Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az osztályterem pedagógiája n A szociometriai módszert tekintjük át. n Cél: az osztályközösség feltérképezése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az osztályterem pedagógiája n A szociometriai módszert tekintjük át. n Cél: az osztályközösség feltérképezése."— Előadás másolata:

1

2 Az osztályterem pedagógiája n A szociometriai módszert tekintjük át. n Cél: az osztályközösség feltérképezése

3 Az osztályterem pedagógiája n A szociometriai módszer lépései: n 1. Kérdőív kitöltetése n 2. Táblázatszerkesztés n 3. A szociogram ábrázolása n 4. Mutatók kiszámítása n 5. A szociogram értelmezése

4 1. Kérdőív kitöltetése n A kérdések témái: n - rokonszenv n - bizalom n - rátermettség, csoportbeli funkciók n - képességek, adottságok n - népszerűség n Monogramokat, számokat használunk.

5 2. Táblázatszerkesztés n A kölcsönös rokonszenvi választásokat táblázatos formában rögzítjük.

6 3. A szociogram ábrázolása

7 n Csillag: egy személynek több kölcsönös kapcsolata van, de azok között, akik hozzá kötődnek, nincs kapcsolat n Lánc: nem lezárt, párok egymáshoz kapcsolódása Perem: legsúlyosabb esete a magány.

8 3. A szociogram ábrázolása n Halmazszerű, kezdetleges

9 3. A szociogram ábrázolása n Laza

10 3. A szociogram ábrázolása n Egyközpontú, széles peremű, fejletlen

11 3. A szociogram ábrázolása n Többközpontú, fejlett osztályszerkezet

12 3. A szociogram ábrázolása n Tömbszerkezet

13 4. Mutatók kiszámítása n Kölcsönösségi index n Sűrűségi index n Kohéziós index

14 4. Kölcsönösségi index A kölcsönösségi index a kölcsönös kapcsolattal rendelkező csoporttagok számát fejezi ki a csoport összes taglétszámához képest. Minél magasabb ez a szám, annál kevesebb a csoportban lévő magányos egyén. A 100%-os kölcsönösségi index azt jelentené, hogy egyetlen magányos tag sincs a csoportban, az 50 %-os szerint a csoport fele nem kötődik senkihez. A tapasztalatok szerint ez az index a csoport egyes jellemzőitől függően (a közös tevékenység jellege, az időtartama, stb.) % között szokott lenni.

15 4. Sűrűségi index n Sűrűségi index A sűrűségi index a kölcsönös kapcsolatok számának és a csoporttagok létszámának arányát fejezi ki. Ha a csoport minden tagja egyetlen másik taggal van kölcsönös kapcsolatban, az index 0,5. (A kölcsönösségi vázlaton fele annyi kölcsönös kapcsolatot jelző vonal lesz, mint az összlétszám.)

16 4. Kohéziós index A kohéziós index azt fejezi ki, hogy a társas mezőben a lehetséges társas kapcsolatok számának hány százaléka realizálódott. Az összes lehetséges kapcsolatok száma: n*(n-1)/2, ahol n a csoporttagok száma. A kohéziós index átlagértéke 10 és 13% között szokott lenni. Ha 15% fölé emelkedik, magas kohézióról beszélünk. Az ilyen csoport képes feltehetően nagy együttes teljesítményekre. A 10 % alatti kohéziós index szétesett, alacsony szolidaritású közösséget jelez, ahol komolyabb együttes teljesítményre nem lehet számítani.

17 5. Értelmezés n Kik a központi figurák? Mik a jellemzőik? n Kik szorultak peremre? Mik a jellemzőik? n Mi az összetartó erő az egyes mikrocsoportokban, mi közös a mikrocsoportok tagjaiban?


Letölteni ppt "Az osztályterem pedagógiája n A szociometriai módszert tekintjük át. n Cél: az osztályközösség feltérképezése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések