Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A CSALÁDI NAPKÖZI GONDOZÁS SZAKMÁVÁ FEJLESZTÉSE TÁMOP-5.4.4-09/1-C-2009-0002.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A CSALÁDI NAPKÖZI GONDOZÁS SZAKMÁVÁ FEJLESZTÉSE TÁMOP-5.4.4-09/1-C-2009-0002."— Előadás másolata:

1 A CSALÁDI NAPKÖZI GONDOZÁS SZAKMÁVÁ FEJLESZTÉSE TÁMOP /1-C

2 Murányi Beáta 70/ Továbblépés a családi napközi vezetők képzésében, a kompetencia alapú felkészítés irányába

3 Murányi Beáta 70/ TÉMÁK A családi napközi vezetők képzésének beintegrálása az OKJ (Országos Képzési Jegyzék) rendszerébe A családi napközi vezetők képzésének beintegrálása az OKJ (Országos Képzési Jegyzék) rendszerébe Kompetencia alapú képzés és a hagyományos oktatás összehasonlítása Kompetencia alapú képzés és a hagyományos oktatás összehasonlítása A kompetencia alapú képzési program kidolgozásának lépései A kompetencia alapú képzési program kidolgozásának lépései A pályázati program további képzési elemei A pályázati program további képzési elemei

4 Murányi Beáta 70/ A CSALÁDI NAPKÖZI VEZETŐK KÉPZÉSÉNEK HELYE AZ OKJ RENDSZERÉBEN Az OKJ-be integrálás szükségessége, előnyei Az OKJ-be integrálás szükségessége, előnyei A képzés illeszkedése az OKJ-s struktúrához A képzés illeszkedése az OKJ-s struktúrához

5 Murányi Beáta 70/ AZ OKJ-BE INTEGRÁLÁS SZÜKSÉGESSÉGE, ELŐNYEI A hátrányos helyzetű munkavállalók egy jelentős részének javul a munkaerő-piaci potenciálja (Az alacsony iskolai végzettségű, szakképzetlen vagy ötven éven felüli munkavállalók számára lehetőség szakképesítés megszerzésére.) A hátrányos helyzetű munkavállalók egy jelentős részének javul a munkaerő-piaci potenciálja (Az alacsony iskolai végzettségű, szakképzetlen vagy ötven éven felüli munkavállalók számára lehetőség szakképesítés megszerzésére.) Nő az esélyegyenlőség a tudáshoz való hozzáférésben. (Amennyiben első szakképesítés az egyén számára, az állam finanszírozza.) Nő az esélyegyenlőség a tudáshoz való hozzáférésben. (Amennyiben első szakképesítés az egyén számára, az állam finanszírozza.) Kiküszöbölhetők a családi napközi vezetők felkészítésében tapasztalható nagymértékű különbségek. (A szakképzés kimenete objektíven mérhető kompetenciákat kér számon. A követelmények egységesek.) Kiküszöbölhetők a családi napközi vezetők felkészítésében tapasztalható nagymértékű különbségek. (A szakképzés kimenete objektíven mérhető kompetenciákat kér számon. A követelmények egységesek.) Az OKJ kimenet hangsúlyos, ezért sokkal inkább érvényesülhet az előzetes tudás és tapasztalat. Az OKJ kimenet hangsúlyos, ezért sokkal inkább érvényesülhet az előzetes tudás és tapasztalat. Az OKJ modulárisan építkezik, ezért lehetőség van a képzést modulonként elvégezni és a megszerzett modulokat további szakképesítések megszerzése során felhasználni. Az OKJ modulárisan építkezik, ezért lehetőség van a képzést modulonként elvégezni és a megszerzett modulokat további szakképesítések megszerzése során felhasználni.

6 Murányi Beáta 70/ A házi időszakos gyermekgondozó képzésbe integrálva (1. lehetséges struktúra) A CSALÁDI NAPKÖZI VEZETŐK KÉPZÉSÉNEK HELYE AZ OKJ RENDSZERÉBEN

7 Murányi Beáta 70/ A CSALÁDI NAPKÖZI VEZETŐK KÉPZÉSÉNEK HELYE AZ OKJ RENDSZERÉBEN Egy közös alapmodulra épülve független elágazásként (2. lehetséges struktúra)

8 Murányi Beáta 70/ Képzés: képessé tenni valakit, valamire Képzés: képessé tenni valakit, valamire Kompetencia: Az eredményes munkavégzéshez szükséges ismeretek, képességek, készségek és viselkedéses jellemzők összessége Kompetencia: Az eredményes munkavégzéshez szükséges ismeretek, képességek, készségek és viselkedéses jellemzők összessége Kompetencia alapú képzés: a munkaterület elvárásainak megfelelő felkészítés (arra készíteni, amit valóban végezni fog) Kompetencia alapú képzés: a munkaterület elvárásainak megfelelő felkészítés (arra készíteni, amit valóban végezni fog) HAGYOMÁNYOS / KOMPETENCIA alapú képzés

9 Murányi Beáta 70/ HAGYOMÁNYOS /KOMPETENCIA alapú képzés HAGYOMÁNYOS KÉPZÉS Időre alapozott Időre alapozott Folyamat orientált Folyamat orientált Csoportos haladást tesz lehetővé Csoportos haladást tesz lehetővé Csoportigények érvényesülnek Csoportigények érvényesülnek Kevésbé tud építeni a hozott tudásra Kevésbé tud építeni a hozott tudásra Az oktatás tanár és tanítás központú (amit a tanár a legjobban tud, vagy leginkább szeret) „leadom típusú” tanítás Az oktatás tanár és tanítás központú (amit a tanár a legjobban tud, vagy leginkább szeret) „leadom típusú” tanítás Késleltetett a tanulói visszajelzés Késleltetett a tanulói visszajelzés Előadás és demonstráció jellemzi Előadás és demonstráció jellemzi Nem érinti a tanuló már meglévő tanulási stratégiáit Nem érinti a tanuló már meglévő tanulási stratégiáit Az értékelés általános szempontok alapján működik Az értékelés általános szempontok alapján működik KOMPETENCIÁRA ÉPÜLŐ KÉPZÉS Teljesítményre alapozott Teljesítményre alapozott Kimenet orientált Kimenet orientált Egyéni haladást tesz lehetővé Egyéni haladást tesz lehetővé Egyéni igények érvényesülnek Egyéni igények érvényesülnek A tanulási-tanítási folyamatot a hozott tudáshoz igazítja A tanulási-tanítási folyamatot a hozott tudáshoz igazítja Az oktatás tanulás és tanulóközpontú (amire szüksége van, ahogyan tanulni tud) „megmártom, megfigyelem, segítem és korrigálom” típusú tanítás Az oktatás tanulás és tanulóközpontú (amire szüksége van, ahogyan tanulni tud) „megmártom, megfigyelem, segítem és korrigálom” típusú tanítás Azonnali a tanulói visszajelzés Azonnali a tanulói visszajelzés A tanár a folyamat segítője, facilitátora A tanár a folyamat segítője, facilitátora A tanulási stratégiák fejlesztése is történik A tanulási stratégiák fejlesztése is történik Specifikusak a célkitűzések Specifikusak a célkitűzések Az értékelés kompetenciák mérésével, teljesítmény alapján történik Az értékelés kompetenciák mérésével, teljesítmény alapján történik

10 Murányi Beáta 70/ A KOMPETENCIA ALAPÚ KÉPZÉSI PROGRAM KIDOLGOZÁSÁSNAK LÉPÉSEI Szisztematikus tananyag- és programfejlesztés(SCID) lépései mentén:  Elemezés (munkakör feltárása, pontos kompetencia profil meghatározása, képzési igényanalízis)  Tervezés (képzési módszer, tanulási célkitűzések, teljesítmény mérés, képzési terv)  Fejlesztés  Próbakurzus  Értékelés  Korrekció

11 Murányi Beáta 70/ ELEMZÉSI SZAKASZ A munkakör elvárásaiból, a gyakorlatból indul ki A munkakör elvárásaiból, a gyakorlatból indul ki Mit csinál a csana vezető? Milyen elvárásoknak kell megfelelnie? Módszer: DACUM eljárás A DACUM mozaikszó, egy angol nyelvű kifejezésből származik: Development A CurriculuM, amely a tananyagfejlesztés érdekében végzett csoportmunkán alapuló foglalkozás/munkakörelemzést jelent. Módszer: DACUM eljárás A DACUM mozaikszó, egy angol nyelvű kifejezésből származik: Development A CurriculuM, amely a tananyagfejlesztés érdekében végzett csoportmunkán alapuló foglalkozás/munkakörelemzést jelent. 7 fős, gyakorló szakemberekből álló munkacsoport 7 fős, gyakorló szakemberekből álló munkacsoport

12 Murányi Beáta 70/ A DACUM BIZOTTSÁG Farkas Judit Farkas Judit Csana vezető/Tesz-Vesz Kuckó Pécs Nagyné Kővári Ágnes Nagyné Kővári Ágnes Csana vezető, hálózat működtető/ Család a Családokért Alapítvány Győr Palotai Ildikó Palotai Ildikó Csana szakmai vezető/Háztűzőrző Nők és Anyák Egyesülete Tata Dombóvári Artúrné Zsuzsa Dombóvári Artúrné Zsuzsa Csana vezető/Családi napközi Ásotthalom Grosch Mária Grosch Mária Csana szakértő, hálózat működtető/Fehér Kereszt Baráti Kör Egyesület Vokony Éva Vokony Éva Módszertani bölcsőde vezető /Pitypang Bölcsőde Szombathelyiné dr.Nyitrai Ágnes Szombathelyiné dr.Nyitrai Ágnes Felnőttképzési szakértő/Apor Vilmos Katolikus Főiskola

13 Murányi Beáta 70/ MIT CSINÁL A CSALÁDI NAPKÖZI VEZETŐ? ….” „A lábával karikázik, A kezével citerázik, Az orrával orgonázik, A fülével figurázik, A szemével gurgulázik, A szájával vacsorázik ….”

14 Murányi Beáta 70/ ….ÉS MOSOGATNI TUDTOK?

15 Murányi Beáta 70/

16 DACUM TÁBLA Feladatcsoportok A. MEGTEREMTI A MŰKÖDÉS JOGSZABÁLYOKNAK ÉS SZAKMAI KÖVETELMÉNYEKNEK MEGFELELŐ FELTÉTELEIT B. ELLÁTJA A CSALÁDI NAPKÖZI MŰKÖDTETÉSI FELADATAIT C. ELLÁTJA A GONDOZÓI, NEVELÉSI FELADATOKAT D. ELLÁTJA A HÁZTARTÁSVEZETÉSI FELADATOKAT E. BIZTOSÍTJA A GYERMEK ÉTKEZÉSÉT SAJÁT KÉSZÍTÉSŰ ÉTELLEL F. BIZTOSÍTJA A GYERMEKEK BESZÁLLÍTÓN KERESZTÜL G. MARKETING ÉS PR TEVÉKENYSÉGET VÉGEZ H. MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI TEVÉKENYSÉGET VÉGEZ I. ELVÉGZI A DOKUMENTÁCIÓS FELADATOKAT

17 Murányi Beáta 70/ DACUM TÁBLA E / BIZTOSÍTJA A GYERMEK ÉTKEZÉSÉT SAJÁT KÉSZÍTÉSŰ ÉTELLEL 1. MEGTERVEZI AZ ÉTKEZTETÉS 2. ELVÉGZI A BEVÁSÁRLÁST 3. ELKÉSZÍTI AZ ÉTELT 4. MEGTERÍT AZ ÉTKEZÉSHEZ 5. KITÁLALJA AZ ÉTELT 6. MOSOGATÁST VÉGEZ

18 Murányi Beáta 70/ DACUM KIMENETE A munkakör kapcsolatrendszere A munkakör kapcsolatrendszere DACUM tábla (feladatcsoportok, feladatok) DACUM tábla (feladatcsoportok, feladatok) A DACUM tábla validálása további 50 csana vezetővel (várjuk az együttműködést) A DACUM tábla validálása további 50 csana vezetővel (várjuk az együttműködést) Feladatok elemzése Feladatok elemzése Kompetencia profil (ismeretek, képességek, attitűdök) szintezve Kompetencia profil (ismeretek, képességek, attitűdök) szintezve A munkakör ellátásához szükséges eszközök A munkakör ellátásához szükséges eszközök Jövőbeni tendenciák Jövőbeni tendenciák

19 Murányi Beáta 70/ A PÁLYÁZATI PROGRAM TOVÁBBI KÉPZÉSI ELEMEI Pedagógus továbbképzés felsőfokú képzettségű szakemberek számára Pedagógus továbbképzés felsőfokú képzettségű szakemberek számára Önkormányzati, gyermekjóléti szakemberek számára a családi napközik működését segítő munkára való felkészítés Önkormányzati, gyermekjóléti szakemberek számára a családi napközik működését segítő munkára való felkészítés

20 Murányi Beáta 70/ Köszönöm a figyelmet! További információ:


Letölteni ppt "A CSALÁDI NAPKÖZI GONDOZÁS SZAKMÁVÁ FEJLESZTÉSE TÁMOP-5.4.4-09/1-C-2009-0002."

Hasonló előadás


Google Hirdetések