Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR."— Előadás másolata:

1 A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR AGRÁRKÖZGAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYESÜLET II. KONFERENCIÁJA Budapesti Corvinus Egyetem május 3.

2 Az előadás alapja Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály  Bel- és külpiaci elemzések Juhász A. – Szabó D.: „A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel” c és 2012 folyamán végzett kutatás A tanulmány nyilvános vitája órától, az AKI földszinti tanácstermében volt. Részletesen a piacokkal kapcsolatos kutatásról https://www.aki.gov.hu/publikaciok/publikacio/a:421/Piacokkal+kapcsolatos+kutatás+( )

3 A kutatás adatgyűjtése  Piacok (675 vásárcsarnok, piac, termelői piac, biopiac, vásár és búcsú): –Települési önkormányzatok a vásárok és a piacok tartásáról szóló rendeletei és határozatai –Kistérségek székhelye szerinti önkormányzatok jegyzőinek nyilvántartásai –Települések és piacok weboldalai  Fogyasztók (851 érvényes kitöltés): –Online felmérés: korlátlan önkiválasztásos felmérésének (unrestricted self-selected) –Papíralapú kérdőívezés  Termelők (202 érvényes kitöltés): –Online felmérés: listaalapú kiválasztás (list-based samples) –Papíralapú kérdőívezés

4 A kutatás adatfeldolgozása Főkomponens elemzésKlaszterelemzés Kereszttábla elemzés Varianciaanalízis SERVQUAL modell

5 A kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmazott értékéből ( ) Forrás: GfK Hungária (2012): Megduplázódott a piacok árbevétele, Háztartáspanel Sajtóközlemény

6 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Az üzlettípusok választásának aránya élelmiszertermékek szerint Piaci és egyéb közvetlen értékesítés

7 Az összegyűjtött termelői és piacok a nyitásuk éve szerint (2012 szeptember) Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Összesen Ebből 2011 és 2012 során nyitott Termelői piacok563460,7% Biopiacok2727,4% Együtt833643,4%

8 Nemzetközi tapasztalatok  A új termelői piacok 30%-a zárt be az első 4 évben kevés árus és termékválaszték + nem megfelelő szervezői/termelői kapacitás és tapasztalat (Stephenson et al., 2008)  A termelői piacok vásárlói köre jól elhatárolható és leírható klasztereket alkot a vásárlók piacokkal kapcsolatos igényeit is egyértelműen jellemzik (pl.: Elepu és Mazzocco, 2010; Rosa, 2010)

9 A SERVQUAL modell  SEVice Quality = szolgáltatás-minőség Zeithaml, Parasuraman, Berry (1985) Cél: általánosan alkalmazható modell bank-, bróker- és javítószolgáltatások mérésére  Kiindulópont: ügyfelek adott szolgáltatáshoz kapcsolódó elvárásai és a kiszolgálás észlelt jellemzői eltérnek egymástól fogyasztó úgy értékel, hogy az adott tevékenységgel kapcsolatos elvárásait összeveti a teljesítés során észlelt tapasztalataival

10 A SERVQUAL modell 22 állítás osztályozása 5 vagy 7 fokú skálával faktoranalízis alkalmazásával 5 terület értékelése: •Tárgyi környezet (Tangibles): A kiszolgáló helyiség, a felszerelés, a személyzet és a kommunikációs eszközök megjelenése. •Megbízhatóság (Reliability): Az ígért szolgáltatás pontos és megbízható elvégzése. •Ügyfélközpontúság (Responsiveness): Azonnali rendelkezésre állás és segítségnyújtás. •Garancia és bizalom (Assurance): Alkalmazottak jártassága és udvariassága, valamint képességük, hogy elnyerjék az ügyfelek bizalmát, és megbízhatóságot közvetítsenek számukra. •Empátia (Empathy): Az ügyfelek személyes igényeihez való igazodás

11 A SERVQUAL modell Az eredeti modell hátránya: általános formában főleg a szabványosított, hasonló típusú szolgáltatások esetében alkalmazható, az egyedi szolgáltatások elemzésére kevésbé alkalmas De! néhány módosítással hozzáigazítható a sajátos formákhoz is (pl. Becser, 2008; Rosa, 2010; Lülfs-Baden et al., 2008)

12 A SERVQUAL modell felépítése a fogyasztói felmérésben •Környezet (kulturált, tiszta környezet, megfelelő mellékhelyiség, vásárlás élménye, hangulata); •Szolgáltatások (étkezési lehetőség, előrendelési lehetőség, programok, honlap, bankkártyás fizetési lehetőség); •Kényelem (parkolás, nyitva tartás, áruválaszték, könnyű megközelíthetőség); •Termékek (minőség, eredet, frissesség) Elvárások: vásárlás helyszínének megválasztását befolyásoló tényezők Tapasztalat: piacokat értékelő állítások 4 dimenzió

13 A SERVQUAL modell eredményei a fogyasztói felmérésben SzolgáltatásKörnyezet Tapasztala t 3,29 KényelemTermék Fogyasztói elégedettség -0,14 Elvárás 1,98 Elvárás 3,91 Elvárás 4,51 Tapasztala t 1,72 Tapasztala t 3,80 Fogyasztói elégedettség -0,26 Fogyasztói elégedettség -0,11 Fogyasztói elégedettség -0,53 Elvárás 3,43 Elvárás 3,46 Tapasztalat 3,20 Tapasztala t 3,98 Fogyasztói elégedettség -0,26 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Tényezők

14 A piacok értékelése alapján létrehozott fogyasztói klaszterek értékelésének átlagai Piac- ellenesek Elhatáro- lódók Élmény- keresők Termék- centrikusok Piac- imádókEgyütt Piac megítélése Környezet2,002,353,52 4,383,15 Szolgáltatás1,601,331,951,513,271,93 Kényelem1,583,273,764,074,503,44 Eladó/megbíz hatóság 2,002,863,113,874,083,18 Termékek2,203,293,584,204,133,48 Főátlag1,882,623,183,434,073,04 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

15 A piacok értékelése alapján létrehozott fogyasztói klaszterek demográfiai jellemzői Piac- ellenesek Elhatáro- lódók Élmény- keresők Termék- centrikusok Piac- imádók Együtt Arány (fő) 3,8 % (6)28,1% (45)31,3% (50)30% (48)6,9% (11)100% (160) Átlagéletkor (év) 50,337,843,7 Nők aránya (%) 73,346,963,3 Társsal élők aránya (%) 100,064,381,878,8 Gazdasági státusz (pc) -1,120,01-0,08-0,29 Aktívak aránya (%) 50,084,160,069,3 Diplomások aránya (%) 33,390,969,5 Fővárosiak aránya (%) 16,719,145,527,8 Városiak aránya (%) 62,227,349,0

16 A piacok értékelése alapján létrehozott termelői klaszterek értékelésének átlagai ElégedettekElégedetlenekEgyütt Piac megítélése Környezet4,563,294,04 Szolgáltatás3,161,722,50 Kényelem4,603,644,19 Eladó/megbízhatóság4,143,473,84 Termékek4,223,263,80 Főátlag4,143,073,67 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

17 A piacok értékelése alapján létrehozott termelői klaszterek demográfiai jellemzői ElégedettekElégedetlenekEgyütt Termelők száma9716 Átlagéletkor (év)55,842,349,9 Gazdasági státusz (pc) -0,19-0,03-0,13 Gazdaság földterülete (ha) 38,787,256,2 Mióta működik a gazdaság? (év) 20,913,017,4 Mióta piacozik? (év)10,06,18,3 Mennyit van piacon? (óra/hét) 37,716,627,1

18 Az öt piaci dimenzió termelői és a fogyasztói átlagértékeléseinek különbségei Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

19 A piacok fogyasztói és termelői értékeléseinek átlagai a fogyasztók elvárásának tükrében Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály 1. Döntő és fejlesztendő 2. Fontos és hiányzó 3. Felülértékelt, de kielégítő 4. Felülértékelt, de kevésbé fontos

20 Felkai Beáta Olga Kiskereskedelem Szabó Dorottya Piacok, Kutatásmódszertan Wagner Hartmut Külkereskedelem Jankuné Kürthy Gyöngyi Nemzetközi egyezmények, organikus termékek piaca Györe Dániel Közvetlen értékesítés, Bor piac Köszönöm a figyelmet az AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztályának nevében! Juhász Anikó Ellátási lánc Darvasné Ördög Edit Minőségtanúsítási rendszerek Vajdicsné Bélteki Beáta Titkárnőnk Bürger Béláné Adatbázisok kezelése


Letölteni ppt "A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR."

Hasonló előadás


Google Hirdetések