Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR Informatika Tanszék Dr. Kovács János egyetemi docens RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1 2008/2009 – 2/5 Szolgáltatásorientált.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR Informatika Tanszék Dr. Kovács János egyetemi docens RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1 2008/2009 – 2/5 Szolgáltatásorientált."— Előadás másolata:

1 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR Informatika Tanszék Dr. Kovács János egyetemi docens RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1 2008/2009 – 2/5 Szolgáltatásorientált architektúrák

2 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 2 A probléma  összetett informatikai alkalmazások  átfedések az alkalmazások között  elosztott alkalmazások  üzleti igények változása  technológiák és üzleti célok összehangolása  szervezet működése  rendszerek elszigetelt működése

3 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 3 A SOA lényege  elosztott informatikai erőforrások integrálása  adattárak integrált rendszere  alkalmazások összehangolása  moduláris szemlélet  üzleti folyamatok rugalmas kapcsolata

4 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 4 Szolgáltatásorientált architektúra SOA – Service-oriented architecture  nem technológia,  nem termék, G O N D O L K O D Á S M Ó D S Z E M L É L E T M Ó D Termék: a megvalósítás eszközei

5 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 5 Mi a SOA?  elkülönült alkalmazások integrálásának keretrendszere  funkciók elérhetők legyenek hálózati szolgáltatásokkal  szabványos adatátviteli eljárások és protokollok

6 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 6 A SOA meghatározása  A szolgáltatásorientált megoldás a különálló rendszerek integrációjának eszköze,  minden informatikai erőforrás szolgáltatásként áll rendelkezésre.  interfészeken keresztül érhetők el.  Az illesztési problémák – interoperabilitás  eltérő operációs rendszerek,  eltérő kommunikációs protokollok

7 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 7  A különböző szolgáltatások elérését  szabványos protokollok,  szabványos interfészek  többnyire web-szolgáltatások alkalmazásával segíti elő.  A SOA kimondottan lehetővé teszi a rendelkezésre álló szolgáltatási lehetőségek és illesztőfelületek folyamatokká történő szervezését.  Minden egyes folyamat önmagában is egy szolgáltatásnak tekinthető, amely immár új, összekapcsolt lehetőségeket jelent.  És mivel minden egyes új folyamat szabványos illesztőfelületen át érhető el, a szolgáltatók tényleges implementációja szabadon változhat anélkül, hogy ez hatással volna a szolgáltatás felhasználására.

8 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 8 Mit nem jelent a SOA?  A SOA nem termék.  A cél nem a SOA elkészítése - a SOA a cél elérésének eszköze);  A SOA nem igényli a technológia és az üzleti folyamatok teljes átalakítását  A SOA-megoldásokat a meglévő befektetésekre alapozva fokozatosan kell megvalósítani)  A SOA egyszerűbben és univerzálisabb jelleggel valósítható meg webszolgáltatás-alapú szabványok és protokollok alkalmazásával, de:  A SOA ≠ web-szolgáltatás  A SOA rendszertervezési szemléletmód, amely meghatározza az informatikai erőforrások integrálásának módját, illetve az elérhető szolgáltatásokat.  A web-szolgáltatás megvalósítási módszer, amely meghatározott szabványokat és nyelvi protokollokat alkalmaz egy SOA-megoldás kivitelezésére.

9 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 9 A SOA életciklusa  Bármely szervezet alapvető informatikai eszközei közé tartoznak a szervezet adatai, régebbi típusú rendszerei, üzleti célú alkalmazásai, célorientált (ún. „előre csomagolt”) alkalmazásai és kereskedelmi partnerei. A felsorolt erőforrások mindegyike olyan szolgáltatónak tekinthető, amely nagyszámú erősen specifikus kimenet – például leltár- vagy ügyféladatok – előállításáért felelős.  A szolgáltatásorientált megközelítés ezeket a különálló, autonóm információforrásokat köti össze, egy sor különböző operációs rendszer, technológia és kommunikációs protokoll áthidalásával. Az erre szolgáló iteratív eljárás lépései a következők: új szolgáltatások létrehozása („közzététel”), nagyobb méretű összetett alkalmazások összeállítása az előző lépésben elkészült szolgáltatásokból, végül a kimenetek rendelkezésre bocsátása az üzleti felhasználók számára, felhasználás céljából

10 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 10 A SOA életciklusa

11 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 11 Közzététel  A SOA módszer közzétételi fázisa arra összpontosul, hogy milyen szolgáltatásokat kell létrehozni az alapul szolgáló alkalmazásokból és adatokból. A létrehozott szolgáltatások lehetnek ún. „finom” (amikor is egyetlen szolgáltatás egyetlen üzleti folyamatnak felel meg), illetve „durva” szerkezetűek (ekkor több szolgáltatás működik együtt az üzleti funkciók összefüggő csoportjának végrehajtásához).  A közzétételi fázisban a szolgáltatások megvalósítási módja is lényeges. A mögöttes informatikai erőforrások funkciói maguk is rendelkezésre bocsáthatók, ha „beszélik a web-szolgáltatások nyelvét”, ellenkező esetben pedig egy adapter segítségével tehetők közzé web-szolgáltatásként.

12 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 12 Összeállítás  Az előző fázisban elkészült szolgáltatások ezután összetettebb szolgáltatásokká, alkalmazásokká vagy több üzleti funkcióra kiterjedő üzleti folyamatokká ötvözhetők. Mivel a szolgáltatások egymástól és a mögöttes informatikai infrastruktúrától függetlenül léteznek, a lehető legnagyobb rugalmassággal ötvözhetők és újrahasznosíthatók. Az üzleti folyamatok változásával pedig az üzleti szabályok és eljárások anélkül módosíthatók, hogy ezt a mögöttes alkalmazások bármilyen módon korlátoznák.

13 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 13 Felhasználás  Miután egy új alkalmazás vagy üzleti folyamat elkészült, az általa kínált funkciókat hozzáférés (felhasználás) céljából elérhetővé kell tenni más informatikai rendszerek vagy végfelhasználók számára. A felhasználás célja olyan új, dinamikus alkalmazások megvalósítása, amelyek a fokozott hatékonyság mellett az üzleti teljesítmény jobb átláthatóságát eredményezik. A felhasználók a felhasznált szolgáltatást számos különböző módon, például webportálok, helyi ügyfélalkalmazások („vastag kliensek”), Office üzleti alkalmazások és mobil eszközök segítségével is hasznosíthatják.

14 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 14 SOA-megoldások előnyei  Szorosabb kapcsolatok az ügyfelekkel és a szállítókkal.  Optimálisabb üzleti döntéshozatal.  Hatékonyabban dolgozó munkatársak.

15 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR B_IN012_1 - Rendszerintegrálás /2009 2/5. 15 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET


Letölteni ppt "SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM MÛSZAKI TUDOMÁNYI KAR Informatika Tanszék Dr. Kovács János egyetemi docens RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1 2008/2009 – 2/5 Szolgáltatásorientált."

Hasonló előadás


Google Hirdetések