Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJúlia Feketené Megváltozta több, mint 9 éve
1
III./A.SZENTLŐRINC SZERVEZETI MEGOLDÁSOK BEVEZETÉSE A LAKOSSÁG NAPRAKÉSZ ÉS FOLYAMATOS TÁJÉKOZTATÁSÁNAK JAVÍTÁSÁRA, A DÖNTÉSEK NYILVÁNOSSÁ TÉTELÉRE
2
I. Elemző rész 1.1 Célok meghatározása 1.2 Helyzetelemzés 1.3 Következtetések II. Tanácsadó rész 2.1 Stratégiai tanácsok 2.2 Taktikai tanácsok 2.3 Lehetséges informatikai megoldások TARTALOMJEGYZÉK
3
1. Elemző rész – 1.1 Célok meghatározása
4
Nyilvánosságnak nevezzük azt az intézményesült társadalmi szférát, amelyben a polgárok a közügyekről értesülhetnek, azokat megvitathatják, és kialakíthatják álláspontjukat A nyilvánosság biztosítja, hogy a polgárok ellenőrzést gyakorolhassanak a közügyek intézése felett 1.1.1 A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA
5
Nem elegendő tehát a tájékoztatás kötelezettségét teljesíteni Az önkormányzatoknak biztosítaniuk kell azokat a kereteket is, amelyek lehetővé teszik a szabad sajtó, tágabban értelmezve, a korlátozás nélküli nyilvánosság működését 1.1.1 A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA
6
A jól funkcionáló nyilvánosság a hatalom érdeke is, hiszen ez által jobban megismerheti a polgárok problémáit, és erősödhet legitimációja is Az ideális helyi nyilvánosság oda-vissza jellegű, két-, vagy többirányú kommunikációs folyamatokból tevődik össze 1.1.1 A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA
7
A helyi társadalmak önszerveződésében a helyi nyilvánosság létrejöttének különös jelentősége van abból a szempontból is, hogy a helyi társadalmak önazonosságának keresése és a közösségteremtés ma már elképzelhetetlen a helyi médiumok – újságok, internetes portálok, közösségi televíziók és rádiók – nélkül 1.1.1 A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA
8
Alkotmány 61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje, illetőleg terjessze 1992. évi LXIII. törvény a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról Az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy (a továbbiakban együtt: szerv) a feladatkörébe tartozó ügyekben - 1.1.3 JOGSZABÁLYI HÁTTÉR
9
- így különösen az állami és önkormányzati költségvetésre és annak végrehajtására, az állami és önkormányzati vagyon kezelésére, a közpénzek felhasználására és az erre kötött szerződésekre, a piaci szereplők, a magánszervezetek és -személyek részére különleges vagy kizárólagos jogok biztosítására vonatkozóan - köteles elősegíteni és biztosítani a közvélemény pontos és gyors tájékoztatását 1.1.3 JOGSZABÁLYI HÁTTÉR
10
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány 61. §-ából nemcsak az egyéni véleménynyilvánítási szabadság szubjektív, alanyi joga következik, hanem a demokratikus közvélemény kialakulása feltételeinek és működése fenntartásának biztosítására irányuló állami kötelezettség is. A szabad véleménynyilvánításhoz való jog tehát nem csupán alapvető alanyi jog, hanem e jog objektív, intézményes oldalának elismerése egyben a közvélemény, mint alapvető politikai intézmény garantálását is jelenti. [AB határozat, 36/1994. (VI. 24.)] 1.1.3 JOGSZABÁLYI HÁTTÉR
11
1. Hogyan válhat hatékonyabbá a kétirányú információáramlás a településen? 2. Milyen új eszközök és szervezeti formák segíthetik elő ennek a célnak a megvalósítását? 3. Hogyan növelhető az interaktivitás a helyi nyilvánosságban? 4. Milyen eszközökkel bátoríthatja az önkormányzat a helyi média függetlenebbé válását? 1.1.4 AMIRE VÁLASZT KERESÜNK
12
1. E lemző rész – 1.2 Helyzetelemzés
13
1. Lőrinci Figyelő Az újság évente csak ritkán jelenik meg, nagyobb eseményekhez időzítve A Szentlőrinci Nonprofit Média 99 Kft adja ki a lapot Az impresszum szerint csupán néhány száz példányban 1.2.1 ÖNKORMÁNYZATI MÉDIA
14
1.2.2 KÁBELTÉVÉ A kábeltévé finanszírozása szintén a Média 99 Kft-n keresztül történik A Kft. tavalyi költségvetési támogatása 4 millió 560 ezer volt Kéthetente készül egy-másfél órás műsor, amit többször leadnak. A köztes időben képújság megy Saját stúdió működik a Művelődési Házban
15
A Fibernet szolgáltató árai folyamatosan drágulnak, ezért a kábeles televíziózásról sokan átálltak műholdasra Nem volt kutatás a településen arra vonatkozóan, hogy hány embernek van internet elérése, és arról sincs adat, hogy mennyien rendelkeznek kábel előfizetéssel A TV-műsort a város honlapjáról is le lehet tölteni 1.2.2 KÁBELTÉVÉ
16
Korábban élő közvetítést adtak a testületi ülésekről, de a szünetek hosszának kalkulálhatatlansága miatt abbahagyták Most is felveszik, és a szüneteket törölve,néhány nap múlva, vágatlanul leadják a kábeltévében Nincs adat arról, hogy mennyien nézik az adást 1.2.2 KÁBELTÉVÉ
17
1.2.3 INTERNET - WWW.SZENTLORINC.HU Az oldal könnyen átlátható, sok információt tartalmaz Kevés hír található a nyitó lapon, azok egy része sem kötődik a településhez Jó fejlesztés az interaktív várostérkép Helyi adóbevalláshoz is felkerült egy útmutató A civil szervezetek közül mindössze egyetlen, a Harmónia Nőegylet kapott helyet az oldalon
18
Rendeletek is vannak, időrendben, de nem lehet keresni a tartalomban Érdemes lenne az összes rendeletet feltenni a honlapra, ezek közül ugyanis sok hiányzik Szintén jó gyakorlat, hogy a LőrincTV önálló menüponttal tartalmazza visszamenőleg is a műsorokat A képviselő testület tagjainak nincsenek fent az elérhetőségeik (sem email cím, sem telefonszám) 1.2.3 INTERNET - WWW.SZENTLORINC.HU
19
A fórum jól látható helyen van, használata egyértelmű A jegyző gyorsan válaszol az itt felmerülő kérdésekre Kommenteléshez kötelező az előzetes regisztráció Kevés a különböző fórumkategóriák száma A fórum látogatott, sokan szólnak hozzá 1.2.3 INTERNET - WWW.SZENTLORINC.HU
20
A menüpontok között találjuk az E-önkormányzatot is Itt a helyi rendeleteken kívül, a letölthető űrlapok is nagyon hasznosak A ‘Kihez forduljak?’ alpont viszont üres, feltehetően az ügyintézők elérhetőségének kellene itt lenni Az egyéb alpont alatt egy teljesen irreleváns információ található 1.2.3 INTERNET - WWW.SZENTLORINC.HU
21
1.2.4 INFORMÁCIÓSZABADSÁG A 2005. évi XC. elektronikus információszabadság törvény és a 18/2005. (XII.27.) IHM rendelet alapján Az önkormányzat honlapján 59 féle adatot kell megjeleníteni Ebből Szentlőrinc honlapján összesen: 40 kategória megtalálható 19 darab hiányzik
22
1.2.5 KÖZADATTÁR A közadattár adatbázisa alapján: Szentlőrinc egyik intézménye sem szerepel a közadat.hu honlapon, pedig ennek a kormányzat által működtetett internetes felületnek a feltöltése törvényi kötelezettség
23
Képviselői és polgármesteri fogadóórák Lakossági fórumok Évente többszöri közmeghallgatás, ha fontos közérdekű ügyek akadnak Hirdetőtáblák és oszlopok Szórólapokat is használnak, például közmeghallgatás, fórumok, lomtalanítás meghirdetésére 1.2.6 A TÁJÉKOZTATÁS EGYÉB ESZKÖZEI
24
Nincs önálló sajtós, a kommunikációs feladatokat részben a titkárság, részben a protokoll csoport látja el A polgármester szinte soha nem szerepel az országos sajtóban Ritkán kerülnek fel a honlapra új hírek, és azok sem az önkormányzat munkájának bemutatásával foglalkoznak 1.2.7 HIÁNYOSSÁGOK
25
1. Elemző rész – 1.3 Következtetések
26
A többféle kommunikációs csatorna alkalmazása mutatja, hogy van törekvés az önkormányzatban a nyitott, átlátható és szolgáltató önkormányzat kiépítésére Ennek ellenére a lakosság tájékoztatására jórészt csak a hagyományos, „kötelező”-nek tekinthető eszközöket használja Nem jó, hogy a helyi lap nem jelenik meg legalább havonta. „Természetesen” nem tekinthető függetlennek és kritikus szellemiségűnek az újság. Pedig ez a sajtó létének lényege 1.3 KÖVETKEZTETÉSEK
27
Bár a város honlapjának sok erénye van, nem tükrözi azt, hogy az utóbbi években mennyire felértékelődött az internetes technológia szerepe. A fiatalabb korosztályok kizárólag innen tájékozódnak, ezért muszáj lenne lépést tartani a korral A kommunikációban kevés az interaktív elem, alig léteznek csatornák arra, hogy a településen élők kifejthessék véleményüket, megfogalmazhassák javaslataikat. A hagyományos lakossági fórumok nyújtotta lehetőségekkel általában csak egy szűk réteg él 1.3 KÖVETKEZTETÉSEK
28
Nincs a hivatalban olyan ember, aki érezné, hogy mi a „hír” a honlap látogatónak A hivatal és az önkormányzat által felügyelt intézményrendszer működésben nincsenek olyan mechanizmusok, amelyek a tájékoztatás folyamatos javítását szolgálják Nem érződik az erőfeszítés a lakossággal való kapcsolattartás új eszközeinek felkutatására és alkalmazására 1.3 KÖVETKEZTETÉSEK
29
2. Tanácsadói rész – 2.1 Stratégiai tanácsok
30
Amennyiben a döntéshozók elfogadják az elemzésünkben leírt megállapításokat, és valóban szeretnék korszerűsíteni a tájékoztatás jelenlegi rendszerét, mindenekelőtt a képviselő- testület, a hivatal és az intézményrendszer kulcsszereplőit kell megnyerniük Objektív információkhoz kell jutniuk arról, hogy a településen élőkhöz milyen csatornákon jutnak el az információk, mennyire elégedettek, milyen hatékonysággal működik a helyi média. Az általunk felvetett javaslatok alapján stratégiát kell alkotni 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSOK
31
Létre kell hozni egy a kommunikációval foglalkozó team-et Fontos egy képzett újságíró részvétele a folyamatban, aki egyfajta sajtófőnöki szerepkört is betölthet – akár mellékállásban Biztosítani kell az internetes technológiák fejlesztésének anyagi és személyi feltételeit. Gondoskodni kell a folyamatos visszacsatolásról – a részeredmények értékeléséről 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSOK
32
Mindenképpen foglalkozni kell a belső kommunikáció javításával, hiszen ez az alapfeltétele a külső kommunikációnak is. A hivatalban és az intézményekben dolgozóknak, legalább hetente egyszer jelezniük kellene azokat a „témákat”, amelyek a közvéleményre tartoznak El lehet indulni egyfajta proaktív tájékoztatási modell felé, amely kérés nélkül, személyre és élethelyzetre szabottan nyújt tájékoztatást 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSOK
33
A helyi média a jelenleginél is több bevételt hozhat, ha naprakész, segíti a hétköznapokat, izgalmas, vitára késztető és presztízse van. Nem tabu a honlapon sem hirdetéseket elhelyezni, jól elkülönített helyen Bátorítani és támogatni kell minden alulról jövő média kezdeményezést, amely nem egyoldalú és nem pártalapú. Be kell engedni a kritikus hangnemet az önkormányzat által támogatott média-felületekre 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSOK
34
2. Tanácsadói rész – 2.2 Taktikai tanácsok
35
Javasolnánk egy közvéleménykutatást, amely megvizsgálná a helyi média használati szokásokat. Felmérné az internetes és kábeltévés lefedettséget. (Ez a vizsgálat összekapcsolható más fontos területek kérdéseivel is, része lehet egy átfogó kutatásnak.) Ez akár úgy is megoldható, hogy az önkormányzat egy közeli felsőoktatási intézmény szociológia szakával köt megállapodást a munkára – így az olcsó lesz 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK
36
Rendkívül jók országszerte a tapasztalatok a helyi rádiókkal kapcsolatban, amelyek saját (korlátozott) frekvencián, vagy interneten adhatnak műsort. Ösztönözni kellene fiatalokat, civil szervezeteket, hogy vágjanak bele Az önkormányzatnak működtetnie kellene egy zöld számot, ahová telefonon lehet ingyenesen bejelentéseket tenni Nagyon hatékonyak azok a mobil rendszerek is, ahová az észrevételeket SMS-ben lehet beküldeni 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK
37
Meg kellene találni a módját, hogy a helyi lap legalább havonta megjelenjen. Ehhez jó lenne szponzorokat, hirdetőket keresni Ugyanígy, nem túl nagy anyagi ráfordítással sűrűbben is jelentkezhetne a kábeltévé új műsorokkal. Be kellene fogadni amatőr tudósításokat is Érdemes lenne folytatni a testületi ülések élő közvetítését 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK
38
2. Tanácsadói rész – 2.3 Informatikai megoldások
39
A leglátványosabb változtatásokat az informatikai területen lehet elérni Érdemes is ide koncentrálni az erőket, mert szerepe évről-évre nő Az internet jelentőségének illusztrálására egy adat Szentlőrinc, a valamivel több, mint hétezer lakosú város, a legnagyobb közösségi portálon, az iwiw-en 3662 (!) emberrel képviselteti magát Ennyien regisztráltak be úgy, hogy Szentlőrincet jelölték meg településüknek 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK
40
Szentlőrinc honlapján jó alapok vannak arra, hogy némi fejlesztéssel ismét elérje a legmodernebb portálok színvonalát Már az általunk jelzett hiányosságok pótlása is sokat javítana: Kereshető rendelettár Friss, fontos, praktikus helyi hírek Az információszabadság törvény által megkövetelt adatok jól látható közzététele 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK
41
Civil szervezetek megjelenítése a honlapon Az önkormányzat munkájának, a testületi-ülések témáinak látványosabb és naprakész tálalása Az e-ügyintézés különböző szintjeinek fokozatos bevezetése, de legalábbis az ügyintézés jelenleginél jóval színvonalasabb és praktikusabb támogatása 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK
42
Ezt követhetik az „emeltebb szintű” megoldások Online hírlevél, amelyet a regisztrált érdeklődőknek küldenek el, minimum havonta Érdemes az úgynevezett web 2.0-ás megoldásokkal is kísérletezni Indíthat blogot a polgármester, vagy a jegyző, esetleg egy képviselő, de csak akkor, ha vállalja, hogy legalább hetente frissíti 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK
43
Havi rendszerességgel tarthatna online-fogadóórákat a polgármester Ha olyan üzenete van az önkormányzatnak, amely nem protokolláris, könnyed, érdekes, akkor a youtube-on is megjelentethető klip formájában Az internetes fejlesztésekbe jó eséllyel lehet bevonni fiatalokat. Érdemes olyan pályázatokat meghirdetni, ami felkelti az érdeklődésüket 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.