Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó"— Előadás másolata:

1 Társas kapcsolatok és az iskolai szociális munka jelentősége a szociometria szemszögéből
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Szociális munka III. évfolyam

2 A kutatás témája Iskolai szociális munka
Kapcsolati háló föltérképezése A szociometria mint vizsgálati módszer Centrális elhelyezkedés Perifériális elhelyezkedés Megváltozott osztályszerkezet Beavatkozási lehetőségek

3 Iskolai szociális munka
Törvényi szabályozás Tevékenységének területei Jelenlegi helyzet Gyermek- és ifjúságvédelem

4 A szociális munkás feladatai
→ szociális helyzet feltérképezése →Marginalizálódott gyermekek visszaintegrálása →Segíti a pedagógus munkáját →Iskolai erőszak visszaszorítása →Iskolai lemorzsolódás elleni védelem →Teljesítményromlás megakadályozása →Közösségi tevékenységek szervezése →Preventív tevékenység

5 Szociometria A csoport szerkezetének vizsgálata
Kapcsolati hálók föltárása Szociometriai teszt Az elemzés területei: Kölcsönösségi táblázat Gyakorisági táblázat Szociogram Szerkezeti mutatók

6 A kutatás hipotézisei A szociometria alkalmas egy közösség mélyreható vizsgálatára Van marginalizálódott gyermek Ugyanazok marginalizálódnak Szükséges a szociális szakember megjelenése

7 Érdekes mérési tapasztalatok
Mérési eredmények Vizsgálat időpontok Érdekes mérési tapasztalatok Centrumban elhelyezkedő személyek Periférián elhelyezkedő egyének Klikkesedés folyamata A távozó személyek problémája Új beavatkozást igénylő esetek

8 A centrális elhelyezkedés
a centrumban elhelyezkedők aránya 54% (13 fő); 50% (10 fő)→ átlagos arány 20% Közös tulajdonság Kiemelkednek társaik közül Népszerű egyének a centrumban helyet foglalók összetétele megváltozott

9

10 A periférián elhelyezkedők
A periférián elhelyezkedők aránya 8% (2 fő) és 5% (1 fő) → az átlag 30% Nincs kapcsolatuk a közösség többi tagjával Marginalizálódottak személye Társak befolyásoló jelenléte különneműek barátsága A centrumból a perifériára

11

12 A klikkesedés 3 klikk Nem jó képződmény
Szoros kapcsolat a tagok között→ új tagnak kisebb esélye van a csatlakozásra Közös tulajdonság, teljesítmény kapcsolja össze Nincs közvélemény az osztályban Valószínűsíthető kiváltó ok→ a távozó tagok A szociális munkás közösségfejlesztő tevékenysége

13

14 A távozó személyek problémája
szociális szakember hiánya→ a gyerek csak tünethordozó Kezdettől problémás gyerekek A pedagógus jelzése hatástalan Rossz probléma megoldási forma→átmeneti megoldás Szociális munkás megjelenése

15

16 A szociometria jelentősége
több szakember munkáját segíti A módszer időigényes, de rendkívül hasznos A negatív irányba történő változás azonnal észlelhető Reális képet ad a közösségről Sok esetben csak egy ilyen felmérés alkalmával derül ki, hogy a gyermek milyen problémával küzd

17 A hipotézisek igazolása
A szociometria alkalmas egy osztályközösség mélyreható vizsgálatára Mindkét mérés alkalmával volt marginalizálódott személy, de a marginalizálódottak személye változott Szükség van szociális szakember jelenlétére

18 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó"

Hasonló előadás


Google Hirdetések