Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011)"— Előadás másolata:

1 A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011)
dr.Tistyán László, Busa Csilla, Kesztyűs Márk, dr.Füzesi Zsuzsanna Fact Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete INDIT Közalapítvány

2 Fogalom – pszichoaktív szerek, dizájner drogok
Fogyasztásuk a központi idegrendszerre hat, abbahagyásuk elvonási tünetekkel jár(hat) (A fogalom nem utal az adott kultúrkörben jellemző fogyasztási szokásokra és annak legális vagy illegális voltára.) Természetes vagy mesterséges eredetűek Legálisak vagy illegálisak DIZÁJNER DROGOK: mesterségesen előállított (szintetizált), pszichoaktív hatással (is) rendelkező legális anyagok, melyek fogyasztása (gyakran: előállítása) célja a tudatmódosító hatás kiváltása

3 Kutatás 1. – kvalitatív vizsgálat
Dél-Magyarország: Gyula, Kaposvár, Pécs, Szeged, Szekszárd 60 mélyinterjú 15 fő intézményi szakember 5 fő rendőrségi szakember 5 fő kábszer.egyeztető fórumos 25 fogyasztó / és vagy díler 10 fő szórakozóhely tulajdonos / munkatárs 2011. február-március Hangfelvételeken rögzített interjúk (27 órányi anyag)

4 Mire alkalmas a kvalitatív kutatás?
DD-k fogyasztásának „mintázatát” jellemző összetevők egyes elemeinek leírására (azaz, milyen jelenségek figyelhetőek meg a pszichoaktív szerek fogyasztása során) Nem alkalmas: a probléma számszerű megjelenítésére

5 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről
Megjelenés: Első megjelenés 10 – 15 éve Berobbanás – 2009 vége, 2010 A gyors terjedés legfőbb okai: - könnyű beszerezhetőség - a szerek tisztasága - hatások - a fogyasztás “gazdaságossága” (jónak ítélt ár/érték arány) - legalitás - a kortárs csoport hatása (a begyakorolt normák) “Támogató társadalmi hatások”

6 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről
Információk forrásai: - internet - sajtó - más fogyasztók - értékesítő A fogyasztói kör - a “régi fogyasztók” szerváltása - új fogyasztói csoportok belépése

7 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről
Felismerhető tendenciák a fogyasztásban - nagyon fiatal (serdülők is) fogyasztói csoportok megjelenése - rendkívül szoros kötődés a party-kultúrához - a fogyasztás intenzitásában bekövetkező változások - alkalomhoz illő szerek

8 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről
A fogyasztás elterjedtsége “Egyes helyzetekben mindenki” “Baráti körben mindenki” “Minden második ember vesz, minden második elad” “Egy-egy hétvégén a buliban mindenki”

9 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről
Az értékesítés – a források - Internet - régi és új dílerek - fogyasztók eseti dílerkedése - fogyasztói csoportok “önellátása” Az értékesítés színterei - az Internet - mindenhol mindenki árul (utca, intézmények, szórakozóhelyek, lakások stb.)

10 Kutatás 1. – a dizájner drogokról és a fogyasztás jellemzőiről
Egyéb sajátosságok - gyorsan kialakuló pszichés sóvárgás (pszichés függés) - a tolerancia gyors kialakulása - sok a csalódott/a visszaváltó - könnyen felhagyott aggodalmak (a kockázat-észlelés sajátosságai) Perifériális, de jelzésértékű egyéb információk - pl. “zártkörű prostitúció” - fogyasztás/értékesítés oktatási időn belül

11 Kutatás 2. – sajtóelemzés (online tartalmak)
Témakörök drogpolitikai intézkedések (26%) túladagolások / mérgezések (20%) hatósági eljárások (16%) legális szerek terjedése (16%) kutatási beszámolók bemutatása (15%) erőszakdrogok (7%)

12 Kutatás 2. – sajtóelemzés (online tartalmak)
a cikkek közel ¾-e tartalmát tekintve ismételt közlés legnépszerűbb drogok: GINA / GHB, mefedron, fürdősóként forgalmazott szerek, spice állandó szakértők megszólaltatása (58%) a hírek 57%-ában kriminalizációs ideológia regisztrálható (tiltólista, fogyasztók büntetése stb.)

13 Kutatás 3. – DD fogyasztók kommunikációja a blogszférában
hagyományos illegális szerfogyasztók véleménye: a DD-t fogyasztókra nem jellemző a felelős szerfogyasztói magatartás (a nem ismert egészségügyi kockázatok miatt) a mefedron a referencia-szer önsegítő csoportokként működnek fontos szerepük van a káros szerhasználati formák megelőzésében (!)

14 Kutatás 3. – DD fogyasztók kommunikációja a blogszférában
Témák: drogok kémiai összetétele jogi háttér ajánlott adagolás felhasználási formák (nazalis, orális stb.) fogyasztási helyzetek összehasonlító „elemzések” a drogokról „lejöveteli tapasztalatok”

15 Kutatás 4. – Bódulat-marketing
A DD-k internetes árusításának sajátosságai angol és német nyelvű online áruházak oldalainak elemzése meggyőző kommunikáció (szociálpszichológia) a marketingmix 4P modellje Product (a termék) Price (az ár) Place (az értékesítés csatornája/csatornái) Promotion (promóció, vagyis az értékesítés-támogatás) vizuálisan érdekesek, figyelemfelkeltőek, vásárlásra ösztönzőek éles kontraszt a DD és a prevenciós oldalak között 15

16 Product – a termék A termék fizikai tulajdonságai - pl. a termék pontos azonosítása Bal oldalon az MDAI, a jobb oldalon az 5IAI „termék-adatlapja” forrás: sr-lab.co.uk Forrás: sr-lab.co.uk - a letöltés dátuma: február 15.

17 Product – a termék A termék fizikai tulajdonságai - pl. a termék „hivatalos” azonosítása Forrás: research-drugs.com A letöltés dátuma: február 15. 17

18 Product – a termék Források:
youtube.com/watch?v=R2s-sjM3_U8&feature=player_embedded A letöltés időpontja: február 16.

19 Product – a termék Márka-azonosítást szolgáló csomagolás („márka-védjegy”) Forrás: research-drugs.com – a letöltés dátuma: ferbuár 15.

20 Product – a termék Kapcsolódó szolgáltatások (példák)
Vásárolt áru visszavétele/cseréje Forrás: benzo-fury.me.uk – a letöltés dátuma: február 17. Forrás: polatzoheadshop.co.uk – a letöltés dátuma: február 17. 20

21 Product – a termék Kapcsolódó szolgáltatások (példák)
Szállítás (feltételek, gyorsaság) Forrás: discofoodstore.co.uk – a letöltés dátuma: február 17. 21

22 Price – az ár (nagykereskedelem)
Nagykereskedelmi árak 22

23 Price – az ár (kiskereskedelem)
Kiskereskedelmi árak szórása (pl.) 100mg: £2.50 200mg: £25.00 400mg: £48.00 600mg: £72.00 800mg: £96.00 1g: £115.00 1x100mg: £10.00 2x100mg: £19.50 3x100mg: £28.50 4x100mg: £38.00 1g: £95.00 2g: £185.00 3g: £275.00 5g: £450.00 23

24 Price – az ár Árak, árkedvezmények Alkalomhoz kötött akciók -
pl. Valentin napi akció (50% kedvezmény) Forrás: weedwholesale.de A letöltés dátuma: ferbuár 17. 24

25 Price – az ár Árak, árkedvezmények
Akciók – „szezonális jellegű kiárusítások”, „minden héten új akció” stb. Forrás: purechemicals.co.uk – a letöltés dátuma: február 17. 25

26 Place – értékesítési csatorna
Az értékesítési helyek megkülönböztetése 1. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: stim-city.com A letöltés dátuma: február 15.

27 Place – értékesítési csatorna
Az értékesítési helyek megkülönböztetése 3. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: polatzoheadshop.co.uk – letöltés dátuma: január 26. Forrás: amsterdam-shop.cz – letöltés dátuma: február 11. 27

28 Place – értékesítési csatorna
Az értékesítési helyek megkülönböztetése 5. Az értékesítési helyek (honlapok) stílusa - példák Forrás: ravegardener.org – letöltés dátuma: február 15. Forrás: benzofury.net – letöltés dátuma: február 15. 28

29 Place - értékesítési csatorna
Az értékesítési helyek megkülönböztetése 6. „Legitimációs célú” információk Hivatalos díler Adófizető kereskedő Forrás: wehguy.com - a letöltés dátuma: február 18. 29

30 Promotion – értékesítés-ösztönzés
Reklámozás (pl.): keresőkön fizetett hirdetés pl. árkereső szolgáltatásokat nyújtó oldalakon pl. youtube-on elhelyezett reklám-videók akciók stb. Web-kettes megoldások (közönségkapcsolat): pl. facebook, twitter stb. a „push”-technológiák alkalmazása (pl. RSS stb.) „közvéleménykutatás” online kérdőívvel Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása: pl. fogyasztók egymás közötti kommunikációjának felhasználása (pl. GYIK készítése) valós idejű kommunikáció lehetősége interneten stb. (pl. skype) 30

31 Promotion – értékesítés-ösztönzés
Reklámozás - keresőkön fizetett hirdetések

32 Promotion – értékesítés-ösztönzés
Reklámozás termék- vagy árkereső oldalakon A „benzo fury” - a legjobb árak LED-tévék - a legjobb árak 32

33 Promotion – értékesítés-ösztönzés
Video-reklám a youtube-on - Ethcatinone Forrás: youtube.com/watch?v=ZuveIuEQmwE&feature=related (Az értékesítési hely: bongbastic.com) A letöltés dátuma: február 16. 33

34 Promotion – értékesítés-ösztönzés
Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása Valósidejű kommunikáció - pl. „ügyfélszolgálat” (LiveZilla - Convert visitors to customers - with LiveZilla!) (Forrás: benzoshop.co.uk - a letöltés dátuma: 2011 február 17.) (Forrás: officialbenzofury.co.uk - a letöltés dátuma: február 17.) 34

35 Promotion – értékesítés-ösztönzés
Speciális kommunikációs lehetőségek kiaknázása Valósidejű kommunikáció - skype Bal oldali kép forrása: research-drugs.com – letöltés dátuma: február 17. Jobb oldali kép forrása: researchchemicals4u.com – a letöltés dátuma: február 17. 35

36 Promotion – értékesítés-ösztönzés
A nyelvi korlátok áttörése Példa: futurelabs.eu Hat nyelven érhető el Bódulat - marketing 36

37 Promotion – értékesítés-ösztönzés
Egyszerű és biztonságos fizetési módszerek Forrás: qualitychemical.co.uk – letöltés dátuma: február 17. Forrás: benzo-fury.co.uk – a letöltés dátuma: február 17. Sokféle valuta elfogadása 37

38 Franchise – rendszerépítés
- Speciális aspektus - Magyarországot is érintő példán keresztül Amsterdam-shop.cz - a letöltés dátuma: február 11. Amsterdam-shop.eu - a letöltés dátuma: február 11. 38


Letölteni ppt "A dizájner drogok fogyasztási mintázata (2010 – 2011)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések