Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Iskolai Közösségi Szolgálat – teher vagy lehetőség?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Iskolai Közösségi Szolgálat – teher vagy lehetőség?"— Előadás másolata:

1 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Iskolai Közösségi Szolgálat – teher vagy lehetőség?

2 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Diák: tapasztalatszerzés Elősegíti a társadalmi beilleszkedést Hozzájárul a kirekesztődés csökkentéséhez Segít környezetünk és közösségünk jobbá tételében képességektudástapasztalat Mi a cél? Néhány szó a szolgálatról

3 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Empátia „Úgy nem lehet szeretni, hogy nem érezzük át a másik ember örömét és bánatát. Úgy nem lehet szeretni, hogy nem fedezzük fel a közös pontokat azokkal, akik első pillantásra annyira másoknak tűnnek, mint mi.”

4 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Hozzáállás és értékrend „Egy napot a te szemeden keresztül élünk meg” Verbális és absztrakt prezentációk helyett valódi élmények és tapasztalatok •Problémamegoldó képesség •Kommunikációs képesség •Önértékelés •Csapatmunka •Rugalmasság •A nem etikus viselkedés felismerése

5 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Miért van erre szükség? •Nyomasztó hiányérzet a társadalomban Lehet-e változtatni rajta? •Oktatás-nevelés, fejlesztés •Szociális képességek fejlesztése iskolai keretek között •Személyközi és állampolgári kompetencia –Szociális kompetencia –Társas kompetencia (kapcsolat, érintkezés)

6 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A lehetőségekről… Az elmélet mellett a tapasztalati tanulás lehetősége gyakorlat Segítő- készség Megértés Elfogadás Együttérzés KitartásHűség Meg- bízhatóság ToleranciaTürelemEmpátia

7 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A tanár szerepe: motiváció és kitartás megtapasztalhatják az adás örömét az elfogadás képességét megismerhetik önmagukata világot A diákok ÉS A TANÁROK?

8 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Ön szerint mi a pedagógus legfontosabb feladata?

9 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Mire van szükség? A segítő pillérek professzionalizmusszemlélet stratégiákkompetenciák energiatürelem kooperációkitartás… •Elfogadni - Miért…? •Elismerni – hatás, haszon létjogosultság

10 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Vegyes érzelmek… •„Nem mondom, hogy mindezek nem szép gondolatok, nemes elgondolások, azonban nem biztos, hogy a kötelezően előírt önkéntesség valóban azt a hatást váltja ki, amelyet kiváltani óhajtanak. Nem vagyok biztos abban, hogy az érettségi bizonyítvány megszerzéséhez az önkéntességen át vezet az út. Azonban abban semmi kivetni valót nem találok, ha az iskola, valóban önkéntes alapon, ilyen fajta munkavégzésre ösztökéli a diákokat, és ezeket meg is szervezi. Ugyanis akit ez érdekel, akit ez foglalkoztat, az tényleg úgy fogja megélni, hogy tett valamit, és hogy fejlődött tőle, azonban akinek ez nem jelent semmit, annak esetleg egy olyan rossz élményt nyújthat, amely talán végleg eltántorítja egy ilyen munkától.” •Forrás:

11 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Hogyan érhetjük el? •Idő •Erőforrás •Kapcsolatok •Kölcsönösség •Tervezés •Élő együttműködés •Értékelés

12 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Szolgálatra kész? Egy diáknál akkor lesz igazán eredményes a tevékenység, ha az iskolájában tanító, tanuló személyek együttesen elfogadják az IKSz létjogosultságát. A tapasztalatok alapján az eredményes szolgálat feltételei:  tanári attitűd  támogató környezet  egyértelmű és megfelelő szabályozási rendszer

13 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Nem lényegtelen „látványelemek” Értékelés Motiválás Reflexió

14 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Ön milyen nehézségekre számít az Iskolai Közösségi Szolgálat bevezetése, működtetése kapcsán?

15 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Mi „zavarhatja” az IkSz eredményességét? Talán azok a diákok, akik •nem érdeklődnek a tevékenység iránt… •értetlennek, netán lustának tűnnek, mivel nem is értik, mit várunk el tőlük… •harsányságukkal igyekeznek felhívni magukra a figyelmet… •csak a számukra értelmes, általuk megértett elvárásokat, szabályokat hajlandóak elfogadni, betartani… •nem végzik el a vállalt tevékenységet… •szoronganak valami miatt… •nem tisztelik azokat, akikkel együtt kellene tevékenykedniük

16 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Vagy inkább:  Szervezetlenség  Kötelező feladat  teher  Nincs előkészítés, érzékenyítés, értékelés  Nem valós szükségletekre tervezték  Nem megfelelő a feladat

17 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Alapkérdések •Mit várhatok az iskolavezetéstől? •Mit várhatok a fogadó intézménytől? •Mit vár tőlem a fogadó intézmény?

18 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Érzékenyítő foglalkozások •Szekszárdi Júlia: Új utak és módok. Gyakorlatok a konfliktuskezelés tanításához és tanulásához. Dinasztia Tankönyvkiadó, •Gönczi Károly: Önismereti játékok gyűjteménye 2., Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. •Mohay Péter: Közösségformáló játékok tizenéveseknek. Flaccus Kiadó, Budapest, •N. Horváth Margit: "Legyetek jók, ha tudtok!" Etika. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen.

19 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Az Iskolai Közösségi Szolgálattal kapcsolatos ismeretekről

20 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Lehetőség  Valós segítség a fogadó intézmény számára  Személyiségfejlődés  Intézményi működés fejlesztése  Külső kapcsolatok erősítése  Anyagi megtakarítás

21 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Iskolai Közösségi Szolgálat – teher vagy lehetőség?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések