Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében Tompos Attila beruházás támogatási igazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében Tompos Attila beruházás támogatási igazgató."— Előadás másolata:

1 Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében Tompos Attila beruházás támogatási igazgató

2 Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) A NIF Zrt) jogelődje a Nemzeti Autópálya Rt szeptemberében alakult Építtetői, beruházói feladatok ellátása az állami infrastruktúra fejlesztő beruházásoknál (pl. M0, M3, M30, M35, M7, stb autópályák, és 2007-től közúti, vasúti EU támogatású projektek) Az EU koordinációs Igazgatóság májusában alakult meg, augusztustól Beruházás Támogatási Igazgatóság A július 7-én benyújtott Támogatási Kérelem alapján december 17-én az EU Bizottság Kohéziós Alapja 85%-os támogatást adott az M0 keleti szektor (4. sz. főút - M3 autópálya közötti szakasz) megvalósítására. Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

3 EU támogatásokhoz kapcsolódó hazai intézményrendszer Irányító Hatóság (IH) – Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) Közreműködő Szervezet (KSZ) – Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), 2007,01,01-től Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK), Közlekedés Fejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet (KIKSZ) Kedvezményezett – NIF Zrt. Kifizető Hatóság – Pénzügyminisztérium Magyar Államkincstár (MÁK) EU Közbeszerzési Koordinációs és Szabályossági Egység – EKKE Kohéziós Alap Monitoring Bizottság (KAMB) Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) és Állami Számvevőszék Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

4 Projekt előkészítés – közbeszerzés folyamatai Független tervező cégek által készített és a beruházó NIF Zrt. szakemberei által felülvizsgált tender dokumentációk megküldésre kerülnek KSZ részére, aki minőségbiztosíttatja külső tanácsadó cégekkel és az EKKE-vel Egyeztetések, majd javítások a minőségbiztosító és az EKKE véleménye alapján Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

5 Projekt előkészítés – közbeszerzés tapasztalatai A tender dokumentációk küldése, postázása és a kapcsolódó levelezés túl sok időt vesz igénybe Számos egyeztetés szükséges a végső változat kialakításához A közbenső változatok dokumentálása, nyomonkövetése jelentős erőforrást köt le A már minőségbiztosított anyagok sem zárják ki a hiánypótlást és a későbbi jogorvoslatok megindítását, valamint a Közbeszerzési Döntőbizottság elmarasztalásait KSZ minőségbiztosító szerepet tölt be, de felelősséget nem visel. Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

6 Projekt megvalósítás – kivitelezés A változásokkal járó többletköltségek biztosítása nem a vállalkozói szerződésekben kerül rögzítésre költségtakarékosság miatt Az építés során felmerült változások kezelése szerződésmódosí- tással történik A szerződésmódosítás rendje szabályozott EU támogatású projektek esetében folyamatba épített KSZ jóváhagyás szükséges Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

7 Projekt megvalósítás – kivitelezés- tapasztalatok A változtatáskezelés többszereplős eljárásrendje túl sok időt vesz igénybe, A beruházói felelősség és kompetencia nem tud érvényesülni a szükséges jóváhagyások miatt Az elhúzódó jóváhagyói döntéshozatal miatt feszültség alakul ki a Vállalkozó és a beruházó NIF Zrt. között Az elhúzódó döntések veszélyeztethetik a projektek határidőre történő megvalósítását Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

8 Projekt megvalósítás – fizetési késedelem Támogatási szerződés alapján 30 nap áll rendelkezésre a NIF Zrt.–nek a számlák teljesítés igazolására és EMIR-ben történő rögzítésére, a KSZ- nak szintén 30 nap áll rendelkezésére a beküldött dokumentációk ellenőrzésére és a kifizetés elindítására. Projekt megvalósítás– fizetési késedelem – tapasztalatok Területszerzés esetében átlagosan 129,7+86,5=216,5 nap az ingatlan értékének kiegyenlítése Vállalkozói számlák esetében 16,6+58,9=75,5 nap a számlák kiegyenlítése Határidőn túli kifizetések kamata a NIF Zrt-t terheli A késedelmi kamatok nagysága területszerzésnél mintegy 215 m Ft, míg a vállalkozói számlák esetében ~1 000 M Ft. éves szinten. Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

9 Projekt megvalósítás– fizetési késedelem - tapasztalatok Speciális M0 keleti szektor problémák: –Jelentős mennyiségű (több ezer) területszerzés adatának rögzítése az EMIR-ben (Egységes Monitoring és Információs Rendszer) –Nem látható a kifizetések várható dátuma, a kifizetések is késéssel jelennek meg, –Nehézkes az információ kinyerése az EMIR-ből és nem mindig megbízható –A feladatnövekedés miatt igényelt új felhasználók EMIR felhasználói jogosultsága 5 hónapos késéssel érkezett meg –KSZ finanszírozási alapokmány, feladatismertető okmány MÁK részére –Az év elején maradvány összegek egyeztetése MÁK-kal, majd átcsoportosítások után nyilhat csak meg a tárgyévi keret, ami márciusi kifizetéseket eredményez Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

10 Projekt megvalósítás – Összegzés, javaslatok Számos beruházói felelősség KSZ-nél van, míg a szerződéses felelősség a NIF Zrt-nél van Cél a szabályszerű működést biztosító, megalapozott kockázatkezelésű, indokolt mértékű kontroll alkalmazása Javaslat: rendszer szintű előzetes, és időszakosa ismételt audit, valamint véletlenszerű, szúrópróbaszerű projektellenőrzés állami tulajdonú Kedvezményezett esetén Fizetési késedelmek elkerülésére: előfinanszírozás javasolt: KSZ által biztosított előlegből, utólagos, időnkénti elszámolással Projektmenedzsment a közlekedésben közlekedési információs napok

11

12 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében Tompos Attila beruházás támogatási igazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések