Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tehetséggondozás hagyománya és gyakorlata a Sárospataki Református Kollégiumban Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó igazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tehetséggondozás hagyománya és gyakorlata a Sárospataki Református Kollégiumban Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó igazgató."— Előadás másolata:

1 A tehetséggondozás hagyománya és gyakorlata a Sárospataki Református Kollégiumban Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó igazgató

2 Tehetséggondozás Magyarországon A tehetséggondozás intézményeisült formái • Kormányprogram(ok)ban • Arany János Tehetséggondozó Program – 10év • Tehetséges diákok szervezetei -KUTDIÁK • Tehetségsegítő Tanácsok - 4 • Tehetségpontok – 208 db • Tehetséggondozó képzések

3 „ Tekints a múltba, nézz a jövőbe, S intsed hazád andalgó ifjait előre!” / Batsányi János /

4 Comenius ( ) „Azt kívánom, hogy itt senki a nemességből, senki a polgári rendű ifjúságból, senki a jobb tehetségű paraszti népből a tanultabb csiszoltságtól ne legyen távol. Gondoskodni kell arról, hogy az otthoni szűk anyagi helyzet senkit, aki művelődésre vágyik, ne akadályozhasson.” (1650)

5 „Sárospatak, a tehetség bölcsője”A szervezett hazai tehetségvédelmi mozgalom II. Időszaka( ) • szept. -első tehetségvizsgák – tehetséges, komoly erkölcsi értékeket hordozó, rászoruló református ifjak segítése – sárospataki tehetségkutató alap • (Harsányi István) • A kiválasztás – lelkipásztorok / tanítók • Jelentkezés : - lapon A gyermek egyéni családi adatai, környezetére Megfigyelési lap – érdeklődési kör/jellem Személyi lap – szabadidő, szokások

6 Az Angol Internátus, a „Manzárd”

7 Az Angol Internátus, a „Manzárd • Az Angol Internátusban – ahol a Manzárd- szoba lakói mind tehetségvizsgások voltak -a lakók célja és egyben feladata az angol nyelv minél tökéletesebb elsajátítása volt. Mindennap társalgási órán vettek részt a diákok, melyet két, Angliából érkezett tanár tartott kötetes angol nyelvű könyvtár, tíz külföldi újság és folyóirat segítette az idegen nyelvek tanulását. (1931)

8 A „Rácz-ház”

9 Harsányi István ( ) Ars poetikája „Mint tíz, húsz, ötven vagy hatvan évvel ezelőtt, most is vallom, hogy egy nép, egy nemzet nevelésének legtöbbre hívatott munkásai a jó szándékú, korrekt tehetségek. A bennük rejlő értékek elkótyavetyélése pedig megbocsáthatatlan pazarlás.”

10 Tehetséggondozás a Református Gimnáziumban az ezredfordulón • Általános iskola (1-4.o) - alapozó munkát - egyéni programmal lehet a fejleszteni • A felső tagozat - speciális képességek megjelenése – csoportbontás, délutáni foglalkozások • Gimnáziumi évek: hatékony speciális tehetségfejlesztés

11 Tehetséggondozás a Sárospataki Református Gimnáziumban • Felvételi : központi írásbeli és helyi szóbeli /jelentkezéskor megjelölik a tagozatot - másik tagozatot ajánlunk fel/ • osztályokba, csoportokba sorolás / - speciális - emelt óraszámú- osztályok, heterogén csoprtok: szociális háttér/ • tanórai differenciálás • fakultáció

12 Tanórán kívüli foglalkozások I. • szakkör, önképzőkör stb. -Zemplén Tudományos Diákkör (2002 ) • 10. évfolyam (Magyar) – Széphalom • 11. évfolyam biológia fakultációsai több napos Terepgyakorlaton vesznek részt a Zempléni – hegységben hétvégi programok • előadássorozat • nyári –erdei – táborok

13 Tanórán kívüli foglalkozások II. • 2006 TUDOK Regionális Központ „Refi” • „Témanapokat és Témaheteket” szerveztünk, az általános iskolásokkal kozösen a Föld Napja, Víz Világnapja • „Kutatók hete – Biológus szakhét” • Versenyek: házi-országos • Sárospataki – Országos Diákvegyész Napok • Mentorálás irányai: tanár-diák -ált. iskola - Öregdiákok

14

15 Tantestületi munkamegosztás, speciális funkciók • Programvezető (igazgató, igazgatóhelyettes • project felelősök / vezetők: “tehetségfejlesztő szakértő” 3 tanár • Mentor-tanárok : 8-10 főből álló csoport, akik tanulás-módszertani képességfejlesztő tanfolyamokon • Tehetséggondozó koordinátor • Az egyes tanárok • internátusok

16 Eredményeink I. • International Sustainable World Project Olympiad, I-SWEEEP nemzetközi verseny (Houston, USA) – Bronz fokozat és Különdíj • 2006 és Regionális TUDOK Konferencia – I. és III. helyek • Országos TUDOK Konferencia: Nagydíj – különdíj • Országos Diákvegyész Napok –Fődíj – II. hely – I. hely és Különdíj

17 Eredményeink II. • Kossuth/ Eötvös József/ Mercurius Veridicus Szónokversenyeke országos döntő • Szép magyar beszéd / Nyelvünkben élünk /Németh László Anyanyelvi Verseny • Kazinczy-túra Emlékverseny • Bertalan Imre Esszéíró Verseny – megosztott I. hely

18 Hűség az Alma Materhez • A pataki öregdiákság is megmozdul, ha az Alma Mater jelenlegi tanulóiról van szó. A hét, általuk létrehozott és működtetett alapítvány tanulóifjúságunk 5-8 %-nak nyújt anyagi segítséget. Ez az arány az ezredfordulón 12-15% volt. • 1941-es I./A Ösztöndíj Alapítvány, (1991) (Több mint 600 tanulót tamogatott eddig.)

19

20 Fogadalom ( Soós Gyula értesítője, 1941) • ” Hálás szívvel köszönöm a Sárospataki Ref. Főiskolának az általa nekem nyújtott jótéteményeket, ígérem és fogadom, hogy ha az Isten nekem lehetőséget ad, ezt az összeget részben vagy egészben vissza fogom fizetni, hogy ezáltal az Alma Mater kebelében más szegény sorsú ifjak tanulmányait elősegítsem."

21 Összegzés • az iskola a szülők és diákok számára vonzó • a középiskolák felvételi eredmények %- bíztatóak • Olyan munka ez, amely méltó tanári- pedagógusi önbecsülésünkhöz, emberi tisztességünkhöz és az iskola hagyományaihoz.

22 Köszönöm a figyelmet. Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó Igazgató Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona 3950 Sárospatak, Rákóczi út 1. Tel:


Letölteni ppt "A tehetséggondozás hagyománya és gyakorlata a Sárospataki Református Kollégiumban Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó igazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések