Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan legyünk e-tanárok? Prof. Dr. Kende György (ZMNE) Dr. habil. Noszkay Erzsébet (SZIE) Dr. Seres György (ZMNE)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan legyünk e-tanárok? Prof. Dr. Kende György (ZMNE) Dr. habil. Noszkay Erzsébet (SZIE) Dr. Seres György (ZMNE)"— Előadás másolata:

1

2 Hogyan legyünk e-tanárok? Prof. Dr. Kende György (ZMNE) Dr. habil. Noszkay Erzsébet (SZIE) Dr. Seres György (ZMNE)

3 A jó pap holtig tanul – tartja a mondás  A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz, akiknek a génjeiben túltengett a kíváncsiság –  Vagy katonák voltak, akiknek békeidőben rendszeresen továbbképzéseken és gyakorlatokon kellett részt venni.  Az emberek nagy többsége, ha kitanult egy szakmát, vagy szerzett egy diplomát, élet­hosszig megélhetett belőle.

4  A huszadik század második felében a tudomány, a technika és a társadalom rohamos fejlődésnek indult.  Az iskolákban megszerzett ismeretek az ember aktív életszakaszában többször is elavulnak.  A munkaerő-piaci versenyképesség megőrzése érdekében újra és újra neki kell veselkedni a tanulásnak. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás

5  Fokozottan igaz ez a igény a menedzserek, a tanárok és a kutatás- fejlesztés területén dolgozók esetében  A korszerű technológia és menedzsment eszközeinek és eljárásainak rohamos fejlődése különösen megköveteli az élethosszig való tanulást  A hagyományos iskolai oktatási rendszer nem képes ennek az igénynek a kielégítésére. A század végére megfogalmazódott a „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye

6 Az igényen túl, a huszadik század létrehozta a tanítás-tanulás hatékony eszközeit is. A század elején megjelent a hang- és a mozgóképrögzítés, a végén pedig a számítógép, a digitális adatrögzítés és adattovábbítás – az infokommunikációs technika (IKT), ezzel egy új fogalom született – az e-tanulás (e-Learning) A század végére megfogalmazódott a „tanulás élethosszig” – angolul „lifelong learning” (LLL) – igénye

7 Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát, az iskolákban csak hetente egyszer volt tanítás, és ott a gyerekek a rádióban feladott leckét dolgozták fel. Az e-tanulás

8 Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát, az iskolákban csak hetente egyszer volt tanítás, és ott a gyerekek a rádióban feladott leckét dolgozták fel. A 60-as években az audió-vizuális oktatástechnológia előfutárai voltak Öveges professzor előadásai az Iskola Televízióban. Az e-tanulás

9 Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát, az iskolákban csak hetente egyszer volt tanítás, és ott a gyerekek a rádióban feladott leckét dolgozták fel. A 60-as években az audió-vizuális oktatástechnológia előfutárai voltak Öveges professzor előadásai az Iskola Televízióban. A 70-es években a nyelvi laborokban a magnetofon alkalmazása növelte meg jelentősen a nyelvoktatás hatékonyságát. Az e-tanulás

10 Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát, az iskolákban csak hetente egyszer volt tanítás, és ott a gyerekek a rádióban feladott leckét dolgozták fel. A 60-as években az audió-vizuális oktatástechnológia előfutárai voltak Öveges professzor előadásai az Iskola Televízióban. A 70-es években a nyelvi laborokban a magnetofon alkalmazása növelte meg jelentősen a nyelvoktatás hatékonyságát. A 80-as években a videotechnika és a személyi számítógépek elterjedése, illetve azok hálózatokba szervezése már előrevetítette az oktatástechnológia forradalmi megváltozását. Az e-tanulás

11 A nagy áttörést azonban a 90-es években az Internet széleskörű alkalmazása, illetve az új évezred első éveiben a szélessávú adatátvitel megjelenése hozta. Az e-tanulás

12 A nagy áttörést azonban a 90-es években az Internet széleskörű alkalmazása, illetve az új évezred első éveiben a szélessávú adatátvitel megjelenése hozta. A digitális videó-rögzítés és a szélessávú adatátvitel segítségével az Interneten bármilyen tananyagot, bárki számára, bárhol és bármikor hozzáférhetővé lehet tenni. Az e-tanulás

13 A nagy áttörést azonban a 90-es években az Internet széleskörű alkalmazása, illetve az új évezred első éveiben a szélessávú adatátvitel megjelenése hozta. A digitális videó-rögzítés és a szélessávú adatátvitel segítségével az Interneten bármilyen tananyagot, bárki számára, bárhol és bármikor hozzáférhetővé lehet tenni. Ezért nyújt ideális megoldást az e-tanulás az élethosszig való tanuláshoz. Az e-tanulás

14 A mai értelemben vett e-tanulás nagyon rövid múltra tekinthet vissza - az első Internet órák 1997-ben indultak európai helyzetéről az az amerikairól az oldalain találhatunk a legtöbbet Az e-tanulás

15 Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok. Az e-tanulás

16 e-tanár Erzsi Judit Gábor Gyuri Internet Intranet e-tanterem

17 Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok. A diákok fogadására készek a legmodernebb iskolapadok – a számítógépek. Az e-tanulás

18 Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok. A diákok fogadására készek a legmodernebb iskolapadok – a számítógépek. A tanárok rendelkezésére állnak –a táblák – a szemléltetés minden elképzelhető és elképzelhetetlen formáját biztosító multimédiás technikai eszközök –és a színes krétás dobozok – a prezentációs szoftverek. Az e-tanulás

19 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk? Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban Az e-tanulás

20 Az első oktatási segédeszköz, az emberi beszéd, „feltalálása” után a tanítás általános formájává vált, évezredekre – aki tanulni akart, annak először a beszédet kellett megismernie. Az írás, majd a nyomtatás feltalálása jelentősen megnövelte az emberiség által felhalmozott tudás továbbadásának hatékonyságát – a tanulás feltétele, évszázadok óta, az írni-olvasni tudás. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

21 A digitális adatrögzítés, -továbbítás és –meg- jelenítés, a számítógépek, és a helyi, illetve világméretű számítógép-hálózatok elterjedésével vált hatékonnyá a kép-, mozgókép- és hangrögzítés eszközeinek alkalmazása az oktatásban és tanulásban Az e-tanulás feltétele a „digitális írni-olvasni tudás” lett. Ennek a feltételnek ma még nem mindenki felel meg – őket csak a hagyományos módon taníthatjuk. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

22 Az óvodában a „kakaóbiztos” számítógépek mellett felnövő nemzedék azonban már biztosan e-tanuló lesz. Vannak azonban már ma is olyan célcsoportok, amelyeknél a digitális olvasni tudás – a számítógép és az Internet alkalmazói szintű ismerete – munkaköri kötelesség. A nagy vállalatok dolgozói, a közalkalmazottak, és a hadsereg hivatásos állománya számára az e-tanulás ideális megoldást nyújthat az élethosszig való tanulás követelményeinek teljesítésére. A kinek e-tanítsunk kérdésre viszonylag egyszerű a válasz: előbb-utóbb mindenkinek

23 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk? Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban Az e-tanulás

24 Az e-tanulás nemcsak a hagyományos elméleti képzés hatékonyságát növeli meg, de a legkülönbözőbb virtuális modellek, szimulátorok, és szerepjátékok a gyakorlati képzés költséghatékonyságát is jelentősen javíthatják. A mit e-tanítsunk kérdésre is hasonló választ adhatunk: előbb-utóbb mindent, amit szervezett keretek között kell elsajátítani.

25 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk? Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban Az e-tanulás

26 A hagyományos iskolában a tanár az, aki a kijelölt, vagy kiválasztott tananyagot előadja, szemlélteti, a tanulóval korrepetál, majd az elsajátítást ellenőrzi, vagy számonkéri és értékeli. Egy konkrét ismerethalmaz – tantárgy, téma stb. – e-tanulással való elsajátításához készült multimédiás tananyagcsomag esetében felmerül a kérdés, hogy ki tanít? A ki e-tanítson kérdésére már sokkal nehezebb választ találni.

27 A tanár, aki a tananyagot kiválasztotta és megfogalmazta? A grafikus, aki elkészítette a megértést elősegítő, szemléltető bemutatókat? Az informatikus, aki megírta a forgatókönyvet? A narrátor, aki az előadásokat felolvasta? A programozó, aki a tanuló által feldolgozható formában, digitális adathordozóra, vagy egy kijelölt hálózati címre rögzítette az eredményt? A tutor, aki a tanulókkal a kapcsolatot tartja távoktatás esetén? Felmerül a kérdés, hogy ki tanít?

28 A legegyszerűbb megoldásnak az tűnne, ha mindezeket a feladatokat egy személy végezné, azonban minden tanárt felkészíteni ennyi szakma kiváló ismeretére lehetetlen és felesleges. A felsőoktatási intézmények, és a speciális képzést adó kurzusok oktatásához szükséges e-tananyagok, valamint egy üzleti tevékenységet bemutató prezentációk többnyire, egyedi kidolgozást igényelnek. Ez az átadandó tudásanyag megfogalmazásától a megértés, illetve az elsajátítás ellenőrzéséig szükséges – fent felsorolt – feladatok megoldásában résztvevőktől szoros együttműködést követel meg. Ezért az e-tanársághoz és az e-leaderséghez szükséges alapvető ismeretek és készségek elsajátítása ma már a digitális írástudás alapvető feltétele. A ki e-tanítson kérdésére már sokkal nehezebb választ találni.

29 Most már csak az a kérdés, hogy ebben a kiválóan felszerelt épületben: –Kinek e-tanítsunk? –Mit e-tanítsunk? –Ki e-tanítson? –Hogyan e-tanítsunk? Ezekre a kérdésekre keresünk választ az előadásban Az e-tanulás

30 A hogyan e-tanítsunk kérdésre annyiféle választ adhatunk, ahány oktatási forma, iskola, tantárgy és oktató, illetve üzleti tevékenység van.

31 Az e-learning minőségében teljesen más "filozófiát" követ, mint a hagyományos képzés: a hangsúly a tanításról, a tanulásra helyeződik át; az elsajátítási folyamat "főszereplőjévé" - a hagyományos képzés tanár-centrikusságával szemben - a hallgató válik; a fejlesztések (és nemcsak az üzemeltetés) csakis csapatmunkában képzelhetők el; a tanári szerepek is kettéválhatnak (pl. előfordulhat, hogy bizonyos tanárok inkább tananyag fejlesztését vállalják, míg mások tartják a kapcsolatot a hallgatóval, segítik és kontrollálják előrehaladását stb.); a "profi" e-learning megoldások kizárólag olyan komplex feltételrendszer mellett fejleszthetők, illetve üzemeltethetők, amelyek közül akár csak egyetlen elem is hiányos, a rendszer kudarcra ítéltetett. Az e-tanulás „filozófiája”

32 Milyen az "igazi" e-learning tananyag? nem szerencsés, ha egy meglévő képzési rendszerbe próbálunk "bepréselni" e-learning elemeket; egy ilyen módon "megvalósuló" fejlesztés az esetek többségében "kidobott pénz”; itt mindenekelőtt és meghatározóan képzési filozófiaváltásról van szó, amelynek alapján kell az egész rendszert újraformálni, alakítani; pontosan tisztázni kell, hogy mi a célunk a tananyag fejlesztésével: –az ismeretek elsajátításáról (a felnőtt képzésben, pl. előadások kiváltásáról), –problémamegoldásról és annak gyakorlásáról (felsőoktatásban, pl. a tömegoktatással reménytelenné váló gyakorlatokat "helyettesítő" megoldásokról), –vagy egy jóval magasabb szintű, csapatban való munkálkodásra illetve alkotási folyamatra való felkészítésről, tudásmegosztásról stb. van-e szó? Az e-tanulás „filozófiája”

33 Milyen az "igazi" e-learning tananyag? a képzésben használjunk fel olyan információtechnológiával támogatott rendszereket, amelyek a tanulást - különösen a problémamegoldás sok nehézséggel terhelt folyamatát - tekintve –egyrészt a hagyományosnál vonzóbbá és "önálló, egyéni és felfedező tanulási forma" keretet biztosítva teszik élvezetesebbé, –másrészt a hagyományos keretek között elsajátított képzési és tudáselemeket aktivizálni képesek, –illetve problémamegoldásra nevelés útján segítik az aktív befogadást; ne a tankönyvet, és ne a tanárt helyettesítse, hanem egy kiképző jellegű gyakorlást biztosítson; kitüntetett jelentőséget kell tulajdonítani a tanulnivaló jobb megértését szolgáló animációknak –egy nem megfelelő gondossággal kidolgozott animáció akár tévútra is viheti a megfelelő ismeretekkel még nem rendelkező hallgatót. Az e-tanulás „filozófiája”

34 A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok létrehozása szükséges, amelyek teret adnak az infokommunikációs technika alkalmazása iránt elkötelezett oktatók, hallgatók, kutatók és menedzserek tapasztalatcseréjéhez. Erre a célra, kísérleti jelleggel - E-TANÁR ideiglenes elnevezéssel - létrehoztunk egy, jelenleg még zártkörűen működő, internetes portált címen. Az E-TANÁR portál

35 A portál szabályozható jogosultságokkal rendelkező regisztráció után látogatható. Az E-TANÁR portál

36

37 A portál szabályozható jogosultságokkal rendelkező regisztráció után látogatható. A portál szolgáltatásai: –tananyag tanulmányozása; Az E-TANÁR portál

38

39 Témakörök Alap- fogalmak Az e-tanítás speciális hardver eszközei Az e-tanítás speciális szoftver eszközei Az e-tanítás elemei A távoktatás elemei Az e- tananyagok készítése Az e-tanítás Az e-teszt Szabványosítási törekvések A távoktatás Az e-tanulás Egyéni felkészüléshez Tesztkészítés Intranet hálózathoz Tanulásvezérlő (LMS) rendszerhez Az Internethez PDA-hoz és mobiltelefonhoz Kontakt órákhoz Az előadás- konzervek Az online e-teszt Az e-tutor Az e-utóteszt Az e-előteszt Az e-tantárgy Az e-teszt Az e-kurzus Az e-tanóra Weblap szerkesztők Hasznos segédprogramok Bemutató szerkesztők Hálózati eszközök Videó eszközök Interaktív eszközök A projektor Az E-TANÁR portál A robot-tutor Interaktív eszközökhöz Hirdetőtábla Csettelés és az e-tanulás Vidókonferencia és az e-tanulás

40 A portál szabályozható jogosultságokkal rendelkező regisztráció után látogatható. A portál szolgáltatásai: –tananyag tanulmányozása; –online tananyagfejlesztés; Az E-TANÁR portál

41

42

43 Közvetlenül is be lehet írni szöveget De akár előre megírt, html és php weblapot is be lehet másolni

44 1. Kende-Seres: Robothadviselés és e- tanulás? Előadás a ZMNE ROBO THADVISELÉS 6 című tudományos konferenciáján, november 22-én. 2. Kende-Noszkay-Seres: A tudás-átadás és a tudásbázis- fejlesztés egyidejű alkalmazása a K+F területén Előadás a MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA Vezetés- és Szervezéstudományi Bizottságának Tudásmenedzsment Albizottsága által szervezett „A TUDÁSMENEDZSMENT HELYE ÉS SZEREPE AZ INNOVÁCIÓS- ÉS TUDÁSKÖZPONTOK MŰKÖDÉSÉBEN” című workshopján, február 23--án. Az E-TANÁR portál

45

46 A portál szabályozható jogosultságokkal rendelkező regisztráció után látogatható. A portál szolgáltatásai: –tananyag tanulmányozása; –online tananyagfejlesztés; –fórumok. Az E-TANÁR portál

47

48 Az E-TANÁR portál látogatottsága május

49 A szerzők kérdései Tisztelettel kérdezzük a kollégákat : 1.Mely témaköröket látjátok feleslegesnek, és melyek szükségesek ezeken kívül? 2.Milyen szolgáltatásokkal lenne célszerű bővíteni portálunkat? 3.Van-e jelentkező közösségi portálunk munkájába való bekapcsolódásra? 4.Milyen területen látjátok alkalmazhatónak a hasonló portálok működtetését?

50 Prof. Dr. Kende György Dr. habil. Noszkay Erzsébet Dr. Seres György

51 Prof. Dr. Kende György Dr. habil. Noszkay Erzsébet Dr. Seres György


Letölteni ppt "Hogyan legyünk e-tanárok? Prof. Dr. Kende György (ZMNE) Dr. habil. Noszkay Erzsébet (SZIE) Dr. Seres György (ZMNE)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések