Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KÖZVETLEN TERMELŐI ÉRTÉKESÍTÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI MAGYARORSZÁGON Juhász Anikó Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KÖZVETLEN TERMELŐI ÉRTÉKESÍTÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI MAGYARORSZÁGON Juhász Anikó Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály."— Előadás másolata:

1 A KÖZVETLEN TERMELŐI ÉRTÉKESÍTÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI MAGYARORSZÁGON Juhász Anikó Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály „Konferencia a közvetlen értékesítésről és a rövid értékesítési láncról” október 4. A Vidékfejlesztési Minisztérium, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat és a budapesti Francia Intézet szervezésében, a Francia–Magyar Kezdeményezések együttműködésével

2 Kik vagyunk és mit csinálunk? Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI)  A Vidékfejlesztési Minisztérium háttérintézménye, adatgyűjtés (uniós és KSHfeladatot ellátva), illetve közgazdasági kutatások elvégzése a feladatunk. Élelmiszerlánc Elemzési Osztály  Belpiaci és külpiaci elemzések Kapcsolódó kutatások  „A közvetlen értékesítés szerepe és lehetőségei az élelmiszer ellátási láncban”  „Fogyasztói és termelői piacok szerepe és lehetőségei a hazai élelmiszer ellátási láncban” Részletesen a piacokkal kapcsolatos kutatásról https://www.aki.gov.hu/publikaciok/publikacio/a:421/Piacokkal+kapcsolatos+ kutatás+( )

3 A KUTATÁSAINK FELÉPÍTÉSE

4 A közvetlen értékesítés kutatás felépítése  „Középen találkoznak” - Zöldség-gyümölcs piaci értékesítése  „Fogyasztó nem mozog” – Tej és tejtermékek mobil értékesítés  „Gazda nem mozog” – Bor pincétől történő értékesítése 21 interjú 8 interjú 27 interjú

5 A piaci kutatás felépítése  Hazai piacok és vásárok összegyűjtése –Piac- és vásártartásról szóló önkormányzati rendeletek és határozatok –Kistérségi jegyzők nyilvántartásai –Piacok weboldalai –Települések weboldalai  Termelői megkérdezés címlista alapján –Online kérdőív –Strukturált interjú  Fogyasztói megkérdezés közösségi oldalak segítségével –Online kérdőív –Papíralapú kérdőív 202 kitöltés 851 kitöltés

6 AZ ÉRTÉKESÍTÉS LEHETŐSÉGEI

7 Termékfeldolgozást (és közvetlen értékesítést) végző gazdaságok száma Forrás: A KSH GSZÖ és ÁMÖ adatbázisából az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztályán készült számítás

8 Forrás: GfK Hungária (2012) A kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmazott értékéből 42% hagyományos DE a piac ellenálló

9 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Az üzlettípusok választásának aránya élelmiszertermékek szerint Piac és közvetlen

10 Élelmiszertermék piacon és fogyasztásra történő termelői értékesítése Forrás: A KSH GSZÖ és ÁMÖ adatbázisából az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztályán készült számítás Bor

11 Az összegyűjtött piacok területi megoszlása Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A piacok listája elérhető: https://www.aki.gov.hu/publikaciok/publikacio/a:421/Piacokkal+kapcsolatos+kutatás+( )

12 A TERMELŐK HELYZETE

13 Megéri? A közvetlen értékesítők közös gyengeségei és veszélyei BorZ-gyTej (n=26)(n=21)(n=8) GyBeruházási kényszer és kockázat+++*0+++ Idő és munkaigényes tevékenység Bizalmatlanság az együttműködéssel++00 Értékesíthető mennyiség korlátozott0+0 VErősödő a verseny, korlátozott kereslet Felvásárlási háttér további csökkenése+++ Magas és növekvő input árak Előírásoknak költséges megfelelés+++ Generációváltás nehézsége+00 *Megjegyzés: 0= nincs említés a vizsgált termelők között; +=a termelők 1-25 százaléka említette; ++= a termelők százalék említette; +++= a termelők több, mint 75 százaléka említette Forrás: Készült az AKI Élelmiszerlánc Elemzési Osztályán

14 Gazdasági státusz (összes alkalmazott száma, gazdaság éves nettó árbevétele, gazdaság által művelt terület nagysága) Értékesítési csatornatípusokÁtlagElemszám Közvetlen értékesítés-0, Közvetlen+rövid értékesítés lánc -0, Hosszú értékesítési lánc0, Vegyes0, Összesen0, Megéri? Értékesítési csatornatípusok szerint Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

15 Akkor miért? A közvetlen értékesítés előnyei és lehetőségei BorZ-GyTej (n=26)(n=21)(n=8 ) EAzonnali bevétel és jövedelmezőség növekedés+++*+++ Közvetlen bizalmi kapcsolat a fogyasztókkal Felvásárlókkal szembeni kiszolgáltatottság csökken Önálló döntés az értékesítésben és árképzésben Széles termékválaszték, sok egyedi termék LInnovatív értékesítési és üzleti modellek bevezetése+++0+ Termelők összefogásának fontossága+++00 Magyar és egészséges termékek népszerűsítése0+++ Fogyasztóbarát termék és szolgáltatás-fejlesztések+++0 *Megjegyzés: 0= nincs említés a vizsgált termelők között; +=a termelők 1-25 százaléka említette; ++= a termelők százalék említette; +++= a termelők több, mint 75 százaléka említette Forrás: Készült az AKI Élelmiszerlánc Elemzési Osztályán

16 Hogyan? A közvetlenül értékesítők fejlődési szakaszai  A közvetlen értékesítés kialakítása előtt tervezni kell a lehetséges jövőt, hogy a kistermelőket jelentősen megterhelő beruházások ne legyenek akadályai a továbblépésnek. Gazdálkodó mezőgazdasági (alap)terméket értékesít felvásárlónak (nagykereskedő, integrátor, feldolgozó) Alacsony átvételi ár, nem megfelelő árualap Gazdálkodó mezőgazdasági (alap)terméket értékesít közvetlenül a fogyasztónak (piacon, pincében, mobil boltban) Gazdálkodó hozzáadott értéket tartalmazó (feldolgozott, vagy szolgáltatással kiegészített) terméket értékesít fogyasztónak Szezonális hullámzás az értékesítésben I. Szakasz II. Szakasz 1. Kihívás 2. Kihívás III. Szakasz

17 A FOGYASZTÓI MEGÍTÉLÉS

18 A piacok fogyasztói megítélése Piac választás okai: - megfelelő minőségű termékek - személyes kapcsolat az eladóval - megbízhatóság Negatív értékelés okai: - időigényes, kényelmetlen vásárlás - kicsi áruválaszték - termékek és termelők iránti bizalmatlanság Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

19 Dimenziók Elvárt (N=648) Tapasztalt (N=517) Különbség (tapasztalt – elvárt) Termék4,513,98-0,63 Kényelem3,913,80-0,11 Környezet3,433,29-0,14 Szolgáltatás1,981,72-0,26 Összes3,463,20-0,26 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Mivel elégedettek a piacon? Szolgáltatás minőség fogyasztói megítélése Legfontosabb elvárás és a itt a legnagyobb a „csalódás”

20 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Kik elégedettek a piacon? Fogyasztói csoportok különbségei TermékKényelemKörnyezetSzolgáltatás Piac elutasítók ---- Körülménnyel elégedett -++- Tartalommal elégedett +--+ Piac imádók ++++

21 Következtetések és javaslatok  A hazai közvetlen értékesítési csatorna ellenálló  A termelői fejlődés szakaszolható  Megéri? Jellemző kulcs siker és kudarc tényezők  A két szélső vevői kategória kicsi, többség meggyőzhető  Azonban a vevői tapasztalat elmarad az elvárástól  A termelők megfelelőbbnek ítélték teljesítményüket, mint a vevők Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

22 Stauder Márta Kiskereskedelem Szabó Dorottya Piacok, Kutatásmódszertan Wagner Hartmut Külkereskedelem Jankuné Kürthy Gyöngyi Nemzetközi egyezmények, organikus termékek piaca Györe Dániel Közvetlen értékesítés, Bor piac Köszönöm a figyelmet az AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Kutatások osztályának nevében! Juhász Anikó Ellátási lánc Darvasné Ördög Edit Minőségtanúsítási rendszerek Vajdicsné Bélteki Beáta Titkárnőnk Bürger Béláné Adatbázisok kezelése


Letölteni ppt "A KÖZVETLEN TERMELŐI ÉRTÉKESÍTÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI MAGYARORSZÁGON Juhász Anikó Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály."

Hasonló előadás


Google Hirdetések