Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A budapesti taxik piaca Készítette: Kocsis Tamás 2007.05.11.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A budapesti taxik piaca Készítette: Kocsis Tamás 2007.05.11."— Előadás másolata:

1 A budapesti taxik piaca Készítette: Kocsis Tamás 2007.05.11.

2 Tartalom ► A piac bemutatása ► A munkaidő korlátozása, lehetőség egy Pareto-hatékony elmozdulásra ► Milyen hatása lenne a piacra az árszabályozás módosításának?

3 A piac bemutatása 1/2 A piac szerkezete ► A belépési korlát alacsony ► A méretgazdaságosság nem jellemző ► Sok egymástól független szereplő ► Információs problémák ► Csalásra ösztönző tényezők ► Közvetítő réteg (diszpécserszolgálatok) ► Kettéosztott piac

4 A piac bemutatása 2/2 Szabályozások ► Árszabályozás Három részből áll össze, hat éve nem változott a mértéke ► Droszthasználat Nem tartják/tartatják be, mert nem is lehet ► Egyéb szabályozások Tarifák feltüntetése, azonosító lap elhelyezése a műszerfalon, autó tisztaságára vonatkozó előírások ► Mennyiségi szabályozás Jelenleg nincs érvényben, és egy AB döntés nyomán nem is lehetséges ilyen szabályozást hozni

5 A munkaidő szabályozása 1/5 A probléma ► Jelenleg a taxisok többsége 12-16 órát dolgozik egyhuzamban, míg pl. a legtöbb EU országban a teherautósofőrök maximum 9-10 órát vezethetnek egyszerre ► Milyen hatásai lennének egy a munkaidőt 8 órára csökkentő rendeletnek? ► Ehhez Cairns és Liston-Heyes (CLH) modelljének átalakított változatát használom és egy játékelméleti modellt

6 A munkaidő szabályozása 2/5 A módosított modell (1) ► A budapesti taxisok jelenleg idejük kb. kétharmadát töltik várakozással ► A taxisok a városban nem egyenletesen helyezkednek el, hanem a frekventált helyeken jóval sűrűbben ► Tehát a drosztokon és a forgalmas helyeken a taxik kétharmada fuvarra vár ► Ha mindenhonnan eltűnne a taxisok harmada, akkor a taxik fele még mindig üresen maradna,így várhatóan nem nőne jelentősen a várakozási idő Csomópontok Egyenletes eloszlás

7 ► Amennyiben a CLH modellben a keresletet azaz a várakozási időt függetlennek tekintjük a munkaidőtől, a profitfüggvény a következő kezelhető formára egyszerűsödik: A munkaidő szabályozása 3/5 A módosított modell (2) ahol p az ár, Q a keresett mennyiség, N a taxisok száma, c(h) pedig a költségfüggvény, ami h pozitív függvénye. (h a taxizással töltött órák száma)

8 A munkaidő szabályozása 4/5 A modell (3) ► A képlet szerint minél kevesebbet dolgozik egy taxis, annál nagyobb a profitja ► Ez ellentmondásnak tűnik, de:  a módosított modell csak a munkaidő nem túl nagy változása esetén érvényes  amennyiben minden taxis ugyanannyit dolgozna (ami az eredeti modellben igaz is) akkor valóban növekedhetne a profitjuk a munkaidő csökkenésével

9 A munkaidő szabályozása 5/5 Játékelmélet ► Nézzük, milyen kifizetési mátrixszal szembesül a taxis, mikor eldönti, hogy mennyit dolgozzon: ► Látható, hogy míg mindenki jól járna, ha kevesebbet dolgoznának, egyedileg mindenkinek megéri egy kicsivel tovább dolgozni, így a mindenki számára rosszabb Nash egyensúly fog kialakulni Tovább dolgoznak Nem dolgoznak tovább Tovább dolgozik 1,99 ; 1,99 3 ; 1,9 Nem dolgozik tovább 1,33 ; 2,1 2 ; 2

10 Árszabályozás 1/4 Feltételezések ► A szabályozás hatásait a turisták-helybeliek modellel célszerű vizsgálni a kettéosztott piac miatt ► A társaságok egymással Bertrand típusú versenyt játszanak, míg a magántaxisok az elkérhető legmagasabb árat szabják meg ► A helybeliek csak olcsó, a vendégek csak drága taxit használnak ► A profit egyik szegmensben sem nőhet a normálprofit fölé hosszú távon

11 Árszabályozás 2/4 A maximált ár emelése ► A társaságok tarifái nem változnának, mivel továbbra is Bertrand versenyt játszanának ► A drága taxisok árat emelnének, így rövid távon nőne a profitjuk  Hosszú távon viszont újabb belépők jönnének a piacra  Csökkenne a kihasználtság, és a profitok visszaesnének az eredeti szintre

12 Árszabályozás 3/4 A maximált ár eltörlése, vagy nagy mértékű emelése ► A magántaxisok árat emelnének A kereslet csökkenne A taxisok száma úgy változna, hogy a normálprofitot elérhessék ► A céges taxisok egy része a nagyobb profit reményében elmegy a magántaxisok táborába A cégeknek, hogy elég taxist megtartsanak ideiglenesen emelniük kéne az árat… … de amint a magántaxisok közt beállna a régi profit Visszajönnek a céges taxisok és visszaáll a régi ár

13 Árszabályozás 4/4 A maximált ár csökkentése ► A magántaxisok száma csökkenne A kihasználtság annyival emelkedne, hogy a piacon maradók elérhessék a normálprofitot ► A cégeknek csökkenteniük kéne a tarifájukat, hogy megőrizhessék versenyelőnyüket A taxisok egy része kilépne A taxisok egy része kilépne Ezt megelőzendő a társaságoknak megérné csökkenteni a tagdíjat, ebben az esetben ugyanis a várakozási idő nem nőne annyival, hasonló profitkiesés mellett nőhet a várakozási idő csökken a társaságok profitja

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A budapesti taxik piaca Készítette: Kocsis Tamás 2007.05.11."

Hasonló előadás


Google Hirdetések