Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa A tantárgyi tanítás tervezése – hosszú távú tervezés 13. Az éves program összeállítása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa A tantárgyi tanítás tervezése – hosszú távú tervezés 13. Az éves program összeállítása."— Előadás másolata:

1 Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa A tantárgyi tanítás tervezése – hosszú távú tervezés 13. Az éves program összeállítása

2 A TERVKÉSZÍTÉS JAVASOLT LÉPÉSEI 1. az iskolai tantárgyi tanterv (általános leírása és adott évfolyama) követelményeinek-tananyagainak részletes megismerése [elemzés-értelmezés]  Hogyan készítsünk tanítási programot?

3 1. előzetes: tantervismeret, osztály/életkor, hely  2. Az adott korosztályt érdeklő élethelyzetek összegyűjtése (a tanítási témakörök tematikai magvát jelentő ötletgyűjtemény).  3. Válogatás a témagyűjteményből; szempontok: a) a tantervi követelmények kielégítése, b) a korosztályhoz a legjobban kapcsolódás, c) a tanévre szükséges és elégséges mennyiség. a kivitelezés során a visszalépések, módosítások  4. A kiválasztott témakörök egyenkénti kidolgozása. a projektek tervezésének folyamata, szerkezete, a projektekből a tanéves program összeállításának elvei   5. Az éves program összeállítása. A TERVKÉSZÍTÉS JAVASOLT LÉPÉSEI

4 „élethelyzetek” (a projektek átfogó tematikái) játék család iskola kirándulás utazás film színház zene képzőművészet kiállítás szépirodalom mese foglalkozások munkahelyek cégek áruházak, üzletek, boltok felnőttek gyerekek barátság szerelem a Föld világűr a Föld mélye tenger hegyek természet állatok növények virágok a fa a tulipán évszakok tél (tavasz, nyár, ősz) időjárás ünnep ajándékozás vendégség hétköznapi tennivalók bevásárlás közlekedés a város a falu a lakás a berendezés utca kert félelem bátorság irigység …

5 A TANÉVES VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSI TERV JELLEMZŐI a) tartalmi jellemzők elkészítése és használata minden tanító (és rajztanár) egyéni felelőssége a vizuális kultúra tanítási terv személyes tanítási program (egyéni elképzelést tükröz) a vizuális nevelés tantárgypedagógiai-módszertani alapelveire épül a tanítás mellett a tanulást (a tanulás szervezését) is tervezi feldolgozza az iskolai tantárgyi tantervi tananyagot bázisa a vizuális kultúra és a vizuális kommunikáció, ezen belül is az alkotótevékenységek életkorra szabott élethelyzeteket feldolgozó komplex tanítási témakörökből (: projektek) áll

6 A TANÉVRE SZÓLÓ VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSI TERV JELLEMZŐI b) formai jellemzők 1. szöveges és képi 2. tagolt, áttekinthető 3. könnyen kezelhető (pl. méret  tanév közbeni használat) kivitelezés: folyóírással és szabadkézi rajzos jegyzetekkel … … számítógépes kiadványszerkesztéssel digitalizált képanyaggal

7 A TANÉVRE SZÓLÓ VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSI TERV Részei: 1. adatsor; 2. projektek (tanéves rendben) 1. Adatsor: tanterv, évfolyam, óraszám; a program készítője (név, csoport), a projekteket a tanévben áttekintő táblázat szeptember október november december január február március április május június A táblázat tartalmazza a projektek címsorait az időbeli helyükön, például: 1. Utazás távoli világokba kb. 6 óra2. Természeti szépségek és tudományos magyarázatok kb. 7 ó.3. Rajzoljunk …

8 2. Egy projekt szerkezete • sorszám (  tanévbeli hely), cím, tervezett óraszám • cél (a projekt vizuális nevelési célja) • projektfeladat [és hozzá kapcsolt kitételek] (:a tanulóknak szóló átfogó, komplex feladat) [: a megoldás kötelező mozzanatai] • szükséges eszközök és anyagok (fizikai feltétel) (a projekt fizikai-anyagi háttere) [egyéb szerkezeti elemek: • kutatómunka, szervezés, ötletek, javaslatok • …]

9 3. Rajzoljunk meséskönyvet (6 óra) Cél: Az ábrázoló- és kifejezőképesség fejlesztése, az alkotómunka során többféle festő- és rajzolótechnika megismerése. Feladat és feltételek: Minden tanuló készítse el a kedvenc meséit tartalmazó képes mesekönyvet. Tetszőleges számú mese szerepelhet a könyvben, a címet mindenki önállóan találja ki. A méret megválasztható; minél többféle, könyv céljára megfelelő technika kerüljön felhasználásra. Könyvkészítési technikai javaslatok: leporelló keményebb kartonból; zsinórral összekötött lapok; összevarrt lapok ragasztott borítóval. [részlet Tóth Ernőné tanítási programjából, 2003] A hallgató rajza sorszám, cím, tervezett óraszám cél projektfeladat és feltételek szükséges anyagok és eszközök Reich Károly illusztrációja Forrás: Vizuális kommunikációs projektek (Módszertár) c. tankönyv

10 5. Így dolgoznak a divattervezők, kb. 5 óra [Remenyiczky Edit terve] Cél: Az öltözködéskultúra, az ízlés fejlesztése; a tanulók tervező és alkotó képességeinek fejlesztése. Feladat: Valamilyen alkalmi célra teljes öltözet tervezése saját részre. Feltételek: a) legalább a ruházat és egy kiegészítő megtervezése és makettezése, b) az egyes darabok színben-formában összeillők legyenek. A hallgató rajza a tervéből  Anyagok és eszközök: rajzpapír és rajzoló-festő eszközök, textilek, fonalak, fóliák, készen kapható gyöngyök; divatújságok fényképekkel és rajzokkal, különféle funkciójú ruhadarabok és öltözetkiegészítők, textil és bőr anyagminták. Képek: jelzés értékű képanyag. A projektfeladatban megmutatkozó művészeti- emberalkotta-természeti világot és a feldolgozásra kerülő képalkotási/ábrázolási változatokat szemlélteti. Követelmény a „módszertan tantárgyban”: az éves programban saját kezű illusztrációk is legyenek. Szöveg: rövid, tömör, lényegretörő.

11 Ötletek, szervezés, kutatás, elképzelhető alkotótevékenységek: az alkalmi célok alapján öltözettípusok sorra vétele (pl. ünneplő ruházat; strand-együttes; kiránduló öltözet együttes); egyéni témaválasztás és kutatómunka, elemzések (pl. a színek és a formavilág kapcsolódnak-e az alkalomhoz, ha igen mennyiben; milyen anyagok alkalmasak; milyen kiegészítések - pl. táska, ékszer - tartozhatnak az alkalomhoz); anyagminta gyűjtés a választott témához; divatfotók, divatrajzok nézegetése, elemzése; fekete-fehér és színes (terv)rajzok készítése arról, hogyan néz ki az elképzelt ruházat; szöveges leírás is kiegészítheti. Képek forrása: Fürge ujjak 2001/5, Otto magazin 1999/tél

12 szeptember 1.ccccccccc…………….. ……..2. ……… október …………………. …..…… 3…….……. november ………….. ………….………….……4. …….. december …………. január 5. ………….…………. február 6. …………………….7. ………….…………. március …………. 8. ………. április …………. május 9. ……….…………. június …………. Vizuális kultúra tanítási terv Vizuális nevelés TLG évf. 72 óra, 2 ó/hét Készítette Kiss Kázmér 2. B/c 1. Utazás távoli világokba kb. 6 óra 2. Természeti szépségek és …. Minden projekt külön lapon – modulok (évről-évre cserélhető, módosítható) a kész program nyitóoldal: adatok, a tanév áttekintése kidolgozott projektek 6-12 lap

13 nincs két egyforma tanítási program, mivel minden tanító önálló személyiség és egyéniség

14 NINCS KÉT EGYFORMA TANÍTÓI TERV, PROJEKT, AKKOR SEM, HA A TEMATIKAI ALAPÖTLET UGYANAZ élethelyzet: U T A Z Á S projektfeladat: TERVEZD MEG A CSALÁDOD NYÁRI UTAZÁSÁT! Készüljön el egy komplett útiterv rajzokkal, térképekkel, ábrákkal, gyűjtött fotókkal, leírásokkal EGY MEGTÖRTÉNT CSALÁDI UTAZÁS BEMUTATÁSA GYŰJTÖTT ÉS SAJÁT ALKOTÁSÚ KÉPANYAGGAL EGY FELFEDEZŐ UTAZÁS BEMUTATÁSA (növény, állat, táj … felfedezésére tett tudományos utazás) KERESKEDELMI ÜGYNÖK ÚTJÁNAK MEGTERVEZÉSE A CSILLAGOK HÁBORÚJÁBÓL A JEDI LOVAGOK BOLYGÓKÖZI UTAZÁSAI


Letölteni ppt "Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa A tantárgyi tanítás tervezése – hosszú távú tervezés 13. Az éves program összeállítása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések