Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Halász Rita tanár- informatikatanár MA 2010/2011 Digitális tananyagfejlesztés módszertana a) Ismertesse a digitális tananyagfejlesztés technológiáit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Halász Rita tanár- informatikatanár MA 2010/2011 Digitális tananyagfejlesztés módszertana a) Ismertesse a digitális tananyagfejlesztés technológiáit."— Előadás másolata:

1 Készítette: Halász Rita tanár- informatikatanár MA 2010/2011 Digitális tananyagfejlesztés módszertana a) Ismertesse a digitális tananyagfejlesztés technológiáit és szoftvereit. b) Szabványok és szabványosítás az elektronikus tananyagok fejlesztésben. c) Mutassa be a tanulói ePortfóliók szerepét a közoktatásban

2 A digitális tananyagfejlesztés technológiái és szoftverei •A legmagasabb szintű tudás biztosításához már nem lehet csak a hagyományos oktatási módszerekre támaszkodni, egyre nagyobb szerepet kap a nyitott és távoktatás, az informatikai technológiák alkalmazása.

3 IKT szerepe az oktatásban •A pedagógusok számára: –korlátlan hozzáférés az információkhoz –alacsonyabb költség és időigény –rutinfeladatok kiváltása, munkateher csökkenés –szakmai fejlődés kiszélesedése –lehetőség az együttműködésre másokkal –a NAT lehetőségeink kihasználása az alternatív módon szerkeszthető tananyag tartalmakkal –önálló továbbképzés

4 IKT szerep az oktatásban •A tanulók számára: –interaktív, egyénre szabott tanulási lehetőség, –jobb megértés a különböző, több oldalú prezentációs lehetőségek kapcsán (verbalitás → vizualitás), –időmegtakarítás, –egyéni sikerélmény, –könnyebb figyelem összpontosítás, –hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek integratív, de egyénre szabott oktatása

5 IKT eszközök az oktatásban •Tartalma: –1 laptop –1 projektor –Erősítő, hangfal, mikrofon –VHS, DVD –Tartódoboz •Digitális bőrönd: laptop + projektor •Minden középiskolába zsúrkocsi és bőrönd Mobil, digitális prezentációs eszköz (zsúrkocsi)

6 IKT eszközök az oktatásban •Sulinet Digitális Tudásbázis –7-12. évfolyamok közismereti tárgyainak digitalizált tananyagai –példák, animációk, demonstrációs filmek –kiegészítő adatbázisok, háttér információk –módszertani segédletek, óravázlatok –egyedileg alakítható tartalom –fórum, chat, kollaborációs lehetőség

7 IKT eszközök az oktatásban •Interaktív tábla –informatikai eszköz, amely egy szoftver segítségével összekapcsolja a számítógépet, a projektort és a táblát   a tábla érintésre érzékeny felületté válik (speciális tollal vezérelhető) – a számítógépen elkészített tananyagot rávetíthetjük a táblára, a táblát érintőképernyőként használva pedig vezérelhetjük a számítógépet –hatékonyan támogathatja a differenciálást, a csoportmunkát, a kollaborációs eszközök használatát a tanórákon

8 IKT eszközök az oktatásban •Web 2.0 –egyszerre jelöl újfajta weboldalakat és szolgáltatásokat, a mögöttük álló technológiát, és azokat az attitűdöket, módszereket, amelyek mindehhez társulnak –a felhasználó nem csak nézegetni való weboldalakat kap, hanem sokoldalúan használható eszközöket •az eszközök kezdetben üres portálok, a szolgáltató lehetőséget nyújt azok tartalommal való megtöltésére –a web 2.0 "zászlóshajói„: •YouTube videó megosztó portálYouTube •delicious online linktárdelicious •Flickr képmegosztó portálFlickr •Wikipédia közösségi enciklopédiaWikipédia • Iwiw, a Facebook közösségépítő hálózatokIwiwFacebook •az Amazon.com webáruház, amely eredetileg csak könyveket forgalmazott, mára közösségi térré bővült, ahol a felhasználók véleményezhetik, címkézhetik a tartalmakat, láthatják egymás visszajelzéseit a forgalmazott termékekrőlAmazon.com

9 IKT eszközök az oktatásban •Web 2.0 Web 2.0 újfajta kapcsolat diákjainkkal segítő, irányító, mentor tanárszerep pedagógiai módszerek megújítása

10 IKT eszközök az oktatásban •E-learning –a hagyományos és távoktatási, valamint az internet nyújtotta új lehetőségek együttes alkalmazását jelentő új és hatékony tanulási eljárás –E-learningnek nevezhető minden olyan tanítási és tanulási forma, amikor a tananyag feldolgozásához, bemutatásához; a szemléltetéshez vagy akár a kommunikációhoz digitális médiumokat (például DVD, CD-ROM, Internet) használunk

11 Szabványok és szabványosítás az elektronikus tananyagok fejlesztésben A szabványosítás szükségessége –A hagyományos számítógépes oktatóprogramok egyedi megoldásokat tartalmaznak a tananyag tárolására, közvetítésére, a tanulói eredmények visszajelzésére. –A kész tananyag sem egészében, sem részeiben nem alkalmazható más kontextusban, más tananyag részeként, mert fizikailag zárt egységet alkotnak; tartalmilag tele vannak az eredeti környezetére történő hivatkozásokkal. –Tovább probléma pl. ha esetleg más operációs rendszer alatt szeretnénk használni a CD-t.

12 –átjárhatóság biztosítása a tananyagok számára a különböző eLearning alkalmazások (keretrendszerek, szerzői rendszerek, tároló alkalmazások) között A szabványosítás célja

13 A szabványosítás főbb területei •A szabványosítás különböző részterületei között szoros összefüggés áll fenn. •Az, hogy a tananyagelemekből hogyan építek fel egy konkrét tananyagot, kurzust, visszahat a metaadat modellre és befolyásolja a tanulói tevékenységek követését és az ezzel kapcsolatos adatmodellt. •együttműködési képesség –a tananyagok szintjén  ha a tananyag teljes egészében megfelel egy adott szabványnak, akkor bármely – az adott szabványt támogató keretrendszerben lejátszható –az alkalmazások szintjén  a különböző tananyaggyártók által készített tartalomcsomagok futtathatók ugyanabban a tanulásirányítási keretrendszerben (LMS) kihasználva a tartalomban definiált lehetőségeket  a keretrendszer képes együttműködni más alkalmazásokkal

14 •ePortfólió –bizonyos szempontok alapján meghatározott céllal összeválogatott „dokumentumok” összessége –digitálisan tárolódik, archiválható, publikálható (Web) –multimédia tartalmak is megjeleníthetők benne ePortfólió szerepe a közoktatásban

15 •Portfólió típusok az oktatásban –munkaportfólió •célja a teljes tanulási folyamat dokumentálása, reflektálásának elősegítése –bemutató portfólió •célja a tanulási folyamat legjobb eredményeinek, a legjobb munkáknak a bemutatása –értékelési portfólió •a tanulási folyamat eredményeinek bemutatása minősítő- szelektív értékelés céljából

16 •A portfólió tartalma –Személyes információk –Tanulmányok –Elismerések, díjak, kitüntetések –Személyes és oktatói visszajelzések, megjegyzések –Értékelések, projektek –Tervek és célok –Érdeklődési kör –Könyvek, cikkek, előadások, bemutatók –Személyes, szakmai, és munkahelyi fejlesztések produktumai, és feljegyzései


Letölteni ppt "Készítette: Halász Rita tanár- informatikatanár MA 2010/2011 Digitális tananyagfejlesztés módszertana a) Ismertesse a digitális tananyagfejlesztés technológiáit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések