Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJázmin Lakatosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben?
Dr. Szegedi Zoltán c. egyetemi tanár, Az MKT Logisztikai Szakosztályának elnöke Az időtényező szerepe a cég logisztikai költségeiben
2
Az időközpontú verseny
Amit a gyorsaság nyújt nekem: A vevők tőlem való „függősége”: lojálisak, többet költenek A „jó” vevők - árprémiumok a gyorsaságomért Költségek áthárítása a versenytársakra Csökkenti kockázatokat Felfedi a feleslegeket „Ha 3-4szer gyorsabban szállítod az árut,mint versenytársaid, akkor háromszor gyorsabban fogsz növekedni, kétszer nagyobb haszonra teszel szert és a költségeid is csökkenni fognak!” (Stalk-Hout: Versenyben az idővel)
3
Mit vár a vevőm (és a cégvezetés) ?
széles termékválaszték, kis tételekben, nagy gyakorisággal, „azonnal”, (gyorsaság, pontosság) a polcomra („desk to desk”) könnyű megrendelhetőséggel, „gombnyomásra”
4
A logisztika felértékelődik, a szerepek változnak
Felmérés (SZIE-ÁVF): A logisztika stratégiai jelentőségűvé vált Időközpontú verseny Központban a költség (vevő) Az információs rendszerek integrált kezelése Az elosztási csatorna integrációja még nem „életkérdés”
5
A logisztikai verseny három dimenziója
I. „Hagyományos” verseny II. Ellátási láncok versenye III. Nemzetgazdaságok közötti verseny
6
VÁLLALATI ÉRTÉKLÁNC (M.Porter)
„I. „Hagyományos” verseny” VÁLLALATI ÉRTÉKLÁNC (M.Porter) Irányítás és adminisztráció Emberi erőforrások Technológia fejlesztése Beszerzés Befelé irányuló logisztika Termelés Kifelé irányuló logisztika Marketing és érté- kesítés Szerviz, utógondo- zás
7
Ellátási lánc menedzsment (a hálózati struktúra)
8
„II. Ellátási láncok versenye” Turbulens piacok - SCM gyakorlat az EU-ban
Termék és technológia éllettartam rövidül A variációk száma és a termék osztódás növeli az üzleti kockázatot Önként vállalt akciók általi ellátási láncbeli káosz Tervezésre (előrejelzésre) alapozott menedzsment ezentúl nem működik: tervezz a kapacitásodra – cselekedj igény szerint (Prof. Martin Christopher, 2002.) Nem várhatók „big-bang” SCM projectek 2004-ig (0,7 valószín.) SCM területére történő beruházások (2005-ig) 40 % hatékonyság csökkenést eredményeznek (0,8 valószín.) Hogyan fejlődik az SCM 2007ig? Stratégiai partnerkapcsolatok A technológia határozza meg a stratégiát (optimizálás, készletek láthatóvá tétele, elemzések) Teljesítményi mérőszámok a teljes csatornában 2005-ig a mostani SCM tevékenységek 60 %-át kiszervezik (0,7 valószínűség) (Survey 2002, Gartner Group)
9
Szolgáltatási szint megállapítása
A szolgáltatást a tervezés korlátjaként kell kezelni Előre nem látott szolgáltatási többletkiadások tervezése A szolgáltatási teljesítmény mérése Teljesítetlen rendelések száma Készlethiányok száma Időbeni kézbesítések száma Pontatlan rendelések száma Rendelési ciklus ideje Legátfogóbb
10
Szolgáltatási észrevételek
A domináns vevőkiszolgálási elemek logisztikai természetűek A késedelmes szállítás a leggyakoribb szolgáltatási panasz, és a kézbesítési gyorsaság a legfontosabb szolgáltatási elem. A szolgáltatás nem teljesítésének elsődleges büntetése a jelentősen csökkenő rendszeres vevőkör Nehéz meghatározni a logisztikai vevőkiszolgálás forgalomra gyakorolt hatását
11
Új stratégiai irányok Hagyományos stratégia (Idő-, költség-, szolgáltatási színvonal) de új módszerek (Módszerek kavalkádja” az EU-ban: JIT, MRP I. –II., Cross-Docking, Késleltetés, Vendor Managed Inventory, Cont. Replenishment, ECR, EOQ, Outsourcing, stb.) Logisztika vagy SCM? Logisztika: ”automatizálható” (MM modul) SCM: (még) nem automatizálható (ostorcsapás) Verseny: ellátási láncok és nem termékek között Állami szerepvállalás?
12
„ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus
13
„ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus a láncban
14
„ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus kiküszöbölése
15
A defenzív vezetés elve
„ II. Ellátási láncok versenye” A defenzív vezetés elve Saját vállalatom Beszállítók Vevők Vevők vevői/ Beszállítók Végfelhasználó Beszállítói Beszerzés Átalakítás Disztribúció Termék- és információáramlás
16
EU: fejlődési, színvonalbeli, gazdaságfilozófiai különbözőségek
A célok elérésének lehetőségei az egyes korszakokban
17
A logisztikai célok elérésének eszközei az egyes időszakokban
IV.Koordinált disztribúció, ellátási lánc III.Időtényező II.Csatornák/marketigmix-elméletek I.Integrált költségszemlélet Forrás: Szegedi Z. – Prezenszki J.: Logisztika – menedzsment, 2003
18
A rendelési ciklus ideje
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.