Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az óvodából az iskolába való átmenet segítése
Óvoda – iskola átmenet megkönnyítése a hátrányos helyzetű elsősorban roma gyermekek integrációja érdekében
2
Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény Tereske
3
Rövid összefoglaló az óvodai életből
„Keresem minden gyermek sajátos titkát, és azt kérdezem, hogyan segíthetném abban, hogy önmaga legyen” Janus Korczak
4
Környezetünk Az óvoda és az iskola egy épületben van, az iskola tagintézménye. Az óvodapedagógusok a nevelőtestület tagjai, az IPR stratégiát közösen dolgoztunk ki. Nálunk a nevelési folyamat a gyermek három éves korától a gyermek 14 éves koráig tart. (közösek a nevelési értekezletek, a tréningek, az ünnepek, a programok, az eszközök és a gondok, az eredmények és a sikerek is). Az óvoda és az iskola együttműködésének meghatározó szerepe van az életünkben.
5
Környezetünk Az óvodába két település gyermekei járnak: Szátok és Tereske Mindkét településen van roma közösség: Tereskén kárpáti romák, nem beszélik nyelvüket, hagyományaikat nem ápolják Szátokon beás romák családok élnek, akik beszélik a beás nyelvet, és őrzik hagyományaikat Jelenleg a gyermekek létszáma 52, ebből a romagyermekek aránya 75 %.
6
Múltbeli tapasztalatok
Rendszertelen óvodába járás Szociális háttér bizonytalansága Az iskola negatív visszajelzései
7
Az innováció első lépései
Egy régi mondás lett a mottónk amikor elindultunk, hogy kiutat keresünk. „Ha azt teszed, amit mindig is tettél azt kapod, amit mindig is kaptál. Ha szeretnél valami mást kapni, tegyél valami mást.”
8
Az innováció első lépései
Mi várt a tantestületre? A probléma felismerése és kimondása A közös kiút keresése Konferenciákon, fórumokon, képzéseken való részvétel Az alternatív pedagógiák megismerése Szemléletváltás, prevencióban való gondolkodás. (Óvodában észlelhető tünetek) Nyitás a szűkebb, tágabb környezetünk felé /család, iskola, szakma/
9
Eredményeink A szemléletváltás, a sokszínű képzés, a tanári műhelymunka hatására: Rendszeres az óvodába járás három éves kortól Kialakult a szülőkkel egy jó partneri kapcsolat Az iskolai nevelők pozitív visszajelzései
10
Több óvodai program ötvözése
Óvodánk helyi programjának az alapja Porkolábné Balogh Katalin: Komplex Prevenciós Óvodai Program /Kudarc nélkül az iskolában/ Az iskolai potencionális zavarok megelőzése
11
Több óvodai program ötvözése
Montessori Óvodai program: Hátrányos helyzetből adódó különbségek csökkentése Önállóságra és a kreativitásra nevelés „Segíts nekem, hogy magam tudjam csinálni” (Mária Montessori) Képességek, készségek fejlesztése speciálisfejlesztő eszközökkel, játékokkal A környezet kialakítása a fejlesztési céloknak megfelelően Mély természetszeretet alakítása A gyermekek teljesítményét az előző teljesítményhez mérjük Nincs kudarcélmény
12
Több óvodai program ötvözése
Zágon Bertalanné rövid összefoglalóját, melyet a Montessori pedagógiáról írt ,( a Süss fel nap” című kötetből, amely a magyarországi alternatív óvodákba és iskolákba ad betekintést), mi a gyakorlatban megtapasztaltuk, és számunkra igen eredményesnek bizonyult. „Montessori nevelési rendszerének minden mozzanata a képességek fejlesztése, a valóság megismerésére, az ember megbecsülésére, a kölcsönös segítségnyújtásra, a tudás, a szépség szeretetére irányul.” A kompetencia fejlesztésben, amely több mint a képességfejlesztés, szintén segítségünkre van Montessori pedagógiája, hiszen megtaláljuk benne az autonómiára, felelősségre, elkötelezettségre való nevelést. A kompetens ember: Elkötelezett a cselekvésre Felelősnek érzi magát saját cselekvéséért, Cselekvő helyzetbe akarja hozni magát.
13
Több óvodai program ötvözése
Lépésről lépésre Óvodai Program megtanított minket arra, hogy mennyire fontos az: 1.Individualizáló nevelés, az egyéni intenzív képességfejlesztés, amely mindig csak az egy gyermek aktuális képességéhez igazodik. Mindez megkívánja tőlünk az egyénre szabott differenciált bánásmódot. 2. Családi bevonás A program erősíti azt a tényt, hogy a család a legerőteljesebb hatás a gyermek életében. A szülők aktív bekapcsolása az óvodai életbe /nyitott óvoda Óvodáskor előtti program Baba – Mama klub
14
Több óvodai program ötvözése
Játék – Munka – Kommunikáció Óvodai Program Pereszlényi Éva – Porkolábné Balog Katalin programjából kiemeltük: a társas együttélés normáinak, szokásainak megalapozását Az önismeret és az én-realizálás alakítását A másság elfogadására, toleranciára nevelést A kommunikációs képességek fejlesztéséhez sok gyakorlattal, játékötlettel gazdagíthattuk eszköz és módszertárunkat.
15
Több óvodai program ötvözése
Tevékenységközpontú Óvodai Nevelési Program /Fábián Katalin/ A program pedagógiai céljának és feladatainak a középpontjában az együttműködés és érintkezési képességek fejlesztése áll. Asz együttműködés, az együttjátszás, együttdolgozás képességeinek kialakítása és gyakorlása Viselkedési szokások alakítása A konfliktusok kezelése A társakért, a csoportért érzett felelősségérzet alakítása
16
Integrációs Pedagógiai Rendszer
Az óvodapedagógusok részvétele a képzésekben: IPR tréning Kooperatív módszer Drámapedagógiai módszer Projektmódszer Hatékony tanuló – megismerési technikák Professzionálistanári munka integráló környezetben Társadalmi környezet képzése
17
Integrációs Pedagógiai Rendszer
Megtanultunk teamben dolgozni: Fejlesztő team Családsegítő team Szociális kerekasztal team Tanári műhelymunkában dolgozzuk fel a gyermekek neveléséhez, fejlesztéséhez szükséges módszereket Részt veszünk a szátoki tanoda szakmai munkájában és a gilvánfai tanoda működtetésében, ahová az óvodás gyermekek is jönnek foglalkozásra Családi programok
18
Integrációs Pedagógiai Rendszer
Szakmai nap Bemutató foglalkozás Tapasztalatcsere, hospitálás Modellértékű intézmények látogatása Részvétel a „Jó Gyakorlat” műhelymunkájában
19
A képzések eredménye Az iskolával közös IPR stratégia kidolgozása
Az óvodában projektben feldolgozott témakörök Kooperatív technikák bevezetése a nagycsoportban Drámapedagógiai játékok Multikulturális foglalkozások kiemelném: Varga Aranka: Meseóra című multikulturális programját Mészáros Csilla: Népismereti Óvodai Programját Az elsősök és a nagycsoportosok közös foglalkozásai Az óvodapedagógus foglalkozásai az első osztályban
20
A képzések eredménye Az iskolai problémák jelentős része az óvodában megelőzhető, ezért a megelőzéshez kidolgoztunk egy speciális nevelőmunkát, fejlesztést Egyéni fejlesztés,bánásmód, differenciálás A gyermekek számára egyéni fejlesztési tervek készítése, haladási napló vezetése Fejlesztésnél a szenzitív periódusokat figyelembe vesszük, kényszerítés mentesen biztosítjuk a kellő feltétel-, és eszközrendszert, az odafigyelő kommunikációt A fejlesztés folytatása az első osztályban
21
Környezet kialakítása a gyermekek köré
„Minél tökéletesebb egy környezet, annál kevesebb beavatkozásra van szükség a felnőtt részéről” (Montessori Mária) Csoportszoba berendezése Sok eszköz, játék, amellyel minden érzékszervvel tapasztalatot, ismeretet szerezhet a gyermek Sajátkészítési eszközök, melyet folyamatosan bővítünk (fotók) A fejlesztőjátékoknál az önellenőrzés biztosított Az eszközök széles skálája segíti az egyéni tempóban létrejövő tapasztalatszerzést A kedvenc eszközöket, játékokat a gyermekek az óvodából átvihetik az iskolába Az elsősöknek baba és építőkuckó kialakítása
22
Meghatározó szempontok a jó gyakorlat kialakításához
Az iskolával közös mindennapi élet (tréningek, képzések, nevelési értekezletek, tanári műhelymunka, közös foglalkozások, ünnepek, programok, eszközök, stb.) Alternatív pedagógiai program – Montessori szemléletű óvoda kialakítása Integráció, annak programelemei Részvétel az OOIH régiós szakmai műhely programban Több óvodai program ötvözése A gyermek személyiségének megismerése
23
Meghatározó szempontok a jó gyakorlat kialakításához
Egyéni képességfejlesztés A környezet kialakítása a gyermekek köré Az első osztályban a kedvenc játékok, fejlesztő eszközök használata Közös foglalkozás a nagycsoportosok és az elsősökkel, óvodában, iskolában. A szülők, a gyermekek és a nevelők között a jó partneri kapcsolat
24
KENDŐ TÁNCOLTATÁS érzelmi nevelés – a szorongások oldása
25
SZEM – KÉZ – LÁB KOORDINÁCIÓ
26
SZEM – KÉZ – LÁB KOORDINÁCIÓ
27
JÓ REGGELT PROJEKT
28
JÓ REGGELT PROJEKT
29
REGGELI BESZÉLGETŐKÖR
30
SZEM – KÉZ KOORDINÁCIÓ
31
GYAKORLÓJÁTÉK
32
TORONYÉPÍTÉS
33
CSEND GYAKORLAT
34
CSEND GYAKORLAT
35
CSEND GYAKORLAT
36
GESZTENYE JÁTÉK
37
JÁTÉK CSIPESSZEL
38
SÉTA A MEZŐRE
39
ELŐTTEM – MÖGÖTTEM JÁTÉK
40
BABÁZÁS AZ ISKOLÁBAN
41
BABÁZÁS AZ ISKOLÁBAN
42
ÉPÜL A VÁR AZ ISKOLÁBAN
43
VÁRÉPÍTÉS
44
VILÁGTÉRKÉP ÖSSZERAKÁSA
45
VILÁGTÉRKÉP ÖSSZERAKÁSA
46
VILÁGTÉRKÉP ÖSSZERAKÁSA
47
JÓ REGGELT PROJEKT
48
SZÁMOLÁS GESZTENYÉVEL
49
Intézményünk honlapja web.axelero.hu/terisk
Köszönöm a figyelmet! Mede Mária Óvodapedagógus – fejlesztő pedagógus - családpedagógus
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.