; A magyar lakosság majd 2/3-a ma is ki van téve a passzív dohányzás hatásainak; A lakosság majd 80%-a egyetért azzal, hogy egészségügyi és oktatási intézményekben azonnali, teljes dohányzási tilalmat vezessenek be; A magyarok 44%-a azonnal, 63%-a pedig 5 éven belül bevezetné a teljes dohányzási tilalmat éttermekben is; Baranya megyei adatok szerint egy teljes éttermi dohányzási tilalom esetén a lakosok 69,18%-a nem változtatna étterem-látogatási szokásain, 7,3% kevesebbet járna étterembe, de 15,2% többet járna étterembe

68 Hogyan csökkenthető a dohányzás
prevalenciája? Populációs szinten: a dohánytermékek - gyártásának - reklámozásának - fogyasztásának - összetételének - árának a szabályozásával Individuális szinten: - a dohányzás megelőzése - a dohányzás abbahagyásának elősegítése

69 A light cigaretta használata csökkenti-e
a kockázatot? Nem, mert a dohányos kompenzál (Benowitz et al.: Smokers of low-yield cigarettes do not consume less nicotine. N. Engl. J. Med. 1983, 309, ) a felszívódott nikotin mennyiségének manipulálása (‘free base’) (JAMA 1998, 280, )

70 A DOHÁNYZÁS OKOZTA ÁRTALMAK
MEGELŐZÉSE Elsődleges megelőzés - dohányzók számának csökkentése - dohányreklámok tilalma - dohányzás tiltása bizonyos helyeken - egészségnevelés Másodlagos megelőzés - dohányzók leszoktatása - háziorvosok - zöld ambulancia Harmadlagos megelőzés - dohányzás eltiltása a már betegeknél

71 A dohányzók arányának csökkentési céljai az USA-ban 2010-re (2004)
Forrás: Centers for Disease Control and Prevention (CDC)

72 A dohányáruk adótartamának változása
Magyarországon Az Európai Unióval kötött csatlakozási szerződés értelmében Magyarország vállalta, hogy a cigaretta árának adótartamát a kiskereskedelmi ár 57 százalékra, ezerszálanként 64 euróra emeli december 31-re. A folyamatos áremelés esetén a ma (2005) 460 forintba kerülő doboz Sopianae 2008 végére 560 forintra drágulna.

73 A Parlamentben ACs: Juhász Ferenc országgyûlési képviselõ. Én sokszor látom Önt bizottsági ülésekrõl kislisszolni és rágyújtani, mondhatnám törvényt sérteni, hiszen ha jól tudom nem kijelölt helyeken dohányzik. Tudja ezt? JF: Sajnos így van. Annak idején, amikor elfogadtuk a törvényt én magam is megszavaztam, mert úgy gondoltam, hogy a nem dohányzókat védeni kell. A törvényi értelmezés a parlamentben most viszont megváltozott és a dohányzó ellenes törvényként mûködik, azaz a parlamentben egy huszonhat négyzetméteres helyiséget, háromszáz méterre a bizottsági irodától jelöltek ki, ahol lehetne dohányozni, így aztán néhányszor valóban elbújok és rágyújtok. ACs: Én hallottam azt, hogy van olyan parlamenti képviselõ, aki a zsebében hord egy kis táblát azzal a felirattal, hogy dohányzásra kijelölt hely és mindig ahol van éppen oda kiteszi. JF: Mindenki a maga stratégiáját próbálja megvalósítani. Föltétlenül szükség volna arra, hogy továbbra is biztosítsuk a lehetõséget azoknak, akik dohányoznak. Azaz nagyobb helyet kellene kijelölni, ha más nem, akkor a szabad ég alá, az erkélyekre kellene lehetõséget biztosítani, hogy kimenjünk… most nagyon sokszor kényszer hatására cselekszenek a képviselõk és bizony-bizony olyan helyen is rágyújtanak ahol nem szabadna. ACs: Ön például amikor ott a radiátor mellett dohányzik, akkor tudja-e hogy harmincezer forintra lehetne büntetni?

74 JF: Ha ellenõriznének, én akkor ezt illõ tisztelettel persze tudomásul venném. Ugyanakkor tudni kell, hogy egy törvényt csak úgy lehet betartani, hogyha a betartáshoz szükséges feltételeket megteremtik. Én úgy látom, hogy a parlamentben ez nem így mûködik. Elfogadom, hogy nem füstölök a nem dohányzók orra alá. Ugyanakkor szeretném kérni tõlük is azt a lehetõséget, hogy nekem is adják meg a jogot, hogy valahol elbújva, de emberi körülmények között azért rágyújthassak.

75 1999. évi XLII. törvény a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól A dohányzás számára kijelölt helyek kivételével nem szabad dohányozni a) közforgalmú intézménynek a szolgáltatást igénybevevők számára nyitva álló zárt légterű helyiségeiben; b) tömegközlekedési eszközön; c) zárt térben megtartott rendezvényen; d) munkahelyen, a külön jogszabályban, valamint a munkáltató rendelkezései szerint meghatározott esetekben.

76 1999. évi XLII. törvény Nem jelölhető ki dohányzóhely
a) egészségügyi alapellátást, illetőleg járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónak, illetve egészségügyi szolgáltató ezen ellátásokat nyújtó részlegének, valamint gyógyszertárnak a betegforgalom számára nyitva álló helyiségeiben; b) közoktatási intézménynek a tanulók által is használt helyiségeiben; c) nappali vagy bentlakásos gyermekjóléti, gyermekvédelmi, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézménynek az igénybevevők számára nyitva álló közösségi helyiségeiben; d) helyi közforgalomban közlekedő tömegközlekedési eszközön, helyiérdekű vasúton, valamint menetrend alapján belföldi helyközi közforgalomban közlekedő autóbuszon; e) sportlétesítménynek a sporttevékenység végzésére szolgáló zárt légterű helyiségeiben

77 1999. évi XLII. törvény megfelelő a dohányzóhelyek légtechnikai elkülönítése abban az esetben, ha a helyiségben legalább a) a friss levegő befúvását, illetve az elhasznált levegő elszívását biztosító mechanikus szellőztető berendezés működik, és b) a dohányzóhelyek kijelölése, valamint a helyiség légöblítése olyan módon került kialakításra, hogy a dohányfüst a keletkezése helyétől közvetlenül az elszívócsatornába áramlik anélkül, hogy a nemdohányzó helyek az áramlás irányába esnének

78 1999. évi XLII. törvény Dohánytermék nem árusítható közoktatási intézményben, személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményben, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményben, valamint egészségügyi intézményben. Dohánytermék kereskedelmi forgalomban 18. életévét be nem töltött személy számára nem szolgálható ki. A (2) bekezdésben foglalt korlátozás érvényesítése érdekében a forgalmazó feladatkörében eljáró személy kétség esetén - saját eljárási jogosultságának igazolását követően - életkorának hitelt érdemlő igazolására hívhatja fel a dohányterméket vásárolni kívánó személyt. Az életkor megfelelő igazolásának hiányában a dohánytermék kiszolgálását meg kell tagadni. Dohánytermék árumintaként nem forgalmazható. Dohánytermék az üzlet jellegét, kialakítását figyelembe véve az egyéb termékektől elkülönítve, önálló polcon vagy az üzlethelyiség erre a célra elkülönített részén, vagy kizárólag dohánytermékek, illetőleg azok fogyasztásához kapcsolódó kiegészítő kellékek forgalmazására szolgáló önálló üzlethelyiségben hozható kereskedelmi forgalomba.

79 1999. évi XLII. törvény Cigarettát forgalomba hozni csak abban az esetben lehet, ha a forgalomba kerülő fogyasztói csomagolási egység felirata - szembetűnően, kontrasztos háttérben, jól olvashatóan, tartósan, magyar nyelven - egyaránt tartalmazza a) egyik főoldalán, az oldal legalább 30%-át kitevő felületen: aa) „A dohányzás súlyosan károsítja az Ön és a környezetében élők egészségét!” figyelmeztetést, vagy ab) „A dohányzás halált okozhat!” figyelmeztetést, b) másik főoldalán, az oldal legalább 40%-át kitevő felületen az e törvény melléklete szerinti, szabadon megválasztható egészségvédő figyelmeztető feliratot, valamint c) egyik keskenyebb oldalán, az oldal legalább 10%-át kitevő felületen, a cigaretta főfüst egységnyi mennyiségében lévő kátrány- és nikotin-, valamint szén-monoxid-tartalom számszerű értékét.

80 Szabadon megválasztható egészségvédő figyelmeztető feliratok
A dohányosok korábban halnak. A dohányzás elzárja az artériákat, szívrohamot és agyvérzést okoz. A dohányzás halálos tüdőrákot okoz. A terhes nők dohányzása károsítja a magzat egészségét. Védje a gyermekeket: ne tegye ki őket a dohányfüst belélegzése veszélyének. Az orvosok és a gyógyszerészek segíthetnek a leszokásban. A dohányzásról nagyon nehéz leszokni, ezért ne szokjon rá. A dohányzás abbahagyása csökkenti a halálos szív- és tüdőbetegségek kockázatát. A dohányzás lassú és fájdalmas halálhoz vezet. Kérjen segítséget a leszokáshoz (telefon/levélcím/Internet-cím) kérdezze meg háziorvosát/gyógyszerészét. A dohányzás lassíthatja a vér áramlását, és impotenciát okozhat. A dohányzás öregíti a bőrt. A dohányzás károsítja a spermákat és gyengíti a megtermékenyítő képességet. A füst benzolt, nitrozamint, formaldehidet és hidrogén-cianidot tartalmaz.

81 Birságok egészségvédelmi bírság dohányzási tilalom megszegése
dohányzóhely kijelö-lésének el-mulasztása ÁNTSZ 1. maximum , forint 2. minimum , forint, maximum , forint Egészségügyi Minisztérium elkülönített számlájára Fogyasztóvé-delmi bírság dohánytermékek forgalmazására vonatkozó szabályok megszegése Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség minimum , forint, maximum , forint 50%-a az Egészségügyi Minisztérium elkülönített számlájára

82

83 Mit ajánl a dohányipar

84 Mit ajánl a dohányipar

85 Mit gondol a dohányipar
a Philip Morris egyik munkatársa : (A dohányzás tiltásának] „… az üzletre kifejtett azonnali következménye világos: ha a fogyasztóknak kevesebb lehetőségük lesz, hogy élvezzék termékeinket, kevésbé gyakran fogják azokat használni, és ennek eredménye a nettó profitunkra kifejtett negatív hatás lesz.”

86 Mit gondol a dohányipar
ha a közterületi dohányzás szabályainak szigorítása minden dohányost csak naponta eggyel kevesebb cigaretta elszívására „késztet”,az csak az Egyesült Államokban évi 18 milliárd szálas forgalomcsökkenést jelent, melynek értéki 500 millió dollár

87 "A veszteségek együttesen elérhetik a 11 milliárd forintot
"A veszteségek együttesen elérhetik a 11 milliárd forintot. Lehet, hogy a törvény bevezetését követően javulni fognak a népegészségügyi mutatók, ám ennek árát a vendéglátóipar és az állam fizeti, kamatostul (A Magyar Dohányipari Szövetség és több vendéglátó-ipari és idegenforgalmi testület által megbízott D&T (Deloitte & Touche) tanulmánya )

88 A dohányzás gyakoriságának csökkenése
(2004, Írország)

89 TÉNYEK Magyarországon a lakosság 5-6%-a jár vendéglőkbe, míg Olaszországban, vagy mondjuk New Yorkban közel 70%-uk egy évvel a tilalom bevezetése után a New York-i bár és éttermi szektor virágzik és a dolgozók tisztább, biztonságosabb levegőt lélegeznek be”. A tanulmány idézi az amerikai munkaügyi statisztikai hivatal adatait, melyek szerint az éttermi és bárokban való dohányzási tilalom bevezetését követő évben New York vendéglátó-ipari egységeiben a foglalkoztatottak száma al nőtt, és a szektorból származó leszámlázott, adóalapot képező bevételek 8,7%-al nőttek. Az Association of Norwegian Brewers and Soft Drink Producers (BROM) adatai szerint a tilalom bevezetését követő 11 hónapban 6%-al nőttek a gyártók italkiszállításai az éttermekbe és bárokba a tilalmat megelőző 11 hónaphoz képest. A tilalom bevezetése óta a korábban is észlelt szezonális ingadozásokon kívül nem csökkent az italfogyasztás az éttermekben és bárokban.

90 A dohányipar és fő szövetségese, a vendéglátó-ipar máig alkalmazzák a félrevezető gazdasági adatokkal való ijesztgetés és manipulálás technikáját a passzív dohányzást valóban megelőzni képes intézkedések bevezetése ellen

91 Elrettentő kampány? Mi a valódi cél?
forrás: Elrettentő kampány? Mi a valódi cél? Ha "csak" az hogy tudjanak a megrendelőről (tehát szervezeti ön-PR) és emlékezetes legyen, mint kampány, akkor biztosan hatásosabb a negatív kampány.

92 Forrás:http://www.oefi.hu/color/torv7.htm

93 Forrás:http://www.oefi.hu/color/torv7.htm

94 Ha azonban "valódi hatást", azaz cselekvést akarunk kiváltani, akkor a pozitív kampányok hatásosabbak. Ezt nem árt tisztán látni, mert a tényleges célokhoz kell igazítani a kommunikációt, amennyiben nem akarjuk frusztrálni a résztvevőket. Rövidtávon emlékezetesebb a negatív kampány, ám azzal igen nehéz azonosulni, ezért már középtávon sincs hatása a viselkedésre.

95 A pozitív kampány tehát hatékonyabban váltja ki az attitűdváltozásokat, csak pozitív kampányt nehezebb készíteni, mivel a pozitív vagy semleges dolgokhoz hozzászokunk. A negatív dolgok alakítanak ki "szenzitivizálódást", azaz egyre fokozódó érzékenységet az adott inger iránt. Azonban ilyenkor az adekvát reakció a menekülés az inger elől. Ilyenkor nem a dohányzás, hanem az információ vagy a rosszérzés, praktikusan a kampány elől menekülnek.

96 Ez azonban nem lehet célja a koalíciónak.
Azonnali viselkedésváltozást is csak egy extrém erős zavaró inger vált (pl. félelem), amihez annyira el kell túlozni a "fenyegetést", ami már a hitelesség rovására megy. Azaz ez egy 22-es csapdája, mert minél erőteljesebben kommunikálom a negatív hatást, annál hiteltelenebb a dolog a hallgatóság számára. Ekkor mondhatjuk azt, hogy az adott kampány kisiklott. Ez azonban nem lehet célja a koalíciónak.

97 Fenti megfontolásokból kitűnik, hogy a pozitív tartalmú kommunikáció a kívánatos út. Az azonban igaz, hogy sokkal rögösebb, mint a másik. Kompromisszumos megoldásként felmerül egy olyan kevert-kampány, amely felhívásra használja a negatív elemeket és végül, mindig pozitív példával zár. Olyannal, ami nem egy távoli veszélyt kerül el, hanem önmagában örömérzetet jelent.

98 ALKOHOL

99 AZ ALKOHOLFOGYASZTÁS TÖRTÉNETE
Sumérok, akkádok - sörfogyasztás Biblia - ó-testamentum - szőlőtermesztés - borkészítés Ókori görögök - borkészítés (Dionüszosz) Ókori rómaiak - borfogyasztás

100 Az etilalkohol víztiszta folyadék, gyúlékony, elégetve vízzé és széndioxiddá alakul át. A fehérjéket kicsapja, a zsiradékot oldja → sejtromboló méreg. Lebontása a májban történik ecetsavvá és vízzé. Az alkohol %-a a gyomorban, %-a a vékonybélben szívódik fel. Egy egészséges ember naponta kb. 170 g-ot képes lebontani, az alkoholista többet.

101 A lebontást az alkohol dehidrogenáz és mikrostomális alkohol – oxidáló rendszer (MEOS) végzi.
A lebontás során acetaldehid keletkezik. Az acetaldehid a májsejtekben felszaporodik. Az acetaldehid károsítja a májsejteket → zsírmáj, cirrhosis, carcinóma.

102 Az alkoholfogyasztás kategóriái
Absztinens Társasági ivó Rendszeres, de mértékletesen ivó Ritkán, de mértéktelenül ivó Nagyivó (egészségkárosodás nincs) Iszákos (még nincs alkoholfüggőség) Alkoholista (megvonásos tünetek)

103 Nagyivónak nevezzük azokat a nőket, akik a kérdezést megelőző héten összesen több mint 7; illetve azokat a férfiakat akik több mint 14 egységnyi alkoholt fogyasztottak. 14 egység alkoholt megfelel 6 dl rövid italnak, vagy 5 l sörnek, vagy 2 l bornak. A mérsékletes alkoholfogyasztás kategóriába azok kerültek, akik a kérdezést megelőző héten fogyasztottak alkoholt, de nem minősülnek nagyivónak. Alkoholt ritkán fogyasztónak azok minősülnek, akik az interjúfelvételt megelőző héten nem, de azt megelőzően fogyasztottak alkoholt. Alkoholt nem fogyasztók azok, akik egyáltalán nem ittak alkoholt.

104 Az egy főre jutó alkoholfogyasztás Magyarországon
és Európában ( ) Finnország Franciaország Magyarország EU (25 tagállam) EU (15 tagállam) alkoholfogyasztás [liter/fő] évek Forrás: WHO/HFA, June 2004.

105 Tisztaalkohol fogyasztás liter/fő
4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 1970 1980 1990 2000 2010 Austria Czech Republic Finland Germany Hungary EU Tisztaalkohol fogyasztás liter/fő

106 Égetett szeszesital fogyasztás liter/fő
1 2 3 4 5 6 1970 1980 1990 2000 2010 Austria Czech Republic Finland Germany Hungary EU Égetett szeszesital fogyasztás liter/fő

107 Bor fogyasztás liter/fő
1 2 3 4 5 6 1970 1980 1990 2000 2010 Austria Czech Republic Finland Germany Hungary EU Bor fogyasztás liter/fő

108 Sör fogyasztás liter/fő
2 3 4 5 6 7 8 9 1970 1980 1990 2000 2010 Austria Czech Republic Finland Germany Hungary EU Sör fogyasztás liter/fő

109 Az alkoholfogyasztás mértékének megoszlása
Magyarországon 2000-ben nagyivó: nő - napi >3 ffi - napi >5 vagy nő - heti>7 ffi - heti >14 alkoholegység 1 egység = 15 g alkohol Forrás: OLEF 2000

110 Az alkoholfogyasztás mértékének megoszlása
Magyarországon 2003-ben Forrás: OLEF 2003

111 AZ ALKOHOLFOGYASZTÁS KÁROS HATÁSAI
Keringési rendszer betegségei Dilatatív kardiomiopátia Hypertonia Szívizominfarktus

112 AZ ÁTLAGOS ALKOHOLFOGYASZTÁS ÉS A KOSZORÚÉR-BETEGSÉGEK
MIATTI HALÁLOZÁS KAPCSOLATA Forrás: CORRAO, G.; RUBBIATI, L.; BAGNARDI, V.; et al. Alcohol and coronary heart disease: A meta–analysis. Addiction 95:1505–1523, 2000.

113 AZ ALKOHOLFOGYASZTÁS KÁROS HATÁSAI
Vérképzőszervi betegség - anémia Emésztőszervi betegségek - krónikus gastritis - hasnyálmirigy gyull. (pancreatitis) - krónikus májbetegségek és májzsugor (májcirrhosis) Anyagcsere betegségek - elhízás - diabetes mellitus - osteoporosis

114 A krónikus májbetegségek és májcirrhosis miatti
halálozás időbeni alakulása 0-64 éves korban Magyarországon és Európában ( ) Finnország Magyarország EU (25 tagállam) EU (15 tagállam) évek standardizált* halálozás főre *Standard: az európai populáció 1976-os kormegoszlása; Forrás: WHO/HFA, June 2004.

115 AZ ALKOHOLFOGYASZTÁS KÁROS HATÁSAI
Központi idegrendszeri betegségek - személyiségváltozás - hallucinózis - féltékenység - paranoia - Wernicke-Korsakow-szindróma (bevérzések az agy egyes területein emlékezetzavar, bénulások) - alkoholos demencia - delirium tremens Szexuális élet zavarai - impotencia (gynecomastia, heresorvadás)

116 AZ ALKOHOLFOGYASZTÁS KÁROS HATÁSAI
Daganatok - szájüreg (RK 6x; 50%) - garat (50%) - gége (50%) - nyelőcső (RK 4x; 75%) - máj (RK 3x; 35%-ban felelős az alkohol) - emlőrák (2-5 ital 50%-kal emeli a kockázatot) Alkoholos fetopathia - csökkent testtömeg - szűk szemrés - microcephalia - mentális retardáció

117 AZ ALKOHOLFOGYASZTÁS KÁROS HATÁSAI
Indirekt egészségkárosító hatások - foglalkozási és közúti balesetek - bántalmazások miatti sérülések - megfagyás - gondatlanságból okozott tűz és füst miatti halálozás - gyilkosság, öngyilkosság - szexuális úton terjedő betegségek

118 AZ ALKOHOLFOGYASZTÁS OKOZTA ÁRTALMAK GAZDASÁGI TERHE
2000-ben haláleset a túlzott alkoholfogyasztás miatt következett be az USA-ban. Ez évente 60 milliárd $, ebből 24% az ápolási költség, 76% a közvetett költség. Magyarországon 1996-ban ez 67 milliárd Ft volt, ebből 19 milliárd Ft az ápolási költség.

119 Az alkoholfogyasztással összefüggő halálozás (SHA 100 000 főre)
<= 400 <= 320 <= 240 <= 160 <= 80 No data Min = 0 Last available European Region 101.37

120 Az alkoholfogyasztással összefüggő halálozás (SHA 100 000 főre)
50 100 150 200 250 1970 1980 1990 2000 2010 Austria Czech Republic France Hungary Russian Federation EU

121 Az alkoholfogyasztással összefüggő halálozás (férfiak SHA 100 000 főre)
150 200 250 300 350 400 1970 1980 1990 2000 2010 Austria Czech Republic France Hungary Russian Federation EU

122 Az alkoholfogyasztással összefüggő halálozás (nők SHA 100 000 főre)

123 AZ ALKOHOLFÜGGŐSÉG KOCKÁZATI
TÉNYEZŐI - genetikai determináltság - férfi nem - pszichés tényezők (családi, munkahelyi gondok) - szorongás - depresszió - szocializáció

124 AZ ALKOHOLFOGYASZTÁS OKOZTA
ÁRTALMAK MEGELŐZÉSE Primer prevenció: - fogyasztás csökkentése - reklámozás korlátozása/tiltása - adó emelése - hozzáférés korlátozása - egészségnevelés Szekunder prevenció: - alkoholfogyasztók leszoktatása Tercier prevenció: - alkoholfogyasztás eltiltása a már betegeknél

125 Az alkohol és drogmegelőzés
Cél: Az alkohol- és drogfogyasztás és az általuk okozott egészségi és szociális károk visszaszorítása és megelőzése.

126 A fejenkénti alkoholfogyasztás 2008-ig számot-tevő, 2012-ig lényeges csökkentése.
Az alkohol okozta pszichoszociális problémák (elsősorban a családra és a benne felnövő gyerekekre gyakorolt káros hatások, ill. az alkohollal összefüggő balesetek) jelentős mérté-kű, mérhető csökkentése. Az ifjúsági alkoholfogyasztás előfordulási gyakoriságának és mennyiségének jelentős csökkenése. Az alkohol gyermekkori és ifjúsági kipróbálásnak lényeges csökkenése és koreltolódása a felnőttkorhoz közeli életszaka-szok felé. A tiltott drogok fogyasztásának csökkentése. A drogfüggők számának szinten tartása 2008-ig ill. csökkentése 2012-ig.


Letölteni ppt "DOHÁNYZÁS."

Hasonló előadás


Google Hirdetések