Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok dr. Péczely György A.A. Stádium Kft.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok dr. Péczely György A.A. Stádium Kft."— Előadás másolata:

1 Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok dr. Péczely György A.A. Stádium Kft.

2 A mérés értelme (1) Amit nem mérsz, azt menedzselni sem tudod –A mérés híján a megérzések, taktikázások, megszokások és dogmák uralkodnak Megérzések: –Azt látjuk, amit láttat velünk a környezet –Nem az igazság számít, hanem az, amit annak hiszünk (Witkiewitz) Taktikázások: volt szoc és multi cégek gyakori jellemzője Megszokások: „Itt az a szokás,…” „Mindig így csináltuk.”

3 A dogmák Talán a legveszélyesebb, legkártékonyabb jelenség –A gyártó (jobban) tudja Tapasztalatok a visszacsatolásról Olajcsere –Hit a ciklikus/nagyjavítási rendszerben –Egységes karbantartási rendszer –A hibák kiszámíthatóak –Statisztika/hibaadattár alapú karbantartás –„A karbantartás szükséges rossz” szemlélet

4 A mérés értelme (2) A karbantartás (és vezetőjének) vállalati megítélése –Futottak még vagy alapvető fontosságú? –A menedzsment erős tagja vagy a szokásos fekete bárány –A karbantartás érdekérvényesítő képessége Nem adják oda a gépet Nincs pénz a beszerzésre/beruházásra

5

6 Miért fontos a karbantartás (fejlesztése)? NEM a karbantartási büdzsé megnyirbálása a cél: 1…3 % 10 %-a –Vannak kivétel iparágak (D. példa) A veszteségek visszaszorítása a fontos – a berendezésekkel kapcsolatos

7

8 Mérőszámok A veszteségekre koncentráló A költségekre koncentráló A folyamatokra koncentráló Melyik a legfontosabb? Melyiket, mikor alkalmazom? Melyiket miért alkalmazom?

9 A veszteségekre koncentráló mérőszámok Overall Equipment Effectivness/Effectivity Berendezés Általános Hatékonyság Talán a legelterjedtebb termelékenységi mérőszám Rímel a jéghegyes ábrára

10

11 Munkaidőalap Üzemidő Tényleges üzemidő Hasznosüzemidő Teljesproduktívidő Leállási veszt. Telj.. veszt. Hiba veszt. Üzemszünet Csoportgyűlések Szakmai rendezv. Tervezett karb. Átépítés, felújítás Üzemzavarok Átállási veszteség Üresjárat, mikroáll. Sebességvesztés Selejt, újramegmunk Indítási veszteség Rendelkezésre- állási mutató Teljesítmény mutató Minőségi mutató Szerszámcsere Tervezett leállás Nincs ember a gépre, nincs anyag, stb? OEE = Teljes produktív idő / Üzemidő

12 32% 68% OEE Veszteségek Az OEE számítás lényege Az igazi kérdés: - a veszteségek mértéke - szerkezete Példa :

13 Buktatók Technikai nehézségek Emberi oldal, érdekek

14 Technikai nehézségek Adatgyűjtés –Kézi –„fél-automatikus” –Teljesen „automata” módszer

15 Technikai nehézségek Az adatok begyűjtése –Idők pontossága –Tevékenység kategorizálása –Selejt darabok –Jók-e a kiadott értékek? –Kitöltik-e a dolgozók?

16 Technikai nehézségek Ha nincs pontos adat a minőségről Ha nincs ütemidő Hosszúra nyúlnak a szünetek Szünet alatt termel a gép Műszak váltásokkor termel a gép

17 Technikai nehézségek Számítások –Összetevők figyelembevétele –Értik-e pontosan az OEE elvét –Mi mindent szeretnének „belepasszírozni” –Ha kihagyjuk mi lesz vele… –Ha nincsenek napi adatok –Kell-e naponta kiszámítani

18 Technikai nehézségek Kiértékelés –Napi, heti vagy havi szinten? –Pillanatnyi érték vagy trend? –Ez is mérés…tehát: –Időszaki sajátosságok figyelembe vétele –Összehasonlítás saját korábbi teljesítményünkkel  jó ha nem változik a „szabásminta”

19 Technikai nehézségek Beavatkozás –Amilyen gyorsan csak lehet –A legnagyobb veszteséggel kezdve –Egy-két hét stabilizálódás –Új kiértékelés, új akció

20 Értelmezés nehézségek Minden veszteséget mérjen –Karácsony este –Megrendelés hiány Bizonyos veszteségek beemelése: –Tervezett karbantartás –Anyag-emberhiány Mások kifelejtése: –Mikroleállások –Sebességvesztés Ütemidő: mért – számított?

21 Emberi oldal, érdekek Érdekek „lenn” –Ha túl kicsi az sem jó –Ha túl magas az sem –Személyi ösztönző? NEM –Fontos, hogy értsék a lényeget

22 Emberi oldal, érdekek Érdekek feljebb –Ki-kinek a pártfogoltja –Ki milyen színben tűnik fel –A hiba felelősre mutat –Bonusz rendszer, vezető ösztönzése –Részlegek közötti verseny

23 Emberi oldal, érdekek Érdekek legfelül: –Prémiumok –Tulajdonosi kör véleménye –„Rövid” megbízatású vezetők

24 További probléma Azonnali eredmények követelése Cégcsoporton belüli alkalmazás standardizálása –Ha azok kulturálisan, –földrajzilag, –gazdaságilag –igen eltérnek.

25 Valójában A cégcsoporton belüli megítélés fontos, de! Hosszú távú folyamat TPM-ben jellemzően a második-harmadik év folyamatos feladata: –Mérés alapú fejlesztés, lépésenként, veszteségenként –Mérés felülvizsgálata max. évente

26 Szabványos vs. valóságos Multi cég akarata Még nem találkoztam olyannal, ami…

27 Költségekre koncentráló mérőszámok Összes Időszakos Területi - szakterületi Külső – belső A büdzsészemlélet hátránya …és egy érdekes megoldás

28 Folyamatokra koncentráló Nagyon sok van Amivel itt foglalkozunk –MT…-k (általános) –T cédulás (TPM) –Tervezett/nem tervezett - túlórák

29 MT…

30 T cédulás Elhárítási idő Reakció idő Keletkező – megoldott Összes Összes élő Egy trükkös: összes élő/összes elhárított

31 Tervezett – nem tervezett Cél: 75 – 25 % (iparág függő) Vész – nem vész

32 Négy fontos tényező Trendelés Területi/szakterületi leosztás Határok és célok Riportok

33 És nálatok hogyan folyik mindez?


Letölteni ppt "Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok dr. Péczely György A.A. Stádium Kft."

Hasonló előadás


Google Hirdetések