Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel"— Előadás másolata:

1 A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel
Juhász Anikó - Szabó Dorottya Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály A MAGYAR AGRÁRKÖZGAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYESÜLET II. KONFERENCIÁJA Budapesti Corvinus Egyetem 2013. május 3.

2 Az előadás alapja Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) Élelmiszerlánc Elemzési Osztály Bel- és külpiaci elemzések Juhász A. – Szabó D.: „A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel” c és 2012 folyamán végzett kutatás A tanulmány nyilvános vitája órától, az AKI földszinti tanácstermében volt. Részletesen a piacokkal kapcsolatos kutatásról

3 A kutatás adatgyűjtése
Piacok (675 vásárcsarnok, piac, termelői piac, biopiac, vásár és búcsú): Települési önkormányzatok a vásárok és a piacok tartásáról szóló rendeletei és határozatai Kistérségek székhelye szerinti önkormányzatok jegyzőinek nyilvántartásai Települések és piacok weboldalai Fogyasztók (851 érvényes kitöltés): Online felmérés: korlátlan önkiválasztásos felmérésének (unrestricted self-selected) Papíralapú kérdőívezés Termelők (202 érvényes kitöltés): Online felmérés: listaalapú kiválasztás (list-based samples)

4 A kutatás adatfeldolgozása
Főkomponens elemzés Klaszterelemzés Kereszttábla elemzés SERVQUAL modell Varianciaanalízis

5 A kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmazott értékéből (2000-2011)
Forrás: GfK Hungária (2012): Megduplázódott a piacok árbevétele, Háztartáspanel Sajtóközlemény

6 Az üzlettípusok választásának aránya élelmiszertermékek szerint
Piaci és egyéb közvetlen értékesítés Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

7 Az összegyűjtött termelői és piacok a nyitásuk éve szerint (2012 szeptember)
Összesen Ebből 2011 és 2012 során nyitott Termelői piacok 56 34 60,7% Biopiacok 27 2 7,4% Együtt 83 36 43,4% Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

8 Nemzetközi tapasztalatok
A új termelői piacok 30%-a zárt be az első 4 évben kevés árus és termékválaszték + nem megfelelő szervezői/termelői kapacitás és tapasztalat (Stephenson et al., 2008) A termelői piacok vásárlói köre jól elhatárolható és leírható klasztereket alkot a vásárlók piacokkal kapcsolatos igényeit is egyértelműen jellemzik (pl.: Elepu és Mazzocco, 2010; Rosa, 2010)

9 A SERVQUAL modell SEVice Quality = szolgáltatás-minőség
Zeithaml, Parasuraman, Berry (1985) Cél: általánosan alkalmazható modell bank-, bróker- és javítószolgáltatások mérésére Kiindulópont: ügyfelek adott szolgáltatáshoz kapcsolódó elvárásai és a kiszolgálás észlelt jellemzői eltérnek egymástól fogyasztó úgy értékel, hogy az adott tevékenységgel kapcsolatos elvárásait összeveti a teljesítés során észlelt tapasztalataival

10 A SERVQUAL modell 22 állítás osztályozása 5 vagy 7 fokú skálával faktoranalízis alkalmazásával 5 terület értékelése: Tárgyi környezet (Tangibles): A kiszolgáló helyiség, a felszerelés, a személyzet és a kommunikációs eszközök megjelenése. Megbízhatóság (Reliability): Az ígért szolgáltatás pontos és megbízható elvégzése. Ügyfélközpontúság (Responsiveness): Azonnali rendelkezésre állás és segítségnyújtás. Garancia és bizalom (Assurance): Alkalmazottak jártassága és udvariassága, valamint képességük, hogy elnyerjék az ügyfelek bizalmát, és megbízhatóságot közvetítsenek számukra. Empátia (Empathy): Az ügyfelek személyes igényeihez való igazodás

11 A SERVQUAL modell Az eredeti modell hátránya:
általános formában főleg a szabványosított, hasonló típusú szolgáltatások esetében alkalmazható, az egyedi szolgáltatások elemzésére kevésbé alkalmas De! néhány módosítással hozzáigazítható a sajátos formákhoz is (pl. Becser, 2008; Rosa, 2010; Lülfs-Baden et al., 2008)

12 A SERVQUAL modell felépítése a fogyasztói felmérésben
Elvárások: vásárlás helyszínének megválasztását befolyásoló tényezők Tapasztalat: piacokat értékelő állítások 4 dimenzió Környezet (kulturált, tiszta környezet, megfelelő mellékhelyiség, vásárlás élménye, hangulata); Szolgáltatások (étkezési lehetőség, előrendelési lehetőség, programok, honlap, bankkártyás fizetési lehetőség); Kényelem (parkolás, nyitva tartás, áruválaszték, könnyű megközelíthetőség); Termékek (minőség, eredet, frissesség)

13 A SERVQUAL modell eredményei a fogyasztói felmérésben
Szolgáltatás Környezet Tapasztalat 3,29 Kényelem Termék Fogyasztói elégedettség -0,14 Elvárás 1,98 3,91 4,51 1,72 3,80 -0,26 -0,11 -0,53 3,43 3,46 3,20 3,98 Tényezők Tényezők Tényezők Tényezők Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

14 A piacok értékelése alapján létrehozott fogyasztói klaszterek értékelésének átlagai
Piac-ellenesek Elhatáro-lódók Élmény-keresők Termék-centrikusok Piac-imádók Együtt Piac megítélése Környezet 2,00 2,35 3,52 4,38 3,15 Szolgáltatás 1,60 1,33 1,95 1,51 3,27 1,93 Kényelem 1,58 3,76 4,07 4,50 3,44 Eladó/megbízhatóság 2,86 3,11 3,87 4,08 3,18 Termékek 2,20 3,29 3,58 4,20 4,13 3,48 Főátlag 1,88 2,62 3,43 3,04 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

15 A piacok értékelése alapján létrehozott fogyasztói klaszterek demográfiai jellemzői
Piac-ellenesek Elhatáro-lódók Élmény-keresők Termék-centrikusok Piac-imádók Együtt Arány (fő) 3,8 % (6) 28,1% (45) 31,3% (50) 30% (48) 6,9% (11) 100% (160) Átlagéletkor (év) 50,3 37,8 43,7 Nők aránya (%) 73,3 46,9 63,3 Társsal élők aránya (%) 100,0 64,3 81,8 78,8 Gazdasági státusz (pc) -1,12 0,01 -0,08 -0,29 Aktívak aránya (%) 50,0 84,1 60,0 69,3 Diplomások aránya (%) 33,3 90,9 69,5 Fővárosiak aránya (%) 16,7 19,1 45,5 27,8 Városiak aránya (%) 62,2 27,3 49,0

16 A piacok értékelése alapján létrehozott termelői klaszterek értékelésének átlagai
Elégedettek Elégedetlenek Együtt Piac megítélése Környezet 4,56 3,29 4,04 Szolgáltatás 3,16 1,72 2,50 Kényelem 4,60 3,64 4,19 Eladó/megbízhatóság 4,14 3,47 3,84 Termékek 4,22 3,26 3,80 Főátlag 3,07 3,67 Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

17 A piacok értékelése alapján létrehozott termelői klaszterek demográfiai jellemzői
Elégedettek Elégedetlenek Együtt Termelők száma 9 7 16 Átlagéletkor (év) 55,8 42,3 49,9 Gazdasági státusz (pc) -0,19 -0,03 -0,13 Gazdaság földterülete (ha) 38,7 87,2 56,2 Mióta működik a gazdaság? (év) 20,9 13,0 17,4 Mióta piacozik? (év) 10,0 6,1 8,3 Mennyit van piacon? (óra/hét) 37,7 16,6 27,1

18 Az öt piaci dimenzió termelői és a fogyasztói átlagértékeléseinek különbségei
Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

19 4. Felülértékelt, de kevésbé fontos 3. Felülértékelt, de kielégítő
A piacok fogyasztói és termelői értékeléseinek átlagai a fogyasztók elvárásának tükrében 2. Fontos és hiányzó 4. Felülértékelt, de kevésbé fontos 1. Döntő és fejlesztendő 3. Felülértékelt, de kielégítő Forrás: AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály

20 Köszönöm a figyelmet az AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztályának nevében!
Juhász Anikó Ellátási lánc Jankuné Kürthy Gyöngyi Nemzetközi egyezmények, organikus termékek piaca Wagner Hartmut Külkereskedelem Felkai Beáta Olga Kiskereskedelem Darvasné Ördög Edit Minőségtanúsítási rendszerek Györe Dániel Közvetlen értékesítés, Bor piac Szabó Dorottya Piacok, Kutatásmódszertan Bürger Béláné Adatbázisok kezelése Vajdicsné Bélteki Beáta Titkárnőnk


Letölteni ppt "A piacok jellemzői fogyasztói és termelői szemmel"

Hasonló előadás


Google Hirdetések