Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011) Fact Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete INDIT Közalapítvány dr.Tistyán László, Busa.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011) Fact Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete INDIT Közalapítvány dr.Tistyán László, Busa."— Előadás másolata:

1 A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011) Fact Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete INDIT Közalapítvány dr.Tistyán László, Busa Csilla, Kesztyűs Márk, dr.Füzesi Zsuzsanna

2 Fogalom – pszichoaktív szerek, dizájner drogok •Fogyasztásuk a központi idegrendszerre hat, abbahagyásuk elvonási tünetekkel jár(hat) (A fogalom nem utal az adott kultúrkörben jellemző fogyasztási szokásokra és annak legális vagy illegális voltára.) •Természetes vagy mesterséges eredetűek •Legálisak vagy illegálisak •DIZÁJNER DROGOK: mesterségesen előállított (szintetizált), pszichoaktív hatással (is) rendelkező legális anyagok, melyek fogyasztása (gyakran: előállítása) célja a tudatmódosító hatás kiváltása

3 Kutatás 1. – kvalitatív vizsgálat Dél-Magyarország: Gyula, Kaposvár, Pécs, Szeged, Szekszárd 60 mélyinterjú ̶ 15 fő intézményi szakember ̶ 5 fő rendőrségi szakember ̶ 5 fő kábszer.egyeztető fórumos ̶ 25 fogyasztó / és vagy díler ̶ 10 fő szórakozóhely tulajdonos / munkatárs február-március Hangfelvételeken rögzített interjúk (27 órányi anyag)

4 Mire alkalmas a kvalitatív kutatás? Alkalmas: DD-k fogyasztásának „mintázatát” jellemző összetevők egyes elemeinek leírására (azaz, milyen jelenségek figyelhetőek meg a pszichoaktív szerek fogyasztása során) Nem alkalmas: a probléma számszerű megjelenítésére

5 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Megjelenés: Első megjelenés 10 – 15 éve Berobbanás – 2009 vége, 2010 A gyors terjedés legfőbb okai: - könnyű beszerezhetőség - a szerek tisztasága - hatások - a fogyasztás “gazdaságossága” (jónak ítélt ár/érték arány) - legalitás - a kortárs csoport hatása (a begyakorolt normák) “Támogató társadalmi hatások”

6 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Információk forrásai: - internet - sajtó - más fogyasztók - értékesítő A fogyasztói kör - a “régi fogyasztók” szerváltása - új fogyasztói csoportok belépése

7 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Felismerhető tendenciák a fogyasztásban - nagyon fiatal (serdülők is) fogyasztói csoportok megjelenése - rendkívül szoros kötődés a party-kultúrához - a fogyasztás intenzitásában bekövetkező változások - alkalomhoz illő szerek

8 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről A fogyasztás elterjedtsége “Egyes helyzetekben mindenki” “Baráti körben mindenki” “Minden második ember vesz, minden második elad” “Egy-egy hétvégén a buliban mindenki”

9 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Az értékesítés – a források - Internet - régi és új dílerek - fogyasztók eseti dílerkedése - fogyasztói csoportok “önellátása” Az értékesítés színterei - az Internet - mindenhol mindenki árul (utca, intézmények, szórakozóhelyek, lakások stb.)

10 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről Egyéb sajátosságok - gyorsan kialakuló pszichés sóvárgás (pszichés függés) - a tolerancia gyors kialakulása - sok a csalódott/a visszaváltó - könnyen felhagyott aggodalmak (a kockázat-észlelés sajátosságai) Perifériális, de jelzésértékű egyéb információk - pl. “zártkörű prostitúció” - fogyasztás/értékesítés oktatási időn belül

11 Kutatás 2. – sajtóelemzés (online tartalmak) Témakörök  drogpolitikai intézkedések (26%)  túladagolások / mérgezések (20%)  hatósági eljárások (16%)  legális szerek terjedése (16%)  kutatási beszámolók bemutatása (15%)  erőszakdrogok (7%)

12 Kutatás 2. – sajtóelemzés (online tartalmak)  a cikkek közel ¾-e tartalmát tekintve ismételt közlés  legnépszerűbb drogok: GINA / GHB, mefedron, fürdősóként forgalmazott szerek, spice  állandó szakértők megszólaltatása (58%)  a hírek 57%-ában kriminalizációs ideológia regisztrálható (tiltólista, fogyasztók büntetése stb.)

13 Kutatás 3. – DD fogyasztók kommunikációja a blogszférában  hagyományos illegális szerfogyasztók véleménye: a DD-t fogyasztókra nem jellemző a felelős szerfogyasztói magatartás (a nem ismert egészségügyi kockázatok miatt)  a mefedron a referencia-szer  önsegítő csoportokként működnek  fontos szerepük van a káros szerhasználati formák megelőzésében (!)

14 Kutatás 3. – DD fogyasztók kommunikációja a blogszférában Témák:  drogok kémiai összetétele  jogi háttér  ajánlott adagolás  felhasználási formák (nazalis, orális stb.)  fogyasztási helyzetek  összehasonlító „elemzések” a drogokról  „lejöveteli tapasztalatok”

15 Kutatás 4. – Bódulat-marketing A DD-k internetes árusításának sajátosságai Kutatás 4. – Bódulat-marketing A DD-k internetes árusításának sajátosságai  angol és német nyelvű online áruházak oldalainak elemzése  meggyőző kommunikáció (szociálpszichológia)  a marketingmix 4P modellje Product (a termék) Price (az ár) Place (az értékesítés csatornája/csatornái) Promotion (promóció, vagyis az értékesítés-támogatás)  vizuálisan érdekesek, figyelemfelkeltőek, vásárlásra ösztönzőek  éles kontraszt a DD és a prevenciós oldalak között

16 Product – a termék A termék fizikai tulajdonságai - pl. a termék pontos azonosítása Bal oldalon az MDAI, a jobb oldalon az 5IAI „termék-adatlapja” forrás: sr-lab.co.uk Forrás: sr-lab.co.uk - a letöltés dátuma: február 15.

17 Product – a termék A termék fizikai tulajdonságai - pl. a termék „hivatalos” azonosítása Forrás: research-drugs.com A letöltés dátuma: február 15.

18 Product – a termék Források: youtube.com/watch?v=R2s-sjM3_U8&feature=player_embedded A letöltés időpontja: február 16.

19 Product – a termék Márka-azonosítást szolgáló csomagolás („márka-védjegy”) Forrás: research-drugs.com – a letöltés dátuma: ferbuár 15.

20 Product – a termék Kapcsolódó szolgáltatások (példák) Vásárolt áru visszavétele/cseréje Forrás: benzo-fury.me.uk – a letöltés dátuma: február 17. Forrás: polatzoheadshop.co.uk – a letöltés dátuma: február 17.

21 Product – a termék Kapcsolódó szolgáltatások (példák) Szállítás (feltételek, gyorsaság) Forrás: discofoodstore.co.uk – a letöltés dátuma: február 17.

22 Price – az ár (nagykereskedelem) Nagykereskedelmi árak

23 Price – az ár (kiskereskedelem) Kiskereskedelmi árak szórása (pl.) 100mg: £ mg: £ mg: £ mg: £ mg: £ g: £ x100mg: £ x100mg: £ x100mg: £ x100mg: £ g: £ g: £ g: £ g: £

24 Price – az ár Árak, árkedvezmények Forrás: weedwholesale.de A letöltés dátuma: ferbuár 17. Alkalomhoz kötött akciók - pl. Valentin napi akció (50% kedvezmény)

25 Price – az ár Árak, árkedvezmények Forrás: purechemicals.co.uk – a letöltés dátuma: február 17. Akciók – „szezonális jellegű kiárusítások”, „minden héten új akció” stb.

26 Place – értékesítési csatorna Az értékesítési helyek megkülönböztetése 1. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: stim-city.com A letöltés dátuma: február 15.

27 Place – értékesítési csatorna Az értékesítési helyek megkülönböztetése 3. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: polatzoheadshop.co.uk – letöltés dátuma: január 26. Forrás: amsterdam-shop.cz – letöltés dátuma: február 11.

28 Place – értékesítési csatorna Az értékesítési helyek megkülönböztetése 5. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: ravegardener.org – letöltés dátuma: február 15. Forrás: benzofury.net – letöltés dátuma: február 15.

29 Place - értékesítési csatorna Az értékesítési helyek megkülönböztetése 6. „Legitimációs célú” információk Hivatalos díler Forrás: wehguy.com - a letöltés dátuma: február 18. Adófizető kereskedő

30 Web-kettes megoldások (közönségkapcsolat): ̶ pl. facebook, twitter stb. ̶ a „push”-technológiák alkalmazása (pl. RSS stb.) ̶ „közvéleménykutatás” online kérdőívvel Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása: ̶ pl. fogyasztók egymás közötti kommunikációjának felhasználása (pl. GYIK készítése) ̶ valós idejű kommunikáció lehetősége interneten stb. (pl. skype) Reklámozás (pl.): ̶ keresőkön fizetett hirdetés ̶ pl. árkereső szolgáltatásokat nyújtó oldalakon ̶ pl. youtube-on elhelyezett reklám-videók ̶ akciók stb. Promotion – értékesítés-ösztönzés

31 Reklámozás - keresőkön fizetett hirdetések Promotion – értékesítés-ösztönzés

32 Reklámozás termék- vagy árkereső oldalakon Promotion – értékesítés-ösztönzés A „benzo fury” - a legjobb árak LED-tévék - a legjobb árak

33 Video-reklám a youtube-on - Ethcatinone Forrás: youtube.com/watch?v=ZuveIuEQmwE&feature=related (Az értékesítési hely: bongbastic.com) A letöltés dátuma: február 16. Promotion – értékesítés-ösztönzés

34 Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása Valósidejű kommunikáció - pl. „ügyfélszolgálat” Promotion – értékesítés-ösztönzés (LiveZilla - Convert visitors to customers - with LiveZilla!) (Forrás: benzoshop.co.uk - a letöltés dátuma: 2011 február 17.) (Forrás: officialbenzofury.co.uk - a letöltés dátuma: február 17.)

35 Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása Valósidejű kommunikáció - skype Promotion – értékesítés-ösztönzés Bal oldali kép forrása: research-drugs.com – letöltés dátuma: február 17. Jobb oldali kép forrása: researchchemicals4u.com – a letöltés dátuma: február 17.

36 Bódulat - marketing Promotion – értékesítés-ösztönzés A nyelvi korlátok áttörése Példa: futurelabs.eu Hat nyelven érhető el

37 Promotion – értékesítés-ösztönzés Egyszerű és biztonságos fizetési módszerek Sokféle valuta elfogadása Forrás: qualitychemical.co.uk – letöltés dátuma: február 17. Forrás: benzo-fury.co.uk – a letöltés dátuma: február 17.

38 Franchise – rendszerépítés - Speciális aspektus - Magyarországot is érintő példán keresztül Amsterdam-shop.cz - a letöltés dátuma: február 11. Amsterdam-shop.eu - a letöltés dátuma: február 11.


Letölteni ppt "A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011) Fact Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete INDIT Közalapítvány dr.Tistyán László, Busa."

Hasonló előadás


Google Hirdetések