Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan legyünk e-tanárok? Prof. Dr. Kende György (ZMNE) Dr. habil. Noszkay Erzsébet (SZIE) Dr. Seres György (ZMNE)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan legyünk e-tanárok? Prof. Dr. Kende György (ZMNE) Dr. habil. Noszkay Erzsébet (SZIE) Dr. Seres György (ZMNE)"— Előadás másolata:

1

2 Hogyan legyünk e-tanárok? Prof. Dr. Kende György (ZMNE) Dr. habil. Noszkay Erzsébet (SZIE) Dr. Seres György (ZMNE)

3 A jó pap holtig tanul – tartja a mondás  A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz, akiknek a génjeiben túltengett a kíváncsiság –  Vagy katonák voltak, akiknek békeidőben rendszeresen továbbképzéseken és gyakorlatokon kellett részt venni.  Az emberek nagy többsége, ha kitanult egy szakmát, vagy szerzett egy diplomát, élet­hosszig megélhetett belőle.

4  A huszadik század második felében a tudomány, a technika és a társadalom rohamos fejlődésnek indult.  Az iskolákban megszerzett ismeretek az ember aktív életszakaszában többször is elavulnak.  A munkaerő-piaci versenyképesség megőrzése érdekében újra és újra neki kell veselkedni a tanulásnak. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás

5  Fokozottan igaz ez a igény a menedzserek, a tanárok és a kutatás- fejlesztés területén dolgozók esetében  A korszerű technológia és menedzsment eszközeinek és eljárásainak rohamos fejlődése különösen megköveteli az élethosszig való tanulást  A hagyományos iskolai oktatási rendszer nem képes ennek az igénynek a kielégítésére. A század végére megfogalmazódott a „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye

6 Az igényen túl, a huszadik század létrehozta a tanítás-tanulás hatékony eszközeit is. A század elején megjelent a hang- és a mozgóképrögzítés, a végén pedig a számítógép, a digitális adatrögzítés és adattovábbítás – az infokommunikációs technika (IKT), ezzel egy új fogalom született – az e-tanulás (e-Learning) A század végére megfogalmazódott a „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye

7 Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát, az iskolákban csak hetente egyszer volt tanítás, és ott a gyerekek a rádióban feladott leckét dolgozták fel. Az e-tanulás

8 Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát, az iskolákban csak hetente egyszer volt tanítás, és ott a gyerekek a rádióban feladott leckét dolgozták fel. A 60-as években az audió-vizuális oktatástechnológia előfutárai voltak Öveges professzor előadásai az Iskola Televízióban. Az e-tanulás

9 Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát, az iskolákban csak hetente egyszer volt tanítás, és ott a gyerekek a rádióban feladott leckét dolgozták fel. A 60-as években az audió-vizuális oktatástechnológia előfutárai voltak Öveges professzor előadásai az Iskola Televízióban. A 70-es években a nyelvi laborokban a magnetofon alkalmazása növelte meg jelentősen a nyelvoktatás hatékonyságát. Az e-tanulás

10 Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát, az iskolákban csak hetente egyszer volt tanítás, és ott a gyerekek a rádióban feladott leckét dolgozták fel. A 60-as években az audió-vizuális oktatástechnológia előfutárai voltak Öveges professzor előadásai az Iskola Televízióban. A 70-es években a nyelvi laborokban a magnetofon alkalmazása növelte meg jelentősen a nyelvoktatás hatékonyságát. A 80-as években a videotechnika és a személyi számítógépek elterjedése, illetve azok hálózatokba szervezése már előrevetítette az oktatástechnológia forradalmi megváltozását. Az e-tanulás

11 A nagy áttörést azonban a 90-es években az Internet széleskörű alkalmazása, illetve az új évezred első éveiben a szélessávú adatátvitel megjelenése hozta. Az e-tanulás

12 A nagy áttörést azonban a 90-es években az Internet széleskörű alkalmazása, illetve az új évezred első éveiben a szélessávú adatátvitel megjelenése hozta. A digitális videó-rögzítés és a szélessávú adatátvitel segítségével az Interneten bármilyen tananyagot, bárki számára, bárhol és bármikor hozzáférhetővé lehet tenni. Az e-tanulás

13 A nagy áttörést azonban a 90-es években az Internet széleskörű alkalmazása, illetve az új évezred első éveiben a szélessávú adatátvitel megjelenése hozta. A digitális videó-rögzítés és a szélessávú adatátvitel segítségével az Interneten bármilyen tananyagot, bárki számára, bárhol és bármikor hozzáférhetővé lehet tenni. Ezért nyújt ideális megoldást az e-tanulás az élethosszig való tanuláshoz. Az e-tanulás

14 A mai értelemben vett e-tanulás nagyon rövid múltra tekinthet vissza - az első Internet órák 1997-ben indultak európai helyzetéről az az amerikairól az oldalain találhatunk a legtöbbet Az e-tanulás http://elearningeuropa.info/ http://www.adlnet.org/

15 Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok. Az e-tanulás

16 e-tanár Erzsi Judit Gábor Gyuri Internet Intranet e-tanterem

17 Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok. A diákok fogadására készek a legmodernebb iskolapadok – a számítógépek. Az e-tanulás

18 Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok. A diákok fogadására készek a legmodernebb iskolapadok – a számítógépek. A tanárok rendelkezésére állnak –a táblák – a szemléltetés minden elképzelhető és elképzelhetetlen formáját biztosító multimédiás technikai eszközök –és a színes krétás dobozok – a prezentációs szoftverek. Az e-tanulás

19 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk? Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban Az e-tanulás

20 Az első oktatási segédeszköz, az emberi beszéd, „feltalálása” után a tanítás általános formájává vált, évezredekre – aki tanulni akart, annak először a beszédet kellett megismernie. Az írás, majd a nyomtatás feltalálása jelentősen megnövelte az emberiség által felhalmozott tudás továbbadásának hatékonyságát – a tanulás feltétele, évszázadok óta, az írni-olvasni tudás. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

21 A digitális adatrögzítés, -továbbítás és –meg- jelenítés, a számítógépek, és a helyi, illetve világméretű számítógép-hálózatok elterjedésével vált hatékonnyá a kép-, mozgókép- és hangrögzítés eszközeinek alkalmazása az oktatásban és tanulásban Az e-tanulás feltétele a „digitális írni-olvasni tudás” lett. Ennek a feltételnek ma még nem mindenki felel meg – őket csak a hagyományos módon taníthatjuk. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

22 Az óvodában a „kakaóbiztos” számítógépek mellett felnövő nemzedék azonban már biztosan e-tanuló lesz. Vannak azonban már ma is olyan célcsoportok, amelyeknél a digitális olvasni tudás – a számítógép és az Internet alkalmazói szintű ismerete – munkaköri kötelesség. A nagy vállalatok dolgozói, a közalkalmazottak, és a hadsereg hivatásos állománya számára az e-tanulás ideális megoldást nyújthat az élethosszig való tanulás követelményeinek teljesítésére. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

23 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk? Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban Az e-tanulás

24 Az e-tanulás nemcsak a hagyományos elméleti képzés hatékonyságát növeli meg, de a legkülönbözőbb virtuális modellek, szimulátorok, és szerepjátékok a gyakorlati képzés költséghatékonyságát is jelentősen javíthatják. A mit e-tanítsunk kérdésre is hasonló választ adhatunk: előbb-utóbb mindent, amit szervezett keretek között kell elsajátítani.

25 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk? Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban Az e-tanulás

26 A hagyományos iskolában a tanár az, aki a kijelölt, vagy kiválasztott tananyagot előadja, szemlélteti, a tanulóval korrepetál, majd az elsajátítást ellenőrzi, vagy számonkéri és értékeli. Egy konkrét ismerethalmaz – tantárgy, téma stb. – e-tanulással való elsajátításához készült multimédiás tananyagcsomag esetében felmerül a kérdés, hogy ki tanít? A ki e-tanítson kérdésére már sokkal nehezebb választ találni.

27 A tanár, aki a tananyagot kiválasztotta és megfogalmazta? A grafikus, aki elkészítette a megértést elősegítő, szemléltető bemutatókat? Az informatikus, aki megírta a forgatókönyvet? A narrátor, aki az előadásokat felolvasta? A programozó, aki a tanuló által feldolgozható formában, digitális adathordozóra, vagy egy kijelölt hálózati címre rögzítette az eredményt? A tutor, aki a tanulókkal a kapcsolatot tartja távoktatás esetén? Felmerül a kérdés, hogy ki tanít?

28 A legegyszerűbb megoldásnak az tűnne, ha mindezeket a feladatokat egy személy végezné, azonban minden tanárt felkészíteni ennyi szakma kiváló ismeretére lehetetlen és felesleges. A felsőoktatási intézmények, és a speciális képzést adó kurzusok oktatásához szükséges e-tananyagok, valamint egy üzleti tevékenységet bemutató prezentációk többnyire, egyedi kidolgozást igényelnek. Ez az átadandó tudásanyag megfogalmazásától a megértés, illetve az elsajátítás ellenőrzéséig szükséges – fent felsorolt – feladatok megoldásában résztvevőktől szoros együttműködést követel meg. Ezért az e-tanársághoz és az e-leaderséghez szükséges alapvető ismeretek és készségek elsajátítása ma már a digitális írástudás alapvető feltétele. A ki e-tanítson kérdésére már sokkal nehezebb választ találni.

29 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk? Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban Az e-tanulás

30 A hogyan e-tanítsunk kérdésre annyiféle választ adhatunk, ahány oktatási forma, iskola, tantárgy és oktató, illetve üzleti tevékenység van.

31 Az e-learning minőségében teljesen más "filozófiát" követ, mint a hagyományos képzés: a hangsúly a tanításról, a tanulásra helyeződik át; az elsajátítási folyamat "főszereplőjévé" - a hagyományos képzés tanár-centrikusságával szemben - a hallgató válik; a fejlesztések (és nemcsak az üzemeltetés) csakis csapatmunkában képzelhetők el; a tanári szerepek is kettéválhatnak (pl. előfordulhat, hogy bizonyos tanárok inkább tananyag fejlesztését vállalják, míg mások tartják a kapcsolatot a hallgatóval, segítik és kontrollálják előrehaladását stb.); a "profi" e-learning megoldások kizárólag olyan komplex feltételrendszer mellett fejleszthetők, illetve üzemeltethetők, amelyek közül akár csak egyetlen elem is hiányos, a rendszer kudarcra ítéltetett. Az e-tanulás „filozófiája”

32 Milyen az "igazi" e-learning tananyag? nem szerencsés, ha egy meglévő képzési rendszerbe próbálunk "bepréselni" e-learning elemeket; egy ilyen módon "megvalósuló" fejlesztés az esetek többségében "kidobott pénz”; itt mindenekelőtt és meghatározóan képzési filozófiaváltásról van szó, amelynek alapján kell az egész rendszert újraformálni, alakítani; pontosan tisztázni kell, hogy mi a célunk a tananyag fejlesztésével: –az ismeretek elsajátításáról (a felnőtt képzésben, pl. előadások kiváltásáról), –problémamegoldásról és annak gyakorlásáról (felsőoktatásban, pl. a tömegoktatással reménytelenné váló gyakorlatokat "helyettesítő" megoldásokról), –vagy egy jóval magasabb szintű, csapatban való munkálkodásra illetve alkotási folyamatra való felkészítésről, tudásmegosztásról stb. van-e szó? Az e-tanulás „filozófiája”

33 Milyen az "igazi" e-learning tananyag? a képzésben használjunk fel olyan információtechnológiával támogatott rendszereket, amelyek a tanulást - különösen a problémamegoldás sok nehézséggel terhelt folyamatát - tekintve –egyrészt a hagyományosnál vonzóbbá és "önálló, egyéni és felfedező tanulási forma" keretet biztosítva teszik élvezetesebbé, –másrészt a hagyományos keretek között elsajátított képzési és tudáselemeket aktivizálni képesek, –illetve problémamegoldásra nevelés útján segítik az aktív befogadást; ne a tankönyvet, és ne a tanárt helyettesítse, hanem egy kiképző jellegű gyakorlást biztosítson; kitüntetett jelentőséget kell tulajdonítani a tanulnivaló jobb megértését szolgáló animációknak –egy nem megfelelő gondossággal kidolgozott animáció akár tévútra is viheti a megfelelő ismeretekkel még nem rendelkező hallgatót. Az e-tanulás „filozófiája”

34 A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok létrehozása szükséges, amelyek teret adnak az infokommunikációs technika alkalmazása iránt elkötelezett oktatók, hallgatók, kutatók és menedzserek tapasztalatcseréjéhez. Erre a célra, kísérleti jelleggel - E-TANÁR ideiglenes elnevezéssel - létrehoztunk egy, jelenleg még zártkörűen működő, internetes portált http://drseres.com/elearning/ címen. http://drseres.com/elearning/ Az E-TANÁR portál

35 A portál szabályozható jogosultságokkal rendelkező regisztráció után látogatható. Az E-TANÁR portál

36

37 A portál szabályozható jogosultságokkal rendelkező regisztráció után látogatható. A portál szolgáltatásai: –tananyag tanulmányozása; Az E-TANÁR portál

38

39 Témakörök Alap- fogalmak Az e-tanítás speciális hardver eszközei Az e-tanítás speciális szoftver eszközei Az e-tanítás elemei A távoktatás elemei Az e- tananyagok készítése Az e-tanítás Az e-teszt Szabványosítási törekvések A távoktatás Az e-tanulás Egyéni felkészüléshez Tesztkészítés Intranet hálózathoz Tanulásvezérlő (LMS) rendszerhez Az Internethez PDA-hoz és mobiltelefonhoz Kontakt órákhoz Az előadás- konzervek Az online e-teszt Az e-tutor Az e-utóteszt Az e-előteszt Az e-tantárgy Az e-teszt Az e-kurzus Az e-tanóra Weblap szerkesztők Hasznos segédprogramok Bemutató szerkesztők Hálózati eszközök Videó eszközök Interaktív eszközök A projektor Az E-TANÁR portál A robot-tutor Interaktív eszközökhöz Hirdetőtábla Csettelés és az e-tanulás Vidókonferencia és az e-tanulás

40 A portál szabályozható jogosultságokkal rendelkező regisztráció után látogatható. A portál szolgáltatásai: –tananyag tanulmányozása; –online tananyagfejlesztés; Az E-TANÁR portál

41

42

43 Közvetlenül is be lehet írni szöveget De akár előre megírt, html és php weblapot is be lehet másolni

44 1. Kende-Seres: Robothadviselés és e- tanulás? Előadás a ZMNE ROBO THADVISELÉS 6 című tudományos konferenciáján, 2006. november 22-én. 2. Kende-Noszkay-Seres: A tudás-átadás és a tudásbázis- fejlesztés egyidejű alkalmazása a K+F területén Előadás a MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA Vezetés- és Szervezéstudományi Bizottságának Tudásmenedzsment Albizottsága által szervezett „A TUDÁSMENEDZSMENT HELYE ÉS SZEREPE AZ INNOVÁCIÓS- ÉS TUDÁSKÖZPONTOK MŰKÖDÉSÉBEN” című workshopján, 2007. február 23--án. Az E-TANÁR portál

45

46 A portál szabályozható jogosultságokkal rendelkező regisztráció után látogatható. A portál szolgáltatásai: –tananyag tanulmányozása; –online tananyagfejlesztés; –fórumok. Az E-TANÁR portál

47

48 Az E-TANÁR portál látogatottsága 2007. május 18-29.

49 A szerzők kérdései Tisztelettel kérdezzük a kollégákat : 1.Mely témaköröket látjátok feleslegesnek, és melyek szükségesek ezeken kívül? 2.Milyen szolgáltatásokkal lenne célszerű bővíteni portálunkat? 3.Van-e jelentkező közösségi portálunk munkájába való bekapcsolódásra? 4.Milyen területen látjátok alkalmazhatónak a hasonló portálok működtetését?

50 Prof. Dr. Kende György kende.gyorgy@zmne.hu Dr. habil. Noszkay Erzsébet nomenb@t-online.hu Dr. Seres György drseres@drseres.com http://www.drseres.com/

51 Prof. Dr. Kende György kende.gyorgy@zmne.hu Dr. habil. Noszkay Erzsébet nomenb@t-online.hu Dr. Seres György drseres@drseres.com http://www.drseres.com/


Letölteni ppt "Hogyan legyünk e-tanárok? Prof. Dr. Kende György (ZMNE) Dr. habil. Noszkay Erzsébet (SZIE) Dr. Seres György (ZMNE)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések