Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR."— Előadás másolata:

1 A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR AGRÁRKÖZGAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYESÜLET II. KONFERENCIÁJA Budapesti Corvinus Egyetem 2013. május 3.

2 Az előadás alapja Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály  Bel- és külpiaci elemzések Juhász A. – Szabó D.: „A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel” c. 2011 és 2012 folyamán végzett kutatás A tanulmány nyilvános vitája 2013.02.26. 10 órától, az AKI földszinti tanácstermében volt. Részletesen a piacokkal kapcsolatos kutatásról https://www.aki.gov.hu/publikaciok/publikacio/a:421/Piacokkal+kapcsolatos+kutatás+(2011- 2012)

3 A kutatás adatgyűjtése  Piacok (675 vásárcsarnok, piac, termelői piac, biopiac, vásár és búcsú): –Települési önkormányzatok a vásárok és a piacok tartásáról szóló rendeletei és határozatai –Kistérségek székhelye szerinti önkormányzatok jegyzőinek nyilvántartásai –Települések és piacok weboldalai  Fogyasztók (851 érvényes kitöltés): –Online felmérés: korlátlan önkiválasztásos felmérésének (unrestricted self-selected) –Papíralapú kérdőívezés  Termelők (202 érvényes kitöltés): –Online felmérés: listaalapú kiválasztás (list-based samples) –Papíralapú kérdőívezés

4 A kutatás adatfeldolgozása Főkomponens elemzésKlaszterelemzés Kereszttábla elemzés Varianciaanalízis SERVQUAL modell

5 A kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmazott értékéből (2000-2011) Forrás: GfK Hungária (2012): Megduplázódott a piacok árbevétele, Háztartáspanel Sajtóközlemény

6 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Az üzlettípusok választásának aránya élelmiszertermékek szerint Piaci és egyéb közvetlen értékesítés

7 Az összegyűjtött termelői és piacok a nyitásuk éve szerint (2012 szeptember) Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Összesen Ebből 2011 és 2012 során nyitott Termelői piacok563460,7% Biopiacok2727,4% Együtt833643,4%

8 Nemzetközi tapasztalatok  A új termelői piacok 30%-a zárt be az első 4 évben kevés árus és termékválaszték + nem megfelelő szervezői/termelői kapacitás és tapasztalat (Stephenson et al., 2008)  A termelői piacok vásárlói köre jól elhatárolható és leírható klasztereket alkot a vásárlók piacokkal kapcsolatos igényeit is egyértelműen jellemzik (pl.: Elepu és Mazzocco, 2010; Rosa, 2010)

9 A SERVQUAL modell  SEVice Quality = szolgáltatás-minőség Zeithaml, Parasuraman, Berry (1985) Cél: általánosan alkalmazható modell bank-, bróker- és javítószolgáltatások mérésére  Kiindulópont: ügyfelek adott szolgáltatáshoz kapcsolódó elvárásai és a kiszolgálás észlelt jellemzői eltérnek egymástól fogyasztó úgy értékel, hogy az adott tevékenységgel kapcsolatos elvárásait összeveti a teljesítés során észlelt tapasztalataival

10 A SERVQUAL modell 22 állítás osztályozása 5 vagy 7 fokú skálával faktoranalízis alkalmazásával 5 terület értékelése: •Tárgyi környezet (Tangibles): A kiszolgáló helyiség, a felszerelés, a személyzet és a kommunikációs eszközök megjelenése. •Megbízhatóság (Reliability): Az ígért szolgáltatás pontos és megbízható elvégzése. •Ügyfélközpontúság (Responsiveness): Azonnali rendelkezésre állás és segítségnyújtás. •Garancia és bizalom (Assurance): Alkalmazottak jártassága és udvariassága, valamint képességük, hogy elnyerjék az ügyfelek bizalmát, és megbízhatóságot közvetítsenek számukra. •Empátia (Empathy): Az ügyfelek személyes igényeihez való igazodás

11 A SERVQUAL modell Az eredeti modell hátránya: általános formában főleg a szabványosított, hasonló típusú szolgáltatások esetében alkalmazható, az egyedi szolgáltatások elemzésére kevésbé alkalmas De! néhány módosítással hozzáigazítható a sajátos formákhoz is (pl. Becser, 2008; Rosa, 2010; Lülfs-Baden et al., 2008)

12 A SERVQUAL modell felépítése a fogyasztói felmérésben •Környezet (kulturált, tiszta környezet, megfelelő mellékhelyiség, vásárlás élménye, hangulata); •Szolgáltatások (étkezési lehetőség, előrendelési lehetőség, programok, honlap, bankkártyás fizetési lehetőség); •Kényelem (parkolás, nyitva tartás, áruválaszték, könnyű megközelíthetőség); •Termékek (minőség, eredet, frissesség) Elvárások: vásárlás helyszínének megválasztását befolyásoló tényezők Tapasztalat: piacokat értékelő állítások 4 dimenzió

13 A SERVQUAL modell eredményei a fogyasztói felmérésben SzolgáltatásKörnyezet Tapasztala t 3,29 KényelemTermék Fogyasztói elégedettség -0,14 Elvárás 1,98 Elvárás 3,91 Elvárás 4,51 Tapasztala t 1,72 Tapasztala t 3,80 Fogyasztói elégedettség -0,26 Fogyasztói elégedettség -0,11 Fogyasztói elégedettség -0,53 Elvárás 3,43 Elvárás 3,46 Tapasztalat 3,20 Tapasztala t 3,98 Fogyasztói elégedettség -0,26 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Tényezők

14 A piacok értékelése alapján létrehozott fogyasztói klaszterek értékelésének átlagai Piac- ellenesek Elhatáro- lódók Élmény- keresők Termék- centrikusok Piac- imádókEgyütt Piac megítélése Környezet2,002,353,52 4,383,15 Szolgáltatás1,601,331,951,513,271,93 Kényelem1,583,273,764,074,503,44 Eladó/megbíz hatóság 2,002,863,113,874,083,18 Termékek2,203,293,584,204,133,48 Főátlag1,882,623,183,434,073,04 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

15 A piacok értékelése alapján létrehozott fogyasztói klaszterek demográfiai jellemzői Piac- ellenesek Elhatáro- lódók Élmény- keresők Termék- centrikusok Piac- imádók Együtt Arány (fő) 3,8 % (6)28,1% (45)31,3% (50)30% (48)6,9% (11)100% (160) Átlagéletkor (év) 50,337,843,7 Nők aránya (%) 73,346,963,3 Társsal élők aránya (%) 100,064,381,878,8 Gazdasági státusz (pc) -1,120,01-0,08-0,29 Aktívak aránya (%) 50,084,160,069,3 Diplomások aránya (%) 33,390,969,5 Fővárosiak aránya (%) 16,719,145,527,8 Városiak aránya (%) 62,227,349,0

16 A piacok értékelése alapján létrehozott termelői klaszterek értékelésének átlagai ElégedettekElégedetlenekEgyütt Piac megítélése Környezet4,563,294,04 Szolgáltatás3,161,722,50 Kényelem4,603,644,19 Eladó/megbízhatóság4,143,473,84 Termékek4,223,263,80 Főátlag4,143,073,67 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

17 A piacok értékelése alapján létrehozott termelői klaszterek demográfiai jellemzői ElégedettekElégedetlenekEgyütt Termelők száma9716 Átlagéletkor (év)55,842,349,9 Gazdasági státusz (pc) -0,19-0,03-0,13 Gazdaság földterülete (ha) 38,787,256,2 Mióta működik a gazdaság? (év) 20,913,017,4 Mióta piacozik? (év)10,06,18,3 Mennyit van piacon? (óra/hét) 37,716,627,1

18 Az öt piaci dimenzió termelői és a fogyasztói átlagértékeléseinek különbségei Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

19 A piacok fogyasztói és termelői értékeléseinek átlagai a fogyasztók elvárásának tükrében Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály 1. Döntő és fejlesztendő 2. Fontos és hiányzó 3. Felülértékelt, de kielégítő 4. Felülértékelt, de kevésbé fontos

20 Felkai Beáta Olga Kiskereskedelem felkai.beata.olga@aki.gov.hu Szabó Dorottya Piacok, Kutatásmódszertan Szabo.Dorottya@aki.gov.hu Wagner Hartmut Külkereskedelem wagnerh@aki.gov.hu Jankuné Kürthy Gyöngyi Nemzetközi egyezmények, organikus termékek piaca gyongyi@aki.gov.hu Györe Dániel Közvetlen értékesítés, Bor piac Gyore.Daniel@aki.gov.hu Köszönöm a figyelmet az AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztályának nevében! Juhász Anikó Ellátási lánc Juhasz.aniko@aki.gov.hu Darvasné Ördög Edit Minőségtanúsítási rendszerek Darvasne.Ordog.Edit@aki.gov.hu Vajdicsné Bélteki Beáta Titkárnőnk Vajdicsne.Belteki.Beata@aki.gov.hu Bürger Béláné Adatbázisok kezelése Burger.Belane@aki.gov.hu


Letölteni ppt "A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR."

Hasonló előadás


Google Hirdetések