Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gondozás Fogyatékkal élők. Mozgásban akadályozottak •Mozgáshoz nélkülözhetetlen, ép idegrendszer, csont és vázrendszer, izomműködés •Részei: aktív - izmok,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gondozás Fogyatékkal élők. Mozgásban akadályozottak •Mozgáshoz nélkülözhetetlen, ép idegrendszer, csont és vázrendszer, izomműködés •Részei: aktív - izmok,"— Előadás másolata:

1 Gondozás Fogyatékkal élők

2 Mozgásban akadályozottak •Mozgáshoz nélkülözhetetlen, ép idegrendszer, csont és vázrendszer, izomműködés •Részei: aktív - izmok, passzív- csont és vázrendszer •SZOMATOPEDAGÓGUS •Eredet: reumatológiai – érintett, csont, porc, ín, izom •Tünetek: fájdalom, duzzanat, mozgásbeszűkülés, deformitások, kóros mozgások, ízület beszűkülés •Ízületen belüli szöveti elváltozás, mozgásfunkció szakaszos beszűkülése •PCP, RA, Bechterew kór, stb •Akut szakban tilos!: erőltetett passzív kimozgatás, terhelés, meleg pakolás, hidro th, masszázs, uh kezelés

3 Gondozás •Team feladat •Korai dg felállítás •Gyógyszeres th •Diéták •Fizio th •Gyógytorna •Víz alatti torna •Balneo- hidro th •Mozgás elősegítése •Segédeszközök biztosítás, használatának megtanítása •Fiziológiai szükségletekben való segítségnyújtás •Új munkalehetőség, megtanulása, biztosítása •Életvezetési tanácsok adás •Pszichés gondozás

4 Ortopédiai betegségek •Tartó, mozgató szervek betegségei •Veleszületett, szerzett •Ált. tünetek: láz, duzzanat, fájdalom, érzészavar, keringési zavar, deformitás, zsugorodás, mozgáskorlátozottság, járászavar, rövidülések Gondozás: megfelelő th biztosítása – konzervatív, műtéti •Funkciók helyreállítása •Szövődmények elkerülése •Légzőtorna •Segédeszközök biztosítása, használatának megtanítása •Fiziothk •Foglalkozási rehabilitáció •Pszichés gondozás

5 Traumás betegek •Törés, ficam, idegsérülés, amputáció Gondozás: team munka • reponálás, rögzítés- konzervatív, műtéti •Gyógytorna, légzés-keringés helyreállítása, fokozása •Koríi mobilizáslás •Kontraktúrák megelőzése •Thrombozis megelőzés •Járás tanítás –egyensúlyi gyakorlatok végzése •Csonk edzés Összességében: biztonságos környezet kialakítása, eszközhasználat helyes megtanítása, csúszásgátlók, küszöbhiány, kapaszkodók, kellő szélességű terek biztosítása, rámpák, liftek, WC, gyógyászati segédeszköz készítővel állandó partneri viszony fenntartása – midig ua.

6

7 Látásukban akadályozottak •Vakok és gyengénlátókTYPHLOPEDAGÓGUS •Lehet veleszületett és szerzett •Oka: IU ártalom, szülés alatti károsodás, infekció, baleset, ismeretlen ok Gondozás: th időben, korai fejlesztés elkezdése, szemüveg, kontaktlencse használata- oktatás, higiénia •Szemcseppentés megtanítása, Braille-írás tanítása, fehér bot, vakvezető kutya •Hang utáni tájékozódás tanulása, gyakorlás •Más érzékszervek fejlesztése, manipulációs készség fejlesztése •Síp használat •Bútorok mindig ugyan ott legyenek, ablak nyitva tartása, csúszásmentes padló, küszöbnélküliség, nagy szőnyegek, vagy szőnyegpadló, kapaszkodók, mindig minden ugyan ott legyen, bútorok a fal mellett legyenek •Edények hangjelzést adhatnak ki •Ruházat – gondozó, szülő feladata •Szükségletekben való segítségnyújtás •Mozgásterápiák, pszichés gondozás •Világos szobák

8

9 Hallásszervi károsodás •Halláscsökkenés:10dB-nél kisebb hangot nem észlelünk,- enyhe, közepes, súlyos, siketség •Okai: örökletes, szerzett •Akadályozhatja a szellemi fejlődést, magatartási zavart okozhat •Korai fejlesztés – néhány hónapos kortól is •Cél: beszédmegértés biztosítása, kommunikáció elősegítése •Spec. Intézetben •Jelbeszéd megtanítása, szájról olvasás megtanítása, hangerőszabályozás megtanítása, artikulált beszéd tanítás, hallókészülék használata, gondozása •Alternatív kommunikáció tanítása –képek, ceruza- tábla •Számítógép, tv, videó •SURDOPEDAGÓGUS

10 Beszéd zavar •Értelmi fogyatékossággal együtt járhat, hangképzés zavara •Logopédia, foniáter- hangképzéssel foglalkozó szakember végzi •Hangpótló készülék, mozgásfejlesztés, légzőgyakorlatok

11 Halláscsökkenése utaló jelek •Az egyén gyakran kér meg másokat, hogy ismételjék meg a mondatokat •Az egyén a hang, vagy a beszélő felé fordítja a fejét •Félbeszakít másokat, nem veszi észre, hogy a másik beszél •Csoportos tevékenységtől visszavonul •Nem teljesítenek szóbeli utasításokat •Nem látható hangforrásra nem reagál

12 Belső implantátum

13 Értelmi fogyatékosság •Központi idegrendszer szervi károsodása, az agy fejlődése lelassul •Okok: Genetikai, anyagcserezavar, fejlődési rendellenesség, IU ártalom, •IQ átlagon aluli, szellemi képesség alacsony, emlékezés helytelen •IQ norm: enyhe:80-70, középsúlyos-debilitás:70-50, súlyos- inbecil:50-20 nagyon súlyos- idiócia:20alatti •Az élet feladataival nehezen, v. nem birkózik meg, önellátása, döntéshozatala akadályozott, önálló feladatokat csak részben, v. egyáltalán nem tud végezni, testi épségére nem tud vigyázni

14 •Tünetek: fejlődésben való lemaradás, túl kicsi fej, deformitások, görcskészség, dührohamok, agresszivitás Gondozás: genetikai tanácsadás, terhestanácsadás, vizsgálatok •Korai fejlesztés, gyógytornász, logopédus, fejlesztőpedagógus, mozgásfejlesztő pedagógus Cél: a kisegítő iskola elvégzése – spec tanítókkal, speciális iskolában szakma tanulása- önálló életbe való beilleszkedés segítése akit lehet. •Képezhetetlenek- gyermekotthonban, teljes ellátás biztosítása, fejlesztés, foglalkozások – kézműves foglalkozások •Szükségletekben való segítségnyújtás •Pszichés gondozás – bánásmód a fogyatékkal élővel szemben!- szeretet igény, ragaszkodás nagy – lényeg „hogyan teszünk” bármit is!

15 •Fő feladat: minél nagyobb önállóságra nevelés •Tájékozódás: a gyermek képességeiről, (a megőrzés és a fejlesztés miatt)

16

17 Tanulásban akadályozottak •Tanulási zavarok, olyan tünetegyüttesnek az összefoglaló elnevezése, amelynek meghatározása és tünetei vitatottak! •Bármely intelligenciaszintű gyermeknél előfordulhat tanulási zavar!

18 Tanulási zavarról akkor beszélünk, ha a gyermek:  Nem felel meg az iskolai követelményeknek  Korának megfelelő szinttől elmarad  Adottságai alapján elvárható szinttől elmarad  Tanításba fektetett idő alapján elvárható szinttől elmarad  Gyakorlásra fordított idő alapján elvárható teljesítménytől elmarad

19 •Dyslexia – olvasási gyengeség •Dysgráfia – írás nehezítettség •Dyskalkulia – számolási nehezítettség •Figyelemzavar •Magatartási zavar •hiperaktivitás

20 •Megelőzés: óvodában már felismerhetőek a tünetek •Korai fejlesztés •Speciális foglalkozások biztosítása az iskolában •Fejlesztő pedagógus: tanulási zavarral küzdő gyerekekkel foglalkozik


Letölteni ppt "Gondozás Fogyatékkal élők. Mozgásban akadályozottak •Mozgáshoz nélkülözhetetlen, ép idegrendszer, csont és vázrendszer, izomműködés •Részei: aktív - izmok,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések